Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos olen vähänkin ahdistunut, väsynyt tai hermot kireällä, lapsi reagoi todella vahvasti. Mitä tehdä?

Vierailija
24.02.2022 |

Minulla on rahahuolia, parisuhdeongelmat ahdistaa, lapsi heräilee öisin ja nukun siksi huonosti ja olen väsynyt, työ on kuormittavaa ja nyt vielä hyökkäys Ukrainaan ahdistaa. Jos olen vähänkin ahdistunut, poissaolevan oloinen, ihan vain väsynyt tai hermot kireällä stressistä niin kolmevuotias lapseni reagoi hyvin voimakkaasti siihen. Kiukuttelee, rikkoo tavaroita, huutaa, uhmaa. Vaikka selitän lapselle että väsymys ei ole hänen syy vaan äiti nukkui liian vähän tai että äiti ei jaksa koko aikaa leikkiä koska äidin pitää välillä keskittyä ajattelemaan jotain aikuisten asiaa tms.

Minun pitäisi olla aina rento, iloinen, hyväntuulinen, rauhallinen, lehmänhermoinen ja jaksaa keskittyä kaiken aikaa täysillä henkisesti läsnäoloon lapsen kanssa, jotta hän olisi hyväntuulinen ja rauhallinen. Kun minä olen stressaantunut niin lapsi alkaa sekoilemaan ja sikailemaan (kärjistys).

Vika on siis minussa, mutta toisaalta onko kohtuullista vaatia että ei ikinä olisi ahdistunut tai väsynyt. Kuka on sellainen superihminen, en minä ainakaan.

Miten minun pitäisi toimia tämän asian suhteen? Osaisiko joku sanoa tähän jotain viisasta?

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseen ei tule keskittyä koko ajan.

Vierailija
2/58 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäh ???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraava perhesurmaaja?

Vierailija
4/58 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäh ???

Mitä mitäh? Mitä kohtaa et ymmärtänyt? Jos kirjoitin epäselvästi niin selvennän kyllä kunhan kysyt tarkemmin. Ap

Vierailija
5/58 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei valitettavasti ole sanoa mitään viisasta, mutta mietin tänään juuri samaa asiaa. Enkä jaksa olla superihminen :(

Vierailija
6/58 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei valitettavasti ole sanoa mitään viisasta, mutta mietin tänään juuri samaa asiaa. Enkä jaksa olla superihminen :(

Ei se mitään ettet osaa, lohdutti jo se että joku kokee tai miettii samaa. Tsemppiä sinulle! Ap

Vierailija
7/58 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matille nimipäivä onnittelut ♥️

Vierailija
8/58 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveitä kommentteja. Sinä perh,esurmaajavihjailija et taida oll ihan terve.

Mutta ap, lapsi ei ymmärrä että sinun väsymyksesi tai hetkittäinen poissolevuus on luonnollista ja ohimenevää, hän voi pelätä kovastikin vaikkei osaa sitä ilmaista (muuten kuin alkamalla riehua). Hanki apua jaksamiseesi, terapiaa ja sitä kotipalvelua. Onko lapsi päiväkodissa, jos ei niin laita. Jos olet töissä ota sairaslomaa kunnes jaksat olla läsnä lapsellesi.

Vierailija
9/58 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ap, lapsi ei ymmärrä että sinun väsymyksesi tai hetkittäinen poissolevuus on luonnollista ja ohimenevää, hän voi pelätä kovastikin vaikkei osaa sitä ilmaista (muuten kuin alkamalla riehua). Hanki apua jaksamiseesi, terapiaa ja sitä kotipalvelua. Onko lapsi päiväkodissa, jos ei niin laita. Jos olet töissä ota sairaslomaa kunnes jaksat olla läsnä lapsellesi.

On lapsi päiväkodissa. En usko saavani saikkua, en ole silleen sairas tai työkyvytön. Pystyn toimimaan melko normaalisti, hoitamaan työt ja kotityöt jne ahdistuksesta huolimatta. Se on lievää ahdistusta. Ap

Vierailija
10/58 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se mitään ettet osaa, lohdutti jo se että joku kokee tai miettii samaa. Tsemppiä sinulle! Ap

Kiitos, samoin sinulle.

Vierailija
11/58 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis ulospäin kai lähinnä poissaolevan oloinen, ajatuksiini uppoutunut, kun yritän pohtia niitä ongelmiani kuntoon, miettiä ratkaisuja jne. Vaikea olla miettimättä parisuhdeongelmia kun ne on kotona joka päivä läsnä. Ap

Vierailija
12/58 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On lapsi päiväkodissa. En usko saavani saikkua, en ole silleen sairas tai työkyvytön. Pystyn toimimaan melko normaalisti, hoitamaan työt ja kotityöt jne ahdistuksesta huolimatta. Se on lievää ahdistusta. Ap

mieti asiaa niin, että lapselle on hätäännyttävää jos hänen elämän tärkein henkilö käyttäytyykin ”väärin”. Hän ei ole valmis vielä toimimaan yksin ja ripustautuu sinuun kovemmin, jos pelkää että on joutumassa kauemmas sinusta liian aikaisin.

Tai jos pelkää, että sinulla on jotain negatiivisia tuntemuksia hänestä, tulkiten väsymyksesi leikkiä niin ettet halua olla hänen kanssaan.

