Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Löydätkö syömistä tästä, erityisesti jos on rajoituksia

Vierailija
13.07.2015 |

Pääteema on lähiruoka, mutta siitä joustetaan jotta saataisiin kaikille jotain sekä mausteiden vuoksi. 

Salaattipöytä: Valmista salaattia, jossa kurkkua, paprikaa,  jäävuorisalaattia sekä porkkana-lantturaastetta

Lisäksi erikseen herneitä, punasipulia, kurkku- ja porkkanatikkuja ja minitomaatin puolikkaita, joita saa ottaa siltään tai laittaa salaatin sekaan. 

Pääruokapöytä: Paistettua kuhaa, paahtopaistia, kanttarellikastiketta, lohkoperunoita, höyrytettyä kukka- ja parsakaalia, grillattuja jättiherkkusieniä, keitettyjä miniporkkanoita, siirapissa paistettuja lanttutikkuja (tikkunperunan tyylisiä)

Jälkiruoka: Mustikkajuustokakkuleivoksia laktoosittomana ja munattomana, aleksanterinleivoksia (gluteeniton, maidoton, munaton, sisältää vadelmaa), lakkakermakakku (vähälaktoosinen, muutaman osallistujan toive), jotain yksinkertaista pikkuleipää joka kävisi kaikille, mietin vielä mikä. 

Mitä puuttuu? Juomana marjatilan viini, kotikalja, vesi sekä jälkkäriin kahvi/tee, vaikka ei lähiruokateemaan sovikaan. Jos onnistuu, tulee tarjolle tavallisrn teen lisäksi ja jotain mustaherukan lehtiteetä. Lapsille, maito vain mehu vai molemmat? 

Jäikö nälkä, tulisitko, oletko pettynyt? Osallistujien ikähaarukka on 0-85 v ja kutsuttavia tulisi olemaan n. 70. Kyseessä on suvun mummun syntymäpäivät, ja vanhuksia on muutama. Osa tulee kaukaa. 

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtavan hyvältä kuulostaa :) Hyvä teema!

Vierailija
62/86 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 20:03"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 19:54"]

Antakaa vieraiden itse koostaa salaatti maun mukaan. Mua inhottaa se kun on noita sekoituksia joissa on aina jotain mistä ei tykkää tai mitä ei voi syödä.

[/quote]

Ai että oli väärä vastaus vai? Ei kannata kysyä jos ei kestä vastausta.

[/quote]

? Ap on kirjoittanut tämän viestin lisäksi vain aloituksen ja viestin numero 17 sekä yläpeukutellut hyviä ideoita, alapeukkuja en ole antanut. Kiva että useimmille maistuu. ap. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kasvissyöjä joka ei pidä sienistä :/ mulla jäisi suppeaksi. Mutta ehkä joku juusto lisää niin se on hyvä :)

Vierailija
64/86 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 19:56"]Laittaisin salaatissa tuon paprikan ja juuresraasteenkin erikseen, koska ne ovat yleisesti allergisoivia. Lisäksi kaipaisin pääruuan kanssa jotain kastiketta, riippuen tietty muiden ruokien valmistustavoista hieman. Muuten oikein hyvä! Ruoan kanssa lapsille riittää maitoa ja vesi. Kahvilla sit voi olla mehua. 
[/quote]
Olihan siellä kantarellikastiketta.

Vierailija
65/86 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossahan on jo vaikka mitä, hyvältä kuulostaa. :) Itse gluteenittomana olen aina onnellinen jos joku on hoksannut tehdä edes jotain jota voin syödä, ja arvostan sitä suuresti.  Nauttisin kyllä noista syntymäpäivistä. :)

Vierailija
66/86 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyöjänä olisin onneni kukkuloilla :D paljon vaihtoehtoja, mikä on monissa juhlissa harvinaista

Vierailija
67/86 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisipiirakoita ja leipää kaipaisin. Noista en söis kun kukkakaalia, kanttarellikastiketta ja paahtopaistia. Syön salaattia, mutta tuo kuulosti pahalta.

Vierailija
68/86 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sörssätkää kaikki ruuat yhteen niin kukaan ei voi valita haluaansa tai niitä ruokia joille ei ole allerginen. Mitä sitä turhaan huomioimaan ruokavammaisia sun muita eiks je? Ja pähkinää paljon joukkoon, narskuu kivasti hampaissa ja takaa vipinän bileisiin.

Vierailija
69/86 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaattipöytä ja jälkkäri kuulostaa loistavalta! Olen kasvissyöjä (lakto-ovo), joka ei voi sietää sieniä, joten pääruoka itselläni jäisi vähän suppeaksi

Vierailija
70/86 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pähkinät ei ole lähiruokaa. Leipää tosiaan tulee, unohdin vain mainita, sämpylöitä, ruisleipää ja levitettä sekä gluteenittomille mietin jotain, näitä siis on tulossa ja varmaan nuo piirakat vielä mahtuvat budjettiin. Suurin osa toki on sukulaisia, iso suku, ja läheisiä mummon kavereita, joten aika monen osalta tiedetään rajoitteet, suurimmat rajoitteet löytyy meidän omasta perheestä. 

Vierailija
71/86 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvissyöjä ja allerginen sienille sekä lantulle, joten pääruuista saisin lautaselle vain pottuja, porkkanaa ja parsakaalia :D salaattikin jäisi näköjään syömättä. Mutta eipä sillä, ihan hyvältä kuulostaa, ei siellä varmaan monia tällä allergiakombolla varustettuja tule olemaan...

Vierailija
72/86 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

27 siis ap. Ehdotelkaa toki te jotka ette tykkää sienistä, mitä voisin laittaa teemaan sopivana mieluiten. Oma mielikuvitus on niin rajallinen. Teemasta voi siis vähän tosin joustaakin, jotta kaikille olisi jotain. Herkkusienet voi jättää vaikka pois kun on tuo kastike ja laittaa jotain muuta tilalle. 

Vierailija
73/86 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söisin hyvillä mielin melkein kaikkea, vaikka kovin nirso olen. :D Allerginen en ole kyllä millekään. Kuulostaa oikein ihanalta, varsinkin sienet.

Vierailija
74/86 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 20:19"]

Olen kasvissyöjä ja allerginen sienille sekä lantulle, joten pääruuista saisin lautaselle vain pottuja, porkkanaa ja parsakaalia :D salaattikin jäisi näköjään syömättä. Mutta eipä sillä, ihan hyvältä kuulostaa, ei siellä varmaan monia tällä allergiakombolla varustettuja tule olemaan...

[/quote]

No meidän oma poika maidolle, monelle viljalle, monelle vihannekselle allerginen ja moni allergia on pahoja, pystyisi syömäään tuota salaattia ja siksi noin, mutta vaihtoehto on antaa ihmisten koota salaatti kokonaan itse. Kiitoksia vinkeistä, otan ne tosissani ja lisääkin saa laittaa. Tuo on siis ehdotus, mitä työstän sen mukaan ja ajattelin, että tuntemattomilta saa helposti suoria vastauksia. Suku on yleensä aina niin hienotunteista. ap.

Vierailija
75/86 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tosi nirso ja silti löytäisin paljon syötävää tuosta. Eli hyvä hyvä!

Vierailija
76/86 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten suomalaiset ovat näin hemmetin allergista kansaa? Missään muussa maassa en ole törmännyt vastaavaan. Onko meillä jotenkin kämäiset geenit vai mikä ihme siinä on? Itse olen lapsena ollut allerginen kiiville, tomaatille ja olin vielä laktoosi-intoleranssi, mutta kukaan ei oikein jaksanut estää minua syömästä noita ruokia, joten kai siedätyin pois noista allergioista.

Vierailija
77/86 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aika nirso ja söisin kyllä salaattia, kuhaa ja perunoita, sekä kakkua ja pikkuleipiä :) nam

Vierailija
78/86 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytäisin hyvin syömistä monine ruokarajoitteineni (varsinkin jos salaatissa kaikki osaset olisivat omissa kulhoissaan) jos nuo pääruoat eivät sisältäisi mitään odottamatonta allergisoivaa (mausteseosta, öljyä tai muuta höystettä). Jälkiruoista en osaa sanoa, jos ne ovat jollekin erikoisruokavaliolle (gluteeniton, munaton, maidoton tvs) suunnattu todennäköisesti en niitä itse voisi palkokasviallergisena syödä. Noihin muunnelmiinhan yleensä tupataan soijamaitoa, pähkinäjauhoa sun muuta mikä aiheuttaisi välittömän anafylaktisen shokin.

Suosittelen nättejä, selkeitä raaka-ainelistoja jokaisen tarjottavan viereen. Vieraat säästyvät monelta stressiltä pähkäillessään sopiiko joku tarjottava heille ja järjestäjät monelta kyselyltä (johon harvat osaavat edes vastata riittävällä varmuudella)!

Vierailija
79/86 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karppi löytää tuosta hyvästi masuntäytettä. Laita siihen levitteen viereen voikippo, niin voi siitä  ottaa ateriaan rasvalisää. Makea puoli jää kyllä karpilta syömättä, ehkä sitä aleksanteria vois harkita, mutta pelkkä kahvikin käy, jos saa kermaa.

Vierailija
80/86 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 20:25"]

Miten suomalaiset ovat näin hemmetin allergista kansaa? Missään muussa maassa en ole törmännyt vastaavaan. Onko meillä jotenkin kämäiset geenit vai mikä ihme siinä on? Itse olen lapsena ollut allerginen kiiville, tomaatille ja olin vielä laktoosi-intoleranssi, mutta kukaan ei oikein jaksanut estää minua syömästä noita ruokia, joten kai siedätyin pois noista allergioista.

[/quote]

No onhan niitä, mm. Jenkeissä allergisiin reaktiohin kuolee paljon ihmisiä vuosittain. Harvemmin sitä muissa maissa monen ihmisen kanssa on tekemisissä ja osa vain pyytää ruokansa ilman jotain vähin äänin tai ei syö. Kaakkois-Aasiassa ei juuri kukaan kestä maitoa ja kuulemma tuttavan kiinalainen vaimo on perunalle todella pahasti allerginen. Keliakia taas on sairaus, joka esiintyy lähinnä Pohjoismaissa, mutta ent tiedä, tiedetäänkö syytä siihen. 

Noihin aleksanterinleivoksiin tulee maidotonta margariinia, perunajauhoja, vadelmahilloa, sokeria, tomusokeria ja vadelmamehua kuorrutteen väriin, eli ovat aika yksinkertaisia. Palkokasveja ei tule juuri mihinkään kuin nuo erilliset herneet. Tuon mustikkaleivoksen pohjaa mietin vielä, mistä kekseistä teen vai teenkö itse jonkinlaisen keksimuruseoksen. 

ap.