Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuplassa elävät nuoret helsinkiläisnaiset

Vierailija
12.07.2015 |

On ehkä opiskeltu akateeminen tutkinto tai opiskellaan sitä parhaillaan. On vuokrayksiö tai jopa osake keskustan tuntumassa hyvällä paikalla. On sisustettu se ihanan raikkaan valkoiseksi. Käydään lomamatkoilla monta kertaa vuodessa. Rantalomia Thaimaassa tai kaupunkimatkailua New Yorkissa. Elämä on ihania ystäviä, brunsseja, ravintolaruokaa, piknikkejä, cocktaililtoja, auringonlaskuja ja -nousuja. Elämä on kyykkyjä salilla aamukuudelta, freesi smoothie aamupalaksi, shampanjaa parhaassa seurassa. Elämä on samalla rentouttavaa ja samalla ihanan kiireistä. Vaatteet ovat siistit, meikki hyvin ja tukka laitettu. Voi vain kävellä Helsingin katuja vilkuillen omakuvaansa kauppojen näyteikkunoista. Mottona on tietenkin: usko unelmiisi ja work hard, girl!

Kommentit (166)

Vierailija
81/166 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks mulla tuli tosta Ap:n aloituksesta bloggaaja Marianna mieleen? :D

Vierailija
82/166 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kupla-sitä ja kupla-tätä. Olen 50 v., korkeakoulutettu, asiantuntijatehtävissä, asun omassa kämpässä meren rannalla laitakaupungilla, pyöräilen töihin ja vähän kaikkialle muuallekin, ei lapsia, ei miestä, muutama erittäin hyvä ystävä molemmista sukupuolista, joiden kanssa matkustellaan (mieluiten kaupunkilomia), pidetään siirtolapuutarhaa (jossa kasvatetaan ruokaa, samaa tehdään partseilla), mökkeillään, veneillään. Ostan yhä vähemmän, mut laatua, kulutan kulttuuriin (ja teatterit ja galleriat vihaavat tällaista keski-ikäistä ämmää, ne haluaisi katsomoon vain nuoria), viihteeseen ja taiteeseen tasapuolisesti. Minulla on löytökissa ja -koira, teen vapaaehtoistyötä eläinsuojelussa ja vanhustenhoidossa, minulla on kummilapsia kehitysmaissa. Olen onnellinen kuplassani. Toivottavasti ap on myös onnellinen kuplattomuudessaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/166 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiiän pari tyyppiä joista voisi tehdä tuollaisen pintamääritelmän. Todellisuudessa käyvät töissä opintojen ohella (oikis/lääkis/aalto), säästävät fiksusti ja ostavat kestävää tavaraa vähän kalliimmalla. Muut näkevät bimbon lauantain klubijonossa, mutta todellisuudessa se bimbo tekee tiukkaa arkea ja juhlii periaattella laatu korvaa määrän.

Vierailija
84/166 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 22:27"]

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 22:18"]

Korkea koulutus, ihanat ystävät ja piknikit = kupla, ongelmallinen ja kestämätön elämäntapa?

[/quote]

En mä ymmärrä mite se koulutus tähän liittyy...matkustaa ja tilata tavaroita voi ilman koulutusta.

[/quote]

En minäkään, mutta ap mainitsi sen itse. Ihmettelen myös piknikkien vaarallisuutta, mutta ehkä en ole ollut tarpeeksi piknikeillä että olisin voinut kokea niiden turmiollisen vaikutuksen. Ja ystävät - luulin aina ystäviksi kannattaa valita ne ihanat, mutta ilmeisesti olen väärässä. Jatkossa vain ikäviä ystäviä!

Vierailija
85/166 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oiskohan tää "work hard-girl"-ilmiö, valkoisella sisustajat nyt jokin uusi laumatrendi, kun hipsterit on pois muodista? Johonkin ne paremmintoimeentulevat massat aina menevät, ja sitten tulee wannabe-porukka perässä.

Vierailija
86/166 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse ole yhtään tuollainen. Mutta en nyt ymmärtänyt aloituksen pointtia? Entä sitten jos joku elää noin? Toihan on ihan esimerkillinen elämäntyyli.

Vierailija
87/166 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän aloitustani lähinnä proosallisena katselmuksena eräänlaisen ihmistyypin elämästä nykyaikana. T. Ap, amatöörirunoilija
P.S. Sukupuolellani ei ole merkitystä. Pidän vain ihmisten tarkkailusta sivustakatsojan roolissa.

Vierailija
88/166 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 22:32"]

En itse ole yhtään tuollainen. Mutta en nyt ymmärtänyt aloituksen pointtia? Entä sitten jos joku elää noin? Toihan on ihan esimerkillinen elämäntyyli.

[/quote]

No, aloituksessa tunnistettiin tällaisen ilmiön olemassaolo ja viitattiin ehkä tuon elämäntavan jonkinlaiseen tyhjyyteen.

Vierailija
89/166 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli just tollaset kämppikset Kruununhaassa. Rasittavia tyyppejä, jotka eli hattarassa. Onneksi en asu siellä enää. Edelleen naureskelen niiden fb-statuksille ja blogikirjoituksille, jotka on juuri tuota sisällöltään, mitä ap kuvaili. Itse olen täysin erihenkinen: shampanja-lounaat ja ällösöpöstely ja yltiöpositiivisuus (siten, että se tuntuu feikiltä) ja valkoiset sisustukset ei vain oo mun juttu.

Vierailija
90/166 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 22:22"]

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 22:17"]

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 22:10"]

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 22:01"]

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 21:54"]

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 21:47"]

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 21:42"]

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 21:40"]

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 21:37"]

Miksi lähes joka toinen kirjoittaa saman kommentin? Eikö yksi riittäisi, ja muut sitten peukuttavat sitä ankarasti jos ovat samaa mieltä.

[/quote]

Onneksi ihmiset vielä jaksavat kirjoittaa eivätkä tyydy vain peukuttamaan.

[/quote]

No voisi jonkun omankin ajatuksen kirjoittaa tai jotenkin viedä keskustelua eteenpäin. Ei samaa tarvi toistaa kuin lammaslauma. Bää, bää.

[/quote]

Mitä keskustelua tässä nyt pitäisi syntyä tuollaisesta kateellisesta ja yksioikoisesta valituksesta, jolle ei ole mitään perusteita? Harmittaako kun kaikki eivät ole samaa mieltä? Noiden ihmisten elämä ei ole sulta poissa.

[/quote]

Ei kun just se harmittaa, että kaikki on samaa mieltä. Aloituksessa olisi mielestäni ainesta muiden pohdintaan - ja se oli kielellisesti onnistunut. Niin sitten joka toinen hokee "mitä sitte, ei oo sulta pois, mitä se sulle kuuluu, anna toisten elää omaa elämäänsä" - ei siis varsinaista keskustelua, vaan onelinereita, aloittajan dissaamista. Joka ilmeisesti oletetaan mieheksi (en usko että on).

[/quote]

No miten montaa mieltä uskot että aloituksesta voi olla? Puolesta, vastaan - siinä on kaksi. Ja ei osaa sanoa - kolme.

Kirjoitus on typerä, ilkeä, yleistävä ja huomattavan väärässä, joten ainakaan minua se ei houkuta pohtimaan muuta kuin sitä, miksi muiden elämä häiritsee aapeeta noin kovasti. Fakta on kuitenkin se, että ylivoimaisesti suurin osa helsinkiläisistä nuorista - tai naisista, koska tässähän oli kyse nimenomaan NAISISTA - ei elä noin. Heillä ei ole varaa. Jos pari bloggaajaa yms. poikkeusta elää, ja jättää blogeissaan kirjoittamatta elämänsä ikävistä asioista (joita on kaikilla), niin miten sitten? 

[/quote]

Ei aloitus ole mielestäni mitenkään ilkeä, varsinkaan jos vertaa aaveen yleiseen ilkeystasoon, jossa ruoditaan jotain tiettyä henkilöä, vaikka bloggaria, hyvin yksityiskohtaisesti, tai nimitellään kanssakeskustelijaa.

Aloituksessa kuvattiin tietty ihmistyyppi. Eihän siitä ole kyse, elävätkö kaikki nuoret helsinkiläisnaiset tuollaista elämää. Aloitus kyseenalaistaa tuollaisen elämäntavan ihanteena, ja lähes poikkeuksetta vastanneet sivuuttavat aiheen, siis tuollaisen elämäntavan ongelmallisuuden ja kestämättömyyden.

Aihe torjutaan väittämällä aloittajan olevan vain kateellinen, ja aletaan pohtia, miksi häntä tuollainen elämäntapa vaivaa. Klassinen defenssi. Ilkeää minusta on hyökätä jotain tiettyä ihmistä kohtaan, kuten nyt vaikka sitten aloittajaa - kuka hän ikinä onkaan.

Luin aloituksen kiinnostuneena ja jäin odottamaan hyviä kommentteja. Turhaan, joten täytynee jatkaa muihin aiheisiin. En viitsikään omia ajatuksiani aiheesta kirjoittaa. Hieno aloitus kumminkin.

