Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lestadiolaiset modernilla noitaroviolla.

Vierailija
11.07.2015 |

http://www.rapport.fi/rapport/artikkeli.php?aid=225350
Oletteko lukeneet? Aika mielenkiintoinen juttu. Hurjaa jos on syyttömiäkin tuomittu, ja elämä tietysti sen jälkeen pilalla. En asetu kenenkään puolelle, mutta asiat eivät aina taida olla niin mustavalkoisia kuin luulisi. Ja noi valemuistot on myös mielenkiintoisia. Ihmisten ei pitäisi käydä kaiken maailman hihhuli terapioissa, joissa pää menee entistä enemmän sekaisin.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 14:47"]

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 10:07"]

Joku tuossa ei ny vaan täsmänny. Itse asun Oulunsalossa, ja ette hyvät ihmiset tiedä kuinka syvälle tuon uskonliikkeen juuret ulottuvat. Hyvä veli on aina hyvä veli, joten vähän skeptisesti suhtaudun tuohon "raporttiin". Itseä jäi vaivaamaan se jälkimmäinen tarina. Ella väiiti veljen raiskanneen hänet, ja veli tunnusti tämän myös. Miksi isä joutui vankilaan? Ja näissä jutuissa kuulimme pelkästään heidän näkemyksensä, emme koko kuvaa. Sekä valemielikuvia en epäile yhtään, mutta semmoista valemielikuva sanaa voidaan käyttää puolustuksessa, vaikka olisikin syyllinen.

[/quote]

Mua häiritsi kanssa tämä kohta. Jotain jätettiin kertomatta. Ja: Perhe oli siis ollut täysin sokea veljen tekemälle hyväksikäytölle, veli tunnusti. No, sitten isä kuitenkin tuomittiin - miten perhe voi kirkkain silmin väittää, että juu ei se isä mitään tehnyt, jos kerran ei veljenkään tekoja havainnut missään vaiheessa. Kummallisia aukkoja jää.

Ja sitten se, että kirjoittaja erikseen sanoo, ettei edes halua kuulla vastapuolen (paitsi näitten hyväksikäyttäjien ja heidän tarinaansa uskovien) kertomukset. Miten voisi syntyä objektiivista kuvaa? Kirjoittaja siis sivuuttaa kokonaan sen toisen puolen ja lisäksi aika yksioikoisesti antaa ymmärtää, että asiantuntija-arvio oli puutaheinää. Samalla kuitenkin todistelee monessa kohdassa omaa puolueettomuuttaan.

Odotin tätä juttua kovasti, kun tiesin sen olevan tekeillä mutta ei kyllä ihan osunut maaliinsa. Olisikohan kirjoittajalla tullut kiire? Sinänsä olen sitä mieltä, että valemuisto-asiasta pitäisi käydä kunnon keskustelu Suomessa. Valemuistoista tulee ihmiselle itselleen äärimmäisen tosia ja ne aiheuttavat kärsimyksiä, ja valemuistoja ei siis itse "luoda" vaan siihen tarvitaan terapeutti ja luottamuksellinen suhde terapeuttiin ja terapeutin keinot ohjata ihmisiä muistamaan asioita väärin. 

Hyväksikäytöt ja valemuistot -keskustelussa haluaisin myös muistuttaa, että valtaosa hyväksikäytetyistä on muistanut koko ikänsä, ilman mitään terapiahömpötyksiä, asiat joita heille on tapahtunut. Murto-osa johdetaan harhaan syystä tai toisesta. Itsellänikin on kokemus huuhaa-terapeutista. ETsin jäsenkorjaajaa Helsingistä ja löysin henkilön, jolla oli ihan fiksun oloiset nettisivut. Varasin ajan. No, tämä mies ei niksautellut ollenkaan selkääni, jossa kipu oli vaan sen sijaan hieroi kovakouraisesti nilkkoja, pakaroita ja kyynärtaipeita (ns. kiukkusuonen kohdalta). Koittakaapa itse painella nilkkoja lujaa sen kehräsluun vierestä, varmasti sattuu kun hermot pinnassa! No tämä mies sanoi, että kipu jaloissa johtuu siitä, että yritän "paeta" jotain (ööööö....) ja se, kun istumalihakseni olivat ihan jumissa (olen istumatyöläinen) ja pakaroiden painelu sattui ihan hirveästi - niin se kertoi siitä, että "yleensä viittaa seksuaalisuuden puolella oleviin ongelmiin. Hän kehotti tulemaan uudelleen, että alueet voitaisiin käsitellä kunnolla ja vapauttaa nämä ongelmat. Samalla kuulemma potilas usein tulee kertoneeksi niistä traumoista, joista kiputilat johtuvat. Odotin vain, että käsittley loppuu, maksoin (käteisellä, ei kuittia) ja häivyin. Kyseessä on mies, joka on ollut esillä mediassakin ja ihan kritiikittä saa esitellä näkemyksiään. Olkaa varovaisia. 

