Yli 30-vuotias nainen jonka BMI 19-22,
kertoisitko mitä yleensä syöt päivässä (aamupala, lounas, päivällinen, iltapala)? Entä kuinka usein ja mitä liikuntaa harrastat viikossa? Kuinka paljon herkuttelet viikon aikana? Kerro vielä ikäsi.
Tiedän, että näitä keskusteluja on täällä ollut, mutta kiinnostaa nimenomaan normaalipainoisten yli kolmekymppisten ruoka-ja liikuntatottumukset. Yritän laihduttaa ja haluaisin hahmottaa, millaiset elämäntavat on ihmisellä joka on onnistunut pysymään normaalipainossa yli kolmekymppisenä. Teinien ja parikymppisten on helpompi pysyä normaalipainossa huonoillakin ruokatottumuksilla, nuo aiemmat ketjut ovat täynnä vastauksia tyyliin "söin tänäänkin pelkkää jäätelöä ja ei tunnu missään" joten en nyt ole kiinnostunut nuorisolaisten elämäntavoista ;)
Kommentit (68)
300-400 kcal 3 tunnin välein. Aina oltava väh. 10g proteiinia/ateria. Hiilareita aamupalalla ja iltapvällä reenin jälkeen. Viikonloppuisin alkoholia ja herkkuja. Urheilen 5x vkossa (3 salia, 1 pitkä aerobinen, 1 hiit). 165/60 kg. Oon melko timmi, entinen plösö.
Olen 37 ja painoindeksi 21. Valitettavasti joudun itse vähän väliä rajoittamaan herkkujen syömistä ja tietoisesti vähentämään kaloreita, koska muuten vain lihoisin, eli painoni joloilee. Minulle maistuvat herkut liiaksikin, ja vaikka normi ruokavalio on terveellinen (paljon kasviksia, vähän kovaa rasvaa, ei lihaa, ei alkoholia ym.) herkkujen vuoksi joudun tarkkailemaan painoani. Työni on stressaavaa, ja lääkitsen stressiä herkuilla... Lenkillä käyn 3 kertaa viikossa.
Niin ja oon lihomiseen taipuvainen ja 30 v.
BMI 19-20, ikä 36 v.
Aamiainen: kaurapuuroa, marjoja, raejuustoa, pähkinöitä, maitokahvia (n. 300 kcal). Tai voileipä ja rahkajogurttia.
Lounas: yleensä kasvissosekeittoa, raejuustoa, voileipä (esim. näkkileipä tai ruisleipä, jonka päällä avokadoa tai lohitahnaa ja kananmuna), usein joku juures, esim. porkkana.
Välipala: hedelmä ja pähkinöitä
Päivällinen: Kasviksia ja joku proteiininlähde, joskus kuskusia/riisiä tai pastaa/nuudeleita.
Iltapala: rahkajogurttia ja banaania
Arkisin kaloreita n. 1300-1400. Viikonloppuisin syön usein mitä sattuu ja saatan juoda alkoholiakin. Yritän liikkua 1 - 1.5 h/pvä, sauvakävelyä, zumbaa, kahvakuulaa, pilatesta ja hyötyliikuntaa.
Mä olin 38v saakka bmi 20. Ihan perus kotiruokaa itselaitettuna, pienet annokset. Olen aina rakastanut jäätelöä. Tuohon aikaan söimme aina pullaa tai viineriä iltakahvin kanssa. Sitten rakensimme talon ja sain 8 kiloa lihasmassaa lisää mikä on pysynyt 17 vuotta. Bmi nyt 23. Hyötyliikuntaa, hyvin vähän vars urheilua
Olen 54-vuotias, ja vasta ihan viime aikoina olen joutunut vähän katsomaan, mitä suuhuni pistän. Olen 160 cm, 52-53 kg, bmi n. 21. MUTTA en koskaan ole ollut mitenkään ruokaorientoitunut vaan pikemminkin syön elääkseni, eikä ruoka näyttele kovin suurta osaa elämässäni. En myöskään pidä makeasta enkä rasvaisesta ruuasta, joten luontaisesti suosin ns. terveellisiä vaihtoehtoja.
Ruokailurytmini ei mitenkään vastaa yleisiä suosituksia, mutta se on minulle ominainen, joten en siitä ole nähnyt tarpeelliseksi luopua:
Aamupalaa en syö juuri koskaan. Arkena syön ensimmäisen kerran lounaalla, viikonloppuisin ja lomilla ensimmäinen ruokailu voi helposti olla vasta joskus iltapäivällä. Kahvia juon aamuisin ja aamupäivisin paljon. Lämpimän ruuan pyrin syömään edes kerran päivässä, mutta joskus voi unohtua. Syön kasviksia, hedelmiä, marjoja, leipää, lihaa pääasiassa. Maitotuotteista vain juustoja ja joskus rahkaa.
Verensokerini ei ilmeisesti kovin paljoa heittele näilläkään elintavoilla tai sitten se ei vain aiheuta hankalia oireita, koska tämä kerettiläinen syömisrytmini ei mitenkään vaikuta jaksamiseeni.
Alkamaisillaan olevat vaihdevuodet (luulen että ovat alkamassa, ainakin iän puolesta voisi kuvitella?) vaikuttanevat aineenvaihduntaan, koska nyt olen kasvattanut pienen pelastusrenkaan alun vyötärölleni ensimmäistä kertaa elämässäni. Pitänee luopua noista lomaoluista ja viineistä. :(
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 19:51"]
Miksi näitä ei-millään-liho uskotaan muttei lihavia jotka kertovat etteivät millään laihdu? Syön huomattavasti vähemmän ja terveellisemmin kuin valtaosa ylläolevista, urheilen (5-10km lenkkejä pari krt viikko + sali pari kertaa viikko), ja silti olen 20kg ylipainoinen. Noniin kivittäkää. "Syöt salaa" "syöt rekkamiesannoksia" jne.
[/quote]
Katsoito tämän? Saataisi selittää aika paljonkin tuota asiaa...
Olen 35v neljän lapsen äiti, bmi 21.5. Tällä hetkellä syön aamuisin jogurttia (yleensä turkkilaista), rahkaa ja raejuustoa, usein seassa myös kaurahiutaleita ja kaikkea pientä sälää. Annos on sellainen reilun kokoinen syvä kuppi. Lounaaksi ja päivälliseksi syön tavallista kotiruokaa, kasvispainotteista mutta työaikana sitä mitä peruskoulussa tarjotaan. Annoskoko suunnilleen 1/3 ruokaa ja loput salaattia. Illalla syön leipää ja hedelmiä. Karkkia syön viikonloppuna, usein myös jäätelöä tai pizzaa, arkisin en yleensä. En ole mikään pieniruokainen, normaalikokoinen pizza uppoaa kyllä. Liikun paljon, pidän viikossa 1-2 vapaapäivää. Juoksulenkkien ja crossfitin lisäksi teen paljon kotitöitä, eli en juurikaan istu paikallani päivän aikana, varsinaista kuntoliikuntaa kuitenkin n.1h/pvä. Olen ollut saman kokoinen 15-vuotiaasta saakka, paino ei nouse eikä laske tästä todellakaan helposti. Raskausaikana tietysti nousi, mutta laski myös vauhdilla heti synnytyksien jlk ilman sen ihmeempää laihdutusta, toisaalta en ole koskaan lopettanut liikunnan harrastamista, en vaikka on ollut useampi pieni lapsi tai vaikka olen ollut viimeisimmälläni raskaana.