Väsyneenä koita antaa edes paljon katsekontaktia, hymyä, kehua, pusua, vaikka sohvalla maatessa kun katselet lapsen leikkejä. Jos hän tulee sohvalle repimään sinua niiin siinä niitä pusuja ja fyysistä läheisyyttä. Ohjaa häntä tuomaan sinulle leluja ja kirjoja katseltavaksi.

Kun lapsi rauhoittuu hän oppii leikkimään myös yksin, kun tietää että olet OK vaikka makaat vaan sohvalla.

Vierailija
13/58 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä en suosittele valehtelua. Sinulla on kuitenkin varmaan jotain tai kaikki seuraavista fyysisistä oireista. Ahdistus kun aiheuttaa niitä: mahakipu, päänsärky, selkäkipu, unettomuuden. Jonkin näistä vuoksi jäät pariksi päiväksi kotiin.

Ja lisäksi hankit keskusteluapua.

Jos et jaksa seurustella lapsesi kanssa, niin pitäkää leffailtoja, jolloin pidät lasta kainalossa tai lukuhetkiä, joissa kumpikin lukee/ katselee omaa kirjaa/ lehteä. Voitte myös leikkiä jalkalääkäriä/ käsilääkäriä, jossa sinun tehtäväsi on maata paikallaan, ja lapsesi hoitaa ruumiinosiasi. Nämä vinkit olivat ainakin meillä kullanarvoisia. Ja vieläkin, kun lapsi on jo lukiossa, hän muistelee kaikkia touhuja kivoina. En ole vielä viitsinyt paljastaa, että ne olivat väsyneen äidin pelastus.

Vierailija
14/58 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mieti asiaa niin, että lapselle on hätäännyttävää jos hänen elämän tärkein henkilö käyttäytyykin ”väärin”. Hän ei ole valmis vielä toimimaan yksin ja ripustautuu sinuun kovemmin, jos pelkää että on joutumassa kauemmas sinusta liian aikaisin.

Tai jos pelkää, että sinulla on jotain negatiivisia tuntemuksia hänestä, tulkiten väsymyksesi leikkiä niin ettet halua olla hänen kanssaan.

Väsyneenä koita antaa edes paljon katsekontaktia, hymyä, kehua, pusua, vaikka sohvalla maatessa kun katselet lapsen leikkejä. Jos hän tulee sohvalle repimään sinua niiin siinä niitä pusuja ja fyysistä läheisyyttä. Ohjaa häntä tuomaan sinulle leluja ja kirjoja katseltavaksi.

Kun lapsi rauhoittuu hän oppii leikkimään myös yksin, kun tietää että olet OK vaikka makaat vaan sohvalla.

Kiitos sinulle kun kommentoit ja annoit konkreettisia neuvoja. Noin se varmaan on että lapsi tulkitsee minua niin että yritän työntää häntä syrjään vaikka en tee niin enkä halua tehdä niin. Unen puutteessa sitä vain on niin väsynyt… mutta eihän lapsi tietenkään voi sitä ymmärtää vaikka olen selittänyt monta kertaa. Olenkin jo pyrkinyt tekemään niin että aina välillä kaappaan lapsen syliin viisiminuuttiseksi ja keskityn vain hänen halimiseen ja kerron miten tärkeä hän on ja sellaista. Se vain ei tunnu riittävän. Yritän parhaani mukaan huomenna lisätä sitä. Ap

Vierailija
15/58 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pienempi lapsi, sen enemmän kiinni sinussa ja sen enemmän reagoi sun tunteisiin ja olo tiloihin.

Vierailija
16/58 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko saada esimerkiksi isovanhempien avulla lepoaikaa? Kokeile musiikin voimaa, jos yhtään kiinnostavaa. Sius Kuuntele lapsen kanssa eauhaoittabaa musiikkia. Samalla voi vaikka silitellä vähän selkää.

Vierailija
17/58 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä pienempi lapsi, sen enemmän kiinni sinussa ja sen enemmän reagoi sun tunteisiin ja olo tiloihin.

Näinhän se on tietysti. Mutta en minä voi itsestäni poistaa ajoittaista ahdistusta, stressiä, suruakin. Miten siis auttaa ja tukea lasta silloin kun olen itse ahdistunut ja lapsi reagoi? Ap

Vierailija
18/58 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

3v kuuluukin liikuta, yks pahin uhmaikä silloin, älä syytä itseäsi niin paljon. Jokainen on joskus väsynyt, ahdistunut yms. Ei ole hyväksi näyttää vaan reippaalla aina, koska lapsen pitää myös oppia siihen että tunteita on ja ne kuuluvat elämään.

Vierailija
19/58 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitko saada esimerkiksi isovanhempien avulla lepoaikaa? Kokeile musiikin voimaa, jos yhtään kiinnostavaa. Sius Kuuntele lapsen kanssa eauhaoittabaa musiikkia. Samalla voi vaikka silitellä vähän selkää.

Kukaan isovanhemmista ei ole auttamassa, eivät ole halunneet sillä tavalla osallistua vaikka tietävät väsymyksestäni. Kiitos musiikkivinkistä, kokeilen sitä!

Ap

Vierailija
20/58 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on tietysti. Mutta en minä voi itsestäni poistaa ajoittaista ahdistusta, stressiä, suruakin. Miten siis auttaa ja tukea lasta silloin kun olen itse ahdistunut ja lapsi reagoi? Ap

Sä saat olla ahdistunut. Lapselle voi sanoa että sua ahdistaa, se ei ole lapsen vika. Laita vaikka leffa pyörii ja katsotte sitä kahdestaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan