Siivoaminen lapsiperheessä
Olen niin kyllästynyt ja v*ttuuntunut tähän jatkuvaan jynssäämiseen, että pakko tulla avautumaan tänne. Joka jumalan ilta menee keittiön raivaamisessa ja pyykkien lajittelussa puoleen yöhön, kun vihdoin saa tehtyä jotain rauhassa lasten nukkuessa.
Joskus aikana ennen omia lapsia muistan miettineeni, miten monen perheellisen kaverini kotona oli paikat usein ihan tahmaisia ja sekaisin. Nyt en enää ihmettele yhtään, mutta silti en pysty sellaisessa sotkussa itse elää. Työpäivät on pahimpia kaaoksen aiheuttajia, mutta kotipäivinä riittää kyllä hommaa yhtälailla. Miten muilla siivotaan? Kaikki illat rätti kourassa vai miten? Mieheni mielestä ei tarvisi tehdä kuin välttämätön, mutta rajaa on aika vaikea vetää. Asutaan maalla isossa talossa, ja anoppikin vain aukoo päätään liian vähäisestä marjapuskien määrästä. Asiallisia kommentteja kiitos.
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 09:26"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 08:56"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 08:44"]En jätä mitään mihinkään minne ne ei kuulu(vien heti roskat yms) ja vahdin lastani kuin haukka ja ohjailen myös siivoamaan sotkut. Nyt 5-vuotias tyttöni kerää lelunsa oma-aloitteisesti ja vie likaiset vaatteensa itse pyykkiin tms.. Meillä kyllä myös mies siivoaa( kyllä, luit ihan oikein) että siinä mielessä aika helppoa eloa täällä :) [/quote] Niin sulla olikin vain yksi lapsi... [/quote] Se että on monta lasta ei tarkoita ettei niitä tarvitse kasvattaa esim. siivoamaan omat jälkensä.
[/quote]
Ei tarkoitakaan, mutta se, että on vain yksi lapsi tarkoittaa sitä, että sitä yhtä voikin "vahtia niin kuin haukka", jos kokee sen välttämättömäksi isonkin lapsen kohdalla (en kyllä suosittele kenellekään). Sitten, kun on vaikkapa 1-vuotias ja 4-vuotias, niin homma onkin ihan erilainen. Aika harva jaksaa tai kykenee siinä tilanteessa kyttäämään herkeämättä kumpaakin lasta ja vahtimaan, ettei lapsi vain ota mitään ei-sallittua tai jätä yhtään lelua lojumaan. Ja monella on sitten enemmänkin lapsia kuin kaksi!
Herään aamulla ennen lapsia ja siivoan keittiön samalla kun teen aamiaista. Tyhjennän tiskikoneen ja viikkaan puhtaat pyykit samalla kun koululaiset syövät. Pyyhin pienempien tekemät tahrat heti ja pyykkiä pesen joka päivä. Imurointi on keskiviikkoisin ja lauantaisin jompikumpi menee lasten kanssa ulos ja toinen pesee lattiat ja pyyhkii pölyt. Lakanat vaihdetaan joka toinen viikko ja pestään heti. Lelut kerätään iltaisin. Olen järjestänyt niin että siivoaminen on mahdollisimman helppoa eli lattialla ei ole siirreltäviä tavaroita ja kaikkien huonekalujen alta pääsee imurilla ja mopilla.
Veit sanat suustani! Meillä kolme lasta ja minä olen kotona. Siivoan joka välissä jotain ja huomaan, että en saa mitään loppuun asti tai jos saan, niin juuri siivoamani paikka on taas sotkettu. Huuuuh. Välillä menee hermot ja siivoan pikkutarkasti ja välillä elän boheemia elämää ja mikään ei ole niin tarkkaa, kunnes taas menee hermot ja siivoan, siivoan ja siivoan. Piha ja puutarha on kamalassa kunnossa tai ainakin melkein. Kodinhoitohuone pursuaa sitäsuntätä. Saunakin jäi pesemättä jouluksi eiku juhannukseksi. I feel you.
Nosto ikuisuusaiheeseen. Nyt helteillä ei ole energiaa suursiivoukseen, vaikka mieli tekisi... :/
Vierailija kirjoitti:
Nosto ikuisuusaiheeseen. Nyt helteillä ei ole energiaa suursiivoukseen, vaikka mieli tekisi... :/
Aika monet tuntemistani tip top -ihmisistä ovat sanoneet, että jossain vaiheessa on ollut vain pakko tinkiä siivoamisesta, koska se uuvuttaa. Juuri juttelin serkkuni kanssa, joka sanoi, että ei hän nyt varsinaisesti mitään kadu, mutta olisihan sitä pärjännyt vähemmälläkin siivoamisella silloin, kun lapset olivat pieniä.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 08:56"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 08:44"]En jätä mitään mihinkään minne ne ei kuulu(vien heti roskat yms) ja vahdin lastani kuin haukka ja ohjailen myös siivoamaan sotkut. Nyt 5-vuotias tyttöni kerää lelunsa oma-aloitteisesti ja vie likaiset vaatteensa itse pyykkiin tms..
Meillä kyllä myös mies siivoaa( kyllä, luit ihan oikein) että siinä mielessä aika helppoa eloa täällä :)
[/quote]
Niin sulla olikin vain yksi lapsi...
[/quote]
Se että on monta lasta ei tarkoita ettei niitä tarvitse kasvattaa esim. siivoamaan omat jälkensä.