[/quote]

Aloitus ei käsitellyt mitenkään elämäntavan kestämättömyyttä. Puhuttiin kyllä korkeasta koulutuksesta, kyykyistä, kaupunkilomista, ihanista ystävistä ja piknikeistä (jotka ovat kestämättömiä miten? ja miksi ne ovat kestämättömiä naisen elämäntapana mutta eivät miehen?). Mutta kiva että olet tyytyväinen kirjoitukseesi, olihan se ihan sujuvaa tekstiä ja pilkutkin olivat paikallaan. :)

[/quote]

En ole aloittaja, kuten jo toin esiin. Vain yksinkertainen ihminen arvailee anonyymipalstalla eri viestejä tietyn kirjoittajan kirjoittamiksi,  ja piikittely-yrityksesi on tappion tunnustamista.

Et tainnut lukea aloitusta ajatuksella, jos sulle ei avautunut. Mulle avautui ekalla lukemalla.

[/quote]

Avautui varmasti, koska olet sen varmaan itse kirjoittanut. Olet ainoa joka on kovasti kompannut aapeeta ja kirjoitustyylisi hyvin samanlainen. Lisäilet jälkikäteen juttuja, mitä aloitus muka käsitteli, mutta ethän sinä voi tietää mitä aloituksessa tarkoitettiin ellet ole ap.

Sinulla on kova tarve "voittaa" keksimällä merkkejä joista päätät toisen olevan tappiolla ja selittämällä toisten mielipiteet defensseiksi tai kirjoittajan jopa yksinkertaiseksi. Sinusta on ilkeää hyökätä tiettyä ihmistä kohtaan mutta teet sen itsekin. Enpä arvannut että helsinkiläisnaisten kupla on sinulle noin katkera paikka.

Vierailija
91/166 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuh kuulostaa ihan minulta. Olen myös feministi ja vegaani koska välitän muustakin. Hyvin pyyhkii.

Vierailija
92/166 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 22:36"]

Pidän aloitustani lähinnä proosallisena katselmuksena eräänlaisen ihmistyypin elämästä nykyaikana. T. Ap, amatöörirunoilija P.S. Sukupuolellani ei ole merkitystä. Pidän vain ihmisten tarkkailusta sivustakatsojan roolissa.

[/quote]

Johan tuli aapeelle kiire ilmoittautua. :D

Tietenkään sinun sukupuolellasi ei ole merkitystä. Naisia, tuota toista sukupuolta, on vain niin mukava tarkkailla ja kirjoitella heistä sitten huomioita ylös. Eikö niin? Kannattaisi tutustua mies 29v + 1v:hen, teillä olisi varmaan yhteisiä mielenkiinnon kohteita. ;)

Vierailija
93/166 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 22:39"]

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 22:32"]

[/quote]

No, aloituksessa tunnistettiin tällaisen ilmiön olemassaolo ja viitattiin ehkä tuon elämäntavan jonkinlaiseen tyhjyyteen.

[/quote]

Korkea koulutus, terveelliset smoothiet, keskustassa asuminen, ihanat ystävät, piknikit, brunssit, matkailu, kova työ = tyhjyys?

Vierailija
94/166 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 22:29"]

Kupla-sitä ja kupla-tätä. Olen 50 v., korkeakoulutettu, asiantuntijatehtävissä, asun omassa kämpässä meren rannalla laitakaupungilla, pyöräilen töihin ja vähän kaikkialle muuallekin, ei lapsia, ei miestä, muutama erittäin hyvä ystävä molemmista sukupuolista, joiden kanssa matkustellaan (mieluiten kaupunkilomia), pidetään siirtolapuutarhaa (jossa kasvatetaan ruokaa, samaa tehdään partseilla), mökkeillään, veneillään. Ostan yhä vähemmän, mut laatua, kulutan kulttuuriin (ja teatterit ja galleriat vihaavat tällaista keski-ikäistä ämmää, ne haluaisi katsomoon vain nuoria), viihteeseen ja taiteeseen tasapuolisesti. Minulla on löytökissa ja -koira, teen vapaaehtoistyötä eläinsuojelussa ja vanhustenhoidossa, minulla on kummilapsia kehitysmaissa. Olen onnellinen kuplassani. Toivottavasti ap on myös onnellinen kuplattomuudessaan.

[/quote]

Kaikilla ihmisillä pitäisi olla oma kupla. Kuplattomuus on osattomuutta ja tekee ihmisistä katkeria ja ikäviä, kuten taas näimme.

Vierailija
95/166 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus kuulosti vähän mun elämältä :D Ehkä vähän karikatyyrinä tosin. Ja valitettavasti tässä ei ole viime aikoina ollut aikaa käydä niin paljoa salilla kun olen pelannut golfia ja kynsien laitattamiseen meni taas viime viikolla yksi ilta. Ihan keskustassa en asu, mutta omassa kaksiossa ihan hyvällä alueella kuitenkin. Sekä minä että poikaystäväni olemme korkeasti koulutettuja ja käymme töissä. Ikää minulla on 26 vuotta. Tunnen paljonkin ikäisiäni naisia (ja mielhiä) joilla on samanlainen elämä.

