Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomi on niin lapsivastainen maa?

Vierailija
13.07.2015 |

Monessa muussa Euroopan maassa lapset kuuluvat normaalina osana ihmisten arkeen. He saavat ilman valitusta osallistua päivälliselle ravintoloissa, kulkevat julkisilla ilman paheksuntaa, he luonnollisesti ovat mukana suvun juhlissa. Suomessa lapset ja samalla lapsiperheet halutaan eristää koteihinsa. Suvaitsevaisuus ja sietokynnys on nolla. Lasten kanssa ei voi ruokailla, käydä kirjastossa, museossa saati kulttuuritapahtumissa. Miten nämä lapset koskaan oppivat kuinka käyttäydytään eri tilanteissa ja eri paikoissa? Imetyksestäkin saadaan peruste häätää lapsiperhe pois milloin mistäkin. Milloin maastamme tuli noin lapsivastainen? Ihmekös perheemme viihtyy paremmin Italiassa jossa lapsia, perheitä ja sukua vielä arvostetaan. Suomessa näitä ei edes siedetä ja mielenterveysongelmat ja yksinäisyys senkun lisääntyy.

Kommentit (189)

Vierailija
21/189 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen usein miettinyt samaa, että miksi Suomessa ollaan niin lapsivihamielisiä. Paras oli, kun lapseni oli pieni, niin eräs mummo ratikassa sanoi, että "lapsia ei pitäisi kasvattaa kaupungissa".

Suomessa lapset otetaan huomioon ns. teknisellä tasolla eli ravintoloissa on oma meny lapsille ja leikkinurkkaukset ym. Näin ei ole esimerkiksi Italiassa, mutta lapset otetaan tunnetasolla huomioon, heille jutellaan, heidät huomataan jne. Suomessa on ihan tavallista, että lapset ohitetaan, kuin heitä ei olisi olemassakaan. Lemmikkieläimetkin huomioidaan paremmin.

Vierailija
22/189 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole edellinen kommentoija, mutta toi on nyt yksi maailman typerimmästä tavoista päteä. Ainainen "miksi et komenna", "opettaisit käytöstapoja". Ajatellaan, että koska itse näet pienen hetken perheen elämästä, voit arvioida heidän tapaa kasvattaa ja olla. Että jos sillon pääsi lapset riehumaan, niin vanhemmat eivät välitä pätkääkään.
En tiedä millainen tilanne ravintolassa oli, mutta itselläni on joskus mm hirveitä päiviä. Ollaan vaikka sovittu liikaa tekemistä ja lapsi kiukuttelee sopivasti aamusta alkaen. Voin kertoa, että siinä päivän aikana on aivan pakko laskea rimaa alaspäin, että selviäisi eteenpäin. Varsinkin varmaan, jos lapsia on monta. Ehkä äiti oli tyytyväinen, että lapset eivät kiljuneet tai hakanneet toisiaan sillä hetkellä? Ehkä hän ei jaksanut puuttua jokaiseen huonompaan käytökseen, vaan keskittyi siihen jotenkuten-tasoon, että saisi nopeasti syötyä ja pari sanaa vaihdettua pöytäseuran kanssa?
Ja ollakseni rehellinen, ei se jaloissa pyöriminen nyt niiiiin kamalaa ole, vaikka Suomessa tuntuu että maassa kävelevä lapsi on aina tiellä :D olen antanut oman lapseni kävellä jopa ruokakaupassa, välittämättä siitä, että ihmisten katseet on usein kovin vihaisia vaikka lapsi kävelisi kiltisti. Hän kun on vähän hitaampi eikä osaa vielä kävellä kiireellä hyllyltä suorinta reittiä toiselle. Ai kauheeta. Tiedoksi niille nenän nyrpistelijöille, että ei se lapsi ainakaan nopeammaksi muutu siellä vaunuissa loputtomiin istumalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/189 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä kun itse ei koskaan imettävään äitiin, jolla rinnat olisivat oikein esillä. Huomaamattomalta ja siveelliseltä on minusta aina näyttänyt.

Vierailija
24/189 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän Suomessa lasten kanssa "saisi" mennä edes ruokakauppaan kun aina joku jotain paheksuu. Lapset ovat lapsia, aivot kehittyvät vielä pitkään. Mitähän paheksunta ja ylenkatse tekee lasten itsetunnolle? Aikuiset... Oikeasti. Miettikää mitä lapsi kokee, miltä tuntuu pienestä ihmisestä.

25/189 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 15:11"]

En ole ollenkaan samaa mieltä. Mulla on kaksi pientä lasta jotka piti vuosikausia käytännön pakosta ottaa mukaan kaikkialle, ja liikuin yleensä aina julkisilla. Olen saanut tuntemattomilta ihmisiltä valtavasti apua, aina on autettu rattaiden kanssa ja avattu ovia. Kerran joku huvitti jännittynyttä ja itkevää lastani näyttämällä kuvia kännykästä, lapsille on juteltu ja heille yleensä hymyillään paljon. Ja toinen lapsista on aikanaan ollut todellinen känkkäränkkä, joten niitäkin tilanteita on ollut että olen joutunut poistumaan kesken kauppareissun tai esityksen tms. Usein joku on tullut muistelemaan, että tuollaista se oli meilläkin aikanaan. Kaikki on ymmärtäneet, että ne tilanteet on olleet kasvatuksellisesit tärkeitä.

Se, että tuo rääkyvän lapsen teatteriesitykseen tai kirkkoon tms. on itsekeskeistä käytöstä ja on normaalia että ihmisiä ärsyttää sellainen. Silloin vanhemman tehtävä on opettaa lapselle, että jos ei osaa käyttäytyä niin silloin ei voida olla toisten kanssa. Hyvä käytös on avain hyviin ihmissuhteisiin ja hyvään ilmapiiriin.  On itsekästä pilata toisten hyvä tuuli vaan koska itseä kiukuttaa.

Suomalaiset on minun mielestäni hyvin lapsirakkaita ihmisiä. 

[/quote]

ota huomioon että tänne kirjoittaa kaiken maailman tunne vammaiset ihmiset, tässäkin ketjussa 80% juuri näitä..

Vierailija
26/189 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivällinen Roomassa pizzeriassa: lapset istuvat pöydässä ilman viihdykettä, juttelevat muille ja nauravat muiden pöydässä istuvien mukana. Syövät siististi, jopa ne pienet 2-4v:t. Jos joku riehaantuu, vieressä istuva aikuinen voi läpsäyttää kädelle ja lapsi palaa ruotuun. Aikuiset ottavat lapset huomioon, mutta lapset eivät ole pääosassa

Päivällinen Lahdessa pizzeriassa: lapset ryntäilevät edestakaisin leikkinurkan ja pöydän väliä, keksivät kivoja juoksukilpailuja, eivät malta istua syömään vaan pizzanpala hampaissa kiertävät kikattaen kehää kunnes se pala putoaa lattialle. Likaiset kädet käydään pyyhkimässä naulakossa olevaan takkiin ja sen jälkeen käydään tökkimässä toisen ruokailevan perheen nukkuvaa vauvaa, kunnes saadaan tämä hereille (kielloista huolimatta).Vanhemmat huhuilevat varovasti Jeccica-Aemiliaa ja Junnu-Väinöä, että joko tulette pöytään, tilataanko jätskiä. Tarjoilija yrittää väistää lapsia parhaansa mukaan ja ehdotella, että jos menisitte leikkinurkkaan.

Ei Suomessa vihata lapsia. Suomessa ei kasvateta lapsia siihen, miten ollaan muiden seurassa. Kaikki kodin ulkopuoliset paikat kuvitellaan leikkipaikoiksi, oli ne sitten ravintola tai kirkko. Muualla maailmassa lapset opetetaan toimimaan tilanteen mukaan, Suomessa riittää, että teet, mitä tykkäät.

Vierailija
27/189 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 15:29"]

Jännä kun itse ei koskaan imettävään äitiin, jolla rinnat olisivat oikein esillä. Huomaamattomalta ja siveelliseltä on minusta aina näyttänyt.

