Yli 30-vuotias nainen jonka BMI 19-22,
kertoisitko mitä yleensä syöt päivässä (aamupala, lounas, päivällinen, iltapala)? Entä kuinka usein ja mitä liikuntaa harrastat viikossa? Kuinka paljon herkuttelet viikon aikana? Kerro vielä ikäsi.
Tiedän, että näitä keskusteluja on täällä ollut, mutta kiinnostaa nimenomaan normaalipainoisten yli kolmekymppisten ruoka-ja liikuntatottumukset. Yritän laihduttaa ja haluaisin hahmottaa, millaiset elämäntavat on ihmisellä joka on onnistunut pysymään normaalipainossa yli kolmekymppisenä. Teinien ja parikymppisten on helpompi pysyä normaalipainossa huonoillakin ruokatottumuksilla, nuo aiemmat ketjut ovat täynnä vastauksia tyyliin "söin tänäänkin pelkkää jäätelöä ja ei tunnu missään" joten en nyt ole kiinnostunut nuorisolaisten elämäntavoista ;)
Kommentit (68)
Kun herkuttelette, niin onko määrät aina tyyliin yksi suklaapatukka / yksi jäätelö / max 100g karkkia / yksi pulla jne? Onko kellään hoikalla sitä, että jos ostaa suklaalevyn, niin se menee kerralla, tai paketillinen jätskiä tai koko iso karkkipussi? Onko hoikkuuden salaisuus kohtuullinen herkuttelu? Ap
BMI 21,5. Syön vähän mitä sattuu, mutta yritän välttää rasvaisia ruokia. En harrasta liikuntaa, mutta kävelen aina, kun voin. Jaffakeksit ovat mun pahe, voisin elää niillä :). Äitini oli myös pieni ja siro, eli perintötekijät vaikuttaa varmaan jonkin verran ettei niitä kiloja niin helposti keräänny. Olen siis 52 vuotias ja kahden jo aikuisen lapsen äiti. Eipä ole mitään isompaa kremppaakaan ollut, johtuen siitäkin ettei ole ylipainoa rasittamassa niveliä. Voin uskoa, että laihduttaminen on tosi vaikeaa ( sivusta seurannut työkaverin taistelua kiloja vastaan) kannattaa tarkistuttaa kilpirauhasarvot, jos tuntuu, että paino ei lähde laskuun vaikka mitä tekisi. Kannattaa myös syödä 4 krt päivässä pieniä aterioita SÄÄNNÖLLISESTI. Muista myös juoda paljon vettä! No noi ohjeet olet varmaan jo kuullutkin, mutta tässä ne nyt kuitenkin :) Tsemppiä painonpudotukseen.
Olen 31v. 165/56. Arkisin syön aamulla jugurtin/viilin/rahkan (ihan tavallista ei mitään kevyt-valmistetta) ja juon kupin kahvia. Lounaaksi syön pienen annoksen jotain edelliseltä päivältä jäänyttä kotiruokaa, kotona syön illallisella kunnon annoksen kotiruokaa+salaattia+lasi maitoa. Illalla en yleensä syö enkä juo mitään, mutta ainakin kerran viikossa leivon jotain herkkua ja sitä sitten syön iltapalaksi. Viikonloppuisin syön runsaamman aamupalan ja kunnon annoksen kotiruokaa sekä lounaaksi, että illalliseksi ja lisäksi vielä jotain herkkua iltapäiväkahvilla.
57 lisää, että liikuntaa en harrasta. Jonkin verran kävelyä päivittäin ja silloin tällöin pyöräilyä, uintia tms.
kohtuudella herkuttelusta : karkkia en voi syödä paljoa kerralla, samoin yksi suklaapatukka on ihan maksimi, ällö olo tulee muuten
itse leivottua pullaa taas... no voisin vetää pellillisen kerralla mutta pystyn kyllä (vaivoin) pysymään muutamassa pullassa
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 13:03"]
Kun herkuttelette, niin onko määrät aina tyyliin yksi suklaapatukka / yksi jäätelö / max 100g karkkia / yksi pulla jne? Onko kellään hoikalla sitä, että jos ostaa suklaalevyn, niin se menee kerralla, tai paketillinen jätskiä tai koko iso karkkipussi? Onko hoikkuuden salaisuus kohtuullinen herkuttelu? Ap
[/quote]
Herkuttelen päivittäin, mutta tosiaan maltilla. Tai sillä tavalla normaaliannoksia eli vaikkapa just yhden jäätelötötterön tai suklaapatukan. Ei tulisi mieleenikään vetää litran pakettia tai kokonaista levyä yksin :/
30 vuotias, lapsia. Työ ei ole raskasta, muttei istumatyötäkään. Ulkona touhoilen puutarhassa silloin tällöin ja ajan nurmen, muuta liikuntaa en harrasta.
Syön aika vähän. Aamulla kahvi ja tee ja maustamaton jogurtti, välipalaksi pieni leipä, näkkäri tai banaani. Ruoaksi perusruokaa ja illalla leipä tai ei mitään. Ja melkein joka p
Joka päivä sulkaala rivi tms.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 13:03"]Kun herkuttelette, niin onko määrät aina tyyliin yksi suklaapatukka / yksi jäätelö / max 100g karkkia / yksi pulla jne? Onko kellään hoikalla sitä, että jos ostaa suklaalevyn, niin se menee kerralla, tai paketillinen jätskiä tai koko iso karkkipussi? Onko hoikkuuden salaisuus kohtuullinen herkuttelu? Ap
[/quote]
Kyllö juuri näin. Olen täällä palstalla koittanut jo monesti auttaa laihduttajia kertonalla että ei se mitä syö vaan kuinka paljon. Kotiruokaakaan ei voi syödä mielinmäärin vaan annoskoon on omtava pieni, suklaalevyä ei vedetä kokonaan vaan yksi rivi. En ollut edellinen kirjoittaja, mutta näin se menee.
42v
BMI 22
Rehellisesti, voin syödä mitä mieli tekee ja suklaata esim uppoaa lähes joka päivä levy kerrallaan. Kokonaisruokamääräni on kuitenkin aika pieni. Liikunnan määrää en osaa tarkalleen eritellä, mutta paljon sitä on. Heitetään vaikka arvio 6-12 h/vk. (yleensä lähempänä ylärajaa)
Tämä on tosi hämmentävää, koska hyvin samantyyppisellä, tai vähän tiukemmallakin, ruokavaliolla itse olen siellä normaalipainon ylärajalla. Jos kalorit alkaa yhtään mennä sinne 1600 pintaan, niin paino alkaa nousta vielä. Liikun paljon, yksistään työpäivän aikana askeleita kertyy ihan vähintään se 10 000.
Oletteko te vastanneet muuten aina olleet hoikkia, vai onko joukossa sellaisia jotka ovat joskus painaneet enemmän/joutuneet tarkkailemaan tai tiputtamaan painoaan?
Mun indeksi 21,8. Ikää kohta 36 v. pituus 160 cm ja paino 55,8 kg (vaihtelee aavistuksen kk-kierron mukaan).Olen AINA ollut tosi kova syömään, siis syönyt isoja annoksia. Ja useamman kerran päivässä. Nuorempana vedin helposti kokonaisen pizzan. Silti parin tunnin päästä olin jo nälkäinen. Kiloja on tullut lisää viimeisen viidentoista vuoden aikana, parikymppisenä painoin 50 kg. Silloin tosin kuukautiset eivät toimineet normaalisti, joten paino oli kai minulle liian pieni.
Nykyään syön tukevan aamiaisen (tällä hetkellä jo pari kk mennyt aamuisin lautasellinen mikrossa tehtyä ruispuuroa rasvattoman maidon kera, ruispalan ylä-tai alapuoli paahdettuna, siinä voita, pari juustoviipaletta ja tomaattia. Lisäksi keitetty kananmuna yrttisuolalla. Ja paljon vettä. Lounaalla syön yleensä salaatin tai jotain kotiruokaa (voi olla sosekeitto raejuustolla, jotain kiusausta, pastaa, you name it...syön omia eväitä töissä). Välipala on usein jogurtti tai hedelmä. Kotona syön vielä lämpimän ruoan illalla - tänään esim. sellaiset tacokuoret joissa paistettua jauhelihaa, salaattia, tomaattia, sipulia, avokadoa, juustokastiketta, salsaa ja jalopenoja + coca cola zero 0,33 l. En syö varsinaisesti iltapalaa sitten enää, usein syömme iltaruoan vasta 20-21. Sen jälkeen saatan vielä syödä jotain herkkua, tänään söin Jacky makupalan. En laske kaloreita, vaikka totuus on että ehkä voisin pari kiloa pudottaa. Tykkään kuitenkin hyvästä ruoasta ja herkuista, en jaksa laskea ja syön aikalailla mitä tykkään.
Ikää 38, BMI 20,7. Ollut suunnilleen sama yläkouluiästä, paitsi yliopistoaikoina notkahti alle 20:n.
Olen satunnainen syöjä. Jonakin päivänä ei tee yhtään mieli ruokaa, toisena syön koko ajan. Jos ei ole ruokaseuraa ja vaikka lapset ovat mummolassa, unohtuu syöminen herkästi kokonaan. Stressaantuneena ei mikään mene alas. Tänään olen syönyt lähinnä leipää, ekan palan klo 19. Niin, ja yhden jäätelön, kun mies tarjosi. Makeasta en itse asiassa välitä yhtään. Kahvia juon liikaa, ja tykkään ottaa iltaisin punaviinilasillisen.
Taidetaan suurin osa olla niitä kuuluisia laihoja-läskejä näillä syömisillä ja liikkumisilla ;)
BMI 19,6.
Olen kasvissyöjä. Syön 1-2 lämmintä ateriaa päivässä, esim. tofua, seitanmakkaraa, jotain pannua jossa vaikka kikherneitä. Syön myös iltaisin ison salaattiannoksen, eli lautasellinen salaattiaineksia; lehtivihreää, kurkkua, paprikaa, persiljaa/yrttejä, suolaisia paloja - esim. oliiveja, pepperoneja, artisokkaa ym. + oliiviöljyä ja mausteita. Pari mukia kahvia, ja runsaasti vihreää teetä päivän mittaan. Aamupalalla kaurapuuroa ja marjoja. Välipaloina leipää ja soijajugurttia, tai suolaisia paloja esim. öljyyn marinoituja kasviksia. Jotain makeaa on saatava joka päivä, ja yleensä se on soijakermavaahtoa ja tofujäätelöä/hedelmänpaloja. Maitotuotteita olen jättämässä pois ruokavaliosta, sillä ne olivat syy vatsavaivoihin ja iho-ongelmiin. Pasta ja pizza gluteenittomana jos mahdollista, sillä vehnä ja ruis aiheuttavat myös vatsavaivoja.
30v. kahden alle 3v. lapsen äiti hoitovapaalla. BMI näytti olevan 20.2.
Syön todella huonosti ja olen aina syönyt, ihan lapsesta lähtien. Aamuisin en voi syödä mitään tai tulee paha olo, aikaisintaan puolen päivän aikoihin. Syön yhden lämpimän aterian jos sitäkään, mutta napostelen jatkuvasti esim. pähkinöitä, leikkeleitä ja viinirypäleitä. Alkoholia kuluu n. 2 siideripulloa/kk, en tupakoi. Liikunta tällä hetkellä vain hyötyliikuntaa (vaunulenkkejä).
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 20:05"]
300-400 kcal 3 tunnin välein. Aina oltava väh. 10g proteiinia/ateria. Hiilareita aamupalalla ja iltapvällä reenin jälkeen. Viikonloppuisin alkoholia ja herkkuja. Urheilen 5x vkossa (3 salia, 1 pitkä aerobinen, 1 hiit). 165/60 kg. Oon melko timmi, entinen plösö.
[/quote]
Wow! Nostan hattua. Ihan jo siksi, etten ikimaailmassa pystyisi syömään noin paljon noin usein. Meitä on siis erilaisia :)
Itse 33v, bmi 21,6, en syö ikinä aamuisin mitään, en syönyt edes lapsena, ei vaan ole aamuisin nälkä (okei, pois lukien hotelliaamiaiset koska ne on vaan mahtavia :D), kahvia menee pari mukillista. Päivällä yleensä eka ruoka on joko pari leipää juustolla ja vihanneksilla, tai sitten salaatti. Välipalana saatan vetäistä jonkun rahkan/jogurtin tai banaanin, jos on aikaa, ja lisää kahvia. Illalla sitten se "pääruoka", joka saattaa olla mitä tahansa smoothien ja pizzan väliltä. Lämmin ruoka ei ole ikinä ollut mulle kovin tärkeää, väliäkö sen sapuskan lämpötilalla kunhan jotain syö.
Hyötyliikuntaa tulee paljon, kun en omista ajokorttia. Lisäksi käyn uimassa vähintään kerran viikossa, ja tanssitunteja vedän kotosalla (youtubesta löytyy hyviä :)) aina kun olen yksin. Joskus juon myös viiniä, myös jäätelöä ja karkkia menee muksun karkkipäivänä. Nurinkurista kyllä, lapsella on tarkat ruoka-ajat ja terveellinen ruokavalio, ja miehellekin teen joka päivä lämpimän ruoan. Melkeen aina lihan tai kalan kera, joten itse ei tarvitse syödä, kasvissyöjä kun olen. Natustelen sitten lisukkeita. Ruoka nyt ylipäänsä ei ole mulle kovinkaan tärkeää.
Äitini 50-vuotias: ei harrasta liikuntaa, hyötyliikuntaakin hyvin vähän, syö eineksiä ja leivonnaisia ym. makeaa. Syö vähän kasviksia. Tykkää esim. makkarasta paljon. Syö kuitekin kokonaisuudessa hyvin vähän ja epäsäännöllisesti. Jonain päivänä nakertaa pelkkää näkkäriä, jonain päivänä syö enemmän ja lämpimän aterian. Ja vetää sihen päälle jäätelöä ja keksiä. Bmi 20 paikkeilla.
Luulin olevani tosi harvinainen syömistottumuksiltani, kun en yleensä ennen puoltapäivää pistä suuhuni muuta kuin kahvia, mutta onhan meissä näköjään vaikka kuinka paljon näitä aamusyömättömiä!
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 12:04"]
BMI 22- 22.5. Syön 5 kertaa päivässä suunnilleen näin:
Aamupala: kaurapuuro, leipä, päälysteet ja puuron mausteet, mehu ja kahvi.
Lounas: töissä sisältäen listan mukaisen jälkiruuan
Välipalaksi usein 200-300kcl esim.pulla tai jäätelö
Iltaruoka: kotiruokaa melko pieni annnos (en pidä kotiruuasta, syön lähinnä malliksi lapsille), muutama pala tummaa suklaata tms.
Iltapala: leipä, hedelmä ja mehulasi
Askeleita mittarissa päivittäin n.10 000 työstä ja elämästä. Liikuntaa harrastan huviksi satunnaisesti sosiaalisessa mielessä esim.ystävien kanssa. En laihduta tai kieltäydy mistään, minulla ei ole juuri mässäilyhaluja, esim. Karkkipussi ostetaan aina koko perheen yhteiseksi (n.1/vko). Alkoholia käytän harvakseltaan, lähinnä punaviiniä. Sokerilimut tai siiderit eivät ole makuuni. Luulen, että juuri tuo alkoholin tuomien kaloreiden puute on ero minun ja monen tukevamman välillä.
[/quote]
Sivuhuomautus: jos et pidä kotiruoasta, mikset opettele laittamaan sellaista ruokaa mistä pidät? :)