Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tarkkailkaa e-Reseptienne käyttöä!

Vierailija
14.07.2015 |

Taustasta sen verran, että olin kevään ajan hoidossa eräässä yliopistosairaalassa. Minulle tehtiin leikkaus, ja poliklinikkakäyntejä oli tietysti sekä ennen että jälkeen toimenpiteen. Vaivani parantui, joten hoitosuhde päätettiin huhtikuulla ja tämän on lääkäri myös selvästi kirjoittanut potilaskertomukseeni. Reilu kuukausi sitten ihmettelinkin, miksi kyseisen sairaanhoitopiirin alueelta on tarkasteltu kaikkia voimassaolevia sähköisiä reseptejäni ja tilasin Kelalta lokitiedot asian selvittääkseni. Tällöin paljastui että minua aiemmin hoitanut lääkäri (johon minulla ei siis enää ole mitään hoitosuhdetta) oli hakenut kaikki tiedot, valinnut tarkastelun syyksi "hoito" ja suostumukseksi "potilaan suullinen suostumus". Tällaista suostumusta ei ole koskaan kysytty, joten sellaista ei siis todellakaan ole. Kun lähetin asiasta sairaalalle selvityspyynnön, sain vastaukseksi kirjeen jossa kerrottiin "lääkärin varmasti ajatelleen potilaan parasta" ja pahoiteltiin "jos potilas on kokenut tästä syystä mielipahaa". Mielipahaa?! Olisin antanut luvan jos sellaista olisi kysytty, mutta mielestäni tämä onkin täysin periaatekysymys. Nyt kun on olemassa tällainen järjestelmä, jossa kaikki tiedot on saatavilla yhdestä paikasta, on vielä aikaisempaa tärkeämpää ettei sitä käytetä luvatta tai väärin perustein. 

Tulipa selväksi, että tällä tasolla uudistusten myötä kehuttu ja muka parantunut tietoturva todella on... Järjestelmiä voi näköjään siis käyttää luvatta ihan sairaalan johdon suostumuksella, jos vain sanoo ajattelevansa potilaan parasta. Tekisi mieli viedä asia eteenpäin, mutta en oikein tiedä mikä tähän olisi oikea taho kun sairaalalta ei edes kunnollista anteeksipyyntöä herunut.

Kommentit (273)

Vierailija
1/273 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 19:00"]Mitä haittaa nyt oli jos lääkäri on tarkistanut mitä lääkkeitä hän itse on sinulle määrännyt?
[/quote]

Mun mielestä on huolestuttavaa että lääkäri rikkoo lakia. Lääkärien kun pitäisi olla erittäin luotettavia ja rehellisiä henkilöitä.

Vierailija
2/273 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap ei tee valitusta lääkäristä, joka valehtelee?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/273 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 19:11"]

Miksi ap ei tee valitusta lääkäristä, joka valehtelee?

[/quote]

Tein jo muistutuksen sairaalaan (tämän sain ohjeeksi potilasasiamieheltä), mutta vastaus oli tosiaan tuo avauksessa kuvaamani.

Ap

Vierailija
4/273 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko käsketty laittaa sairauskertomuksen tiedot lääkkeiden osalta ajan tasalle kaikilla potilailla joita on hoitanut. Joissain sairaaloissa on tällaisia projekteja menossa. Ei sitä lääkäriä oikeasti kiinnosta sun reseptit. Sen olis pitänyt soittaa sulle mutta jos tarkistettavia oli leväperäisellä lääkärillä vaikka 300.

Vierailija
5/273 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole niin, että lääkäri ei tarvitse lupaa itsekirjoittamiensa reseptien tarkasteluun? Oliko joukossa siis muitakin, ap?

Vierailija
6/273 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, en mä vaan näe kuka katselee mun e-reseptejä. Noh, siinähän katselee muutamaa särkylääkereseptiäni, ihan sama mulle. Olis kyl kiinnostavaa tietää miten ap tämän huomasi, voitko selostaa tarkemmin?

Vierailija
7/273 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 19:16"]

Eikö se ole niin, että lääkäri ei tarvitse lupaa itsekirjoittamiensa reseptien tarkasteluun? Oliko joukossa siis muitakin, ap?

[/quote]

Oli muitakin, myös muualla kuin kyseisessä sairaalassa kirjoitettuja.

Vierailija
8/273 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 19:03"]

Ei tietenkään olisi haittaa, mutta hän onkin katsonut kaikki reseptini - myös muiden lääkärien määräämät. Näin ei siis saisi tehdä kuin vain potilaan suostumuksella, ei ilman lupaa.

Ap

[/quote]

Ai tässä tämä tulikin. Olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi, ap. Tee vain valitus. Kysy Kelasta, tietävätkö he, miten prosessin voi käynnistää. Kelahan hallinnoi ja ylläpitää e-reseptikeskusta. On se nyt kumma, ettei tällaisia asioita osata terveydenhuollossa kunnioittaa, ne pitää jokaisen ammattilaisen opetella ne lait ja jos ei niin työnantajien on oltava vastuussa siitä, että tiedot ovat työntekijöillä ajantasalla ja että niitä noudatetaan! Itseänikin nämä säännöt koskevat ja kyse on potilaan tietosuojasta. Haluan, että sitä kunnioitetaan myös itseni kohdalla.

t. farmaseutti

Vierailija
9/273 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 19:17"]

Ai, en mä vaan näe kuka katselee mun e-reseptejä. Noh, siinähän katselee muutamaa särkylääkereseptiäni, ihan sama mulle. Olis kyl kiinnostavaa tietää miten ap tämän huomasi, voitko selostaa tarkemmin?

[/quote]

Avasin siis yhden reseptin ja sieltä sivun alalaidasta otin kohdan "tietojen luovutukset". Siellä sitten luki "XX sairaanhoitopiirin kuntayhtymä". Halusin vielä tietää tietoja katsellen henkilön, joten lähetin Kelalle pyynnön lokitiedoista. Sieltä sitten tuli tieto kirjeellä.

Ap

Vierailija
10/273 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 oli siis myös Ap. Kiitos viestistä, farmaseutti (nro 15)!

Vierailija
11/273 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisen ikävää on minusta tuo, että on huoletta ruksattu että on "potilaan suullinen suostumus"! Justiinsa juu ja näin me kierrämme tietosuojaa!

t. farmaseutti

Vierailija
12/273 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 19:22"]

Erityisen ikävää on minusta tuo, että on huoletta ruksattu että on "potilaan suullinen suostumus"! Justiinsa juu ja näin me kierrämme tietosuojaa!

t. farmaseutti

[/quote]

Juu, sitäpä minäkin...

Ap

Vierailija
13/273 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 19:22"]

t. farmaseutti

[/quote]

Järjestelmähän ei siis päästä eteenpäin, ennen kuin tuon kohdan ruksaa, mutta kukaan ei vaadi sitten sitä, että mitään suostumusta onkaan, raivostuttavaa. 

Toisaalta järjestelmässäkin on jnkv vikaa, sinne on upotettu turhia ja arjen työssä mahdottomia noudattaa -ruksauskohtia lääkäreille, joten ei ihme, että se rapauttaa kuuliaisuutta. Tarkoitan sitä, että kun laissa lukee, että potilaalle on e-reseptistä aina annettava ns. potilasohje eli tuloste, ellei potilas tätä nimenomaan kiellä. 

No, lääkärithän eivät voi alkaa soitella potilaille esim. puhelinpyynnön perusteella tullutta reseptiä kirjoittaessaan, että kiellätkö tulostuksen, vaan heidän on pakko ruksata "potilas on kieltänyt potilasohjeen tulostuksen", vaikka itseasiassa ei ole! Mitä muita vastaavia kukkasia siellä liekään.... Itseä ainakin häiritsee, että luodaan muka pomminvarma tietosuojaa kunnioittava systeemi, joka on osin ihan sutta. 

t. farmaseutti

Vierailija
14/273 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n ongelma ei oikein avaudu. Oletko hakenut usealta eri lääkäriltä vahvoja kipulääkkeitä vai miksi olet noin näreissäsi?

Vierailija
15/273 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis niissä resepteissä sitten lukee "potilas on kieltänyt potilasohjeen tulostuksen" ja näen, ettei asiakas ole ollut edes vastaanotolla. Ei kauhean vakavaa, mutta miksi helkkarissa siellä on tämmöinen tekopyhä kohta sitten!?

t. farmaseutti

Vierailija
16/273 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en anna tämän vuoksi oikeuksia päästä tietoihini.

Vierailija
17/273 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ap tästä informaatiosta !

Vierailija
18/273 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkähän vaivan hoitosuhde päättyy noin nopealla aikataululla?

Yleensähän jälkitarkastukset on vielä kuukausien päässä. Sun vaiva alkoi "keväällä", ehti olla jo leikkauskin ja hoitosuhteen päättäminen huhtikuussa. 

Nyt en ihan usko tätä tarinaa. Jätät oleellisen kertomatta.

Vierailija
19/273 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 19:28"]

Ap:n ongelma ei oikein avaudu. Oletko hakenut usealta eri lääkäriltä vahvoja kipulääkkeitä vai miksi olet noin näreissäsi?

[/quote]

Jos tämä ei ole sinulle ongelma, niin sua ei sit varmaan haittaa, jos mä käyn kurkkimassa kaikki sun e-reseptisi, jos vain tiedän sotusi ja asun naapurissasi? Käynnistä jää lokitieto, jonka perusteella voit tehdä asiasta kyselyn, jos et tykkää siitä.

t. farmaseutti

Vierailija
20/273 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on nyt kiva kun kaikki on helposti ja kätevästi samassa paikassa. Tietojen urkintakin on paljon tehokkaampaa kuin ennen.