[/quote]

Pieni yksityiskohta, joka ei niin liity tähän keskusteluun, mutta minua vastapäätä on HSL ruuhkabussissa istunut äiti, joka riepaisi hihattoman toppinsa reippaasti yläasentoon, kun lapsi alkoi vaatia maitoa. Tuli vähän yllättäen ja pyytämättä minullekin, sentään kolme lasta synnyttäneelle ja imettäneelle äiteelle. Puhumattakaan siitä nuoresta miehestä, joka istui vieressäni.

Vierailija
28/189 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 15:34"]Päivällinen Roomassa pizzeriassa: lapset istuvat pöydässä ilman viihdykettä, juttelevat muille ja nauravat muiden pöydässä istuvien mukana. Syövät siististi, jopa ne pienet 2-4v:t. Jos joku riehaantuu, vieressä istuva aikuinen voi läpsäyttää kädelle ja lapsi palaa ruotuun. Aikuiset ottavat lapset huomioon, mutta lapset eivät ole pääosassa

Päivällinen Lahdessa pizzeriassa: lapset ryntäilevät edestakaisin leikkinurkan ja pöydän väliä, keksivät kivoja juoksukilpailuja, eivät malta istua syömään vaan pizzanpala hampaissa kiertävät kikattaen kehää kunnes se pala putoaa lattialle. Likaiset kädet käydään pyyhkimässä naulakossa olevaan takkiin ja sen jälkeen käydään tökkimässä toisen ruokailevan perheen nukkuvaa vauvaa, kunnes saadaan tämä hereille (kielloista huolimatta).Vanhemmat huhuilevat varovasti Jeccica-Aemiliaa ja Junnu-Väinöä, että joko tulette pöytään, tilataanko jätskiä. Tarjoilija yrittää väistää lapsia parhaansa mukaan ja ehdotella, että jos menisitte leikkinurkkaan.

Ei Suomessa vihata lapsia. Suomessa ei kasvateta lapsia siihen, miten ollaan muiden seurassa. Kaikki kodin ulkopuoliset paikat kuvitellaan leikkipaikoiksi, oli ne sitten ravintola tai kirkko. Muualla maailmassa lapset opetetaan toimimaan tilanteen mukaan, Suomessa riittää, että teet, mitä tykkäät.
[/quote]

Nuo leikkipaikat vain riehuttaa lapsia. Sitten juostaan tosiaan leikkivaihde päällä pöydän ja leikkipaikan väliä. Lapset - mun kokemuksella - istuvat kauniisti pöydässä ilman leikkipaikkaa villitsemässä :/

Vierailija
29/189 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkosuomalaisena en ole kyllä koskaan huomannut, että Suomessa lapsia ei voisi ottaa mukaan ravintoloihin yms. Kyllähän siellä paljon lapsiperheitäkin käy. Sen tosin olen kyllä huomannut, että lasten käyttäytymisessä olisi kovasti toivomisen varaa. Suomessa lapsia ei uskalleta kasvattaa. Tai luullaan kai, että se olisi jotain komentamista tms.

