Löydätkö syömistä tästä, erityisesti jos on rajoituksia
Pääteema on lähiruoka, mutta siitä joustetaan jotta saataisiin kaikille jotain sekä mausteiden vuoksi.
Salaattipöytä: Valmista salaattia, jossa kurkkua, paprikaa, jäävuorisalaattia sekä porkkana-lantturaastetta
Lisäksi erikseen herneitä, punasipulia, kurkku- ja porkkanatikkuja ja minitomaatin puolikkaita, joita saa ottaa siltään tai laittaa salaatin sekaan.
Pääruokapöytä: Paistettua kuhaa, paahtopaistia, kanttarellikastiketta, lohkoperunoita, höyrytettyä kukka- ja parsakaalia, grillattuja jättiherkkusieniä, keitettyjä miniporkkanoita, siirapissa paistettuja lanttutikkuja (tikkunperunan tyylisiä)
Jälkiruoka: Mustikkajuustokakkuleivoksia laktoosittomana ja munattomana, aleksanterinleivoksia (gluteeniton, maidoton, munaton, sisältää vadelmaa), lakkakermakakku (vähälaktoosinen, muutaman osallistujan toive), jotain yksinkertaista pikkuleipää joka kävisi kaikille, mietin vielä mikä.
Mitä puuttuu? Juomana marjatilan viini, kotikalja, vesi sekä jälkkäriin kahvi/tee, vaikka ei lähiruokateemaan sovikaan. Jos onnistuu, tulee tarjolle tavallisrn teen lisäksi ja jotain mustaherukan lehtiteetä. Lapsille, maito vain mehu vai molemmat?
Jäikö nälkä, tulisitko, oletko pettynyt? Osallistujien ikähaarukka on 0-85 v ja kutsuttavia tulisi olemaan n. 70. Kyseessä on suvun mummun syntymäpäivät, ja vanhuksia on muutama. Osa tulee kaukaa.
Kommentit (86)
Saisin mahan täyteen noilla ruuilla, vaikka oonki tosi nirso.
Jälkkäreistä en oikeen tykkää, joku piirakka (omena, mustikka tms.) vois olla hyvä.
No jos otetaan esimerkiksi mun lapsi, joka on laktoosittomalla, ja kaikille kasviksille/vihanneksille ja hedelmille(raakana) allerginen, löytäisi hän tuosta paljon hyvää syötävää itselleen :)
Itselläni on taas toiset rajoitukset, ja löytäisin paljon hyvää syötävää.
Hyvät on tarjottavat :)
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 22:02"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 19:57"]
Kuulostaa hyvältä. Salaattipöydässä voisi olla myös jotain leipäjuustoa, kotijuustoa tms. tai sitten pääruuissa härkäpavuista esim. tahnaa tai pyöryköitä :) Olisi vähän enemmän syötävää kasvissyöjälle. Mutta hirmu hyvältä kuulostaa noinkin, en usko että jäisi nälkä!
[/quote]
Minäkin kasvissyöjänä löytäisin paljon syötävää, mutta tosiaan proteiinia tuossa ei kasvissyöjälle juuri ole. Joten kannatan tätä juuston lisäämistä salaattipöytään, lisäksi härkäpapu- tai hernerouhepihvejä vaikka, ja marinoidut pavut ovat salaatin kanssa tosi hyviä. Kannattaa lainata kirjastosta Härkäpapua sarvista -kirja jos kaipaa lisäideoita, siellä on paljon hyviä kasvis-lähiruokia.
[/quote]
Pöydässä on jo herneitä. Pitääkö niitä nyt olla kymmenessä eri muodossa, jotta on tarpeeksi monipuolista arvon kasvissyöjille?
Tuli noista aleksanterinleivoksista mieleen, että mites tuon pääruoan maidottomuus? Ilmeisesti pitäisi olla maidotonta tarjolla, koska jälkiruokanakin on. Meinaan, että miten paistatte kalan? Entä mitä nestettä tulee kanttarellikastikkeeseen?
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 19:48"]Pääteema on lähiruoka, mutta siitä joustetaan jotta saataisiin kaikille jotain sekä mausteiden vuoksi.
Salaattipöytä: Valmista salaattia, jossa kurkkua, paprikaa, jäävuorisalaattia sekä porkkana-lantturaastetta
Lisäksi erikseen herneitä, punasipulia, kurkku- ja porkkanatikkuja ja minitomaatin puolikkaita, joita saa ottaa siltään tai laittaa salaatin sekaan.
Pääruokapöytä: Paistettua kuhaa, paahtopaistia, kanttarellikastiketta, lohkoperunoita, höyrytettyä kukka- ja parsakaalia, grillattuja jättiherkkusieniä, keitettyjä miniporkkanoita, siirapissa paistettuja lanttutikkuja (tikkunperunan tyylisiä)
Jälkiruoka: Mustikkajuustokakkuleivoksia laktoosittomana ja munattomana, aleksanterinleivoksia (gluteeniton, maidoton, munaton, sisältää vadelmaa), lakkakermakakku (vähälaktoosinen, muutaman osallistujan toive), jotain yksinkertaista pikkuleipää joka kävisi kaikille, mietin vielä mikä.
Mitä puuttuu? Juomana marjatilan viini, kotikalja, vesi sekä jälkkäriin kahvi/tee, vaikka ei lähiruokateemaan sovikaan. Jos onnistuu, tulee tarjolle tavallisrn teen lisäksi ja jotain mustaherukan lehtiteetä. Lapsille, maito vain mehu vai molemmat?
Jäikö nälkä, tulisitko, oletko pettynyt? Osallistujien ikähaarukka on 0-85 v ja kutsuttavia tulisi olemaan n. 70. Kyseessä on suvun mummun syntymäpäivät, ja vanhuksia on muutama. Osa tulee kaukaa.
[/quote]No salaattipöydästä en pystyisi syömään mitään ja jälkkäristä vain aleksanterinleivoksia mutta lämpimistä löytyy.
Muuten kyllä, mutta salaatista noi raastesotkut (varsinkin lanttu) pois.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 20:25"]Miten suomalaiset ovat näin hemmetin allergista kansaa? Missään muussa maassa en ole törmännyt vastaavaan. Onko meillä jotenkin kämäiset geenit vai mikä ihme siinä on? Itse olen lapsena ollut allerginen kiiville, tomaatille ja olin vielä laktoosi-intoleranssi, mutta kukaan ei oikein jaksanut estää minua syömästä noita ruokia, joten kai siedätyin pois noista allergioista.
[/quote] Samaa mieltä sun kaa:) en Oo koskaan tavannut ketään allergiaa kärsivää, Suomessa joka toinen :///
-Näistä voisin syödä pelkästään kurkkua ja herneitä. Varsinkin paprikalle on pahasti allerginen.
-Näistä voisin syödä pelkästään kuhaa, perunoita + herkkusieniä.
-Näitä voisin luultavasti syödä kaikkia.
Listaan lisäisin piimää ja ehkä paprikan voisi ottaa salaatista erilleen. Aika monelle ei nimittäin paprika sovi, vaikkei olisi allerginenkaan.
(Nimimerkillä moniallerginen, joista osa on todella pahoja allergioita)
Laittaisin salaattiainekset erikseen, sillä itselläni paprika aiheuttaa närästystä enkä sitä syö (varsinkaan juhlissa kun haluan olla iloinen ja seurallinen). Ystäväni taas ei söisi salaattia kun juurekset aiheuttavat närästystä (lanttu erityisesti). Mutta muuten kuulostaa hyvältä (eli ei jäisi nälkä vaikka salaatin joutuisi jättämään väliin).
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 22:34"][quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 20:25"]Miten suomalaiset ovat näin hemmetin allergista kansaa? Missään muussa maassa en ole törmännyt vastaavaan. Onko meillä jotenkin kämäiset geenit vai mikä ihme siinä on? Itse olen lapsena ollut allerginen kiiville, tomaatille ja olin vielä laktoosi-intoleranssi, mutta kukaan ei oikein jaksanut estää minua syömästä noita ruokia, joten kai siedätyin pois noista allergioista.
[/quote] Samaa mieltä sun kaa:) en Oo koskaan tavannut ketään allergiaa kärsivää, Suomessa joka toinen :///
[/quote]No minä esimerkiksi en ole allerginen, mutta sappikivien takia en voi syödä kurkkua, refluksitaudin takia en voi syödä paprikaa ja suolistotulehduksen takia jää porkkanat ja pavut syömättä. Että siksi on vähän haasteita.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 22:34"][quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 20:25"]Miten suomalaiset ovat näin hemmetin allergista kansaa? Missään muussa maassa en ole törmännyt vastaavaan. Onko meillä jotenkin kämäiset geenit vai mikä ihme siinä on? Itse olen lapsena ollut allerginen kiiville, tomaatille ja olin vielä laktoosi-intoleranssi, mutta kukaan ei oikein jaksanut estää minua syömästä noita ruokia, joten kai siedätyin pois noista allergioista.
[/quote]
Olisin NIIN tyytyväinen, jos mun lapsella ei olis vakavia allergioita. Olis vaan sellasia, joita vois kotona siedättää.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 19:48"]
Pääteema on lähiruoka, mutta siitä joustetaan jotta saataisiin kaikille jotain sekä mausteiden vuoksi.
Pääruokapöytä: lohkoperunoita, keitettyjä miniporkkanoita, siirapissa paistettuja lanttutikkuja (tikkunperunan tyylisiä)
[/quote]
mulle jäis noi, eli pääruoka tosi ankea. Kaipaisin edes salaatin sekaan laitettavaksi jirain, jolla siitä saisi tuhdimpaa, esim.joku juusto
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 20:33"]
Noihin aleksanterinleivoksiin tulee maidotonta margariinia, perunajauhoja, vadelmahilloa, sokeria, tomusokeria ja vadelmamehua kuorrutteen väriin, eli ovat aika yksinkertaisia. Palkokasveja ei tule juuri mihinkään kuin nuo erilliset herneet.
ap.
[/quote]
Tarkasta, ettei margariinissa ole soijalesitiiniä. Ainakin Pirkalla on maidotonta, soijatonta leivontamargariinia.
Ap,saako tulla kuokkimaan? Kuulostaa todella hyvältä!! Paahtopaisti ja kanttarellikastike,oi oi! :) hyvät herkut,ehdotan lusikkaleivoksia tai hannatädin keksejä. Mukavia juhlia ap!
Kyllä tuolta kasvissyöjänä (lakto-ovo) löytäisi hyvin syötävää :) Sienet on just tosi jees.
69. jatkaa vielä. Ja toki paahtopaisti käy myös, jos siinä ei ole mausteita. Olen tietyille mausteille myös allerginen.
Mutta yleensä juhlissa mulle on yksi ja sama onko mulle omaa ruokaa vaiko ei. Yleensä syön, mitä voin ja yleensä tarkistan, ettei ruuassa ole paprikaa, omenaa, tomaattia tai mansikkaa, nuo ovat ne kaikkein pahimmat allergiat. Ja jos syön noita missään muodossa, niin sitten onkin juhlat pilalla mun osalta.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 22:26"]
Kuulostaa hyvältä. Salaattipöydässä voisi olla myös jotain leipäjuustoa, kotijuustoa tms. tai sitten pääruuissa härkäpavuista esim. tahnaa tai pyöryköitä :) Olisi vähän enemmän syötävää kasvissyöjälle. Mutta hirmu hyvältä kuulostaa noinkin, en usko että jäisi nälkä!
[/quote]
Minäkin kasvissyöjänä löytäisin paljon syötävää, mutta tosiaan proteiinia tuossa ei kasvissyöjälle juuri ole. Joten kannatan tätä juuston lisäämistä salaattipöytään, lisäksi härkäpapu- tai hernerouhepihvejä vaikka, ja marinoidut pavut ovat salaatin kanssa tosi hyviä. Kannattaa lainata kirjastosta Härkäpapua sarvista -kirja jos kaipaa lisäideoita, siellä on paljon hyviä kasvis-lähiruokia.
[/quote]
Pöydässä on jo herneitä. Pitääkö niitä nyt olla kymmenessä eri muodossa, jotta on tarpeeksi monipuolista arvon kasvissyöjille?
[/quote]
No voi anteeksi että esitin parannusehdotuksia, kun niitä kysyttiin.
[/quote]
[/quote]
Kasvissyöjä ei varmaankaan kuole, jos yhdellä aterialla jää proteiinien saanti vähäisemmäksi?
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 21:02"]
Kiitos kaikille, menen tämän linjan mukaan ja teen noita pieniä muutoksia ja lisäyksiä, niin kaikki ovat tyytyväisiä. Onko vadelmamustikkamehu lapsille (ja miksei muillekin halukkaille) hyvä? Voisin tehdä sitä itse, löytyy jonkun verran molempia pakkasesta.
[/quote]
Fiksu ja asiallinen ihminen olet! Hienoa ettet ole mennyt mukaan muutaman kiukuttelijan övereihin! Mukavia juhlia teille toivotan.