Onko teillä muilla akateemisilla paljon paskakirjallisuutta hyllyssä?
Vasta nyt olen ruvennut kriittisellä silmällä katsomaan tuota kirjahyllyäni, ja hävettää kun siellä on 90% paskaa ja 10% asiaa. Tuo paska sisältää Liza Marklundia, Tess Gerritseniä ja lukuisia nyyhkyisiä ja "kohahduttavia" omaelämänkertoja.
Mitä mä teen noille? Huutiksessakaan ei mene kaupaksi, vaikka alle eurolla on myynnissä. Olisi edes hylly missä on ovet, saisi piiloon.
Kommentit (48)
Mä en kyllä koe mitään stressiä noista, niin kauan kuin hyllyyn mahtuvat. Kyllä ne kirpparilla muuten kaupaksi menevät, kun ei laita kovaa hintaa.
pokkareita, dekkareita ja chick lit -kirjoja, ja lähikirjastani ottaa niitä mielellään vastaan. Samoin lastenkirjoja, sinne olen lahjoittanut. ja kiltisti vielä laittavat niihin "lahja" merkinnän:-)
Mutta en ole kokenut, että meillä pitäisi kirjahyllyn sisällöllä päteä.. Kirjallisuutta on laidasta laitaan ja lisää tulee jatkuvasti :). Siltikään en henno edellisistä teoksista luopua.
uusinta lukuunottamatta siellä arvoa. Hyllytilasta on siellä puute, ja se on se sesonki mitä ne menee lainaan, sen jälkeen riittää, että niitä on yksi seisomassa hyllyssä. Kaikilla on nuo hitit kuitenkin.
Joillain kirjastoilla on annetaan-kärryjä, minne asiakkaat voivat tuoda kirjoja ja lehtiä, mistä halutaan eroon. Kannattaa kysellä omasta kirjastosta, jos sinnekin laitettaisiin ko. kärry tai hylly, jos sellaista ei vielä ole.
Ostakoon sieltä ken haluaa pölyä keräämään. Säilytin vain sen mistä oikeasti pidän, eli Mauri Kunnaksen, scifin, fantasian, Tom Holtin, teologian ja käsityökirjat. Muutaman elämänkerran. :) Ja miehen dekkarit tietty.
Eikä tulis mieleenikään luopua niistä, ainakaan suurimmasta osasta. Minkä ihmeen takia kirjahyllyllä pitäisi päteä? Miksi akateemisesti koulutettu ei saisi nauttia viihteestä?
Sitä paitsi ihan rehellisesti, suurin osa esim. nobelistien teoksista on ihan jumalattoman tylsiä.
julkkisnaisten elämäkerroista tai sitten tietyn elämänvaiheen ympärillä pyörivistä teoksista. Jotenkin se on vaan niin terapeuttista lukea jotain soopaa aina välillä.
3
Ellei paskakirjallisuudeksi käsitellä kokonaista kirjasarjaa Sven Hasseleita 14kpl?
joudun tunnustamaan, että olen hurahtanut Juha Vuorisen tuotantoon. Siis ihan järjetöntä paskaa, mutta ah niin hupaisaa. Muuta paskaa ei juuri ole.
Siis onko ne sulla paskaa jo silloin, kun hankit kirjat sinne, vai tuleeko niistä paskaa siinä vaiheessa, kun olet ne itse lukenut? Miksi hankit paskaa hyllyysi. Itselläni on myös em. kirjailijoitten kirjoja, eikä ne musta mitään paskaa oo, vieköön joku tuttava mennessään jos haluaa, mutta ei mulla ole niitten suhteen mitään antipatioita. Harvaa kirjaahan sitä nyt useampaan kertaan lukee, paitsi tietysti tietokirjoja. Niin ja runoja.
kirppiksellä, sain 2-5 euroo kipale. Nehän on melkein korkeakirjallisuutakin, kun niissä on se yhteiskunnallinen, feministinen pohjavire:) Oikeesti, mä ainakin tykkäsin, mutta ei mahtunut hyllyyn ja tuskin niitä uudelleen luen.
vai pitäs paskakirjallisuus hävittää, ainakin näkyvistä. Miten ne sinne on kertyneet, kai ne joskus sitten on mielestäsi olleet jotain muuta kuin paskaa?
Mulla on hyllyssä sellasta mitä tykkään lukea, varmaan osa joidenkin mielestä ns paskaa. En tiedä miksi se olisi ongelma. Eivätkä ole edes piilossa, mokomat.
Joitain paperbackeja on, mutta suurin osa kirjahyllyn annista on miehen tai minun ammattikirjallisuutta tai sitten kirjallisuuden klassikkoja (+meidän mielestä klassikkoja), joita jaksaa lukea useampaan kertaan.
Kyllä mä ymmärsin ap:n kysymyksen, ihan asiallinenhan tuo oli, fylgääristä paska-sanasta huolimatta. ;)
Mitä sitten vaikkaolisit Holt-fani tai tykkäät Himoshoppaajasta. Lahjoita tutuille kiertoon. Meiltä löytyy mm. Ciccolinan elämnkerta, John Watersia, Veikko Ennalaa, Poliisi kertoo-sarjaa jne. Jonkun mielestä palaa mutta makuasia.
Nykyisin lainaan paskat kirjastosta.
t. äikän ope
p.s. Ja mun kirjahyllyä kaikki tutkii, vaikka mua aihe (= mun kirjahyllyn sisältö) ei vois vähempää kiinnostaa...
Eikä tulis mieleenikään luopua niistä, ainakaan suurimmasta osasta. Minkä ihmeen takia kirjahyllyllä pitäisi päteä? Miksi akateemisesti koulutettu ei saisi nauttia viihteestä?
Sitä paitsi ihan rehellisesti, suurin osa esim. nobelistien teoksista on ihan jumalattoman tylsiä.
Pilkulleen samaa mieltä. Mun aivoihin mahtuu ihan hyvin sekä korkea että hyvinkin matala kulttuuri, ja itse asiassa pidän jälkimmäistä paljon viihdyttävämpänä (en kai muuten av:llä notkuisikaan...).
Tykkään lukea niin Marklundia kuin esim. Dostojevskia.
Meillä on tuhansia kirjoja laidasta laitaa ja ainoatakaan en pois anna.
Tai no ainoan poikkeuksen tekee nää harlekin-pokarit (tosin musta pokkarit ei oo oikeita kirjoja) yms vastaavat (juu mä jopa luen niitäkin) joita luen loilla. Ne voi jättää ulkomaillakin hyvin hotellien kirjahyllyyn muiden lomalaisten iloksi.
Ei kirpase vaikka putois uima-altaaseen jne.
Mua ei vaan kiinnosta sellainen kirjallisuus, ei ole koskaan kiinnostanut. Ei mua haittaa, jos toiset lukee. Se on jokaisen oma asia.
ja joistakin olen päässyt eroon "unohtamalla" esim. metroon, kauppakeskuksen penkille, roskisten viereen (josta taloyhtiön mummot omineet), terveyskeskuksen odotustilaan...
Aina ne joku huolii. Myös kirjastotkin saattavat ottaa iloiten vastaan - määrärahathan ovat tunnetusti niissä tiukilla.