Ja sitten pahoittelut edellisestä kappaleesta, ei nimittäin ollut tarkoitus kerskua. Olen varsin tietoinen siitä, että olen saanut erittäin hyvät lähtökohdat elämääni. Vanhemmat ovat kannustaneet opiskelemaan ja pystyneet tukemaan myös taloudellisesti. Valmistuttuani hyväpalkkaiseen ammattiin olen myös halunnut laittaa rahan kiertoon, ja ihan osittain siitä syystä käyn esim. laitattamassa kynsiäni. En ajattele, että kaikki ihmiset voisivat tai edes haluaisivat elää kuten minä. Uskon vahvasti siihen, että sivistynyt yhteiskunta hyväksyy erilaisuuden ja tukee myös heikkoja tarvittaessa. Olen huolissani siitä, että yhteiskuntamme ääripäät etääntyvät toisistaan siihen pisteeseen, että emme edes tunnista toisiamme oikeiksi eläviksi ihmisiksi. Pelkään tilannetta, jossa joku näkee minussakin vain ap:n kuvailevan ohuen pinnan.

Vierailija
96/166 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 22:40"]

Mulla oli just tollaset kämppikset Kruununhaassa. Rasittavia tyyppejä, jotka eli hattarassa. Onneksi en asu siellä enää. Edelleen naureskelen niiden fb-statuksille ja blogikirjoituksille, jotka on juuri tuota sisällöltään, mitä ap kuvaili. Itse olen täysin erihenkinen: shampanja-lounaat ja ällösöpöstely ja yltiöpositiivisuus (siten, että se tuntuu feikiltä) ja valkoiset sisustukset ei vain oo mun juttu.

[/quote]

Sun juttu taitaakin olla roikkuminen toisten blogeissa että voi vähän nauraa?

Vierailija
97/166 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä jota ap:ksi niin veikkailtiin ja jolle joku jo tossa yrittää sinnikkäästi provotakin, olen nainen. En runoilija vaan opiskelija pääkaupunkiseudun ulkopuolelta. Pidän kyllä runoudesta ja yleensä kaunokirjallisuudesta. Pikkusieluisuudesta ja nurkkakuntaisuudesta en :)

Harmi, että jotkut lukevat kovin itsekeskeisesti kaikkia aloituksia ja ottavat itseensä. Minä en ottanut itseeni, tuskin olisin ottanut vaikka asuisin Helsingissä :)

Vierailija
98/166 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 22:26"]Ap varmaan tarkoitti sitä, että nämä eivät muunlaisesta elämästä tiedäkään. Mutta monet muutkin elävät "kuplissaan". Mutta nuoret helsinkiläiset, jotka eivät muuta suomea ole nähneet tai edes halua nähdä, ovat ehkä pahimpia kuplassa eläviä.

On tervettä kurkata oman kuplan ulkopuolelle, asua välillä muualla ja astua toisten saappaisiin. Vain niin saa näkökulmaa elämään.
[/quote]

Itse en asu Helsingissä vaan Turussa. Olen koko ikäni asunut täällä, pääsin juuri opiskelemaan Turun yliopistoon. En oiken keksi miksi minun pitäisi lähteä muualle? Turku on ensinnäkin ihana kaupunki, täällä on kaikki mitä tarvitsen. Helsinkiin tai Tampereelle en halua muuttaa. Olen sitten varmaan hirveä juntti kun viihdyn täällä.

Vierailija
99/166 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 22:56"]

No minä jota ap:ksi niin veikkailtiin ja jolle joku jo tossa yrittää sinnikkäästi provotakin, olen nainen. En runoilija vaan opiskelija pääkaupunkiseudun ulkopuolelta. Pidän kyllä runoudesta ja yleensä kaunokirjallisuudesta. Pikkusieluisuudesta ja nurkkakuntaisuudesta en :)

Harmi, että jotkut lukevat kovin itsekeskeisesti kaikkia aloituksia ja ottavat itseensä. Minä en ottanut itseeni, tuskin olisin ottanut vaikka asuisin Helsingissä :)

[/quote]

Ai nyt eri mielipide onkin provoamista? Kasva jo aikuiseksi, ei toisten elämäntapa voi noin koville ottaa, vaikka niillä olisikin ihanammat ystävät ja parempaa ruokaa kuin sinulla. Eikö sinun muuten pitänyt jatkaa muihin aiheisiin, eikä jäädä tänne kun mielestäsi pääsit jo voitollekin?

Vierailija
100/166 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkei tuon aloituksen kohderyhmä roiku av:lla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi