Huvittavin ylihygieenisyyteen liittyvä tapa jonka olet kuullut
Jollakin esim. tutullasi tai sukulaisellasi olevan?
Mun yhdellä sukulaisella on tapana pestä kaikki ruokailuvälineet, jotka ovat olleet tarjolla ruokailun aikana, vaikka kukaan ei olisi käyttänyt niitä. Esim. vaikka veitsi on ollut käyttämättömänä lautasen vieressä pöydällä, hän laittaa senkin pesuun, koska "se on kuitenkin ollut tarjolla".
Mun mielestä aika hassu tapa, sillä itse laitan käyttämättömät aterimet aina suoraan takaisin aterinlaatikkoon, koska ei ne mun mielestä oo yhtään likaantuneita, jos kukaan ei oo sormellaankaan koskenut niihin?
Mitä hassuja/huvittavia ylihygieenisyyteen liittyviä tapoja teille on tullut vastaan?
Kommentit (139)
Lähisukulainen pesee banaanit, vaikka ei niitäkään kuorineen syödä.
En jaksa lukea koko ketjua oikaisiko joku jo, mutta ne ankannokat yleensä vain desinfioidaan vesihöyryllä ja sen tekee pesukone pesun lopuksi. Sterilointi on astetta voimakkaampi toimenpide, joka tehdään yleensä autoklaavissa. Ankannokat steriloidaan vain poikkeustapauksissa.
Välinehuoltaja
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 16:49"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 16:43"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 16:40"]
Käsidesin käyttö pintadesinfektioon, esim. ostoskärryihin tai ovenkahvoihin.
[/quote]
Minä desinfioin esim. korvakorut sillä
[/quote]
Tämä on huvittava!
[/quote]
Ai, kyllä mulla on ainakin tapana desinfioida aina korut kun vaihdan korviin taikka napaan, jos ovat pitkään pyörineet kaapissa. Napakoruja kuitenkin desingioin ennimäkseen, kun se on herkempi tulehtumaan.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 19:19"]
Lähisukulainen pesee banaanit, vaikka ei niitäkään kuorineen syödä.
[/quote]
Banaanikärpästen takia?
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 17:44"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 17:12"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 17:00"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 16:51"] Kun oltiin lapsia, kaverin kotiin ei saanut mennä paljain jaloin. :) jos sulla oli sandaalit, niin sukat jalkaan ennen sisälle astumista. [/quote] Ehkä heillä oli jalkasientä, mutta eivät halunneet toitottaa siitä jokaiselle? Isoäitini halusi toimia noin myös, kun olimme pieniä ja syy oli sieni, jonka oli saanut jostain uimahallista. Ei ehkä nykytietämyksen mukaan tarpeellista, mutta silloin oli ajatukset toiset. [/quote] Ei ollut, sama meno jatkui siis kymmenen vuotta (varmaan vieläkin). Perheen isä on vähän erikoisemmasta päästä. [/quote][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 17:12"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 17:00"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 16:51"] Kun oltiin lapsia, kaverin kotiin ei saanut mennä paljain jaloin. :) jos sulla oli sandaalit, niin sukat jalkaan ennen sisälle astumista. [/quote] Ehkä heillä oli jalkasientä, mutta eivät halunneet toitottaa siitä jokaiselle? Isoäitini halusi toimia noin myös, kun olimme pieniä ja syy oli sieni, jonka oli saanut jostain uimahallista. Ei ehkä nykytietämyksen mukaan tarpeellista, mutta silloin oli ajatukset toiset. [/quote] Ei ollut, sama meno jatkui siis kymmenen vuotta (varmaan vieläkin). Perheen isä on vähän erikoisemmasta päästä. [/quote] meillä oli kotona täysin sama tapa. Kesällä juostiin sandaalit jalassa ilman kenkiä niin kyllä ne halat paskaantuu samalla, meillä oli aina vaaleat matot. Emme pitäneet tätä outona eikä ystävämmekään kun tulivat meille leikkimään, jossei ollut sukki oli oven vieressä vati jossa jalat pestiin ja kuivattiin pyyhkeellä.
[/quote]
Minä en tykkää edelleenkään, että kuljetaan paljain jaloin, jos ollaan ulkona paljain jaloin tai ilman sukkia kengät jalassa. Lattiat on viidessä minuutissa ihan tahmaiset ja lasten jalat pikimustat jalkapohjista ja hikiset. Ehkä olen sitten outo.. miellän sen niin, että en kulje kengilläkään sisällä, yhtä likaiset ne jalat on, jos ulkona oltu paljain jaloin, mun järjellä ainakin.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 19:21"]
En jaksa lukea koko ketjua oikaisiko joku jo, mutta ne ankannokat yleensä vain desinfioidaan vesihöyryllä ja sen tekee pesukone pesun lopuksi. Sterilointi on astetta voimakkaampi toimenpide, joka tehdään yleensä autoklaavissa. Ankannokat steriloidaan vain poikkeustapauksissa.
Välinehuoltaja
[/quote]
Tai siis 95-asteisella vedellä eikä höyryllä se desinfiointi.
kuorittavienkin hedelmien peseminen tosiaan hävittää niissä olevat banaanikärpästen munat, eikä pikkukärpäsiä sitten ilmesty aina hedelmäostosten yhteydessä.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 19:30"]
kuorittavienkin hedelmien peseminen tosiaan hävittää niissä olevat banaanikärpästen munat, eikä pikkukärpäsiä sitten ilmesty aina hedelmäostosten yhteydessä.
[/quote]
Itse asiassa olisi hyvä huuhdella kuorittavatkin hedelmät sen vuoksi, että monesti poimijoiden ja hedelmien käsittelijöiden hygienia ei ole kunnossa. Paljailla käsillä kun käsittelet kuoriessasi sitä hedelmää, niin käsiisi saattaa tarttua esimerkiksi kolibakteeria tai listeriabakteeria. Itse en kyllä rehelllisesti sanoen jaksa huuhdella banaaneja tms, mutta ajattelin kertoa että tautiriski on olemassa. Eräs tuttavani kerran kertoi pesevänsä omenatkin Fairylla ennen kuorimista, se oli jo liioittelua.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 17:07"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 17:05"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 17:04"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 17:00"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 16:57"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 16:55"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 16:52"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 16:51"]
Kuukupin keittäminen liedellä ja pahimmassa tapauksessa vielä ihan tavallisessa kattilassa, jossa laitetaan myös ruokaa "koska kiehuminen tappaa bakteerit". Itse pesen kuukuppini neoamiseptillä.
[/quote]
No tuohan on ihan oikea tapa, joka neuvotaan kuukupin käyttöohjeessa. Itse en kyllä mitään desinfiointiaineita kuppiini laittaisi.
[/quote]
Niin että puurokattilaan kiehumaan? Joo, on vissiin se "oikea tapa", mutta ottaen huomioon millaisista piireistä kuukuppi on lähtöisin = kaikkia kemikaaleja hysteerisesti pelkäävät ituhipit, niin käytän mielelläni omaa järkeäni ja sairaaloistakin tuttua aseptiikkaa.
[/quote]
En mä sitä puurokattilaan laita kiehumaan, vaan kattilaan, jossa on vettä. Sairaaloissa ei kyllä käytetä desinfiointiaineita limakalvoille. Ei tuo kyllä kovin kaksiselta järjenkäytöltä kuulosta.
[/quote]
No enhän minä desinfiointiainetta limakalvoille käytäkään, vaan kuukuppiin :D Ja olen kyllä ihan itsekin sairaalatyössä käyttänyt alkoholia (l. neo amiseptia) välineiden puhdistukseen. Jopa selkäydinnäytteisiin liittyviin instrumentteihin!
[/quote]
Etkö sitten laita sitä kuppia ollenkaan pilluusi?
[/quote]
Luuletko, ettei gynen anakannokkaa ole desinfioitu alkoholilla ennen käyttöä? Todennäköisesti se astia, johon gyne sujauttaa spekulan tutkimuksen jälkeen sisältää desinfioivaa ainetta.
Ja kyllä, laitan kuukupin pilluuni sen jälkeen, kun desinfiointiaineen alkoholi on siitä haihtunut.
[/quote]
Eikö sairaaloissa käytetä enää autoklaavia lainkaan?
[/quote]
Tottakai käytetään, mutta myös alkoholia sisältävää desinfiointiainetta instrumenttien esikäsittelyyn.
[/quote]
Esikäsittelyn jälkeen hoitovälineet menevät kyllä ihan perinteiseen höyrydesinfiointiin. Sitä ennen ne pestään jo koneessa. Et taida olla perillä aseptiikasta. Kurssin aikana nukkunut?
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:02"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 17:07"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 17:05"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 17:04"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 16:57"]
Kuukupin keittäminen liedellä ja pahimmassa tapauksessa vielä ihan tavallisessa kattilassa, jossa laitetaan myös ruokaa "koska kiehuminen tappaa bakteerit". Itse pesen kuukuppini neoamiseptillä.
[/quote]
No tuohan on ihan oikea tapa, joka neuvotaan kuukupin käyttöohjeessa. Itse en kyllä mitään desinfiointiaineita kuppiini laittaisi.
[/quote]
Niin että puurokattilaan kiehumaan? Joo, on vissiin se "oikea tapa", mutta ottaen huomioon millaisista piireistä kuukuppi on lähtöisin = kaikkia kemikaaleja hysteerisesti pelkäävät ituhipit, niin käytän mielelläni omaa järkeäni ja sairaaloistakin tuttua aseptiikkaa.
[/quote]
En mä sitä puurokattilaan laita kiehumaan, vaan kattilaan, jossa on vettä. Sairaaloissa ei kyllä käytetä desinfiointiaineita limakalvoille. Ei tuo kyllä kovin kaksiselta järjenkäytöltä kuulosta.
[/quote]
No enhän minä desinfiointiainetta limakalvoille käytäkään, vaan kuukuppiin :D Ja olen kyllä ihan itsekin sairaalatyössä käyttänyt alkoholia (l. neo amiseptia) välineiden puhdistukseen. Jopa selkäydinnäytteisiin liittyviin instrumentteihin!
[/quote]
Etkö sitten laita sitä kuppia ollenkaan pilluusi?
[/quote]
Luuletko, ettei gynen anakannokkaa ole desinfioitu alkoholilla ennen käyttöä? Todennäköisesti se astia, johon gyne sujauttaa spekulan tutkimuksen jälkeen sisältää desinfioivaa ainetta.
Ja kyllä, laitan kuukupin pilluuni sen jälkeen, kun desinfiointiaineen alkoholi on siitä haihtunut.
[/quote]
Eikö sairaaloissa käytetä enää autoklaavia lainkaan?
[/quote]
Tottakai käytetään, mutta myös alkoholia sisältävää desinfiointiainetta instrumenttien esikäsittelyyn.
[/quote]
Esikäsittelyn jälkeen hoitovälineet menevät kyllä ihan perinteiseen höyrydesinfiointiin. Sitä ennen ne pestään jo koneessa. Et taida olla perillä aseptiikasta. Kurssin aikana nukkunut?
[/quote]
Menkää jankkaaja vittuun. Ketään ei kiinnosta
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 18:19"]
Mitä noloa siinä on, että koko perhe tietää sen pienen sievän kattilan olevan äidin kuukautiskuppikattila, jota ei saa käyttää muuhun? Ja itse kuukuppi majailee kauniissa Teema-kupissa hyllyssä.
[/quote]
Ei h****ti mä en ymmärrä näitä hurahtaneita, "kuukuppi majailee" ihan kuin se olis perheenjäsen. Niistä kupeista tuntuu liukenevan elimistöön jotain aivotoimintaan vaikuttavaa.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 19:40"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 19:30"]
[/quote]
Itse asiassa olisi hyvä huuhdella kuorittavatkin hedelmät sen vuoksi, että monesti poimijoiden ja hedelmien käsittelijöiden hygienia ei ole kunnossa. Paljailla käsillä kun käsittelet kuoriessasi sitä hedelmää, niin käsiisi saattaa tarttua esimerkiksi kolibakteeria tai listeriabakteeria. Itse en kyllä rehelllisesti sanoen jaksa huuhdella banaaneja tms, mutta ajattelin kertoa että tautiriski on olemassa. Eräs tuttavani kerran kertoi pesevänsä omenatkin Fairylla ennen kuorimista, se oli jo liioittelua.
[/quote]
Kuorittavatkin hedelmät ja vihannekset kannattaa pestä vedellä (ja Fairylla), jos haluaa minimoida torjunta-ainejäämät. Jostakin luin, että suomalaislapset saavat eniten torjunta-aineita nimenomaan banaaneista.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 16:40"]Käsidesin käyttö pintadesinfektioon, esim. ostoskärryihin tai ovenkahvoihin.
[/quote]
Tämä kyllä vain lisää mikrobien määrää pinnoilla... Käsiesi on tarkoitettu iholle, pinnoille eri aineet eri koostumuksella.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 16:40"]
[/quote]
Kiitos hyvästä ideasta, taidan ottaa käyttöön! Ne kahvat on täynnä kaikenmaailman eritteitä.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 16:27"
Exälläni oli tapana piilotella asuntooni hajusteita (esim. voimakkaasti tuoksuvia saippuoita tms.) hankalasti löydettäviin paikkoihin (yläkaappeihin, kirjahyllyn päälle, koristekoreihin tms), joista löysin niitä hajun perusteella. Piilotteli, koska inhosi ajatusta, että minulla oli ollut aiemmin kissoja. Kämpässä ei haissut, tuli siitä monen muun kanssa puhuttua ja asiaa naurettua.
Sama mies vietti tunnin joka ilta kylpyhuoneessa tutkien naamaansa peilistä.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
ÖÖÖH? Itse en keittänyt omaa kuppiani kuin kerran, silloin kun se oli käyttämätön, sillä sen luvattiin ainakin lisäävän käyttöikää. Kuukupeille on ihan omat pesunesteensä, kannattaa googlettaa. Oisko ollut jopa nimeltään Lempipesuneste.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 21:07"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 16:40"]
[/quote]
Kiitos hyvästä ideasta, taidan ottaa käyttöön! Ne kahvat on täynnä kaikenmaailman eritteitä.
[/quote]
Enemmän hyödyt kyllä siitä, että käytät käsidesiä käsiin ennenkuin kosketat likaisia kahvoja tms.
ÄLKÄÄ VITTU LAINATKO MILJOONAA VIESTIÄ VAAN AINOASTAAN SE EDELLINEN! ÄÄLIÖT!
Onpa ihmeellinen kuppivääntö. Itse olen käyttänyt sen kupin putsaamiseen sekä kiehuttamista (ihan tätä tarkoitusta varten ostetulla noin 4 euron pikkukattilalla, jota säilytän samassa kaapissa kuin muitakin hygieniatuotteitani, eli en missään kattilakaapissa), kuten myös desinfiointiainetta kun en ole jaksanut kiehuttaa. Kauheen vaikeeta voi tehdä asioista jos haluaa :D