Jaakko Kuusisto kuollut
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Outo olo. Juuri iltapäivällä aloin yhtkkiä pohtia, mitä hänelle kuuluu. Googletin. Viimeisimmät uutiset tammikuulta. Sitten muutama minuutti ja lävähti silmille tämä suru-uutinen.
Etiäinen? :O
Surullista. Ketkä olivat hänen kaksi ensimmäistä vaimoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja moniko teistä on hänen oopperoitaan käynyt kuuntelemassa?
Varmaan kuule aika moni, mukaanlukien minä. Ooppera ei ole mitään kulttuurieliitin huvia vaikka jotkut jostain syystä niin haluavat kuvitellakin. Liput maksavat halvimmillaan vähemmän kuin leffassa käynti.
Näinpä. Tervetuloa lantapuntit konsertteihin, tavallisia ihmisiä siellä käy ja ihan hyvin mahdutte tekin (kunhan lippu hankitaan suosituimpiin konsertteihin ajoissa).
Haluaisin kerran käydä oopperassa ennen kuolemaa. Minkä hintasia ne liput on?
Olen köyhä.
Lisäksi Helsinginreissukin vaatisi rahaa.
Mutta olis se kiva kokea. Ja sellaset pienet oopoerakiikarit käteen. 😊Halvimmat liput taitavat mennä nopeimmin. Mutta kun kävin katsomassa kansallisoopperan sivuilla keväällä tulevan oopperan lippuja, niin joihinkin esityksiin oli vielä 30 e maksavia lippuja jäljellä.
Oho, no kyllä sitten ois mahdollista. Täytyypä seurailla niitä hintoja. Ja sitten myös säästää myös hotelliyöhön ja menopaluulippuun.
Yritän tämän unelman toteuttaa kyllä jonkun läheisen kanssa.
https://yle.fi/uutiset/3-12265497
Kiinnostava tuo video missä veljekset soittavat ihan pikkupoikina. Itse ehdin kuulla mm Indigo oopperan, jossa orkestraatio oli Jaakko Kuusiston käsialaa.
Surettaa paljon enemmän tämänpäiväinen varusmiehen kuolema. Kuusisto eli jo pitkän elämän, mutta nuorella varusmiehellä oli koko elämä edessään. Nuori mies olisi voinut tehdä elämässään paljon hienompia ja mittavampia tekoja kuin tänään kuollut viulisti, mutta hänellä ei ollut siihen mahdollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Surullista. Ketkä olivat hänen kaksi ensimmäistä vaimoa?
Toinen vaimo taisi olla viulisti, ensimmäisestä en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Surettaa paljon enemmän tämänpäiväinen varusmiehen kuolema. Kuusisto eli jo pitkän elämän, mutta nuorella varusmiehellä oli koko elämä edessään. Nuori mies olisi voinut tehdä elämässään paljon hienompia ja mittavampia tekoja kuin tänään kuollut viulisti, mutta hänellä ei ollut siihen mahdollisuutta.
Ja kehitysmaissa kuolee koko ajan pieniä lapsia ripuliin eivätkä ole saaneet ollenkaan mahdollisuutta kasvaa edes aikuisikään asti.
Mikä on pointtisi?
Vierailija kirjoitti:
Yksi vihreä vähemmän on pelkkää plussaa.
Sua ei sure ees oma äitis.
Minä taisin mielessäni sekottaa sen Pekka Kuusistoon, taitaa olla veli.
Tämä Jaakko on jäänyt minulle tuntemattomaksi, sen Pekan muistan viuluineen.
Osanotto kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiset kehtaa tällaiseen tulla ilkkumaan? Huhhuh. 2 lastakin jäi ilman isää.
Minkä ikäisiä Kuusiston lapset on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiset kehtaa tällaiseen tulla ilkkumaan? Huhhuh. 2 lastakin jäi ilman isää.
Minkä ikäisiä Kuusiston lapset on?
Peruskouluikäisiä.
Jaakko Kuusisto toimi viimeksi Kuopion kaupunginorkestin ylikapelimestarina.
Asun itse täällä Itä-Suomessa ja opiskelijoina kävimme toisinaan puoleen hintaan, kuuntelemassa hänen johtajamansa kaupunginorkesterin konsertteja.
Jaakko Kuusisto oli 48 vuotias kuolleessaan.
Jaakko Kuusisto oli kapellimestari, säveltäjä ja viulisti, lahjakas ja taitava kaikissa noissa.
Hän myös sovitti joitakin Sibeliuksen kappaleita laulettavaksi mm. Karita Mattilalle.
RIP Jaakko. Olit loistava alallasi, yksi parhaimmista Suomessa.
Hänellähän todettiin aivokasvain vuonna 2020. Se leikattiin ja melko pitkään hän voikin hyvin ja kykeni palaamaan työhönsä.
Mutta syöpä on aina syöpä, niinkus kaikki tiedämme. Suomalainen musiikkikultturi menetti paljon, noin ammattitaitoisen ja luovan ihmisen pois menossa, alle 50 vuotiaana.
Kiitos hänelle, siitä upeasta panoksesta mitä hän musiikkielämälle Suomessa antoi.
-itäsuomalainen fani-
Vierailija kirjoitti:
Jäikö sillä varusmiehellä lapsia isättä?
Suomessa on paljon lahjakkaita muusikoita väkilukuun nähden, klassisella puolella ja metallin saralla erityisesti.
Tässä varmasti oli yksi timantti. Mutta varmasti työnsä jää elämään, ei musiikki kuole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja moniko teistä on hänen oopperoitaan käynyt kuuntelemassa?
Varmaan kuule aika moni, mukaanlukien minä. Ooppera ei ole mitään kulttuurieliitin huvia vaikka jotkut jostain syystä niin haluavat kuvitellakin. Liput maksavat halvimmillaan vähemmän kuin leffassa käynti.
Näinpä. Tervetuloa lantapuntit konsertteihin, tavallisia ihmisiä siellä käy ja ihan hyvin mahdutte tekin (kunhan lippu hankitaan suosituimpiin konsertteihin ajoissa).
Haluaisin kerran käydä oopperassa ennen kuolemaa. Minkä hintasia ne liput on?
Olen köyhä.
Lisäksi Helsinginreissukin vaatisi rahaa.
Mutta olis se kiva kokea. Ja sellaset pienet oopoerakiikarit käteen. 😊
Voi hyvä ihminen. Oopperoita esitetään muuallakin kuin Helsingissä.
Eikö sinulle ole tuttu, kesäisin järjestettävät Savonlinnan oopperajuhlat Savonlinnassa.
Ne kaikki oopperat järjestetään siellä siinä kivisessä Savonlinnassa sijaitsevassa linnassa.
Läpi Suome, monet matkayhtiöt, mm. linja-automatkoja järjestävät yhtiöt järjestävät oopperamatkoja Savonlinnan Oopperajuhlille. Ne ovat halvempia, kuin mennä suoraan johonkin Hesaan katsomaan oopperaa, jolloin joutuu varaamaan myös yösijan. Mutta noillekin reissuille on matkoja järjestetty.
Toki mikään ooppera matka ei ole kovin halpa, sillä siihen tulee matkalipun hinnan lisäksi se oopperalipun hinta, ja se hinta riippuu siitä, millaisen paikan haluaa varata.
Mun serkkuni on sinkku, jo vanhempi ihminen, ja hän toisinaan kesäisin Savonlinnan oopperajuhlilla juuri noilla järjestetyillä matkoilla. Eikä edes tarvitse yöpyä, vaan linja-auto vie Savonlinnaan ajoissa, ja ajaa yöllä takaisin osallitujien kotiseudulle. Hinta kuitenkin liikkuu matkasta riippuen yli 200 euron kaikkinensa. Lisäksi itse tulee matkalla kahvit / tai ruokailu.
Savonlinnan oopperajuhlathan aina etsii niitä vapaaehtoisia paikannäyttäjiä jne, eiköhän silloin pääse ilmaiseksi katsomaan kaikki näytökset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäikö sillä varusmiehellä lapsia isättä?
Se, ettei jäänyt jälkeläisiä, on myös surullinen asia. Kuusisto elää vielä lapsissaan, mutta nuori mies ei saanut kokea isyyttä, eivätkä lapsenlapset lohduta nuorukaisen vanhempia.
Tuskin ne surevat omaiset täällä nyt ovat. Itse jopa olen tavannut kerran J. Kuusiston, mutta silti voin myöntää ettei tämä uutinen hetkauttanut. Kyllä maailmaan leukojen louskutusta mahtuu.