Muita jotka syö vain 2-3 ateriaa päivässä
Suomalaisethan tunnetusti syövät pitkin päivää ravintosuositustenn mukaan . Mutta onko kukaan "poikkeuksellinen" ja syökin vain 2-3 ateriaa päivässä? Niinhän useissa maissa tehdään. Miten rytmitätte aterioinnin ja oletteko huomanneet positiivisia vaikutuksia? Jos siis ennen olette puputtaneet kaiken aikaa :)
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Mä syön kaks lämmintä ruokaa ja pienen iltapalan ellei se lämmin ateria ollut just ennen nukkumaan menoa (vuorotyö). Joten kuten näin kellonajat saattaa vaihdella vuorosta riippuen mutta kaiken mitä syön syön 8h aikana.
-Aamulla lasi vettä+lääkkeet
-Ensimmäinen ateria n. klo 13 perus kotiruokaa
-Kahvitauolla klo 17 jugurtti/hedelmä tai rahka.
-20.00 kotona kotiruokaa
-iltapala puuroa tai leipä klo 22 jos olen vielä silloin hereillä.Aina syönyt näin ja aina ollut normaalipainoinen. En juo kahvia, limuja tai teetä. Vapailla syön jotain pientä herkkua, karkkia, sipsiä tms. tuorepuristettu appelsiinimehu on mun heikkous.
Tossa on neljä ateriaa... Myös hedelmät jogurtit jne lasketaan.
Syön useimmiten kolme kertaa päivässä. Käyn iltatöissä, ja unirytmi on keikahtanut. Syön aamiaisen, pienen ruoan ennen työvuoron alkua, ja sitten vielä kerran kotiin päästyäni.
Työpäivänä lämpimät ateriat klo 11 ja 18, klo 15 pari voileipää. Lihotin itseni syömällä 5 kertaa päivässä, ei sovi mulle.
Aamupala 2 isoa kulhoa ruispuuroa + 3-4 näkkäriä + banaani / omena
Lounas paljon lihaa ja kasviksia
Välipala
Päivällinen sama kuin lounas
Välipala
Iltapala 1 kulho ruispuuroa + näkkäriä
Ja 6 kuppia kahvia + 10 röökiä päivän mittaan
3 kertaa päivässä: klo 13 lounas, klo 17 välipala esim hedelmä ja jogurttia, klo 21 päivällinen joka on tukevin ateria
Liikkumattomat sohvaperunat varmasti jaksaakin yhdellä tai kahdella aterialla päivässä.
Hyi. Muistan elävästi miltä soluasunnon wc haisi, jos opiskellessa kävi siellä vahingossa jomman kumman kerran päivässä syöneen kämppiksen jälkeen. Kuin avattu hauta 🤮
Syön aamupalan klo 8 arkisin ja lounaan klo 13-14 aikoihin, siinä päivän ateriat. Tottakai kumpikin ateria aika tukeva ja paljon hyviä rasvoja. Ketoosissa pääosin ihan vaan siksi että olo on niin hyvä ja pysyy kilot poissa, muutama kilo vielä pudotettavaa
Aamupala 7-10 välillä, ruoka 15-17 välillä ja iltapala 19-20. Joskus joku välipala puolilta päivin, jos aamupala ollut jo aikaisemmin tai oon käynyt salilla. Töissä ollessa on vähän pakko syödä yksi ateria enemmän, kun fyysinen työ ja ei muuten jaksa. Ja silloin aamupala jo 5-6. Ja jäätävä nälkä jo tauolla, on vaan yksi tauko päivässä. Mut nyt en töissä ole.
Vierailija kirjoitti:
Liikkumattomat sohvaperunat varmasti jaksaakin yhdellä tai kahdella aterialla päivässä.
Mä siivoan työkseni, 38 h ja risat viikossa. Ei ole raskasta muttei kyllä liikkumatontakaan. Ei näin keski-iässä tarvitse jättimääriä ruokaa.
Minä syön viikonloppuisin kahdesti, arkisin kolmesti. Se kolmas ateria on kaksi ruisleipää lounaalla.
Kerran kokeilin välipaloja. Ne vain lihottivat.
N52
Työttömänä ollessa normaalirytmi oli kutakuinkin tämmöinen:
9:00 aamupala (10:00 viikonloppuisin ja arkipyhinä)
n. 13:00-14:00 "lämmin ruoka" + jogurttia ja banaani
18:00 jälkeen iltapala
20:00 jälkeen myöhäisiltapalaksi pähkinöitä ja joku kotona värkätty purilainen tms. + herkkuja esim. suklaata
Tällä hetkellä töissä ollessa rytmi on hieman erilainen ruokatauko on aiemmin ja menee sämpylä ja jogurttilinjalla ja "lämmin ruoka" on myöhemmin sitten kotiin päästyä.
Huvittava termi tuo lämmin ruoka muuten.
Olen mieshenkilö, jos sillä nyt tässä on mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Suurimmassa osassa maailmaa terveet aikuiset ei syö välipaloja vaan se on vain aamiainen (joka eritoten lämpimissä maissa on usein tosi kevyt tyyliin keksi kahvin kanssa), lounas ja päivällinen. Jaksavat näin ruumiillista työtäkin.
En usko että suomalainen geneettisesti poikkeaa vaikka ranskalaisesta niin paljon että sen puolesta tarvisi välipaloja. Mutta toki, jos on totuttanut itsensä välipaloihin niin tuleehan siitå alkuun heikko olo jos ne pois jättää, koska elimistö ei ole tottunut menemään aterioiden välillä paastotilaan ottamaan energiaa varastoista.
Itellä yleensä aamupala lounas päivällinen ja toinen päivällinen, en tiiä onko ok
Vierailija kirjoitti:
Itse syön yleensä kerran päivässä, aina en sitäkään.
Työpäivä menee pelkällä kahvilla. Kotona lämmin ruoka klo 16-17. Joskus harvoin illalla leipä/hedelmä.
Muten sama, mutta se ateria on lounas.
Näin on ollut koko ikäni. Olen 72 v ja painoindeksi 22.
Suhteellisen terve ollut aina.
Syön lounaan ja illallisen. Lounaan sisältö saatta olla sama kuin monilla aamiaisella. Illallinen on tuhti ja syödään varsin myöhään verrattuna perisuomalaiseen aikatauluun.
Vierailija kirjoitti:
Syön lounaan klo 12-13 ja päivällisen klo 18-20. Aamulla otan vain kupin kahvia mustana ja jos on pitkä päivä saatan ottaa kourallisen pähkinöitä tai marjoja iltapäivällä, muutoin en syö mitään välipaloja.
Lounas on yleensä aika pieni kun ei ole vielä nälkä eli esim.
- 2 hapankorppua salamilla ja juustolla, muutama oliivi
- kookosjogurttia marjoilla
- keitetty kananmuna tai pari nakkia, juustoa, kurkkua ja tomaattiaPäivälliseksi syön mitä sattuu ja yleensä otan lasillisen viiniä.
BMI23
Ultraprosessoituja lihajalosteita ja todella vähän sekä yksipuolisesti kasviksia.
Ei se alhainen paino sun terveyttä suojaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimmassa osassa maailmaa terveet aikuiset ei syö välipaloja vaan se on vain aamiainen (joka eritoten lämpimissä maissa on usein tosi kevyt tyyliin keksi kahvin kanssa), lounas ja päivällinen. Jaksavat näin ruumiillista työtäkin.
En usko että suomalainen geneettisesti poikkeaa vaikka ranskalaisesta niin paljon että sen puolesta tarvisi välipaloja. Mutta toki, jos on totuttanut itsensä välipaloihin niin tuleehan siitå alkuun heikko olo jos ne pois jättää, koska elimistö ei ole tottunut menemään aterioiden välillä paastotilaan ottamaan energiaa varastoista.
Aamupala 400-500 kaloria
Lounas noin 600 kaloria
Illallinen noin 500 kaloria
Emmä elä 1500 kalorilla, siinä on tyyliin tonnin vaje mun päivittäiseen tarpeeseen.
Vedättekö jotain mega-annoksia? Miten saatte kalorit ja vielä tärkeämpänä ravintoaineet kolmesta tai kahdesta ateriasta?
Aika tuskasta vetää, 500 grammaa kasviksia ja päälle vaikka 100 gr hedelmää, 25 grammaa kuitua ja joku 90 gramma protskua kahdella aterialla ööö.
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä tulee naposteltua ja juotua aterioiden välissä... Monet lihavat eivät syö juuri "mitään"...
Olen lihava enkä napostele aterioiden välissä yhtään mitään, saattaisit yllättyä jos näkisit. Useamman ylipainoisen tiedä joka ei moista harrasta. Mutta sitten kun syö se menee ihan överiksi meillä kaikilla tuntemillani.
Syön lounaan klo 12-13 ja päivällisen klo 18-20. Aamulla otan vain kupin kahvia mustana ja jos on pitkä päivä saatan ottaa kourallisen pähkinöitä tai marjoja iltapäivällä, muutoin en syö mitään välipaloja.
Lounas on yleensä aika pieni kun ei ole vielä nälkä eli esim.
- 2 hapankorppua salamilla ja juustolla, muutama oliivi
- kookosjogurttia marjoilla
- keitetty kananmuna tai pari nakkia, juustoa, kurkkua ja tomaattia
Päivälliseksi syön mitä sattuu ja yleensä otan lasillisen viiniä.
BMI23