Kaverini kivahtelee lapselleni
Eli olen nyt huomannut, että jos olen kaverini seurassa lapseni kanssa, on kaverini ruvennut kivahtelemaan lapselleni monista asioista. Esimerkiksi kun lapsi pyöritti vesilasia pöydällä, tai kun teki kuplia mehuun pillillä, niin kaverini sanoi lapselle melko ikävällä äänensävyllä, että voitko lopettaa, tuo kuulostaa rasittavalta. Lapsi selvästi pahoitti mielensä. Ja kun lapsi olisi halunnut syödä kaverini ruokaa, kaveri sanoi lapselle että johan sä söit oman ruokas, tää on mun, ei sun. Ja lapsi meni ihan hämilleen.. Miten ottaisitte asian puheeksi??
Kommentit (202)
Onko sitä kakaraa aina pakko ottaa mukaan? Mä jätän ainakin suosiolla lapset isänsä luokse jos lähden ystäviäni tapaamaan. Ja jos olen lapset mukaan ottanut, niin kyllä heitä komentaa saa jos en itse asiaa huomaa, tosin yleensä huomaan.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 11:05"]No eihän toisen ruokaa sa syödä. Mutta minkä ikäinen lapsi? Kaverini tiuksi 1-vuotiaalle lapselleni usein, oli pian entinen kaveri se.
[/quote]
Miksi alapeukku? Siis ihan minun omassa kodissani tiuski. Lapsi itki niin kaverini tokaisi: "Ole nyt vittu hiljaa!" Ja lapsi koski kaukosäätimeen (Meidän omaan) niin samainen kaveri kiskaisi sen pois kädestä ja sanoi vihaisesti: "Älä koske siihen!!!"
Ja kyllä, minä kasvatin ja kasvatan lastani. Minusta tuo oli tosi asiatonta.
Onhan tietysti käytöstavat hyvä opettaa lapsille, noin se vaikuttaa kanssaruokailijoihin, jos niitä ei ole.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 11:10"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 11:05"]No eihän toisen ruokaa sa syödä. Mutta minkä ikäinen lapsi? Kaverini tiuksi 1-vuotiaalle lapselleni usein, oli pian entinen kaveri se. [/quote] Miksi alapeukku? Siis ihan minun omassa kodissani tiuski. Lapsi itki niin kaverini tokaisi: "Ole nyt vittu hiljaa!" Ja lapsi koski kaukosäätimeen (Meidän omaan) niin samainen kaveri kiskaisi sen pois kädestä ja sanoi vihaisesti: "Älä koske siihen!!!" Ja kyllä, minä kasvatin ja kasvatan lastani. Minusta tuo oli tosi asiatonta.
[/quote]
No kai tiedät että tässä ketjussa on puhe apn tapauksesta, sun tapaus on hieman eri.
Tuollaista kakaraa sietääkin kurittaa rautaisella kettingillä pieksäen. MIkä muuten on kun pienten lasten annetaan nykyään ulista ulkona klo 22:00 asti? Vapaa kasvatus takaa vittumaisen maailmanomistajaluonteen kehittymisen?
Mitä jos ensin opettaisit käytöstapoja lapsellesi niin, ettei kaverin tarvitse. Mitä ilmeisimmin kaverisi on kyllästynyt hällä-väliä-tyyliisi.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 11:11"]
Tuollaista kakaraa sietääkin kurittaa rautaisella kettingillä pieksäen. MIkä muuten on kun pienten lasten annetaan nykyään ulista ulkona klo 22:00 asti? Vapaa kasvatus takaa vittumaisen maailmanomistajaluonteen kehittymisen?
[/quote]
Oisko kesäloma ja vapaammat aikataulut? Kauheeta.
Kuule, kyllä lapsellesi tullaan tiuskimaan, kivahtelemaan ja äyskimään vielä paljon, jos et opeta häntä käyttäytymään. Jos vanhemmat ei opeta, niitä sääntöjä opetetaan jälki-istunnossa koulussa ja lopulta kovan kautta poliisin toimesta. Sinä suojelet ja autat lastasi, kun opetat normaalia käyttäytymistä ja ihmisenä olemista. Paha mieli saa tullakin, jos sikailee. Se on toki sinun oma vikasi, jos lapsi ei tiedä, mitä normaalit käytöstavat on.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 11:10"][quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 11:05"]No eihän toisen ruokaa sa syödä. Mutta minkä ikäinen lapsi? Kaverini tiuksi 1-vuotiaalle lapselleni usein, oli pian entinen kaveri se.
[/quote]
Miksi alapeukku? Siis ihan minun omassa kodissani tiuski. Lapsi itki niin kaverini tokaisi: "Ole nyt vittu hiljaa!" Ja lapsi koski kaukosäätimeen (Meidän omaan) niin samainen kaveri kiskaisi sen pois kädestä ja sanoi vihaisesti: "Älä koske siihen!!!"
[/quote]
Mene pois trolli
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 11:05"]No eihän toisen ruokaa sa syödä. Mutta minkä ikäinen lapsi? Kaverini tiuksi 1-vuotiaalle lapselleni usein, oli pian entinen kaveri se. [/quote] Miksi alapeukku? Siis ihan minun omassa kodissani tiuski. Lapsi itki niin kaverini tokaisi: "Ole nyt vittu hiljaa!" Ja lapsi koski kaukosäätimeen (Meidän omaan) niin samainen kaveri kiskaisi sen pois kädestä ja sanoi vihaisesti: "Älä koske siihen!!!" Ja kyllä, minä kasvatin ja kasvatan lastani. Minusta tuo oli tosi asiatonta.
[/quote]
Samaa mieltä. Vuoden ikäiselle ei tiuski kukaan. Edes asiasta! Pienelle lapselle pitää osata puhua nätisti, kieltäessäänkin.
Ap:n kohdalla asia on eri, kun kyse selvästi on jo isommasta lapsesta ja seikoista, jotka ovat huonoa kasvatusta.
Toki silloinkin olisi hyvä sanoa asiallisesti, mutta ap:n aloituksesta kuultaa lävitse se, ettei hän itse vaivaudu kasvattamaan lastaan, mikä turhauttanee kaveria.
Mielestäni kaverini äänensävy oli kaikista ikävin asia... Ja minusta joku pillillä kuplien puhaltaminen ei ole niin paha juttu että siitä pitäisi alkaa lapselle kivahtelemaan. Ja joo toisen ruuan kinuaminen on epäkohteliasta, mutta itse sanon aina lapselle ystävällisesti että tämä ei ole sinun ruokasi. Kaveri taas puhui tosi ikävään äänensävyyn... Mutta en tiedä ehkä olen vain tottunut ystävälliseen käyttäytymiseen?? Ja samoin kun lapseni on liikkuvaista sorttia eikä tykkää aina paikoillaan istua niin kaveri on pari kertaa sanonut lapselle että onko sun pakko koko ajan juoksennella ympäriinsä... On kai kuitenkin ihan normaalia, että pieni lapsi haluaa juosta ja tutkia paikkoja?? Epänormaalia olisi, jos haluaisi vain istua hiljaa koko ajan paikoillaan.
ap
Eli et halua kaverisi kasvattavan lastasi, muttet itsekkään viitsi tehdä sitä.
Taitaa olla Provo tämä aloitus
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 11:13"][quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 11:10"][quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 11:05"]No eihän toisen ruokaa sa syödä. Mutta minkä ikäinen lapsi? Kaverini tiuksi 1-vuotiaalle lapselleni usein, oli pian entinen kaveri se.
[/quote]
[/quote]
Mene pois trolli
[/quote]
En ole trolli
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 11:19"]Mielestäni kaverini äänensävy oli kaikista ikävin asia... Ja minusta joku pillillä kuplien puhaltaminen ei ole niin paha juttu että siitä pitäisi alkaa lapselle kivahtelemaan. Ja joo toisen ruuan kinuaminen on epäkohteliasta, mutta itse sanon aina lapselle ystävällisesti että tämä ei ole sinun ruokasi. Kaveri taas puhui tosi ikävään äänensävyyn... Mutta en tiedä ehkä olen vain tottunut ystävälliseen käyttäytymiseen?? Ja samoin kun lapseni on liikkuvaista sorttia eikä tykkää aina paikoillaan istua niin kaveri on pari kertaa sanonut lapselle että onko sun pakko koko ajan juoksennella ympäriinsä... On kai kuitenkin ihan normaalia, että pieni lapsi haluaa juosta ja tutkia paikkoja?? Epänormaalia olisi, jos haluaisi vain istua hiljaa koko ajan paikoillaan.
ap
[/quote]
Miksi lapsesi kinuaa useinkin toisten ruokia? Jotain ongelmia syömisen/ruuan kanssa? Ahmimishäiriö?
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 11:05"]
No eihän toisen ruokaa sa syödä. Mutta minkä ikäinen lapsi? Kaverini tiuksi 1-vuotiaalle lapselleni usein, oli pian entinen kaveri se.
[/quote]
Jos pillillä juo ja lasia pyörittelee niin ei aivan piikkuinen enää. Mutta joo, yksivuotiaalle täytyy vielä sallia kaikenlaista. Isommalle ei niinkään. Kyllä muakin ällöttäisi, jos joku olisi sormineen lautasellani.
[/quote]
No joo, kiroilu on kyllä aina sopimatonta. Ja tuo kaukosäädinepisodi ehkä muutenkin. Luulin alussa, että ruokapöydässä huomauttaminen oli se päivän pahin
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 11:43"][quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 11:10"]
[/quote]
No joo, kiroilu on kyllä aina sopimatonta. Ja tuo kaukosäädinepisodi ehkä muutenkin. Luulin alussa, että ruokapöydässä huomauttaminen oli se päivän pahin
[/quote]
Ap on eri kun tuon 1-vuotiaan vanhempi.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 11:19"]
Mielestäni kaverini äänensävy oli kaikista ikävin asia... Ja minusta joku pillillä kuplien puhaltaminen ei ole niin paha juttu että siitä pitäisi alkaa lapselle kivahtelemaan. Ja joo toisen ruuan kinuaminen on epäkohteliasta, mutta itse sanon aina lapselle ystävällisesti että tämä ei ole sinun ruokasi. Kaveri taas puhui tosi ikävään äänensävyyn... Mutta en tiedä ehkä olen vain tottunut ystävälliseen käyttäytymiseen?? Ja samoin kun lapseni on liikkuvaista sorttia eikä tykkää aina paikoillaan istua niin kaveri on pari kertaa sanonut lapselle että onko sun pakko koko ajan juoksennella ympäriinsä... On kai kuitenkin ihan normaalia, että pieni lapsi haluaa juosta ja tutkia paikkoja?? Epänormaalia olisi, jos haluaisi vain istua hiljaa koko ajan paikoillaan.
ap
[/quote]
Ok. No, olen samaa mieltä, että huonostakin käytäksestä olisi syytä sanoa nätisti, ennen kaikkea sinun äitinä. Miksi jätät sen kaverisi kontolle puuttua asiaan, kun lapsesi ronkkii vieraan lautasta? Sano SINÄ nätisti heti, niin ei tarvitse kaverisi sanoa ikävästi.
Ööhhhh.... ihan aiheista sanottu kaveriltasi. Miksi et itse puutu lapsesi käytökseen? Ehkä kaveriasi rasittaa, kun annat lapsesi pelleillä ruokapöydässä ja kinuaa toisten ruokia. Lapses meni hämilleen, koska ei ole tottunut siihen, että huonoon käytökseen puututaan. Ilmeisesti kohtelet häntä kuin prinssiä/prinsessaa.