Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi perheellisillä pitäisi olla etuoikeus loma-aikoihin?

Vierailija
23.02.2022 |

Idea ketjuun lähti tuosta Ikea-ketjusta, jossa tuli esille ihmisten kokemuksia siitä, että perheelliset jostain syystä kokevat, että heillä on etuoikeus ilta- ja viikonloppuvapaisiin kaupan alalla, koska on kurjaa olla perheen luota pois.

Sama kokemus loma-aikoina, perheelliset vaativat aina ensimmäisenä kaikki koulujen lomat vapaaksi.

Joulu on pahin, lapsettomat pitäisi muka jättää yksin pyörittämään kauppoja jotta lapselliset pääsevät lomalle hamstraamaan lahjoja pikkupilteilleen.

Mikä homma? Eikö nää oman navan tuijottajat tajua, että lapset eivät ole koko maailma? Että lapsettomillakin on perheitä, joiden kanssa haluavat lomailla ja viettää esimerkiksi joulua? Mitäs sitten kun koko tiimillä onkin lapsia? Kenellä silloin on etuoikeus? Se jolla on pienin lapsi? Se joka on pusertanut ulos niitä eniten? Se joka on lähimpänä burnoutia ruuhkavuosien takia? Se jonka mies jätti kun ei jaksanut marmattavaa mammaansa?

Kommentit (1267)

Vierailija
1141/1267 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä jankataan vain heinäkuusta, onhan koululaisilla lomaa noin 2,5 kuukautta.

Missä ne muksut sen kesäkuun ja osan elokuuta ovat? Yksinkö?

Vierailija
1142/1267 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt vuosia jo etätyötä ja lapsi, kun oli eskarissa ei ollut ongelmaa. Hoitoaikakin sujui ongelmitta, kun isänsä oli lomalla ja sitten olin minä. Osa ajasta perheenä ja osa eriaikaan lapsen kanssa lomaillen.

Mummola ja mökkireissutkin on onnistuneet hyvin, kun olen pystynyt tekemään töitä etänä vaikka lapsi isänsä kanssa lomailee.

Lomat olen järjestänyt niin, että aikataulutan työt ennen lomaa ja teen etu/takapainotteisesti asiakkaiden kanssa sopien eli tuuraajaa en ole tarvinnut juuri ollenkaan.

Kun olen ottanut asiakkaat huomioon lomia suunnitellessa niin olen aina saanut lomat siihen mihin haluan. Pidän lomat esim kesä-heinäkuun vaihteessa 2 viikkoa ja elokuussa viikon. Tai kesäkuussa viikon ja heinä-elokuun vaiheessa 2 viikkoa. Lokakuun syyslomaviikon. Joulukuussa pari-kolme päivää ja hiihtolomalla pari kolme päivää. Lisäksi ylityövapaita, kun sopiva väli sattuu olla lapsen kanssa.

Tämä sopii minulle ja perheelleni, mutta kaikille tämä tyyli ei sovi ja sekin on ok. Jokaisen työyhteisön pitää löytää oma tapansa järjestää lomat.

Meiläkin osa pitää 3 viikkoa lomaa ja tarvitsee tuurausta. Tuuraan tarvittaessa ja joskus on kysytty voitaisiinko siirtää minun lomaa viikolla, joskus on onnistunut ja siirretty, joskus on aiheuttanut isomman tuuraus ongelman ja silloin ei siirretty vaan etsitty toinen tuuraaja tai itse tuurattava siirtänyt lomaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1143/1267 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varapäiväkotiin ei kukaan laita lapsiaan, jos ei ole pakko

Just. Älkää tulko enää sanomaan, että heinäkuussa ei ole hoitopaikkaa. 🙄

No ei ole. Varahoitopaikka ei ole hoitopaikka vaan varajärjestely, johon kukaan ei lähde ennen kuin pakon edessä. Ja se pakko ei kyllä ole jonkun toisen pakonomainen tarve saada heinäkuu lomaksi ilman syytä.

Miten niin ilman syytä? Minulla on omat syyni pitää lomaa heinäkuussa ihan niin kuin sinullakin. 

Sinun lapsellisuutesi johtuu omista valinnoistasi. Onko minun sinun mielestäsi joustettava jokaisen kohdalla, joka on valinnut heinäkuuksi jotain tekemistä miksi tarvitsisi lomaa? Vai pelkästään sinun ja muiden lapsellisten kohdalla?

No olisko vaikka niiden sun lapsellisten työkavereiden? Jos et niin halua tehdä, keskustele työnantajasi kanssa. Työnantajasi on syyllä jakanut lomat, jos se johtuu lapsista, on se enemmän kuin ymmärrettävää, koska se nyt vaan on isompi asia kuin moni muu. Jos sulla on hyvä syy, mikäs siinä, mutta enpä usko.

Paitsi että se ei johdu lapsista vaan sinusta. Minä minä minä, en haluuuuuuu viedä lapsia päikkyyn, jonkun toisen on joustettava ja auteautettava!

Sinun elämänhallintaongelmasi eivät ole peruste heinäkuun lomalle.

Ohis

Vai elämänhallintaongelmat 😂 On sulla otsaa. Ei se mitään kuule, ihan rauhassa saat kuvitella perheelliset itsekkäiksi ja itsesi erinomaiseksi. Ei ole keltään pois, perheellinen hoitaa perheensä, ei heitä kiinnosta tuollainen yksinkertainen nillittäjä.

Mitä se on, jos ei itsekkyyttä, kun kuvittelee lasten olevan etuilukortti lomatoiveiden toteuttaminessa?

Vierailija
1144/1267 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just joo kirjoitti:

Suomi on itsekeskeisten empatiakyvyttömien lapsettomien maa. Huomaahan sen miten lapsiin noin yleisesti suhtaudutaan. Nuivasti. Meno muuttuu aikalailla esim. Etelä-Euroopassa.. täällä vaan minä minä minä. Syynä ilmeisemmin historia, ei ole ollut aikaa huolehtia lapsista, nyt olisi, mutta tokikin se on väärin AIKUISIA lapsettomia kohtaan. Sairas yhteiskunta kun tällaisesta asiasta tarvitsee edes keskusta. Jos lapseton ei halua koulujen loma-aikoina joustaa, hän mielellään kustantaa kouluille päivähoidon loma-ajoiksi verorahoillaan. Ai niin mut voihan Suomessa lapset olla yksinkin. No big.deal. Kunhan aikuisilla on kivaa terassilla!

Kukaan ei vihaa lapsia, vaan heidän vanhempiaan jotka ovat itsekkäitä ja luulevat voivansa noin vain määrätä koska lapseton pitää lomansa.

Lomia ei jaeta sillä perusteella minkä ikäinen lapsi sulla on, sinä olet ne lapset tehnyt ja hoidat heidät myös. Palkkaan hoitajan, ei ole iso vaiva.

Palkkaan hoitajan? Millä rahalla niitä palkataan kuukaudeksi? Meinaatko että joku ilmaiseksi heinäkuun hoitaa lapsia? Kaikki eivät tienaa ihan sikana. Ja toisekseen, kyllä lapset ovat arvokkaita ihan sellaiseenaan, ja tarvitsevat ylläripylläri aikuisten aikaa, edes kerran vuodessa. Heinäkuussa ei ole leirejä eikä muutakaan hoitojärjestelyä koululaisille. Jos se ketään nyt Suomessa kiinnostaa.. Ja tiedoksi, nykypäivän LAPSET ne tämän päivän lapsettomat hoitokotiin vievät ja hoitavat sinutkin, kun ovat vanhoja. ai niin, mutta ethän sinä tarvitse vanhuksena aikaa etkä hoivaa, ihan niinkuin lapset nytkään ei mielestäsi tarvitse. Maksa itse yksityishoitosi (jos täällä enää on hoitajia) sinulle.

Näin ohiksena, se lapseton työkaverisi ei ole millään lailla syyllinen talousvaikeuksiisi tai siihen, että olet tehnyt lapsen vailla suunitelmia ja tukiverkkoja. Hänen ei pidä siis niistä myöskään kärsimän.

Samoin ei ole lapsettoman syytä, että heinäkuulomakiimoissasi et suostu laittamaan lastasi varapäiväkotiin.

Muista, että jos joku joustaa lomastaan lapsesi takia, on lapsesi velvoitettu huolehtimaan kys. ihmisestä tulevaisuuden vanhoina päivinä. Muuten tuo hölinä vanhustenhoidosta on 100% tyhjää sanahelinää.

Mikä se kärsimys tässä on?

Jatkuva joustaminen loma-ajoissa.

Hirvittävä kärsimys 😂 Ongelma on hyvinkin itsekäs, ihan kauheaa joustaa muiden puolesta. Niin kauan, kun sun heinäkuusi on vain ”kun mä haluan”-tasolla perusteltu, on työnantaja enemmän kuin fiksi, kun järjestelee toisin.

Lapsiperheiden en vie lastani varahoitopaikkaa, on juuri sitä mutkun mää haluun perustelua

Vierailija
1145/1267 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitäis edes joutua keskustelemaan tästä asiasta. Kiertävä lomalista kirjattava lakiin.

Vierailija
1146/1267 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomat eivät ymmärrä ettei se heinäkuussa oleva lomatoive tai vapaa joulu ole se mitä se työkaveri haluaisi itse. Lapsilla on myös oikeus lomailla vanhempiensa kanssa ja viettää juhlapyhiä. Se on vain hujaus elämässä. Se on outoa miksi lapsettomat eivät ymmärrä lapsen oikeudesta vanhempansa seuraan vaan meuhkaavat omasta tarpeestaan viettää aikaa esim omien vanhempiensa kanssa? Ikuisia lapsia?

Mitähän se tämäkin mamma tuumaa, kun aikuiset lapset ei tule itse enää mamman joulupöytään, vaan toteavat, että eiku mä oon duunissa mieluummin, sä et tunne tietty mirkkua, mutta se haluaa olla lastensa kanssa joulun.

Vierailija
1147/1267 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomat eivät ymmärrä ettei se heinäkuussa oleva lomatoive tai vapaa joulu ole se mitä se työkaveri haluaisi itse. Lapsilla on myös oikeus lomailla vanhempiensa kanssa ja viettää juhlapyhiä. Se on vain hujaus elämässä. Se on outoa miksi lapsettomat eivät ymmärrä lapsen oikeudesta vanhempansa seuraan vaan meuhkaavat omasta tarpeestaan viettää aikaa esim omien vanhempiensa kanssa? Ikuisia lapsia?

Mitähän se tämäkin mamma tuumaa, kun aikuiset lapset ei tule itse enää mamman joulupöytään, vaan toteavat, että eiku mä oon duunissa mieluummin, sä et tunne tietty mirkkua, mutta se haluaa olla lastensa kanssa joulun.

Ja totta kai ovat, sillä hehän ovat työssä vanhustenhuollossa, koska äitinsä on saanut pitää aina lomansa miten tahtoo, koska hänen lapsensa sitten hoitavat lapsettomat vanhana - halusivatpa nämä sitä tai eivät.

Vierailija
1148/1267 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni mamma näyttää olevan päästään vinksahtanut, kun vaativat itselleen etuoikeuksia ja pitää lapsettomis itsekkäinä, kun lapsettomat haluaa tasa-arvoista kohtelua

Vierailija
1149/1267 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riskinä tietysti on että jos työelämä ei jousta perhe-elämän ehdoilla, lapsia ei uskalleta tehdä sitäkään vähää mitä nykyisin. Jos ei synny suomalaisia, ei ole työvoimaa tulevaisuudessa. Tämän tulevan työvoiman kasvattaminen on tärkeä ja vaativa yhteiskunnallinen tehtävä josta vanhempien kuuluukin saada krediittiä, vaikka kyllä, jokaisella on oikeus olla myös vapaaehtoisesti lapseton. Toisena riskinä on että pienten lasten vanhemmat ajautuvat työvoiman ulkopuolelle, mikä sekin vähentää työllisten määrää Suomessa ja lisää esim yhteiskunnan tukien käyttöä. Kolmas riski on että vanhemmat, jotka ei saa lomaa lasten loma-aikana ja joilla ei ole mahdollisuuksia järjestää lasten hoitoa mitenkään järkevästi, jäävät sairaslomalle. Silloin he eivät myöskään ole töissä auttamassa. Nyky-Suomessa on kyllä itsekkyys lisääntynyt ja monesta näkökulmasta ajatteleminen tuntuu olevan monelle tosi vaikeaa. Vai onko tänne kirjoittajat hyvin nuoria?

Vierailija
1150/1267 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää vissiin aloittaa kohta taas lentomatkailu niin saadaan ehkä Suomenkin kurja sää lämpöisemmäksi. Sit ei tarvi jokaisen kärttää sitä heinäkuuta.

Vierailija
1151/1267 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riskinä tietysti on että jos työelämä ei jousta perhe-elämän ehdoilla, lapsia ei uskalleta tehdä sitäkään vähää mitä nykyisin. Jos ei synny suomalaisia, ei ole työvoimaa tulevaisuudessa. Tämän tulevan työvoiman kasvattaminen on tärkeä ja vaativa yhteiskunnallinen tehtävä josta vanhempien kuuluukin saada krediittiä, vaikka kyllä, jokaisella on oikeus olla myös vapaaehtoisesti lapseton. Toisena riskinä on että pienten lasten vanhemmat ajautuvat työvoiman ulkopuolelle, mikä sekin vähentää työllisten määrää Suomessa ja lisää esim yhteiskunnan tukien käyttöä. Kolmas riski on että vanhemmat, jotka ei saa lomaa lasten loma-aikana ja joilla ei ole mahdollisuuksia järjestää lasten hoitoa mitenkään järkevästi, jäävät sairaslomalle. Silloin he eivät myöskään ole töissä auttamassa. Nyky-Suomessa on kyllä itsekkyys lisääntynyt ja monesta näkökulmasta ajatteleminen tuntuu olevan monelle tosi vaikeaa. Vai onko tänne kirjoittajat hyvin nuoria?

Kuule kyllä riskinä on, että jos nuoret ovat töissä aina parhaimpaan festariaikaan, eivät pääse koskaan minnekään kuin yksin, koska lomailevat outoon aikaan, tekevät töitä vkonloput, jne. niin eihän siinä edes kykene pariutumaan. Itse olen onnellinen, että aikanaan töissä ymmärrettiin, että nuorella menojalka vipattaa ja sitä pitää edesauttaa.

Lisäksi annettiin viesti, että työelämä on tasa-arvoista, olen siellä samalla viivalla toisten kanssa, en mikään äitien apuri, joka tekee työt, kun äiskällä on tärkeämpää.

Näiden vuoksi uskalsin itsekin lapsia tehdä ja ymmärrän myös nuoria työkavereitani, jaetaan niitä lomia, pilkotaan viikkoja ja joulupyhiä jokaiselle.

Vierailija
1152/1267 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja totta kai ovat, sillä hehän ovat työssä vanhustenhuollossa, koska äitinsä on saanut pitää aina lomansa miten tahtoo, koska hänen lapsensa sitten hoitavat lapsettomat vanhana - halusivatpa nämä sitä tai eivät.

Repesin tälle totaalisesti, mies tuli yläkerrasta katsomaan, mitä tapahtuu, kun huutonauroin.

Vierailija
1153/1267 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Repesin tälle totaalisesti, mies tuli yläkerrasta katsomaan, mitä tapahtuu, kun huutonauroin.

Samoin, todellakin toivon, että nämä mammat täällä pitävät lupauksensa ja ohjaavat lapsensa vaikka kovallakin kädellä hoiva-alalle!

Vierailija
1154/1267 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kuullut ylikansoittumisesta? Maapalloa ei todellakaan uhkaa työllisten määrän väheneminen vaan kasvu. Ja Suomi sitten kuuluu maapalloon, ettei sekään jää epäselväksi.

Vierailija
1155/1267 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ottanut aina tilanteen mukaan huomioon muut lomatoiveissani. Ymmärrän, että jonkun yksinhuoltajan on vaikeaa järjestää lapsille ollenkaan lomaa jollei itse saa pitää sitä silloin kun koulut ovat kiinni. En myöskään tieten tahtoen pyydä lomaani koulujen talvilomaviikolle, jos ei ole mitään syytä miksi en lomailisi jollakin toisella viikolla.

Se mitä en ymmärrä, on nämä perheet joissa on molemmat vanhemmat ja halutaan aina loma tyyliin juhannuksesta elokuun alkuun. Minäkin vein oman tyttäreni varahoitoon heinäkuussa aikoinaan kun oli pakko. Sitten yritin järjestää lapselle lomaa muilla keinoin muutaman viikon (leirit, mummot, kummit, lastenhoitajat).

Vierailija
1156/1267 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi perheellisillä pitäisi olla etuoikeus loma-aikoihin?"

Olen samaa mieltä, että lapsilla on oikeus lomailla yhdessä omien vanhempiensa kanssa ja viettää juhlapyhiä yhdessä oman perheen kanssa. Miten järjestäisit lastenhoidon, jos lasten äiti ja isä ovat yhtäaikaa töissä jouluna, juhannuksena, pääsiäisenä, koulun syyslomalla, talvilomalla ja kesälomalla? Jättäisitkö Sinä esimerkiksi pienet alakoululaiset koko päiväksi yksin kotiin vanhempien työpäivän ajaksi? Minä en jättäisi.

Me olemme järjestäneet lastenhoidon vuorottelemalla vanhempien työaikoja. Me vanhemmat teemme vuorotyötä ja olemme vuorotellen kotona. On positiivista, että lapsille ei ole tarvinnut järjestää päivähoitoa kodin ulkopuolella ja koulun iltapäiväkerhoa. Koulun loma-aikoina toinen vanhemmista on kotona.

Meillä ei ole tukiverkkoja ja perheen ulkopuolista apua. Kummankaan sukulaiset eivät auta koskaan eivätkä missään asiassa. Lapsiperheille on aivan turha sanoa, että pyytäkää esimerkiksi isovanhemmilta apua. Läheskään kaikki isovanhemmat ja sukulaiset eivät auta lapsiperhettä syystä tai toisesta. He asuvat kaukana, ovat työelämässä, ovat vanhoja ja sairaita tai eivät halua auttaa. Joskus isovanhempiin on huonot ja riitaiset välit ja apua on parempi pyytää muualta.

Vierailija
1157/1267 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta oletpas sinä lapseton kuitenkin lapsellinen ja itsekäs, nehän ovat kuule aina mamman lapsia ja heillä on oikeus olla mamman kanssa, koska - tadaa - he tuovat mamman joulupöytään lapsenlapset! 

Jousta sinä vaan tämäkin joulu.

Vierailija
1158/1267 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin kanssa samaa. Ei selvästi hahmoteta kovin laajasti. Hyvin kirjotettu.

Itse olen lapseton, ja mielelläni joustan jotta joku piltti saa lomalla viettää aikaa vanhemman kanssa.

Vierailija
1159/1267 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työelämä suosii lapsiperheitä, se antaa nuorille lapsettomille viestin, ettei työelämään kannata hakeutua. Miksi kukaan haluaa ö-luokan työntekijäksi, jota voi syrjiä muiden halujen mukaan

Vierailija
1160/1267 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin kanssa samaa. Ei selvästi hahmoteta kovin laajasti. Hyvin kirjotettu.

Itse olen lapseton, ja mielelläni joustan jotta joku piltti saa lomalla viettää aikaa vanhemman kanssa.

Kyllä se on hyvin ahtaasti ajateltu, että saikutellaan, ellei onnistuta itse omien lasten hoitoa järjestämään. Kukaan mun työpaikalla ei ajattele näin. 

Siellä ollaan tasavertaisina tekemässä töitä, joskus joustetaan toki lasten takia, toisen kerran, kun joku haluaa festareille. Ei arvostella ja arvoteta ihmisiä heidän työn ulkopuolisten asioiden perusteella. 

Jokainen saa valita elämäntyylinsä ja vapaa-aikansa kuten tahtoo ja ihan yhtä arvokasta se kaikki on.

Ja mulla on lapsia, sikäli kun se tähän kuuluu, 4 kpl.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi