Huvittavin ylihygieenisyyteen liittyvä tapa jonka olet kuullut
Jollakin esim. tutullasi tai sukulaisellasi olevan?
Mun yhdellä sukulaisella on tapana pestä kaikki ruokailuvälineet, jotka ovat olleet tarjolla ruokailun aikana, vaikka kukaan ei olisi käyttänyt niitä. Esim. vaikka veitsi on ollut käyttämättömänä lautasen vieressä pöydällä, hän laittaa senkin pesuun, koska "se on kuitenkin ollut tarjolla".
Mun mielestä aika hassu tapa, sillä itse laitan käyttämättömät aterimet aina suoraan takaisin aterinlaatikkoon, koska ei ne mun mielestä oo yhtään likaantuneita, jos kukaan ei oo sormellaankaan koskenut niihin?
Mitä hassuja/huvittavia ylihygieenisyyteen liittyviä tapoja teille on tullut vastaan?
Kommentit (139)
Meneekö se niin, että
sterilointii tappaa kaikki pöpöt,
desifiointi useimmat?
Jotkut idiootit eksyivät aiheesta, enkä jaksa enää etsiä viestiä kakka- ja pissavessoista. Kuitenkin ymmärrän tämän tavan ja se on meilläkin käytössä Jos perheeseen kuuluu monta henkilöä, ja yhdessä vessassa on esim. hammasharjat, hiusharjat yms. Silloin muilla menee hermo jos joku jää istunnolle siihen vessaan, kun muitakin on vapaana. Meillä kylpyhuoneen vessa on kakkavessa, ja pissavessa keskellä taloa. Kyllä, kakkaan pissavessaan jos tulee hätä, mutta jos tietää menevänsä kakalle niin sillon täytyy mennä kakkavessaan. Vaikea selittää :D
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 17:26"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 17:04"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 17:00"] [quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 17:00"] [quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 16:57"] [quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 16:55"] [quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 16:52"] [quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 16:51"] Kuukupin keittäminen liedellä ja pahimmassa tapauksessa vielä ihan tavallisessa kattilassa, jossa laitetaan myös ruokaa "koska kiehuminen tappaa bakteerit". Itse pesen kuukuppini neoamiseptillä. [/quote] No tuohan on ihan oikea tapa, joka neuvotaan kuukupin käyttöohjeessa. Itse en kyllä mitään desinfiointiaineita kuppiini laittaisi. [/quote] Niin että puurokattilaan kiehumaan? Joo, on vissiin se "oikea tapa", mutta ottaen huomioon millaisista piireistä kuukuppi on lähtöisin = kaikkia kemikaaleja hysteerisesti pelkäävät ituhipit, niin käytän mielelläni omaa järkeäni ja sairaaloistakin tuttua aseptiikkaa. [/quote] En mä sitä puurokattilaan laita kiehumaan, vaan kattilaan, jossa on vettä. Sairaaloissa ei kyllä käytetä desinfiointiaineita limakalvoille. Ei tuo kyllä kovin kaksiselta järjenkäytöltä kuulosta. [/quote] No enhän minä desinfiointiainetta limakalvoille käytäkään, vaan kuukuppiin :D Ja olen kyllä ihan itsekin sairaalatyössä käyttänyt alkoholia (l. neo amiseptia) välineiden puhdistukseen. Jopa selkäydinnäytteisiin liittyviin instrumentteihin! [/quote] Etkö sitten laita sitä kuppia ollenkaan pilluusi? [/quote] Luuletko, ettei gynen anakannokkaa ole desinfioitu alkoholilla ennen käyttöä? Todennäköisesti se astia, johon gyne sujauttaa spekulan tutkimuksen jälkeen sisältää desinfioivaa ainetta. Ja kyllä, laitan kuukupin pilluuni sen jälkeen, kun desinfiointiaineen alkoholi on siitä haihtunut. [/quote] No itseasiassa ämpärissä on vaan kylmää vettä kun se on tehokkain tapa irrottaa hyytynyttä verta ja muua proteiinia. Ja ne välineet desinfioidaan pesun jälkeen autoklaavissa jossa kuuma vesihöyry ne desinfioi. Sama idea kuin siinä kattilassa keittämisessä. Itse desinfioin kattilassa keittämällä myös tiskirätit ja tiskiharjan sekä vauvan pullot ja tutit.
[/quote]
Voi luoja, oletko sä oikeesti jossain sairaalahommissa? Mä säälin teidän potilaita, kun sä et erota perusasioita toisistaan. Mulle on ihan sama, mitä kukin kuukupilleen tekee, kun se on vain omassa käytössä, mutta potilaiden välineet on eri asia.
Pitäisi sentään erottaa desinfiointi ja sterilointi toisistaan. T. se idari välinehuoltaja
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 17:18"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 17:14"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 17:13"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 17:09"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 17:07"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 17:05"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 17:04"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 17:00"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 16:57"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 16:55"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 16:52"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 16:51"]
Kuukupin keittäminen liedellä ja pahimmassa tapauksessa vielä ihan tavallisessa kattilassa, jossa laitetaan myös ruokaa "koska kiehuminen tappaa bakteerit". Itse pesen kuukuppini neoamiseptillä.
[/quote]
No tuohan on ihan oikea tapa, joka neuvotaan kuukupin käyttöohjeessa. Itse en kyllä mitään desinfiointiaineita kuppiini laittaisi.
[/quote]
Niin että puurokattilaan kiehumaan? Joo, on vissiin se "oikea tapa", mutta ottaen huomioon millaisista piireistä kuukuppi on lähtöisin = kaikkia kemikaaleja hysteerisesti pelkäävät ituhipit, niin käytän mielelläni omaa järkeäni ja sairaaloistakin tuttua aseptiikkaa.
[/quote]
En mä sitä puurokattilaan laita kiehumaan, vaan kattilaan, jossa on vettä. Sairaaloissa ei kyllä käytetä desinfiointiaineita limakalvoille. Ei tuo kyllä kovin kaksiselta järjenkäytöltä kuulosta.
[/quote]
No enhän minä desinfiointiainetta limakalvoille käytäkään, vaan kuukuppiin :D Ja olen kyllä ihan itsekin sairaalatyössä käyttänyt alkoholia (l. neo amiseptia) välineiden puhdistukseen. Jopa selkäydinnäytteisiin liittyviin instrumentteihin!
[/quote]
Etkö sitten laita sitä kuppia ollenkaan pilluusi?
[/quote]
Luuletko, ettei gynen anakannokkaa ole desinfioitu alkoholilla ennen käyttöä? Todennäköisesti se astia, johon gyne sujauttaa spekulan tutkimuksen jälkeen sisältää desinfioivaa ainetta.
Ja kyllä, laitan kuukupin pilluuni sen jälkeen, kun desinfiointiaineen alkoholi on siitä haihtunut.
[/quote]
Eikö sairaaloissa käytetä enää autoklaavia lainkaan?
[/quote]
Tottakai käytetään, mutta myös alkoholia sisältävää desinfiointiainetta instrumenttien esikäsittelyyn.
[/quote]
Mutta jos mielestäsi desinfiointiaine on niin hyvä, miksi se ei riitä?
[/quote]
Koska sairaalassa käytettyjen instrumenttien tulee olla steriilejä?
[/quote]
Mutta selitä vielä se, miksi sun tapa desinfioida kuppisi on just se oikea, mutta kaverisi ihan väärä ja lol hirvee? Molemmat dresinfioitte kuppinne kuitenkin.
[/quote]
No mua nyt vaan ällöttää ajatus siitä, että söisin puuroa kattilasta jossa on keitetty kuukuppi. Ehkä olen vähän nipo sitten?
[/quote]
Ehkä sä olet. Mitähän helvettiä sinne kattilaan voisi siitä kupista jäädä?
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 17:23"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 17:20"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 17:17"]
Kuukupin keittäminen liedellä ja pahimmassa tapauksessa vielä ihan tavallisessa kattilassa, jossa laitetaan myös ruokaa "koska kiehuminen tappaa bakteerit". Itse pesen kuukuppini neoamiseptillä.
[/quote]
No tuohan on ihan oikea tapa, joka neuvotaan kuukupin käyttöohjeessa. Itse en kyllä mitään desinfiointiaineita kuppiini laittaisi.
[/quote]
Niin että puurokattilaan kiehumaan? Joo, on vissiin se "oikea tapa", mutta ottaen huomioon millaisista piireistä kuukuppi on lähtöisin = kaikkia kemikaaleja hysteerisesti pelkäävät ituhipit, niin käytän mielelläni omaa järkeäni ja sairaaloistakin tuttua aseptiikkaa.
[/quote]
En mä sitä puurokattilaan laita kiehumaan, vaan kattilaan, jossa on vettä. Sairaaloissa ei kyllä käytetä desinfiointiaineita limakalvoille. Ei tuo kyllä kovin kaksiselta järjenkäytöltä kuulosta.
[/quote]
No enhän minä desinfiointiainetta limakalvoille käytäkään, vaan kuukuppiin :D Ja olen kyllä ihan itsekin sairaalatyössä käyttänyt alkoholia (l. neo amiseptia) välineiden puhdistukseen. Jopa selkäydinnäytteisiin liittyviin instrumentteihin!
[/quote]
Kai tajuat että metalliset sairaala instrumentit on vähän eriasia kuin silikoninen/ kuminen kuukuppi? Metalliin alkoholi ei juuri ehdi vaikuttaa joten se tappaa vain bakteerit, mutta kumia ja silikonia (huokoisempia) nuo desit syövyttää.
[/quote]
Mun silikoninen kuppini on kestänyt jo kymmenen vuotta. Jos se nyt yhtäkkiä alkaa lahota käsiin, niin voin ihan hyvin jo ostaa uuden.
[/quote]
Joo no mutta mieti mitä kaikkea niissä alkoholin syövyttämissä onteloissa muhii... jos et kerran edes keitä kuppiasi...
[/quote]
Tottakai mä pesen ne (olemattomat) onkalotkin sillä neoamiseptillä. Ja just tää kuukupin keittämisen puolustelu on se, miksi otin asian esiin ketjussa, jossa aiheena on ylihygienisyys.
71 jatkaa, kyse ei siis meillä ole hygieniasta, vaan siitä, että vessoja käyttää useampi ihminen.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 17:33"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 17:02"]
[/quote]
Keittäminen on tehokkaampaa. Lisäksi neoamiseptin haihtuminen kestää vuorokausia. En laittaisi niitä huuruja pipariini.. mulla onkin oma kattila kupille. Siellä muiden kattiloiden joukossa kaapissa tosin..
[/quote]
Siis mitä ihmettä te kuvittelette siitä kuukupista sinne kattilaan jäävän? Ihan oikeasti?
Miettikääs hysteerikot, te ette voi tietää, vaikka kaverinne keittelisi kuukuppiaan just sillä samalla kattilalla, jolla teille puurot laittaa kun yökylässä olette...
[/quote]
Ei noin päin, vaan nimenomaan niin että kattilasta ei liukene mitään ruuan/ aineiden jämiä kuukuppiin. Vaika kattilat pesisikin, naarmuissa ym. huokosissa saattaa silti olla esim. öljynjämiä tms. Se on ihan kaverin oma asia sitten, jos haluaa likaisen kuukupin tunkea toosaansa, ei se minua haittaa
Lopettakaa nyt helkkarissa jo se kuppisopan keitto. Jokainen tehköön kuin parhaaksi tuntee. Ihmeeltä vain tuntuu äidin kuppikattila siellä patakaapissa. Tietääkö muu perhe, että ko. kattilaa käytetään vain siihen yhteen tarkoitukseen, vai kiehuuko siinä huomenissa potut?
Muuan tuttavaperhe pesee kaikki ostohedelmät Fairylla ja lämpimällä vedellä, jopa appelsiinit, joita nyt ei sentään kuorineen syödä ja harvoin raastettua kuortakaan tarvitaan.
Desinfiointiaineiden käyttö on ihan turhaa. Liiallinen puhtaus johtaa päinvastaiseen tulokseen eli kaikki pöpöt tarttuvat helpommin kuin muuten. Joillakin tuntuu jääneen käsidesin käyttö suorastaan pakkomielteeksi sen sikaflunssan vaaran jälkeen. Ja amerikkalaisethan kauppaavat mallia, että kaikki kodin puhdistusaineet on oltava desinfioivia. Ei tarvi. Johan me olimme kuolleet sukupuuttoon monta sukupolvea sitten, kun emme ole käyttäneet desinfiointiaineita, vaan pesseet ihan tavallisella saippualla.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 17:12"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 17:00"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 16:51"]
Kun oltiin lapsia, kaverin kotiin ei saanut mennä paljain jaloin. :) jos sulla oli sandaalit, niin sukat jalkaan ennen sisälle astumista.
[/quote]
Ehkä heillä oli jalkasientä, mutta eivät halunneet toitottaa siitä jokaiselle? Isoäitini halusi toimia noin myös, kun olimme pieniä ja syy oli sieni, jonka oli saanut jostain uimahallista. Ei ehkä nykytietämyksen mukaan tarpeellista, mutta silloin oli ajatukset toiset.
[/quote]
Ei ollut, sama meno jatkui siis kymmenen vuotta (varmaan vieläkin). Perheen isä on vähän erikoisemmasta päästä.
[/quote][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 17:12"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 17:00"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 16:51"]
Kun oltiin lapsia, kaverin kotiin ei saanut mennä paljain jaloin. :) jos sulla oli sandaalit, niin sukat jalkaan ennen sisälle astumista.
[/quote]
Ehkä heillä oli jalkasientä, mutta eivät halunneet toitottaa siitä jokaiselle? Isoäitini halusi toimia noin myös, kun olimme pieniä ja syy oli sieni, jonka oli saanut jostain uimahallista. Ei ehkä nykytietämyksen mukaan tarpeellista, mutta silloin oli ajatukset toiset.
[/quote]
Ei ollut, sama meno jatkui siis kymmenen vuotta (varmaan vieläkin). Perheen isä on vähän erikoisemmasta päästä.
[/quote] meillä oli kotona täysin sama tapa. Kesällä juostiin sandaalit jalassa ilman kenkiä niin kyllä ne halat paskaantuu samalla, meillä oli aina vaaleat matot. Emme pitäneet tätä outona eikä ystävämmekään kun tulivat meille leikkimään, jossei ollut sukki oli oven vieressä vati jossa jalat pestiin ja kuivattiin pyyhkeellä.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 17:40"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kai tajuat että metalliset sairaala instrumentit on vähän eriasia kuin silikoninen/ kuminen kuukuppi? Metalliin alkoholi ei juuri ehdi vaikuttaa joten se tappaa vain bakteerit, mutta kumia ja silikonia (huokoisempia) nuo desit syövyttää.
[/quote]
Mun silikoninen kuppini on kestänyt jo kymmenen vuotta. Jos se nyt yhtäkkiä alkaa lahota käsiin, niin voin ihan hyvin jo ostaa uuden.
[/quote]
Joo no mutta mieti mitä kaikkea niissä alkoholin syövyttämissä onteloissa muhii... jos et kerran edes keitä kuppiasi...
[/quote]
Tottakai mä pesen ne (olemattomat) onkalotkin sillä neoamiseptillä. Ja just tää kuukupin keittämisen puolustelu on se, miksi otin asian esiin ketjussa, jossa aiheena on ylihygienisyys.
[/quote]
No niin vissiin :D Millainen nanoharja sulla oikein on, jos niihin kaikkiin onkaloihin muka pääset. Ei ne ole mitään sellaisia reikiä kuin vaikka mato tekee omenaa :D
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 17:46"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 17:40"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No niin vissiin :D Millainen nanoharja sulla oikein on, jos niihin kaikkiin onkaloihin muka pääset. Ei ne ole mitään sellaisia reikiä kuin vaikka mato tekee omenaa :D
[/quote]
No jos siihen "onkaloon" ei mahdu edes alkoholimolekyyli, niin mulle on ihan sama vaikka se sit jäis pesemättä. Tuskin mun miehen peniskään nyt ihan jokaista huokosta myöden desinfioitu on... Kuten todettu, kymmenen vuotta ilman tulehduksia yhdellä kupilla ja neoamiseptillä putsaillen.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 17:26"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 17:04"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 17:00"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Etkö sitten laita sitä kuppia ollenkaan pilluusi?
[/quote]
Luuletko, ettei gynen anakannokkaa ole desinfioitu alkoholilla ennen käyttöä? Todennäköisesti se astia, johon gyne sujauttaa spekulan tutkimuksen jälkeen sisältää desinfioivaa ainetta.
Ja kyllä, laitan kuukupin pilluuni sen jälkeen, kun desinfiointiaineen alkoholi on siitä haihtunut.
[/quote]
No itseasiassa ämpärissä on vaan kylmää vettä kun se on tehokkain tapa irrottaa hyytynyttä verta ja muua proteiinia. Ja ne välineet desinfioidaan pesun jälkeen autoklaavissa jossa kuuma vesihöyry ne desinfioi. Sama idea kuin siinä kattilassa keittämisessä.
Itse desinfioin kattilassa keittämällä myös tiskirätit ja tiskiharjan sekä vauvan pullot ja tutit.
[/quote]
Mä ainakin pesen tiskirätit pyykkikoneessa 90°c:ssa pyyhkeiden kanssa.
Hajotkaa kuppeihinne oikeesti.. Tää keskustelu meni ihan pilalle!
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 17:04"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 16:54"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 16:49"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 16:40"]
Käsidesin käyttö pintadesinfektioon, esim. ostoskärryihin tai ovenkahvoihin.
[/quote]
Mitä tyhmää tässä on
[/quote]
Käsidesi on tarkoitettu vain iholle. Se sisältää ihoa hoitavaa glyserolia ja kasviöljyjohdannaisia. Jos laitat sitä esim. ovenkahvaan, se pintahan vain tahmaantuu.
[/quote]
Tiedätkö että käsidesiaineita on erilaisia. En itse käytä näitä "hoitavia" ja tahmaavia ollenkaan.
[/quote]
Mikä se sun merkki sitten on?
No tyhmää onse, ettei käsidesi juurikaan desinfioi mitään pintoja. Se on tarkoitettu käsien desinfiointiin, pinnoille on omat aineensa. Turhaa siis.
Yksi miehen sukulainen pesee kaikki astiat likaisina/käytön jälkeen ja huuhtoo+ kuivaa uudestaan ennenkuin laittaa esille ( esim. siis kattaa pöydän) Minusta tuo jälkimmäinen huuhtelukerta on ihan turha
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 17:58"]
Yksi miehen sukulainen pesee kaikki astiat likaisina/käytön jälkeen ja huuhtoo+ kuivaa uudestaan ennenkuin laittaa esille ( esim. siis kattaa pöydän) Minusta tuo jälkimmäinen huuhtelukerta on ihan turha
[/quote]
Todennäköisesti hän haluaa laittaa lämmitetyt lautaset pöytään. Tai varmistaa, että lasit ja aterimet ovat puhtaat ja kirkkaat. Ihan fiksua!
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 17:38"]
Jotkut idiootit eksyivät aiheesta, enkä jaksa enää etsiä viestiä kakka- ja pissavessoista. Kuitenkin ymmärrän tämän tavan ja se on meilläkin käytössä Jos perheeseen kuuluu monta henkilöä, ja yhdessä vessassa on esim. hammasharjat, hiusharjat yms. Silloin muilla menee hermo jos joku jää istunnolle siihen vessaan, kun muitakin on vapaana. Meillä kylpyhuoneen vessa on kakkavessa, ja pissavessa keskellä taloa. Kyllä, kakkaan pissavessaan jos tulee hätä, mutta jos tietää menevänsä kakalle niin sillon täytyy mennä kakkavessaan. Vaikea selittää :D
[/quote]
No okei, tämän selityksen ymmärrän, mutta silloinkin voisi puhua "nopean toimituksen vessasta" ja vaikkapa "istuntovessasta", jos syy ei oikeasti liity hygieniaan! :D
Kuukuppi keskustelu päättyy nyt! Menkää jatkamaan omaan keskusteluun, prkl.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 17:02"]
[/quote]
Keittäminen on tehokkaampaa. Lisäksi neoamiseptin haihtuminen kestää vuorokausia. En laittaisi niitä huuruja pipariini.. mulla onkin oma kattila kupille. Siellä muiden kattiloiden joukossa kaapissa tosin..
[/quote]
Siis mitä ihmettä te kuvittelette siitä kuukupista sinne kattilaan jäävän? Ihan oikeasti?
Miettikääs hysteerikot, te ette voi tietää, vaikka kaverinne keittelisi kuukuppiaan just sillä samalla kattilalla, jolla teille puurot laittaa kun yökylässä olette...