Tekisitkö tästä lääkärin käytöksestä valituksen?
Minulla on ollut mielenterveysongelmia, ei tosin mitään todettua mielisairautta, ja joskus vaikeissa elämäntilanteissa unettomuutta. Kävin äitipolilla korkeiden sokeri-arvojen vuoksi, ja siellä oleva lääkäri oli todella tyly ja inhottava. Kertoi minun olevan "epävakaa" ja "en saanut mitään selkoa potilaan tilanteesta" vaikka näin jälkeenpäin huomasin että edellinen lääkäri oli kirjannut vääriä tietoja minusta. Ja koska tämäkään lääkäri ei kuunnellut minua, niin tilanteeni on varmasti vaikuttanut sekavalta! Rupesin itkemään lääkärin tylytyksestä, ja siitä varmasti tuo maininta epävakaudestani(raskaus sinällään herkistää myös) Lopuksi lääkäri oli kirjannut "ei aihetta pakkohoitoon" , mikä oli minusta törkeää. Lääkäri jätti minut lisäksi huoneeseen itkemään, josta poistuin häveten itkuista naamaani. Tästä lääkäri kirjasi, etten käynyt antamassa pissanäytettä, en yksinkertaisesti kehdannut ! Tekisitkö sinä huomautuksen lääkäristä ?
Kommentit (86)
Aivan kuin lääkäri olisi hieman säikähtänyt itkuani, ja yritti jälkeenpäin ikäänkuin oikeuttaa tylytyksen verhoamalla se huoleen mielenterveydestäni. Ja se tilanne kun vastaanottoaika oli ohitse, mutta jäinkin nyyhkyttämään kun yritin saada itkua loppumaan, ja lääkäri mutisi jotain ja jätti minut huoneeseen. Keräsin itseni, että pääsin suht täyden odotushuoneen läpi autolleni, mutta en enää kehdannut mennä antamaan pissanäytettä. Senkin lääkäri kirjasi syykseni, eikä sanallakaan maininnut että rupesin itkemään. Ap
Valitus!ja tee Se pian.älä jätä asiaa,muuten Se jää vaivaamaan sinua
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 00:02"]Suosittelen: muotoile valitus virkamiesmäisen selonteon muotoon. Näin se otetaan tosissaan. Älä kirjoita tunteista, vain faktoista. Mahdollisimman asiallinen teksti jottei sitä ohiteta mt-ongelmaisen purkauksena. Lyhyt intro käynnin ajasta ja syistä, tämän jälkeen toteamus edellisen lääkärin virheistä ja loput tapahtumat kronologisesti perään.
[/quote] Kiitos! Täytyy muistaa tämä, tunteet on vieläkin pinnassa kun muistelen tuota käyntiä, vaikka siitä on jo jonkun aikaa. Otin mieheni mukaan seuraavalle käynnille, ja se lääkäri kirjoitti aivan päinvastaista ja tuli tunne etten ole tuon lääkärin ensimmäinen uhri, ja muutkin sen tietää. Ap
Lääkäreitä on valitettavasti sellaisiakin,jotka tekee työtään ihan muussa kuin auttamismielessä oikeasti..lääkärilläkin pitää olla empatiakykyä ja ennen kaikkea sosiaaliset taidot kunnossa!! Oli sitten millainen potilas ja diagnoosi tahansa..tuntuu pahalta,että saavat helkkarin hyvää liksaa ja kettuilevat ja eivät kuuntele jne..jotkut tekevät varmaan rahan vuoksi lääkärin työtään.
Valituksen, muistutuksen tai huomautuksen voi aina tehdä, potilasasiamies auttaa tarvittaessa.
Toinen asia on se, että sairauskertomusteksti on ensisijaisesti tarkoitettu välittämään tietoa seuraavalle hoitavalle taholle. Ja lääkärin tulee siihen kirjata kaikki oleellinen tieto, muutoin tulee ongelmia mahdollisissa valitustilanteissa. Jos tekstissä on joku virheellisyys tai loukkaava merkintä, voit vaatia sen poistoa. Jos lääkärille on jäänyt sinusta epävakaa ja sekava kuva, se onkin syytä kirjata. Ja sen vuoksi pitää vielä arvioida, onko tarvetta tahdonvastaiseen hoitoon.
T. Nimimerkillä alalla itsekin
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 23:10"]Lopuksi lääkäri oli kirjannut "ei aihetta pakkohoitoon" , mikä oli minusta törkeää. [/quote]Mikä tässä oli törkeää? Vai olisitko itse halunnut pakkohoitoon?
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 00:24"][quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 23:10"]Lopuksi lääkäri oli kirjannut "ei aihetta pakkohoitoon" , mikä oli minusta törkeää. [/quote]Mikä tässä oli törkeää? Vai olisitko itse halunnut pakkohoitoon?
