Yli 30-vuotias nainen jonka BMI 19-22,
kertoisitko mitä yleensä syöt päivässä (aamupala, lounas, päivällinen, iltapala)? Entä kuinka usein ja mitä liikuntaa harrastat viikossa? Kuinka paljon herkuttelet viikon aikana? Kerro vielä ikäsi.
Tiedän, että näitä keskusteluja on täällä ollut, mutta kiinnostaa nimenomaan normaalipainoisten yli kolmekymppisten ruoka-ja liikuntatottumukset. Yritän laihduttaa ja haluaisin hahmottaa, millaiset elämäntavat on ihmisellä joka on onnistunut pysymään normaalipainossa yli kolmekymppisenä. Teinien ja parikymppisten on helpompi pysyä normaalipainossa huonoillakin ruokatottumuksilla, nuo aiemmat ketjut ovat täynnä vastauksia tyyliin "söin tänäänkin pelkkää jäätelöä ja ei tunnu missään" joten en nyt ole kiinnostunut nuorisolaisten elämäntavoista ;)
Kommentit (68)
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 22:39"]
BMI 19,6.
Olen kasvissyöjä. Syön 1-2 lämmintä ateriaa päivässä, esim. tofua, seitanmakkaraa, jotain pannua jossa vaikka kikherneitä. Syön myös iltaisin ison salaattiannoksen, eli lautasellinen salaattiaineksia; lehtivihreää, kurkkua, paprikaa, persiljaa/yrttejä, suolaisia paloja - esim. oliiveja, pepperoneja, artisokkaa ym. + oliiviöljyä ja mausteita. Pari mukia kahvia, ja runsaasti vihreää teetä päivän mittaan. Aamupalalla kaurapuuroa ja marjoja. Välipaloina leipää ja soijajugurttia, tai suolaisia paloja esim. öljyyn marinoituja kasviksia. Jotain makeaa on saatava joka päivä, ja yleensä se on soijakermavaahtoa ja tofujäätelöä/hedelmänpaloja. Maitotuotteita olen jättämässä pois ruokavaliosta, sillä ne olivat syy vatsavaivoihin ja iho-ongelmiin. Pasta ja pizza gluteenittomana jos mahdollista, sillä vehnä ja ruis aiheuttavat myös vatsavaivoja.
[/quote]
Mites sitten seitan sopii vatsallesi, sehän tehdään vehnägluteenista?
35v, bmi 21.
Aamulla puuroa ja kahvia.
Lounaaksi työpaikkaruokalan peruskamaa. Lautasella yli puolet on salaattia, ja annoskoon maltillisia.
Iltapäivällä salaattia ja leipää (jälkimmäistä aika paljon).
Illalla jogurttia ja taas leipää. Hedelmiä.
Lisäksi syön karkkia paljon, monta kertaa viikossa. En kieltäydy herkuista koskaan, mutta ei se missään näy, kun muuten syö maltilla. En juo kaljaa/siideriä/mehua/limua.
Viikonloppuisin syön enemmän, ja usein epterveellisemmin.
Teen istumatyötä, mutta liikun illalla lasten kanssa. 2 kertaa viikossa lenkki.
ikä 37 v, bmi 20,08, istumatyössä.
viikolla en aamupalaa syö, töissä lounaalla omat eväät, esim. voileipä + jugurtti, kahvia. päiväkahvitauolla joku hedelmä, vihreän teen kera keksi tai kaksi. viikonloppuisin kun aikaa hidastella, juon aamulla kahvia, syön 1-2 voileipää kurkulla, salaatilla tms.
päiväruoka normaalia kotiruokaa lasten kanssa, punaista lihaa en ole syönyt yli kymmeneen vuoteen. useasti ruualla kalaa, perunaa, kasviksia ja salaattia. iltasyönti mulle pieni ongelma, silloin maistuisi kaikki mahdollinen herkut (jäätelö, sipsit yms) mukaan lukien. nyt yrittänyt skarpata, iltaisin tehnyt itselleni salaattiannoksen.
n. 35-v. asti bmi oli alle 20 (18-19), parina viimeisenä vuonna huomannut selkeästi aineenvaihdunnan hidastumisen, vatsamakkaroita alkanut kertymään..
liikuntaa harrastan melko vähän, pari kertaa viikossa pieni lenkki/kuntopyöilyä +lihashuoltoa ja venyttelyä.
63 lisää vielä, että vettä juon aika paljon päivän mittaan, parisen litraa menee helposti. työpöydällä aina vesipullo, jota käyn täyttelemässä. ja ruoka-annokset, joita syön, on ihan ison kokoisia.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 13:03"]Kun herkuttelette, niin onko määrät aina tyyliin yksi suklaapatukka / yksi jäätelö / max 100g karkkia / yksi pulla jne? Onko kellään hoikalla sitä, että jos ostaa suklaalevyn, niin se menee kerralla, tai paketillinen jätskiä tai koko iso karkkipussi? Onko hoikkuuden salaisuus kohtuullinen herkuttelu? Ap
[/quote]
Helposti menee koko levy suklaata päivän aikana.
T: Nro 5
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 13:03"]
Kun herkuttelette, niin onko määrät aina tyyliin yksi suklaapatukka / yksi jäätelö / max 100g karkkia / yksi pulla jne? Onko kellään hoikalla sitä, että jos ostaa suklaalevyn, niin se menee kerralla, tai paketillinen jätskiä tai koko iso karkkipussi? Onko hoikkuuden salaisuus kohtuullinen herkuttelu? Ap
[/quote]
olen 40v bmi 20.5, 3 lasta ja vedän kyllä helposti kokonaisen suklaalevyn yksikseni jos saan mahdollisuuden. Keksit eivät ole maistuneet enää vuosiin, ja karkkihimoa ei ole enää päivittäin. Saatan siis syödä pussillisen karkkia tai levyllisen suklaata pari kertaa kuussa, muuten herkuttelen kahvilla, hedelmillä tai n. kerran kuussa leivotaan jotain pullatyyppistä.
Huomaan, että säännöstelen ihan huomaamatta syömisiäni. Kun on ollut juhlat tai muuten vaan on tullut syötyä enemmän, niin seuraavan päivän syön huomattavan kevyemmin. En stressaa ruuasta ja suurimman osan ajasta vedän kaikkea kohtuudella. Luulenkin, että minun on helppoa pysyä hoikkana, koska elimistöni osoittaa niin selkeästi milloin on saanut tarpeeksi -tai olen aina osannut kuunnella näitä signaaleja...
En harrasta tällä hetkellä liikuntaa, mutta pyöräilen joka paikkaan.
46-vuotias, syön arkipäivisin tietoisen kevyesti eli ehkä 1200-1500 kaloria, ja viikonloppuna syön ja juon kaikkea vapaasti, hyötyliikuntaa tulee jonkun verran pihahommissa ja kävelyä. Joskus jumppaan jos muistan :P
Olen 34-vuotias ja painoindeksi on 20,5. Nuorempana oli siinä 19:ssa, mutta näissä lukemissa ollut jo useamman vuoden joten tuskin kauheasti enää muuttuu. Harrastan liikuntaa ehkä pari kertaa viikossa, lenkkeilyä tai salia. Lasten kanssa tulee myös touhuttua. Syön lasten ateriarytmin mukaan viisi kertaa päivässä ja mielestäni aika isoja annoksia (mieheni 181 cm, 80 kg) syö samankokoisia annoksia, mutta aterioiden välillä en napsi ja herkkuja syön kohtuudella, ehkä kerran pari viikossa.
Olen 30-vuotias ja myönnän, että elämäntavoissani olisi korjaamista. 158/48 mitat. Aamulla en yleensä syö mitään, juon maitokahvia. Lounaalla leipä tai edellisen päivän ruokaa. Päivällinen lasten kanssa, syömiseni painottuu iltaan jolloin syön usein munakasta, teetä, mysliä tms, herkkujakin. Annoskokoni ovat aika pieniä, en syö punaista lihaa ja syödään usein kasvisruokaa. Leipää syön aika vähän, ei vain maistu. Liikun oikeastaan vain hyötyliikuntaa eli kävellään paljon kun ei ole autoa. En käytä sokerittomia tuotteita tai rasvattomia maitotuotteita.
Aamulla olen huono syömään - ruoka ei maistu. Ehkä saan alas jugurttia ( maustamatonta) ja vähän vauvan hedelmäsosetta sekaan.
Yleensä syön yhden lämpimän ruuan, tai ainakin pyrin siihen. Turhan usein mussuttelen sen sijaan leipää tms. Olen huono laittamaan ruokaa. Illalla puuroa, leipää tai jugurttia. Välipaloina hedelmiä tai nyt kesällä mansikoita vaikka. Herkkujakin lähes päivittäin...
Liikun paljon jo ammatin puolesta, sillä ohjaan ryhmäliikuntaa myös nyt hoitovapaalla ollessani ( poika on 9kk). Hikiliikuntaa 8-12h /vko. + muut päälle, kuten koirien lenkit ja vaunuilut. Olen 32v, 173cm/ 62kg.
32-vuotias ja painoindeksi 21,8.
En juurikaan harrasta liikuntaa, mitä nyt koiran kanssa löntystelen kolme-neljä kertaa päivässä lenkin.
Syön herkkuja liikaa ja muutenkin ruokavalio on vähän niin ja näin. Viime viikon ja tämän päivän ruokailut koostuu kokiksesta, Subista, Burger Kingistä, meksikolaisesta, nepalilaisesta ja kiinalaisesta noutoruuasta.
Loman vuoksi ollaan hyöritty aika paljon pois kotoa, joten siksi ollaan syöty "ulkona" aika reippaasti.
Olen laiha läski.
Mä syön aika huonosti, lapsi vie kaiken energian, joten itseeni en jaksa panostaa. Aamuisin syön yleensä kaksi paahtoleipää ja kaksi mukia kahvia. Ennen lapsen päiväunia syön jotain mitä ehdin, tänään tein munakkaan, usein syön vaan jogurttia tms. Lapsen nukkuessa tehdään ruokaa, tänään peruna-juures kiusausta ja lihapullia. Välipalan syön seuraavaksi, yleensä leivän ja teetä, usein myös jotain makeaa. Iltapalalla syön taas leivän ja jotain jogurttia tai vanukasta. Jos on aikaa, saatan tehdä iltapalaksi esim. kanansiipiä. Oon 33 v ja bmi 21
Olen 35v. ja BMI on 21,5. Elän epäterveellisesti; ruoka-ajoista ei ole tietoakaan. Lapselle kyllä tarjoan 4-5 monipuolista ateriaa, mutta minulle ei oikein maistu mikään. Aamulla en syö mitään. Herään jo klo 5 ja vasta töissä klo 9 syön pari leipää. Sitten ruokatauolla jotain mitä sattuu olemaan mukana, ehkä lämmintä kotiruokaa tai sitten jotain kamalaa einestä. Sen jälkeen onkin pitkä tauko syömisissä eli vasta illalla klo 20 jälkeen syön jotain, mikä maistuu. Se voi olla taas leipää tai sitten pizzaa tai muuta energiapitoista. Pari kertaa viikossa otan oluen kyytipojaksi. Liikuntaa en harrasta, mutta teen fyysisesti keskiraskasta työtä. Minulla on ollut jonkinasteinen syömishäiriö ja kamalaa sanoa, mutta sillä paino pysyy kurissa. Näen ennemmin nälkää kuin lihon.
Ikä 36v, BMI 21,5. Syön epäterveellisesti, vähän kasviksia ja paljon herkkuja.
Aamulla syön sämpylän, jossa päällä juustoa, tomaattia, margariinia. Lisäksi kahvia ja mehua.
Lounaalla (jos työpäivä) syön kotona tekemäni evässämpylän, joka on kuin aamupalasämpylä, mutta ilman tomaattia. Kahvia, vettä.
Iltapäivällä lisää kahvia.
Päivällisellä syön energiapatukan tai kaksi, koska olen silloin vielä ylitöissä lähes aina. Mahdollisesti myös suklaata tai karkkia työpaikan kioskilta. Voisin tietysti ottaa kunnon päivällisen eväänä mukaan, mutta tuntuisi luovuttamiselta ottaa jo aamulla päivälliseväät ylitöitä varten mukaan.
Iltapalalla syön valtavasti, koska olen nälkäinen. Esim. pizzan.
Herkkuja syön usein, melkein joka ilta jäätelöä ja ainakin pari kolme kertaa viikossa karkkia tai suklaata.
En kuntoile ollenkaan, kun on niin paljon töitä ja lisäksi pieniä lapsia. Ehkä kerran viikossa kävelen lasten kanssa leikkipuistoon puolen kilometrin päähän. Työmatkat menen autolla. Työpaikan portaita yritän kyllä suosia ja niitä tuleekin päivän aikana kiivettyä ihan kiitettävästi, varmaan parikymmentä kerrosta.
En siis voi hyvillä elintavoilla mitenkään perustella tässä painossa pysymistä. En ole ikinä ollut ylipainoinen, saanen kiittää täysin geenejäni normaalipainossa pysymisestä.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 19:20"]
Ikä 36v, BMI 21,5. Syön epäterveellisesti, vähän kasviksia ja paljon herkkuja.
Aamulla syön sämpylän, jossa päällä juustoa, tomaattia, margariinia. Lisäksi kahvia ja mehua.
Lounaalla (jos työpäivä) syön kotona tekemäni evässämpylän, joka on kuin aamupalasämpylä, mutta ilman tomaattia. Kahvia, vettä.
Iltapäivällä lisää kahvia.
Päivällisellä syön energiapatukan tai kaksi, koska olen silloin vielä ylitöissä lähes aina. Mahdollisesti myös suklaata tai karkkia työpaikan kioskilta. Voisin tietysti ottaa kunnon päivällisen eväänä mukaan, mutta tuntuisi luovuttamiselta ottaa jo aamulla päivälliseväät ylitöitä varten mukaan.
Iltapalalla syön valtavasti, koska olen nälkäinen. Esim. pizzan.
Herkkuja syön usein, melkein joka ilta jäätelöä ja ainakin pari kolme kertaa viikossa karkkia tai suklaata.
En kuntoile ollenkaan, kun on niin paljon töitä ja lisäksi pieniä lapsia. Ehkä kerran viikossa kävelen lasten kanssa leikkipuistoon puolen kilometrin päähän. Työmatkat menen autolla. Työpaikan portaita yritän kyllä suosia ja niitä tuleekin päivän aikana kiivettyä ihan kiitettävästi, varmaan parikymmentä kerrosta.
En siis voi hyvillä elintavoilla mitenkään perustella tässä painossa pysymistä. En ole ikinä ollut ylipainoinen, saanen kiittää täysin geenejäni normaalipainossa pysymisestä.
[/quote]
Mielenkiintoista, minä nimittäin onnistuin keräämään juuri tällaisilla elämäntavoilla kaikki ylikiloni joita nyt yritän tiputtaa :) Kai jotkut vaan lihoo herkemmin kuin toiset... T: Ap
Seiska vielä jatkaa. Hauska huomata, että kaikki kertovat samaa, syödään huonosti kun työ ja lapset vie ajan. Ihanaa, etten ole ainoa :) Itse olin ylipainoinen ennen lasta, sittemmin jouduin luopumaan huonoista elintavoistani kun ei ole aikaa juosta baareissa, harrastaa ruoanlaittoa, käydä kahviloissa ja ravintoloissa, mitä siis ennen mielellään tein. Paras laihdutuskuuri ikinä tää muksu ;)
Miksi näitä ei-millään-liho uskotaan muttei lihavia jotka kertovat etteivät millään laihdu? Syön huomattavasti vähemmän ja terveellisemmin kuin valtaosa ylläolevista, urheilen (5-10km lenkkejä pari krt viikko + sali pari kertaa viikko), ja silti olen 20kg ylipainoinen. Noniin kivittäkää. "Syöt salaa" "syöt rekkamiesannoksia" jne.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 19:51"]
Miksi näitä ei-millään-liho uskotaan muttei lihavia jotka kertovat etteivät millään laihdu? Syön huomattavasti vähemmän ja terveellisemmin kuin valtaosa ylläolevista, urheilen (5-10km lenkkejä pari krt viikko + sali pari kertaa viikko), ja silti olen 20kg ylipainoinen. Noniin kivittäkää. "Syöt salaa" "syöt rekkamiesannoksia" jne.
[/quote] onko sulla kilpirauhasen vajaatoiminta?
t. Nro 3
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 19:53"][quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 19:51"]
[/quote] onko sulla kilpirauhasen vajaatoiminta?
t. Nro 3
[/quote]
Ei ole, arvot normaalit.
Mä olen 35-vuotias. Liikun paljon, 5-6 kertaa viikossa. Käyn salilla ja juoksen, mulla on oikeasti lihakset, näkyvät sellaiset. Bmi 22, vähempää ei vois olla tällä lihasmassalla, rasvaprosentti oli viime mittauksella 18.
Syön aina aamulla turkkilaista jugurttia ja marjoja. Kahvia.Lounas on välillä normaali lounasravintolan lounas, jolloin valitsen lautaselle paljon kasviksia ja niiden kanssa lihaa/kalaa/kanaa. Joskus otan leipää. Joskus syön vain pikaisesti rahkaa ja ananasta. Välipalaa en syö, iltapäivällä juon mustaa kahvia.Päivällisellä syön samaan tyyliin kuin lounaalla, mutta lautasella useimmiten myös pastaa tai perunaa. Iltapala on proteiinipainotteinen, sillä usein treenaan päivällisen ja iltapalan välillä.
Mä herkuttelen kyllä viikonloppuisin. Juon viiniä tai siideriä, suklaa maistuu ja karkit. Viikonloppuna tehdään monesti jotain herkkuruokaa jälkkäreineen. Tykkään nauttia elämästä. Mutta käyn myös sitten juoksemassa aamuisin... En voi olla liikkumatta, se ei sovi mulle.