Juristi vastaa!
Olen juristi ja vastaan vähän aikaa kysymyksiin, jos jollakulla on oikeudellisia ongelmia. :)
Kommentit (74)
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 23:14"]
Mitä oikeudellisia seurauksia voi tulla siitä, jos irtisanoo itsensä eikä työskentele irtisanominajan loppuun asti?
[/quote]
Työntekijä on irtisanomisaikana velvollinen tekemään työtä, ts. työntekijän on oltava irtisanomisaikanakin työnantajansa käytettävissä. Irtisanomisaikana työntekijän velvoitteet ja oikeudet ovat samat kuin muutenkin sopimuksen/työlainsäädännön mukaan.
Jos työntekijä ei saavu töihin ilman hyväksyttävää syytä poissaololleen, työnantajalla on esim. oikeus käsitellä työsuhdetta purkautuneena 7 päivän kuluttua luvattomasta poissaolosta. Palkanmaksuvelvollisuutta ei luonnollisesti ole, jos luvatta jää pois.
Työnantaja voi myös vapauttaa työntekijän työntekovelvoitteesta irtisanomisaikana.
Tuskinpa työnantaja useimmissa tapauksissa mitään oikeudellisia seuraamuksia työntekijään kohdistaisi lukuun ottamatta ettei maksa palkkaa siltä ajalta, kun ei ole ollut töissä. Asian luulisi olevan sovittavissa molempia osapuolia tyydyttävällä tavalla.
Jos on kilpailukieltoja tms. niin ne ovat yleensä voimassa irtisanomisaikana.
ap
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 23:35"]
Biologine isä ei ole omasta vapaasta tahdostaan pitänyt minuun yhteyttä erottuaan äidistäni. Kun isä kuolee ja jos hänellä on velkaa periytyvätkö velat minulle?
[/quote]
Velat eivät koskaan periydy. Voit myös kieltäytyä perinnöstä.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 23:38"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 23:35"]
Biologine isä ei ole omasta vapaasta tahdostaan pitänyt minuun yhteyttä erottuaan äidistäni. Kun isä kuolee ja jos hänellä on velkaa periytyvätkö velat minulle?
[/quote]
Velat eivät koskaan periydy. Voit myös kieltäytyä perinnöstä.
[/quote]
Kiitos. Ilmotetaanko minulle muutoin hänen kuolemastaan kuin vain jos on sitä perittävä. Enkä kyllä sieltä rahaakaan vastaanottaisi.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 23:14"]
HIV:n tahallinen levittäminen on pahoinpitely, mutta entä flunssan?
[/quote]
Mielenkiintoinen kysymys! Tietääkseni tällaisesta ei ainakaan Suomessa löydy oikeuskäytäntöä, joskaan en nyt alkanut selvittää sitä, eli tämä on täysin omaa pohdintaani. Tietenkin minkä tahansa taudin tahallinen levittäminen on väärin. Flunssan levittäminen tahallaan voisi olla ehkä lievä pahoinpitely. Mutta ongelmana on se, miten tahallisuus voitaisiin näyttää; voisihan flunssa olla tarttunut 10-100 muultakin ihmiseltä. Lisäksi miten vaikuttaisi sairastuneen olosuhteet, jos hänellä on esim. huono vastuskyky tai ei ole pessyt kunnolla käsiään tms. Tai jos hän olisi perusterveydeltään heikko ja flunssa johtaisi keuhkokuumeeseen ja kuolemaan, niin tulisiko tuomio kuolemantuottamuksesta tai peräti taposta?
ap
16v: Sun äidillä on huolenpitovelvollisuus huoltajana. Sut otetaan huostaan, jos susta ei huolehdita. Tee itsestäs ilmoitus, niin tilanteeseen puututaan.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 23:18"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 23:13"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 22:55"] Voiko annettua ennakkoperintöä millään keinoin hamuta takaisin? Perinnöstä siis olemassa jo asiakirjat ja verot maksettu. [/quote] Mitä tarkoitat takaisin hamuamisella? Ennakkoperintö otetaan lopullisessa perinnönjaossa huomioon ja pienentää saajalleen varsinaisessa perinnönjaossa tulevaa osuutta. Ylisuuria ennakkoperintöjä koskien on omia poikkeussääntöjä. ap [/quote] Takaisin hamuamisella tarkoitan, että sukulainen antaa sinulle 100 000e ja kahden vuoden päästä ilmoittaa, että vaatii summan takaisin riidan tms. varjolla. Ei taida olla mahdollista?
[/quote]
Ei voi tuossa tilanteessa saada niitä takaisin.
ap
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 23:46"]16v: Sun äidillä on huolenpitovelvollisuus huoltajana. Sut otetaan huostaan, jos susta ei huolehdita. Tee itsestäs ilmoitus, niin tilanteeseen puututaan.
[/quote]
Kiitos vastauksesta nyt uskallan sanoakkin jotain ilman että tarvii pelätä että valittaa turhasta:) kiitos paljon ja suojelus enkeleitä sinulle!
Olemme eroamassa ja meillä yksi alaikäinen lapsi. En usko miehen haluun yhteishuoltajuudesta, ei tähän saakkakaan ole ollut kiinnostunut lapsestaan. Tuomariko tämän huoltajuusasian päättää eli onko tarvetta mennä lastenvalvojalle, kun olemme erimielisiä eli palkataanko vaan molemmat asianajajat?
Enkä ole nyt kiusaa tekevä katkera äiti vaan haluan lapseni parasta enkä vaan pysty luottamaan siihen että yhteishuoltajuudessa mies hoitaisi osuuttaan rahallisesti saati että lapsi voisi olla luonaan esim. vuoroviikoin. Tiedän että voisi tehdä myös kiusaa tekeytymällä rahattomaksi (yrittäjänä ei maksaisi palkkaa itselleen) tai kavaisi esiin minun mielenterveyspuolelle hakeutumisen kun en jaksanut enää fyysistä enkä henkistä väkivaltaa ja olin yksin vastuussa lapsesta kun mies vietti poikamieselämäää perheessä.
Vieläkö juristi paikalla? Kysyisin avioerosta.
Eikö "juristi" osaa kertoa milloin velat voivat periytyä? Miten on perukirjoituksen laiminlyönti?
Kannattaa ihmiset hankkia neuvoja vielä muualta.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 23:23"]
Miten juristi ulkoistaa tunteensa? Miten juristi kestää lukea kaikkee törkypaskaa vuodesta toiseen?
[/quote]
Jaa-a, en osaa tähän kauheasti vastata. Moni juristi tietysti hoitaa asioita, joissa ei tunteella ole kauheasti tekemistä (liikejuridiikka ym). Sitten on toki niitä, jotka näkevät ihmiselämän kurjuuksia monelta kantilta.
Kyllä minä suhtaudun myötätuntoisesti asiakkaisiini ja heidän vaikeuksiinsa, mutta ei se minua henkilökohtaisella tasolla yleensä liikuta niin kovasti, että esim. miettisin heidän asioitaan vapaalla. Nuorempana, uran alussa oli vähän vaikeampaa tässä asiassa. Juristi ei ole kuitenkaan mikään terapeutti, vaan hänen tehtävänsä on oikeudellisen avun ja neuvonnan antamisessa. Olisi jopa epäeettistä laskuttaa asiakasta siitä, että hän purkaa "terapian tarpeessa" asioitaan juristille. Tietyissä tilanteissa olen neuvonut asiakasta hakemaan apua muualta (esim. psykologilta) ja sanonut, etten voi hänelle olla avuksi.
Pysäyttäviä juttuja tulee kuitenkin aina aika ajoin vastaan. Ei mielestäni tunteita tarvitse pyrkiä eristämään työstä ja omasta työminästään, mutta niiden ei saa kuitenkaan antaa vaikuttaa päätöksentekoon ja toimintaan. Juristi ei saa antaa tunteiden sumentaa omaa logiikkaa, puhumattakaan faktoista. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö voisi olle empaattinen, ystävällinen ja ymmärtäväinen ihmisten vaikeuksille ja kärsimykselle.
ap
Onko henkilöyhtiön varat jaettava avioeron osituksessa puolisoiden kesken jos vain toinen toimii yhtiömiehenä?
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 23:24"]
Voiko yrityksessä sama henkilö olla sekä esimies että luottamushenkilö?
[/quote]
Lyhyesti vastattuna kyllä voi. Luottamusmies valitaan yleensä vaaleilla ja edustaa tiettyä henkilöstöryhmää. Esim. toimihenkilö ei välttämättä voi olla työntekijoiden luottamusmies. Esimiehen asemasta riippuu, voiko hän yksittäisessä tilanteessa (esim. työnantajan ja työntekijän välinen riita) toimia asiassa luottamusmiehenä.
ap
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 23:26"]
Kieltääkö joku laki minua olemasta humalassa töissä / nauttimasta alkoholia / tarjoilemasta alkoholia työntekijöilleni omassa firmassani?
[/quote]
Riippuu aika pitkälti muusta lainsäädännöstä. On töitä, jossa ei voi tietenkään olla alkoholia nauttineena (esim. kuljetusala, sairaanhoito, vartiointi tms). Lähtökohtaisesti työntekijä ei voi kyllä missään työssä työtehtäviä hoitaessaan olla alkoholin vaikutuksen alaisena. Tietysti on paljon työpaikkoja ja tilanteita, joissa voidaan juoda vaikkapa skumpat hyvän diilin johdosta tai ottaa liikelounaalla/-illallisella alkoholia. Se ei ole kiellettyä missään laissa, vaan enempi työpaikan sisäisten ohjeiden mukaan tulee toimia.
ap
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 23:30"]
Saako äitini luvallisesti heittää ainariidan jälkeen minut pois kotoa jolloin joudun olla lavereilla yötä. Kerran uhkasin kertoa koulussa mutta hän sanoi että eipä haittaa kunse ei ole laitonta. Mutta niin onko se? T. 16v.
[/quote]
No ei todellakaan saisi! Olet alaikäinen ja vanhempiesi tehtävä on huolehtia sinusta. Mikään riita ei oikeuta heittämään sinua ulos kotoa. Jos tilanne on kovin vaikea, niin kerro ihmeessä koulussa jollekin, he voivat auttaa eteenpäin. Voit myös tehdä itsestäsi lastensuojeluilmoituksen, kuten joku aiemmin mainitsi. Viranomaisten kanssa voi selvitellä tilannetta yhdessä vanhempiesi kanssa niin,että tilanne korjaantuu. Tsemppiä!
ap
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 23:28"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 23:12"] Millanen tyyli sulla on? Kuinka pitkä olet? Saatko miehiltä huomiota? Miten meikkaat? Oletko kokenut ahdistelua työpaikalla miesten toimesta? Oletko avo- avioliitossa, oletko perhellinen? Oletko samanlainen bitch kuin Salkkareiden Monica? Oletko kylmän viileä cool vai lämminhenkinen? Onko sinulla seksisuhteita? Oletko joskus sekstaillut toimistossa? Oletko sekstaillut pomosi kanssa? Oletko joskus nainut asianajajana puolustettavasi rikollisen/uhrin kanssa, tai ollut kipinää? [/quote] Haha, tämä oli varsin hauska kysymyssarja. ;) Vastaan nyt joihinkin kysymyksiisi, vaikkei tämä kauheasti juridiselta ongelmalta kuulosta. Tyylini on töissä perusasiallinen, jakkupuvun käyttö on arkea. Vapaalla viihdyn farkuissa ja jossain nätissä puserossa, tai mekossa. Aika klassinen tyyli, naisellinen kuitenkin. Meikkaan arkena luonnollisesti ja aika kevyesti. BB-voidetta, ripaus poskipunaa tai aurinkopuuteria, ripsiväriä, huulikiiltoa tai -punaa. Juhliin toki laittaudun enemmän. En ole kokenut millään työpaikalla ahdistelua miespuolisten kollegojen taholta, mutta joskus asiakkaat ovat käyttäytyneet hieman epämiellyttävästi. Olen perheellinen. En katso Salkkareita, enkä edes tiedä kuka on Monica. Mitään työhön liittyviä seksisuhteita ei ole ollut, sen enempää työkavereiden, pomon kuin asiakkaidenkaan kanssa. Kuormasta ei kannata syödä! ap [/quote] Kiitos vastauksista, ajattelin kyllä, ettet välttämättä vastaisi, sen verran irstaita kysymyksiä :D En tiedä jätitkö tarkoituksella vastaamatta, mutta pituus olisi kiva tietää. :)
[/quote]
About 175cm. :)
ap
Jos vuokra-autolla pysäköidessä tuuli tempaisee auton oven auki ja viereiseen autoon tulee jälki, niin kuka korvaa?
[/quote]
Velat eivät periydy! Tosin henkilökohtainen vastuu voi tulla, jos ns. ryhtyy pesään ja ottaa sieltä vastaan jotain. Eli tilanteessa, jossa vainajalla on velkoja paljon (enemmän kuin omaisuutta tai samanverran) kannattaa kieltäytyä ottamasta perintöä vastaan. Pelkkä perunkirjoitukseen osallistuminen ei synnytä velkavastuuta, kun perunkirjoitus on asianmukaisesti hoidettu.
ap
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 23:43"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 23:38"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 23:35"] Biologine isä ei ole omasta vapaasta tahdostaan pitänyt minuun yhteyttä erottuaan äidistäni. Kun isä kuolee ja jos hänellä on velkaa periytyvätkö velat minulle? [/quote] Velat eivät koskaan periydy. Voit myös kieltäytyä perinnöstä. [/quote] Kiitos. Ilmotetaanko minulle muutoin hänen kuolemastaan kuin vain jos on sitä perittävä. Enkä kyllä sieltä rahaakaan vastaanottaisi.
[/quote]
Perillisasemassa oleville tulee kutsu perunkirjoitukseen. Jonkun vainajalle läheisen ihmisen tulee olla ns. pesänilmoittaja ja hoitaa perunkirjoitus.
ap