[/quote]
Jos sokeriarvojen takia tuli, niin miten pakkohoito siihen liittyy? Odottavalle äidille? Raskaana on muuten sekaisin hormoneista.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 00:16"]Valituksen, muistutuksen tai huomautuksen voi aina tehdä, potilasasiamies auttaa tarvittaessa.
Toinen asia on se, että sairauskertomusteksti on ensisijaisesti tarkoitettu välittämään tietoa seuraavalle hoitavalle taholle. Ja lääkärin tulee siihen kirjata kaikki oleellinen tieto, muutoin tulee ongelmia mahdollisissa valitustilanteissa. Jos tekstissä on joku virheellisyys tai loukkaava merkintä, voit vaatia sen poistoa. Jos lääkärille on jäänyt sinusta epävakaa ja sekava kuva, se onkin syytä kirjata. Ja sen vuoksi pitää vielä arvioida, onko tarvetta tahdonvastaiseen hoitoon.
T. Nimimerkillä alalla itsekin
[/quote] Lääkäri tiesi että minulla on hoitokontakti psykiatriseen joten pääni sisältöä oli turha siinä ruotia. Sen jälkeen kun hän kertoi oman henkilökohtaisen mielipiteensä yksityiselämääni liittyvästä asiasta, purskahdin itkuun. Tämä saattoi ulkopuoliselta vaikuttaa epävakaan ihmisen toiminnalta, huoneeseen pyyhkäisi pian tämän jälkeen sh, lääkärin pyynnöstä. Kukaan muu lääkäri ei ennen eikä jälkeen pitänyt minua "epävakaisena" ja tämäkin täytyy ottaa huomioon arvioidessa lääkärin mahdollista omaa sekavaa toimintaansa. Ap
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 00:26"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 00:24"][quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 23:10"]Lopuksi lääkäri oli kirjannut "ei aihetta pakkohoitoon" , mikä oli minusta törkeää. [/quote]Mikä tässä oli törkeää? Vai olisitko itse halunnut pakkohoitoon? [/quote] Jos sokeriarvojen takia tuli, niin miten pakkohoito siihen liittyy? Odottavalle äidille? Raskaana on muuten sekaisin hormoneista.
[/quote]No sinnehän kirjattiinkin että EI aihetta pakkohoitoon. Mikä siinäkin loukkasi?
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 00:29"][quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 00:26"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 00:24"][quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 23:10"]Lopuksi lääkäri oli kirjannut "ei aihetta pakkohoitoon" , mikä oli minusta törkeää. [/quote]Mikä tässä oli törkeää? Vai olisitko itse halunnut pakkohoitoon? [/quote] Jos sokeriarvojen takia tuli, niin miten pakkohoito siihen liittyy? Odottavalle äidille? Raskaana on muuten sekaisin hormoneista.
[/quote]No sinnehän kirjattiinkin että EI aihetta pakkohoitoon. Mikä siinäkin loukkasi?
[/quote]
No ei pitäis tulla pieneen mieleenkään tollanen asia ap:n kertomuksen perusteella.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 00:30"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 00:29"][quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 00:26"] [quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 00:24"][quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 23:10"]Lopuksi lääkäri oli kirjannut "ei aihetta pakkohoitoon" , mikä oli minusta törkeää. [/quote]Mikä tässä oli törkeää? Vai olisitko itse halunnut pakkohoitoon? [/quote] Jos sokeriarvojen takia tuli, niin miten pakkohoito siihen liittyy? Odottavalle äidille? Raskaana on muuten sekaisin hormoneista. [/quote]No sinnehän kirjattiinkin että EI aihetta pakkohoitoon. Mikä siinäkin loukkasi? [/quote] No ei pitäis tulla pieneen mieleenkään tollanen asia ap:n kertomuksen perusteella.
[/quote]Jos potilas purskahtaa vastaanotolla itkuun, jota ei saa millään loppumaan, jättää käymättä sovituissa labrakokeissa, ja jos aiemmissa kirjauksissa on tietoa mt-ongelmista, unettomuudesta ym. niin on ihan hyvä kirjata potilaskertomukseen lääkärin arvio hoitotarpeesta.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 00:29"][quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 00:26"]
[/quote] Miksi pakkohoitoa olisi edes pitänyt miettiä? Ehkä lääkäri säikähti itkuani, ja halusi oikeutuksen itkettämiselleni? Kerroin seikkaperäisesti tapahtuneesta psykiatrilleni, joka oli sitä mieltä että lääkärini käytös oli epäasiallista. Edes hän ei pitänyt minua epävakaana. Ap
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 00:30"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 00:29"][quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 00:26"] [quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 00:24"][quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 23:10"]Lopuksi lääkäri oli kirjannut "ei aihetta pakkohoitoon" , mikä oli minusta törkeää. [/quote]Mikä tässä oli törkeää? Vai olisitko itse halunnut pakkohoitoon? [/quote] Jos sokeriarvojen takia tuli, niin miten pakkohoito siihen liittyy? Odottavalle äidille? Raskaana on muuten sekaisin hormoneista. [/quote]No sinnehän kirjattiinkin että EI aihetta pakkohoitoon. Mikä siinäkin loukkasi? [/quote] No ei pitäis tulla pieneen mieleenkään tollanen asia ap:n kertomuksen perusteella.
[/quote]Yleisellä tasolla, tämän ketjun aloittajaan kantaa ottamatta:
Joo, eihän lääkäri saisi kiinnittää mitään huomiota epävakaaseen käytökseen eikä varsinkaan kirjoittaa havaintojaan potilaskertomukseen, koska potilashan saattaisi loukkaantua tästä.
(Sitten kun kellarista löytyy tapettuja vauvoja, kaikki hoitavat lääkärit jotka ovat joskus 5 minuutinkin ajan nähneet kyseistä naista vastaanotollaan, haastetaan oikeuteen kun eivät puuttuneet.)
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 00:35"][quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 00:30"]
[/quote]Jos potilas purskahtaa vastaanotolla itkuun, jota ei saa millään loppumaan, jättää käymättä sovituissa labrakokeissa, ja jos aiemmissa kirjauksissa on tietoa mt-ongelmista, unettomuudesta ym. niin on ihan hyvä kirjata potilaskertomukseen lääkärin arvio hoitotarpeesta.
[/quote]
No jos lääkäri on toiminut tässä asiallisesti, niin sittenhän potilasasiamies varmaan osaa neuvoa ap:tä. Ja jos valitukseen on aihetta, niin se menee läpi. Eli oman mielenrauhan takia ap:n kannattaa toimia. Jos on aiheeton valitus, niin sitten on. Muuten lääkäri saanee ajattelemisen aihetta ja muuttaa toivottavasti tapojaan.
En tiedä mikä tässä on ongelma. Oletko itse lääkäri, kun noin vänkäät?
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 00:38"][quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 00:30"]
[/quote]Yleisellä tasolla, tämän ketjun aloittajaan kantaa ottamatta:
Joo, eihän lääkäri saisi kiinnittää mitään huomiota epävakaaseen käytökseen eikä varsinkaan kirjoittaa havaintojaan potilaskertomukseen, koska potilashan saattaisi loukkaantua tästä.
(Sitten kun kellarista löytyy tapettuja vauvoja, kaikki hoitavat lääkärit jotka ovat joskus 5 minuutinkin ajan nähneet kyseistä naista vastaanotollaan, haastetaan oikeuteen kun eivät puuttuneet.)
[/quote]
Niin, kärjistetään... entä potilaan vastuu epäasiallista lääkäristä? Sitten kun selviää, että se on joku Harold Shipman, niin ap syyttää itseään kun ei puuttunut lääkärin käytökseen.
Vai miten se nyt oli
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 00:35"][quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 00:30"]
[/quote] Naistentautien lääkäri ei tiedä, että raskaus herkistää naista? Voi olla että olisin ilman raskauttakin purskahtanut itkuun, niin törkeä ja asiaton kommentti se oli! Mutta olen varma etten saanut itkua loppumaan herkistymisen takia, en nimittäin itke usein. Kerroin seuraavalla käynnillä että en kehdannut tulla sillä itkuisella naamalla tulla antamaan näytettä, ja olen siitä pahoillani. Ap
Tekisin valituksen, mutta mitä se sanoi, että purskahdit itkuun?
Lääkäri ei tarkoittanut sinulle mitään pahaa kirjatessaan että pakkohoitoon ei ole tarvetta. Miksi suhtaudut siihen kuin se olisi joku loukkaus tai rangaistus?
Muutenkin on kai hyvä muistuttaa, että potilaskertomuksen kirjauksia ei tehdä ensisijaisesti potilasta varten, vaikka hänelläkin on toki oikeus nähdä ne.
Suosittelen: muotoile valitus virkamiesmäisen selonteon muotoon. Näin se otetaan tosissaan. Älä kirjoita tunteista, vain faktoista. Mahdollisimman asiallinen teksti jottei sitä ohiteta mt-ongelmaisen purkauksena. Lyhyt intro käynnin ajasta ja syistä, tämän jälkeen toteamus edellisen lääkärin virheistä ja loput tapahtumat kronologisesti perään.