[/quote] Erinomainen kirjotius, kiitos! nämä varoitukset ja varaumat kannattaa pitää mielessä kun seuraa kesustelua hyväksikäytöstä. kaikki ei ole pelkästään ihan niin kuin joku esittää. Asioilla on monta pulota ja osapuolta.

Mitä lestadiolaisiin tulee, siellä suunnalla ei ole kaikilta osin riemusta kiljuen otettu vastaan Kaaron ajatuksia.

Tutkiva journalisti ja hyväksikäytön uhrit

https://freepathways.wordpress.com/2015/07/17/totuuden-etsinta/

Vierailija
22/33 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valemuistoja on kyllä mahdollista synnyttää, mutta en nyt ihan riemusta kiljuen lähtisi tuomittuja julistamaan syyttömäksi sen perusteella että on mahdollisesti syntynyt valemuistoja. Ihan mielenkiintoinen artikkeli, mutta vähän haiskahtaa myös sopivalta keinolta kuitata mikä tahansa seksuaalirikossyytös valemuistoksi. Tällähän päästään koko ikävästä aiheesta. Maton alle vaan takasin, sinne mistä tulikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on lapsuudessa hyväksikäytetty ja muistan kaiken. Lapsuudessa on myös tapahtunut muutakin ikävää ja muistan kaiken. En luottaisi pätkääkään hämäriin ja epämääräisiin ehkä-muistoihin jo siksikin, että lapsella on vilkas mielikuvitus (esim. mä lapsena olin näkevinäni, että salama osui maahan ja näytti kuin eteenpäin laahustavalta ukolta. Joopa joo). Joko jotain tapahtui tai sitten ei. Kaikista rankimmissa tapauksissa syvä trauma voi viedä muistin joksikin aikaa, mutta missään umpiossa tai tyhjiössä ei uhri elä silloinkaan. Mua itseäni arveluttaa jossain keho- tai psykoterapiassa esiin tulevat muistot.

Vierailija
24/33 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka pidän itseäni ihan fiksuna kaverina, jotenkin tunnistan itsestänikin mahdollisuuden kehittää valemuistoja...olisi helppo sillä tavalla selittää omia monia asioita...

Vierailija
25/33 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
26/33 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuossa ei ny vaan täsmänny. Itse asun Oulunsalossa, ja ette hyvät ihmiset tiedä kuinka syvälle tuon uskonliikkeen juuret ulottuvat. Hyvä veli on aina hyvä veli, joten vähän skeptisesti suhtaudun tuohon "raporttiin". Itseä jäi vaivaamaan se jälkimmäinen tarina. Ella väiiti veljen raiskanneen hänet, ja veli tunnusti tämän myös. Miksi isä joutui vankilaan? Ja näissä jutuissa kuulimme pelkästään heidän näkemyksensä, emme koko kuvaa. Sekä valemielikuvia en epäile yhtään, mutta semmoista valemielikuva sanaa voidaan käyttää puolustuksessa, vaikka olisikin syyllinen.

Vierailija
27/33 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ovat kirjoittajan taustat? Villi veikkaus: Löytyy jostain Oulun korkeudelta lessupiireistä.... Tämä olisi pitänyt ehdottomasti kertoa.

Vierailija
28/33 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden tiedetoimittaja näkyy oleva

Vierailija
29/33 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 14:07"]

Vuoden tiedetoimittaja näkyy oleva

[/quote]Mutta kyse olikin siitä, mistä on lähtöisin? Ei siitä mitkä on mahdolliset meriitit. Eikä tuossa artikkelissa ole kyllä mitään tieteellistä, joskaan ei ollut niissä kirjoissakaan, joita artikkeli esittelee.

Vierailija
30/33 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiolaisten yhteisössä on paljon mätää, harmi että syyttämät ovat siitä joutuneet kärsimään poliisien ennakkoasenteiden takia. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö hyväksikäyttöä esiintyisi, kenties suhteessa enemmän kuin valtaväestössä, koska uskovaisten tiukat seksuaalista käyttäytymistä ohjaavat säännöt ja lasten aivopesu helvetillä yhdistettynä lestadiolaisten liian suureen lapsimäärään (rakkautta ei riitä jokaiselle, vanhemmat masentuvat helposti) eivät tosiaankaan ole hyvä pohja terveen seksuaalisuuden kehittymiselle.

Vierailija
31/33 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 14:32"]

Lestadiolaisten yhteisössä on paljon mätää, harmi että syyttämät ovat siitä joutuneet kärsimään poliisien ennakkoasenteiden takia. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö hyväksikäyttöä esiintyisi, kenties suhteessa enemmän kuin valtaväestössä, koska uskovaisten tiukat seksuaalista käyttäytymistä ohjaavat säännöt ja lasten aivopesu helvetillä yhdistettynä lestadiolaisten liian suureen lapsimäärään (rakkautta ei riitä jokaiselle, vanhemmat masentuvat helposti) eivät tosiaankaan ole hyvä pohja terveen seksuaalisuuden kehittymiselle.

[/quote]

Ja harmi, että sä yleistät ja laitat yksittäisten ihmisten tuntemukset ja tomininnan lestadiolaisuuden piikkiin.

Vierailija
32/33 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 10:07"]

[/quote]

Mua häiritsi kanssa tämä kohta. Jotain jätettiin kertomatta. Ja: Perhe oli siis ollut täysin sokea veljen tekemälle hyväksikäytölle, veli tunnusti. No, sitten isä kuitenkin tuomittiin - miten perhe voi kirkkain silmin väittää, että juu ei se isä mitään tehnyt, jos kerran ei veljenkään tekoja havainnut missään vaiheessa. Kummallisia aukkoja jää.

Ja sitten se, että kirjoittaja erikseen sanoo, ettei edes halua kuulla vastapuolen (paitsi näitten hyväksikäyttäjien ja heidän tarinaansa uskovien) kertomukset. Miten voisi syntyä objektiivista kuvaa? Kirjoittaja siis sivuuttaa kokonaan sen toisen puolen ja lisäksi aika yksioikoisesti antaa ymmärtää, että asiantuntija-arvio oli puutaheinää. Samalla kuitenkin todistelee monessa kohdassa omaa puolueettomuuttaan.

Odotin tätä juttua kovasti, kun tiesin sen olevan tekeillä mutta ei kyllä ihan osunut maaliinsa. Olisikohan kirjoittajalla tullut kiire? Sinänsä olen sitä mieltä, että valemuisto-asiasta pitäisi käydä kunnon keskustelu Suomessa. Valemuistoista tulee ihmiselle itselleen äärimmäisen tosia ja ne aiheuttavat kärsimyksiä, ja valemuistoja ei siis itse "luoda" vaan siihen tarvitaan terapeutti ja luottamuksellinen suhde terapeuttiin ja terapeutin keinot ohjata ihmisiä muistamaan asioita väärin. 

Hyväksikäytöt ja valemuistot -keskustelussa haluaisin myös muistuttaa, että valtaosa hyväksikäytetyistä on muistanut koko ikänsä, ilman mitään terapiahömpötyksiä, asiat joita heille on tapahtunut. Murto-osa johdetaan harhaan syystä tai toisesta. Itsellänikin on kokemus huuhaa-terapeutista. ETsin jäsenkorjaajaa Helsingistä ja löysin henkilön, jolla oli ihan fiksun oloiset nettisivut. Varasin ajan. No, tämä mies ei niksautellut ollenkaan selkääni, jossa kipu oli vaan sen sijaan hieroi kovakouraisesti nilkkoja, pakaroita ja kyynärtaipeita (ns. kiukkusuonen kohdalta). Koittakaapa itse painella nilkkoja lujaa sen kehräsluun vierestä, varmasti sattuu kun hermot pinnassa! No tämä mies sanoi, että kipu jaloissa johtuu siitä, että yritän "paeta" jotain (ööööö....) ja se, kun istumalihakseni olivat ihan jumissa (olen istumatyöläinen) ja pakaroiden painelu sattui ihan hirveästi - niin se kertoi siitä, että "yleensä viittaa seksuaalisuuden puolella oleviin ongelmiin. Hän kehotti tulemaan uudelleen, että alueet voitaisiin käsitellä kunnolla ja vapauttaa nämä ongelmat. Samalla kuulemma potilas usein tulee kertoneeksi niistä traumoista, joista kiputilat johtuvat. Odotin vain, että käsittley loppuu, maksoin (käteisellä, ei kuittia) ja häivyin. Kyseessä on mies, joka on ollut esillä mediassakin ja ihan kritiikittä saa esitellä näkemyksiään. Olkaa varovaisia. 

Vierailija
33/33 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

Kuka teistä on koskaan miettinyt, onko kokenut jotain epämääräistä lapsena kotona? En tarkoita mitään sarjaraiskauksia, mutta jotain hyväksikäyttöä. Itse olen joskus tätä vaihtoehtoa pohtinut (ei ole mitään varsinaista muistoa, yksi jotenkin epämääräinen). En ole tähän häiveeseen kuitenkaan takertunut enkä alkanut sitä tonkia. Tästä voisi ehkä hyvinkin muodostaa valemuistoja. 

Olenko yksin näiden ajatusteni kanssa? Ovatko kaikki muut niin varmoja, ettei mitään ole koskaan tapahtunut, etteivät edes pohdi asiaa?

Niin ja siis ihan normaalista perusperheestä olen, en lestadiolaisesta.

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 21:31"]

Kuka teistä on koskaan miettinyt, onko kokenut jotain epämääräistä lapsena kotona? En tarkoita mitään sarjaraiskauksia, mutta jotain hyväksikäyttöä. Itse olen joskus tätä vaihtoehtoa pohtinut (ei ole mitään varsinaista muistoa, yksi jotenkin epämääräinen). En ole tähän häiveeseen kuitenkaan takertunut enkä alkanut sitä tonkia. Tästä voisi ehkä hyvinkin muodostaa valemuistoja. 

Olenko yksin näiden ajatusteni kanssa? Ovatko kaikki muut niin varmoja, ettei mitään ole koskaan tapahtunut, etteivät edes pohdi asiaa?

Niin ja siis ihan normaalista perusperheestä olen, en lestadiolaisesta.

[/quote] 

Minua nuori sukulaispoika kopeloi kun olin 4-vuotias ja muistan tapahtuman ja hämmennyksen hyvin, enkä ole missään vaiheessa unohtanut sitä niin että olisi pitänyt terapeutilla kaivella. Muistan lapsuudestani myös paljon muita ikäviä asioita. Käyn itsekin luontaisterapeuteilla ja psykoterapeutilla, eli kannatan niitä hyvinvoinnin tukena, mutta todella huolestuttavaa jos noin pystyy manipuloimaan toisen muistoja.

Ei voi ottaa kantaa kuka on oikea syyllinen mutta mieleni lähti vähän sivuraiteille. On huolestuttavaa että kenen tahansa on mahdollista toimia terapeuttina, esimerkiksi sellaisten ihmisten jotka itse tarvitsisivat hoitoa. Olen tavannut esimerkiksi terapeutin joka näki minun ja äitini suhteessa oman äitisuhteensa ongelmat. Toinen haluaa päteä tarkkaavaisuudellaan ja taidollaan ja kehittelee ongelmia sinnekin missä niitä ei ole myhäillen että kyllä hän vaan on niin hyvä ihmistuntija että huomaa asiat vaikka kohdehenkilö ei niitä itse halua myöntääkään. Pari terapeuttisessa työssä toimivaa henkilöä taas koki tarvetta tehdä itsensä merkitykselliseksi sillä uskoivat saavansa tietoa tuonpuoleisesta ja kokivat itsensä tärkeiksi välittäessään tietoa ihmisille. Eli ihan vilpittömästi kokivat muka auttavansa ihmisiä, mutta todellisuudessa syy oli oman puutteellisuudentunteen paikkaaminen.

Jos tuomion saanneet todella ovat syyttömiä, niin todella rankat kohtalot, myös kaikilla perheenjäsenillä.

Minun perheessäni on myös ikävä kokemus kun yksi perheenjäsen yhtäkkiä kokeekin että hänelle onkin tehty vääryyttä. Eräs perheeni naispuolinen jäsen alkoi seurustelemaan. Vähitellen hän alkoi puhumaan kuinka henkisesti sairaita muut perheenjäsenet ja koko sukunsa ovat ja kuinka me kaikki olemme häntä henkisesti vahingoittaneet. Emme ole uskovaisia, mainittakoon. Sitten tuli ilmoitus häneltä että hän ei halua olla kanssamme missään tekemisissä että hakee lähestymiskieltoa jos yritämme ottaa yhteyttä. Hän katkaisi välit kaikkiin sukulaisiin, tuttaviin, ystäviin ei tervehdi edes entisiä työkavereita jos tulee vastaan. Eli epäilemme että uusi mies on taivutellut hänen päänsä uskomaan että olemme kaikki hänelle vahingollisia jotta mies saa omistaa naisen yksin. Eli pelottavaa miten suuri valta yhdellä ihmisellä voi olla toiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä