Perinnöstä luopuminen etukäteen, osaako joku neuvoa
Googlella ei löytynyt yksiselitteistä vastausta. Löytyi kyllä, että perinnöstä voi luopua jo perittävän eläessä, mutta säästyykö tällöin lapseni myös perinnöltä vai meneekö se perintökaaren mukaan että jos minä luovun lapsille, lapset luopuvat heidän isälleen ja lasteni isä eli mieheni luopuu, mieheni suvulle? Haluaisin vain päästä eroon murheenkryynistä, josta on pelkkiä kustannuksia. Sen sain selvitettyä, että voin jo perityt jakamattoman kuolinpesän osuuden lahjoittaa muille, niille, jotka niitä lahoja mörskiä tarvitsevat ja haluavat säilyttää suvussa. Lapsiani ei voisi vähempää kiinnostaa, arvo on niin mitätön, että tuskin lahjaveroakaan menee. Kyseessä on laho talo maaseudulla, jota luultavasti kukaan ei ikinä osta.
Kommentit (24)
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 20:50"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 20:26"]
Lapseni ovat täysi-ikäisiä eivätkä hekään halua tuota taloa riesakseen. Ei heitä kiinnosta yhtään käydä siellä. Lasten kanssa varmaan yhdessä kirjoitetaan paperi. Meitä on siis useampi osakas, joista osa haluaa säilyttää sen kesäpaikkana. Minua ei kiinnosta ja olisi muutakin rahanmenoa. Olen siis maksanut siitä vaikka mitä ja nyt on riita isosta remontista, jota en pysty rahoittamaan. Haluavat purkukuntoisen röttelön remontoida perusteellisesti. Silloin kun perin toisen osan, lapset olivat alaikäisiä ja siitä luopuminen oli vaikeaa, joten se jäi jakamatta lesken asumisoikeuden vuoksi. Leski ei kuitenkaan enää huonon kuntonsa vuoksi asu siinä.
[/quote]
Mikä tuossa sitten on ongelma? Sinä kieltäydyt perinnöstä -> perintö menee ohitsesi aikuisille lapsillesi -> aikuiset lapset kieltäytyvät perinnöstä (jos haluavat)
Vai omistatko sinä siis jo nyt osan tuosta perintöröttelöstä? Myy osuutesi muille osakkaille halvalla?
[/quote]
Omistan siis kuolleen toisen vanhemman osuuden. Pääsen helpommalla kun vain lahjoitan, niin eivätpähän hermostu enempää. Hermostuivat siitä, kun ehdotin jakamista ja yksi on vähävarainen mt-ongelmainen, tekee hommasta hankalan ja hänelle se on tärkein. Mutta siis kysymys oli, pitääkö lasten kieltäytyä ja sitten taas niiden, jotka tulevat heidän sijaansa jne. Lapsilla on sama suhtautuminen, arvoton röttelö, he eivät tee sillä mitään. Ei ole vielä lastenlapsia, joten helpointa on hoitaa homma pois nyt.
Saako oman osuutensa aina lahjoittaa muille osakkaille halutessaan? Eli muuta ei tarvita kuin ilmoitus ja lahjaveron maksaminen, voivatko muut osakkaat kieltäytyä siitä halutessaan?
Tietysti lahjavero täytyy maksaa. Itse täällä hieman samassa tilanteessa sivullisena...
Hinta-arvio kiinteistövälittäjältä,joka arvio hinnan. sit myyt osuutesi pois halvalla "eurolla"
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 20:26"]
Lapseni ovat täysi-ikäisiä eivätkä hekään halua tuota taloa riesakseen. Ei heitä kiinnosta yhtään käydä siellä. Lasten kanssa varmaan yhdessä kirjoitetaan paperi. Meitä on siis useampi osakas, joista osa haluaa säilyttää sen kesäpaikkana. Minua ei kiinnosta ja olisi muutakin rahanmenoa. Olen siis maksanut siitä vaikka mitä ja nyt on riita isosta remontista, jota en pysty rahoittamaan. Haluavat purkukuntoisen röttelön remontoida perusteellisesti. Silloin kun perin toisen osan, lapset olivat alaikäisiä ja siitä luopuminen oli vaikeaa, joten se jäi jakamatta lesken asumisoikeuden vuoksi. Leski ei kuitenkaan enää huonon kuntonsa vuoksi asu siinä.
[/quote]
Mikä tuossa sitten on ongelma? Sinä kieltäydyt perinnöstä -> perintö menee ohitsesi aikuisille lapsillesi -> aikuiset lapset kieltäytyvät perinnöstä (jos haluavat)
Vai omistatko sinä siis jo nyt osan tuosta perintöröttelöstä? Myy osuutesi muille osakkaille halvalla?