Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te jotka olette menneet naimisiin, ettekö pelänneet miten hirveää on jos puoliso jättää teidät?

Vierailija
23.02.2022 |

Miten uskalsitte mennä naimisiin, kun siihen sisältyy se riski että toinen jättää sinut vaikka jonkun toisen naisen/miehen takia? Toistahan ei voi hallita, eli vaikka itse päättäisi ettei eroa koskaan, niin se toinen saattaa jättää sinut.

Mun mielestä se olisi ihan hirveää. Olenkohan vain tavallista herkempi sitten.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelätä, kuunnellaan vaan ja soitellaan eteenpäin.

Vierailija
22/46 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenpä sitä elämässä mitään saisi tehtyä, jos jatkuvasti pelkäisi jotain ja jättäisi sen takia tekemättä. Elämätön elämä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ole herkkyyttä, se on epävarmuutta. Ihan eri asioita.

Vierailija
24/46 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et varmaan koskaan avaa karkkipussiakaan, kun pelottaa, että joskus se pussi tyhjenee?

Etkä voi katsoa mitään tv-sarjoja, kun ne voi olla huonoja, ja hyvätkin kuitenkin loppuu joskus.

Sitku-elämä on tyhmää, mutta mitäjos-elämä on vielä tyhmempää.

Vierailija
25/46 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en pelkää että mies jättäisi, vaan ehkäpä sitä että kyllästyn lopulta täysin katsomaan sen naamaa. Jos mietitte tuntemianne vanhoja pareja jotka ovat olleet yhdessä vuosikymmeniä kuinka monet on oikeasti onnellisia? Minun tuntemani ovat yhdessä tottumuksesta, toisen tuntee niin läpikotaisin että tietää etukäteen mitä se kohta sanoo ja tekee, nahistelevat pikkuasioista ja toistetaan päivästä toiseen samoja rutiineja. Onnea? 

Vierailija
26/46 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän mitään uskalla tehdä jos pelkää. Ihmisen kuuluu elää, eikä pelätä.

Vierailija
27/46 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä eroa sillä on tilanteeseen, että avopuoliso jättää?

Vierailija
28/46 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta lopulta sittenkin selviää.

Olen itse kokenut todella hurjia ja kurjia asioita ja epäreiluja menetyksiä ja ihan ilman omaa syytäni.

Yhtä lailla joku toinen on ensirakkautensa ja terveiden lastensa kanssa ihan ilman omaa ansiotaan.

Näin vain käy. Ihminen on keskeneräinen ja hauras. Mutta joka tapauksessa kannattaa yrittää. Silloin voi saada myös onnea elämäänsä pelkän kärsimyksen sijaan.

Kärsimystä riittää varmasti. Uskon että sitä riittää ihan kaikille, kun katsotaan ihmisen koko matkaa kehdosta hautaan. Ei sitä toki tasata, kuten ei onneakaan.

Mutta onnen mahdollisuuteen ja realististen unelmiensa toteuttamiseen kannattaa mielestäni aina tarttua. Muuten elämämme täällä ei liikaa eroaisi helvetistä.

Rakkaus ei ole ihmisillä ikinä pyyteetöntä eikä ehjää eikä tätä vajavaistakaan edes jokaiselle tarjolla, mutta on se kuitenkin parempi näköala tulevaan kuin pelkkä yksinäisyys, tuska ja kylmyys.

Kun suojelee itseään liikaa, tulee suojelleeksi itsensä myös elämän kauneimmilta hetkiltä ja kokemuksilta. Ne kuitenkin jäävät elämäsi kirjan lehdille kauniina muistoina ja kuvina, vaikka sittemmin pettyisit ihmiseen tai kohtaloon/Luojaan.

Vierailija
29/46 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos sitä löytääkin itse paremman? Pitäisikö sitäkin pelätä jo valmiiksi?

Vierailija
30/46 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en pelkää että mies jättäisi, vaan ehkäpä sitä että kyllästyn lopulta täysin katsomaan sen naamaa. Jos mietitte tuntemianne vanhoja pareja jotka ovat olleet yhdessä vuosikymmeniä kuinka monet on oikeasti onnellisia? Minun tuntemani ovat yhdessä tottumuksesta, toisen tuntee niin läpikotaisin että tietää etukäteen mitä se kohta sanoo ja tekee, nahistelevat pikkuasioista ja toistetaan päivästä toiseen samoja rutiineja. Onnea? 

Aika surullisen kyyninen asenne. Kun minä katson vuosikymmeniä yhdessä olleita pareja niin kyllä heistä suurin osa vaikuttaa aidosti onnellisille. Eroaminen on kuitenkin ollut ihan hyväksyttyä jo vuosikymmeniä.

Vierailija
31/46 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule, tapaan työkseni paljon vanhoja pariskuntia. En tokikaan puhu kaikista, mutta niin uskomattoman kauniita tapauksia olen kohdannut. Vuosikymmenien pituisia liittoja. Ryppyisiä käsiä jotka tarttuvat toisiinsa, silittävät poskesta, ojentuvat toista tukemaan ja auttamaan. Kauniita sanoja, hymyjä, pilkettä silmissä. Ja vaikka toinen olisi ihan hupsu muistisairas, niin toinen näkee hänet samana ihmisenä johon 70 vuotta sitten rakastui.

Työni saa uskomaan ihmisyyteen. Olen ikäihmisten palveluissa omaishoidon palveluohjaaja.

Vierailija
32/46 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän se olisi ollut sen pahempaa kuin ennen suhteeseen alkamista? Olisi vaan palanut lähtötilanteeseen. 

Vierailija
33/46 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha pelätä ainakin jos olet korkeakoulutettu nainen. Kyseisessä ryhmässä aloitteelinen eron vireille laittaja on noin 80 % tapauksissa nainen. Kolmansia osapuolia ei sukulaisille kerrotussa versiossa liity asiaan lainkaan, mutta noista eronneista naisista reilusti yli puolet sattuvat ihmeen kaupalla törmäämään uuteen suhteeseen joidenkin viikkojen sisällä miehen heivaamisesta, tämä on ihan faktaa. Miehenä olisin toki enemmän varuillaan.

Vierailija
34/46 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olet tavallista herkempi ja trolli vielä siihen päälle. 

Vierailija
35/46 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelko ja haavoittuvuus kuuluvat rakkauteen. Arvaamattomuus kuuluu elämään.

Vierailija
36/46 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

V.A. Koskenniemen sanoin: "Yksin oot sinä, ihminen, kaiken keskellä yksin, yksin syntynyt oot, yksin sa lähtevä oot". Sen kun sisäistää, niin ei tule koskaan petetyksi. Rahat ja omaisuus tietysti pidetään avioehdolla erillään.

Vierailija
37/46 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en olisi mennyt naimisiin, jos tuollaisia olisin miettinyt. 

Vierailija
38/46 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätetyksi tuleminen voi olla ihan hirveää myös ilman avioliittoa.

Vierailija
39/46 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tuntemani vuosikymmeniä pitkissä suhteissa elävät ovat käyneet läpi kaikki joitain kriisejä, vuosienkin kriisejä ja olleet joskus vähällä menettää toisensa. Kyllä musta niissä suhteissa näkyy rakkaus toista kohtaan, yhteinen historia ja yhteinen elämä, yhteenkuuluvuus. Tiedän myös pareja, jotka ovat lopulta menettäneet toisen eikä ne lesket mitenkään kyllästyneiltä tai helpottuneilta näytä. Lisäksi tiedän pareja, kuten vanhempani, jotka eivät koskaan päässeetkään yli erosta vaikka uusikin kumppani oli, mutta se oikea vain olikin se ensimmäinen, jonka kanssa olisi voinut saada kaiken ja selvitä siitä yhdestäkin kriisistä. No, mutta he eivät sitä ymmärtäneet ajoissa, joten oma vika, kumpaakin kaduttaa yhä. Väsyttää nämä muiden ihmisten pitkien parisuhteiden arvostelijat kuin olisi olemassa paljonkin ihmisiä, jotka vain tottumuksesta katsovat yhtä naamaa vuosikymmenet ja koko elämän ilman sen suurempia tunteita ja merkityksiä? Ja ne lukuiset pätkäparisuhteet sen sijaan ovat kaikki merkityksellisiä, oikeita, hyviä ja arvokkaita vaikkeivät kestä kuin hetken...

Vierailija
40/46 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika surullisen kyyninen asenne. Kun minä katson vuosikymmeniä yhdessä olleita pareja niin kyllä heistä suurin osa vaikuttaa aidosti onnellisille. Eroaminen on kuitenkin ollut ihan hyväksyttyä jo vuosikymmeniä.

Hienoa kun tunnet tällaisia. Itse olen nähnyt enemmän sitä surullista puolta (myös ammattini puolesta). Monien vanhusten silmissä eroaminen ei edelleenkään ole hyväksyttyä, monet sen ikäiset ovat uskonnollisia. Omassa suvussa on ollut näitä tapauksia, tätinikään ei uskaltanut erota onnettomasta liitostaan "koska mitä ihmiset sitten sanoisi" ja koska "mitä jumala on yhdistänyt älköön ihminen erottako"