Vierailija
30/189 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 15:09"]Ehkä siksi, että Suomessa ihmiset ei saa lapsiinsa mitään kuria julkisilla paikoilla. Ravintolassa lapset juoksevat tarjoilijan jaloissa, jolla on kannettavaan kolme ruoka-annosta ja lapset melkein kamppaavat hänet. Ja mitä tekee lasten vanhemmat? Ei mitään. Tämmöistä käytöstä olen monet kerrat seurannut vierestä ja ihmetellyt, kun vanhemmat eivät saa kakaroitaan ruotuun. Ja toinen mikä ärsyttää on se, että lapset kiljuu, huutaa ja tappelee keskenään, eikä vanhemmat puutu siihenkään! Niinkuin sanoit, lasten pitäisi päästä osallistumaan tällaisiin tapahtumiin, jotta oppisivat käyttäytymään miten näissä tilanteessa kuuluu käyttäytyä, mutta kun lapset ovat paikoissa mukana, niin vanhemmat eivät opeta lapsiaan käyttäytymään niinkuin kuuluu! Antavat vain huutaa, kiljua ja juoksennella muista välittämättä. Vanhemmat ei ota muita läsnäolijoita ollenkaan huomioon. Tästä syystä ainakin itseäni lapset julkisilla paikoilla ärsyttävät. Julkisilla paikoilla kiltisti ja nätisti käyttäytyvät lapset ovat todella ihania! En siis ole mikään lapsivihaaja.
[/quote]Ihmiset ajattelevat, että lasta ei saa rajoittaa. Osa ei jaksa ja osa ajattelee, että se on epätasa-arvoista. Ennen mies johti, nainen oli neuvonantaja ja sitten tuli lapsi. Nyt lapsi on jumalallinen ja ehdottomasti tasavertainen kuten kaikki muutkin on.

Vierailija
31/189 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 15:28"]

En ole edellinen kommentoija, mutta toi on nyt yksi maailman typerimmästä tavoista päteä. Ainainen "miksi et komenna", "opettaisit käytöstapoja". Ajatellaan, että koska itse näet pienen hetken perheen elämästä, voit arvioida heidän tapaa kasvattaa ja olla. Että jos sillon pääsi lapset riehumaan, niin vanhemmat eivät välitä pätkääkään. En tiedä millainen tilanne ravintolassa oli, mutta itselläni on joskus mm hirveitä päiviä. Ollaan vaikka sovittu liikaa tekemistä ja lapsi kiukuttelee sopivasti aamusta alkaen. Voin kertoa, että siinä päivän aikana on aivan pakko laskea rimaa alaspäin, että selviäisi eteenpäin. Varsinkin varmaan, jos lapsia on monta. Ehkä äiti oli tyytyväinen, että lapset eivät kiljuneet tai hakanneet toisiaan sillä hetkellä? Ehkä hän ei jaksanut puuttua jokaiseen huonompaan käytökseen, vaan keskittyi siihen jotenkuten-tasoon, että saisi nopeasti syötyä ja pari sanaa vaihdettua pöytäseuran kanssa? Ja ollakseni rehellinen, ei se jaloissa pyöriminen nyt niiiiin kamalaa ole, vaikka Suomessa tuntuu että maassa kävelevä lapsi on aina tiellä :D olen antanut oman lapseni kävellä jopa ruokakaupassa, välittämättä siitä, että ihmisten katseet on usein kovin vihaisia vaikka lapsi kävelisi kiltisti. Hän kun on vähän hitaampi eikä osaa vielä kävellä kiireellä hyllyltä suorinta reittiä toiselle. Ai kauheeta. Tiedoksi niille nenän nyrpistelijöille, että ei se lapsi ainakaan nopeammaksi muutu siellä vaunuissa loputtomiin istumalla.

[/quote]

miksi niitä kakaroita pitää tehdä niin helvetin monta ettei niitten kanssa pärjää ??

niin miksi ??

Vierailija
32/189 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="piki piki79" time="13.07.2015 klo 15:34"]

En ole ollenkaan samaa mieltä. Mulla on kaksi pientä lasta jotka piti vuosikausia käytännön pakosta ottaa mukaan kaikkialle, ja liikuin yleensä aina julkisilla. Olen saanut tuntemattomilta ihmisiltä valtavasti apua, aina on autettu rattaiden kanssa ja avattu ovia. Kerran joku huvitti jännittynyttä ja itkevää lastani näyttämällä kuvia kännykästä, lapsille on juteltu ja heille yleensä hymyillään paljon. Ja toinen lapsista on aikanaan ollut todellinen känkkäränkkä, joten niitäkin tilanteita on ollut että olen joutunut poistumaan kesken kauppareissun tai esityksen tms. Usein joku on tullut muistelemaan, että tuollaista se oli meilläkin aikanaan. Kaikki on ymmärtäneet, että ne tilanteet on olleet kasvatuksellisesit tärkeitä.

Se, että tuo rääkyvän lapsen teatteriesitykseen tai kirkkoon tms. on itsekeskeistä käytöstä ja on normaalia että ihmisiä ärsyttää sellainen. Silloin vanhemman tehtävä on opettaa lapselle, että jos ei osaa käyttäytyä niin silloin ei voida olla toisten kanssa. Hyvä käytös on avain hyviin ihmissuhteisiin ja hyvään ilmapiiriin.  On itsekästä pilata toisten hyvä tuuli vaan koska itseä kiukuttaa.

Suomalaiset on minun mielestäni hyvin lapsirakkaita ihmisiä. 

[/quote]

ota huomioon että tänne kirjoittaa kaiken maailman tunne vammaiset ihmiset, tässäkin ketjussa 80% juuri näitä..

[/quote]

Joo niin taitaa kirjoittaa..eräs lapseton kolumnisti kirjoitti kerran, että kun hän oli liikkeellä kummilapsensa kanssa, niin ihmiset hymyilivät hänelle joka paikassa. Hän oli hämmästynty asiasta, mut niin se vaan menee, että  kun liikkuu lapsen kanssa, ihmiset ovat heti paljon avoimempia ja ystävällisempiä. Ihmisen perusvaisto on olla ystävällinen pienelle ihmiselle. 

Vierailija
33/189 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 15:09"]Ehkä siksi, että Suomessa ihmiset ei saa lapsiinsa mitään kuria julkisilla paikoilla. Ravintolassa lapset juoksevat tarjoilijan jaloissa, jolla on kannettavaan kolme ruoka-annosta ja lapset melkein kamppaavat hänet. Ja mitä tekee lasten vanhemmat? Ei mitään. Tämmöistä käytöstä olen monet kerrat seurannut vierestä ja ihmetellyt, kun vanhemmat eivät saa kakaroitaan ruotuun. Ja toinen mikä ärsyttää on se, että lapset kiljuu, huutaa ja tappelee keskenään, eikä vanhemmat puutu siihenkään! Niinkuin sanoit, lasten pitäisi päästä osallistumaan tällaisiin tapahtumiin, jotta oppisivat käyttäytymään miten näissä tilanteessa kuuluu käyttäytyä, mutta kun lapset ovat paikoissa mukana, niin vanhemmat eivät opeta lapsiaan käyttäytymään niinkuin kuuluu! Antavat vain huutaa, kiljua ja juoksennella muista välittämättä. Vanhemmat ei ota muita läsnäolijoita ollenkaan huomioon. Tästä syystä ainakin itseäni lapset julkisilla paikoilla ärsyttävät. Julkisilla paikoilla kiltisti ja nätisti käyttäytyvät lapset ovat todella ihania! En siis ole mikään lapsivihaaja. [/quote] Ne mussukat eivät varmaan ole koskaan ennen ravintolassa olleet johtuen ihmisten asenteista. Kun ei voi harjoitella siitä tulee tuota juuri, valitettavasti.

[/quote]

Pöytätapoja, vanhempien tottelemista ja käytöstapoja kuuluukin harjoitella ensin kotona. Kun jo kotona opetellaan, että ruokailun aikana ei seilata edes takaisin lautasen ja lelukopan väliä, ja että ruokailun päätyttyä annetaan silti toisille pöydässä istuville ruokarauha, niin ei se niin vaikeaa ole muistaa siellä ravintolassakaan.

Vierailija
34/189 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi pliiiiiis, jääkää sinne Italiaan!

En pidä lapsista, välttelen kaikkia tilaisuuksia ja tilanteita, joissa voin lapsiperheisiin törmätä. Syy ei ole lapsissa, vaan vanhemmissa. Käytöstapojen ja kurin puute tekevät nykylapsista sietämättömiä. Sitten vielä trendi 'lapsen saanti ei muuta mitään' eli siis vaikka hampaat irvessä raahataan se penska joka paikkaan - penska hermostuu, äiskä hermostuu ja ihmiset ympärillä hermostuu. Minä minä minä minä ja minun minun minun penska - ja sitten nämä vielä ihmettelevät, miksei kukaan tykkää musta, nyyh. DDD Puusilmät.

Vierailija
35/189 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset eivät jaksa mitään "koodattuja" käytöstapoja, vaan lapsesta on tullut meille itsenäisyyden, aktiivisuuden ja vapauden symboli. Parempana nähdään, että lapsi oivaltaa ja toimii itsenäisesti kuin että häntä opetettaisiin mihinkään muottiin kuten esimerkiksi "kirkossa pitää olla arvokkaasti." Tai kunnioittamaan ylempiään oman itsen sijaan.

Vierailija
36/189 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos niille lapsille opetettaisiin pienestä pitäen käyttäytymistä julkisissa paikoissa eikä vain katsottaisi että kyllä meidän JaniPetteri saa tehdä ihan mitä haluaa missä haluaa,niin kyllä varmaan olisi eri ääni kellossa.Perusesimerkki suomalaisesta lapsesta lentokoneessakin:lento 5h,lapsella ei mitään tekemistä vaan itkee ja rääkyy.Intialaisen perheen lapsi kiltisti piirtelee väritysvihkoon ja leikkii äidin kanssa hiljaa.Kummanko mieluummin ottaisin viereeni?

Mutta kun pitää olla Se vapaakasvatus plaaplaa niin ei ihme että kaikkia vituttaa katella rääkyviä ja melskaavia kakaroita.

Vierailija
37/189 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli lapsilleni aina mukana kyniä ja paperia. Pystyttiin käymään vaikka missä lasten kanssa. Nämä olivat hiljaksiin ja rauhassa. En ymmärrä miksei nykyvanhemmat voisi tehdä samoin. Olisi kaikille mukavampaa.

Vierailija
38/189 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 15:34"]

Päivällinen Roomassa pizzeriassa: lapset istuvat pöydässä ilman viihdykettä, juttelevat muille ja nauravat muiden pöydässä istuvien mukana. Syövät siististi, jopa ne pienet 2-4v:t. Jos joku riehaantuu, vieressä istuva aikuinen voi läpsäyttää kädelle ja lapsi palaa ruotuun. Aikuiset ottavat lapset huomioon, mutta lapset eivät ole pääosassa

[/quote]

Arvaapas, mitä suomalaisessa ravintolassa tapahtuu, jos aikuinen läpsäyttää omaansa tai toisen lasta kädelle.

Vierailija
39/189 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 15:51"]Oi pliiiiiis, jääkää sinne Italiaan!

En pidä lapsista, välttelen kaikkia tilaisuuksia ja tilanteita, joissa voin lapsiperheisiin törmätä. Syy ei ole lapsissa, vaan vanhemmissa. Käytöstapojen ja kurin puute tekevät nykylapsista sietämättömiä. Sitten vielä trendi 'lapsen saanti ei muuta mitään' eli siis vaikka hampaat irvessä raahataan se penska joka paikkaan - penska hermostuu, äiskä hermostuu ja ihmiset ympärillä hermostuu. Minä minä minä minä ja minun minun minun penska - ja sitten nämä vielä ihmettelevät, miksei kukaan tykkää musta, nyyh. DDD Puusilmät.
[/quote]

Näiden ihmisten mielestä perheellisten pitää viettää 18 vuotta neljän seinän sisällä. Niitä ei voi ottaa mukaan edes normaaliin elämään kuuluviin paikkoihin kuten kauppaan tai bussiin ihan vain koska lapset ja vanhemmat ovat perseestä.

Vierailija
40/189 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 15:34"]

[/quote]

Olimme kerran syömässä Rossossa. Meillä on neljä lasta. Tarjoilija oikein erikseen laskua tuodessaan sanoi, että teilläpä on fiksuja ja hyvinkasvatettuja lapsia. Tämä kai oli niin harvinaisuus, että lapset istuivat pöydässä, kiittivät tarjoilijaa ja olivat ihmisiksi, että saimme oikein erityiskiitoksen siitä

Minusta tämä pitää olla taas ihan normaalikäytäntöä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän