Miksi perheellisillä pitäisi olla etuoikeus loma-aikoihin?
Idea ketjuun lähti tuosta Ikea-ketjusta, jossa tuli esille ihmisten kokemuksia siitä, että perheelliset jostain syystä kokevat, että heillä on etuoikeus ilta- ja viikonloppuvapaisiin kaupan alalla, koska on kurjaa olla perheen luota pois.
Sama kokemus loma-aikoina, perheelliset vaativat aina ensimmäisenä kaikki koulujen lomat vapaaksi.
Joulu on pahin, lapsettomat pitäisi muka jättää yksin pyörittämään kauppoja jotta lapselliset pääsevät lomalle hamstraamaan lahjoja pikkupilteilleen.
Mikä homma? Eikö nää oman navan tuijottajat tajua, että lapset eivät ole koko maailma? Että lapsettomillakin on perheitä, joiden kanssa haluavat lomailla ja viettää esimerkiksi joulua? Mitäs sitten kun koko tiimillä onkin lapsia? Kenellä silloin on etuoikeus? Se jolla on pienin lapsi? Se joka on pusertanut ulos niitä eniten? Se joka on lähimpänä burnoutia ruuhkavuosien takia? Se jonka mies jätti kun ei jaksanut marmattavaa mammaansa?
Kommentit (1267)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten on sellainen näkökohta, että perheelliset on usein hyvin luotettavia työntekijöitä, kun on vastuu perheestä ja asuntolainaa. Kuitenkin jos lomat ei mene halujen mukaan, niin äkkiä vaihtuu työpaikka toiseen. Eli luotettava työntekijä menetetään.
Omalla alalla jotkin ei perheelliset (yleensä miespuoliset) ei ole ollenkaan niin vastuullisia. Vaikka töitä tehdessään hyviä työntekijöitä olisivatkin. Yht'äkkiä voi tulla ilmoitus, että matkakassa on kasassa ja Thaikkuihin liput ostettu. Kattellaan hommia puolen vuoden päästä, jos jaksetaan.
Siis että mitä???
Mielestäni lapseton työntekijä se luotettavin on. Ei tule sairaspoissaoloja lapsen takia!! Voi zeesus mitä tekstiä. Onhan sitä perheettömälläkin asuntolaina ja menoja, mitkä YKSIN maksaa.Perheettömällä esimerkiksi kolmen tuhannen euron nettopalkka on kuitenkin sen verran suuri että sillä on varaa aika leveä elämää. Mikäli osaa sijoittamisen tai ei perusta ylellisyydestä niin nopeastikkin kertyy säästöön isoja summia. Monelle perheettömälle tosiaan jää nuoruus päälle ja sen seurauksena esimerkiksi useiden kuukausien ulkomaanmatkat ovat ihan mahdollinen skenaario. Korostan vielä erikseen että en tietenkään niputa kaikkia samaan nippuun mutta yleisesti ottaen sellainen henkilö jonka täytyy ottaa valinnoissaan huomioon myös muut on vakaampi kuin yksineläjä.
Siitä kolmesta tonnista maksat kaikki, siis kaikki kulut itse. Asunnon, auton, vakuutukset, sähkön..
Voisin luetella pitkän listan menoja. Entä jos sairastut, kaikki menee omasta pussista, pahimmassa tapauksessa joudut sairaspäivärahalle(kokemusta on).Minun mielestä miehen siivvellä elävillä pikku äityleillä ei ole hajuakaan siitä mitä sinkkuna eläminen maksaa.
Ei kannatakkaan alkaa sinkkuna elämään päivääkään jos saa hankittua itsensä paksuksi niin elämäkään ei ole niin köyhää ja rahaa tulee ainakin siihen asti kunnes ne lapset alkavat kuluttamaan niin alkaa kamala valitus köyhyydestä. Lapset kun ovat pieniä eivätkä kuluta niin ollaan hiljaa ja lisäännytään lisää.
Lasten kasvaessa huomataan ettei tuista jääkkään omaan elantoon rahaa tarpeeksi ja alkaa kamala poru.
Varatonta ei saa arvostella siitä kuinka paljon se tekee lapsia tukien varaan niin ettei itse elätä yhtäkään.
Vierailija kirjoitti:
Sama meillä. En ole joutunut koskaan joustamaan vapaistani sillä perusteella, että olen perheetön. Vapaaehtoisesti olen kylläkin aina tarjoutunut perheellisten sijasta viikonloppuisin ja juhlapyhinä töihin. Olen pyrkinyt rakentamaan koko elämäni niin, että saan olla mahdollisimman paljon yksin, omassa rauhassa, eikä tämä oleminen ole sidottu viikonpäiviin.
Sinkkuna joustan sillä ajatuksella, että saan pitää kiireaikoina lomani. Mielestäni reilu hinta, että olen aina jouluaattona ja heinäkuussa töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten on sellainen näkökohta, että perheelliset on usein hyvin luotettavia työntekijöitä, kun on vastuu perheestä ja asuntolainaa. Kuitenkin jos lomat ei mene halujen mukaan, niin äkkiä vaihtuu työpaikka toiseen. Eli luotettava työntekijä menetetään.
Omalla alalla jotkin ei perheelliset (yleensä miespuoliset) ei ole ollenkaan niin vastuullisia. Vaikka töitä tehdessään hyviä työntekijöitä olisivatkin. Yht'äkkiä voi tulla ilmoitus, että matkakassa on kasassa ja Thaikkuihin liput ostettu. Kattellaan hommia puolen vuoden päästä, jos jaksetaan.
Siis että mitä???
Mielestäni lapseton työntekijä se luotettavin on. Ei tule sairaspoissaoloja lapsen takia!! Voi zeesus mitä tekstiä. Onhan sitä perheettömälläkin asuntolaina ja menoja, mitkä YKSIN maksaa.Perheettömällä esimerkiksi kolmen tuhannen euron nettopalkka on kuitenkin sen verran suuri että sillä on varaa aika leveä elämää. Mikäli osaa sijoittamisen tai ei perusta ylellisyydestä niin nopeastikkin kertyy säästöön isoja summia. Monelle perheettömälle tosiaan jää nuoruus päälle ja sen seurauksena esimerkiksi useiden kuukausien ulkomaanmatkat ovat ihan mahdollinen skenaario. Korostan vielä erikseen että en tietenkään niputa kaikkia samaan nippuun mutta yleisesti ottaen sellainen henkilö jonka täytyy ottaa valinnoissaan huomioon myös muut on vakaampi kuin yksineläjä.
Eiköhän tuo liity ikään. Nuori sinkku lapseton on eri kuin lapseton, jolla aikuisen kaikki vastuut, mutta ei ketään, jonka kanssa ne puolittaa.
No jos lähdetään tuossa kolmen tonnin nettopalkasta miettimään.. ihmisen suurimmat elinkustannukset tulevat asunnosta ja mahdollisesta autosta. Jos näiden lasketaan vievän kuukaudessa rahaa korkeintaan 1000€, siinä jää muulle elämälle sellainen pari tonnia. Kyllähän se on ihan totta ja nähty jo palstallakin moneen kertaan että "iäkkäät lapsettomat sukulaistädit" jättävät isoja perintöjä. Tämä perustuu siihen että täti on ollut ikänsä töissä hyvällä palkalla ja elänyt nuukasti.
Nykyään maailma on mennyt siihen suuntaan että ihmiset sijoittavat rahojaan entistä enemmän itseensä Mikä on tietysti erittäin loistava asia mutta todellakin sinkkuihmisten kohdalla johtaa siihen että spontaaneja elämänmuutoksia saatetaaan helposti tehdä kun lasten koulut tai puolison työt eivät ole hidastamassa.
Edellisessä työpaikassa oli kolmen kuukauden kierto kesälomissa. Kesä-, heinä- ja elokuulle ajoittuvat lomat kiertävät sen kolmen vuoden välein eli jos tänä vuonna olet lomalla heinäkuun niin ensi vuonna loma on elokuussa jne. Toukokuu ja syyskuu ovat vapaasti kenen tahansa käytettävissä koska perinteisesti kyseisille kuukausille ei ole tunkua. Kun aikanaan kierrosta henkilöstölle kerrottiin johan alkoi itku ja voihke. Kieltäydyttiin tajuamasta, että tämä on ainoa oikeudenmukainen tapa. Koko lomajakson vaihtaminen päittäin toisen työntekijän kanssa on sallittua. Mutta sitten oma kierto noudattaa uutta järjestystä. Tällä estetään kikkailut ja lomien vaihtaminen niin, että joku on loppujen lopuksi aina esimerkiksi heinäkuun lomalla.
Teille, joiden mielestä lapsellisten lomatoiveet pitäisi olla päällimmäisenä esitän seuraavan kysymyksen pohdittavaksi. Sanotaan, että firmassa on 10 työntekijää. Näistä 7 on alaikäisiä lapsia, kolme on lapsettomia. Seuraavana kesäsnä kyseiset kolme työntekijää ovat kaikki saaneet perheenlisäystä. Kysymys kuuluu seuraavasti: kuka pitää lomansa toukokuussa, kesäkuussa, heinäkuussa, elokuussa tai syyskuussa ja millä perusteella? Ja jos löytyy perustelu millä loma-ajat jaetaan tasapuolisesti (kun kaikki ovat samassa tilanteessa eli alaikäisten huoltajia) niin miksei samaa periaatetta voisi käyttää myös lapsettomien kanssa? Vai onko kyse kuitenkin loppujen lopuksi vain siitä, että halutaan itselle etuja joita ei olla valmiita suomaan muill?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tähän ratkaisu, tehdään niinkuin muissa maissa joissa vuosilomaa on vain muutama viikko eikä sitäkään saa pitää yhteen syssyyn. Joulu kestää yhden päivän ja silloin on kaikki paitsi kriittiset palvelut (sairaalat, palolaitos etc) kiinni ja silloin niissä voi työskennellä ne jotka eivät vietä joulua.
Ei tarttis tapella ja kaikki ehtisivät pitää sen 1-2 viikon lomansa kesällä.Selvästi suomalaisilla taas asiat liian hyvin kun tästäkin pitää vääntää.
Tämä!
Mun vanhemmat oli talonmiehiä ja ei ollut ollenkaan kivaa, kun heidän piti lähteä jouluaattona lumitöihin. Kaksi isoa taloyhtiötä hoidettavana.
Kyllä lomia antaessa esimiehen pitää ottaa huomioon myös se, että työntekijällä on perhettä. Haluaisitko itse, että puolisot joutuvat pitämään lomansa vuodesta toiseen eri aikaa, eivät koskaan pääsisi lomamatkalle yhdessä sen takia, että joku perheetön haluaa pitäö lomansa just silloin, kun perheelliselle olisi edes osa lomasta olla yhdessä muun perheen kanssa lomalla.
Sitä paitsi todellisuus on se, että niitä suosittuja lomapäiviä oikeesti jakaantuu kaikille halukkaille, mutta juuri sinä et saa joka vuosi sitä haluamaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tähän ratkaisu, tehdään niinkuin muissa maissa joissa vuosilomaa on vain muutama viikko eikä sitäkään saa pitää yhteen syssyyn. Joulu kestää yhden päivän ja silloin on kaikki paitsi kriittiset palvelut (sairaalat, palolaitos etc) kiinni ja silloin niissä voi työskennellä ne jotka eivät vietä joulua.
Ei tarttis tapella ja kaikki ehtisivät pitää sen 1-2 viikon lomansa kesällä.Selvästi suomalaisilla taas asiat liian hyvin kun tästäkin pitää vääntää.
Tämä!
Ei suomessakaan tarvitse antaa koko neljää viikkoa yhteen putkeen, esimies päättää.
Vierailija kirjoitti:
Kielenkäyttö on niin älytöntä, että siitä alanuoli.
No ei tuo sinunkaan artikulointi varsinaisesti hivele silmiä.
Kolme seikkaa, miksi on hyvä juttu, ettei ole pakko pitää lomia samaan aikaan kuin lapselliset:
1. Lapselliset voivat hoitaa lapsiaan kotona, kun ne eivät ole koulussa, joten eivät tarvitse lasten lomien ajaksi erityisjärjestelyitä
2. Kun sitten olen itse lomalla, en kärsi siitä, että lapsiperheet ryntäävät samoihin kohteisiin kiljuvine kakaroineen.
3. Kun omat ja lapsellisten lomat ovat eri aikaan, saan tuplaloman näistä lapsellisista ja vältyn mm. kuulemasta, kun lapselliset lomien jälkeen kilpaa kehuvat omat lomansa.
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat oli talonmiehiä ja ei ollut ollenkaan kivaa, kun heidän piti lähteä jouluaattona lumitöihin. Kaksi isoa taloyhtiötä hoidettavana.
Kyllä lomia antaessa esimiehen pitää ottaa huomioon myös se, että työntekijällä on perhettä. Haluaisitko itse, että puolisot joutuvat pitämään lomansa vuodesta toiseen eri aikaa, eivät koskaan pääsisi lomamatkalle yhdessä sen takia, että joku perheetön haluaa pitäö lomansa just silloin, kun perheelliselle olisi edes osa lomasta olla yhdessä muun perheen kanssa lomalla.
Sitä paitsi todellisuus on se, että niitä suosittuja lomapäiviä oikeesti jakaantuu kaikille halukkaille, mutta juuri sinä et saa joka vuosi sitä haluamaasi.
.
No ei todellakaan esimiehen pidä ottaa huomioon pelkästään perheellisiä.
Meidän firmassa minä päätän miten loma-ajat, onneksi on pieni firma niin suht helppoa, heinäkuussa kaikki halukkaat saavat viikon ja loppu kolmeviikkoa saa toivoa minne haluaa, nuoremmat haluavat yleensä festarien ajaksi joko ennen tai jälkeen, ne kenellä on kouluiköisiä haluavat ihan kesän loppuun että voivat olla ekan viikon kotona kun lapsi menee kouluun. Vanhemmat ihmiset haluavat alkukesään koska menevät laittamaan loma-asuntojaan.
Onneksi olen melkein aina pystynyt järjestämään kaikille haluamansa lomat niin että ei tarvi suosia ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Meidän firmassa minä päätän miten loma-ajat, onneksi on pieni firma niin suht helppoa, heinäkuussa kaikki halukkaat saavat viikon ja loppu kolmeviikkoa saa toivoa minne haluaa, nuoremmat haluavat yleensä festarien ajaksi joko ennen tai jälkeen, ne kenellä on kouluiköisiä haluavat ihan kesän loppuun että voivat olla ekan viikon kotona kun lapsi menee kouluun. Vanhemmat ihmiset haluavat alkukesään koska menevät laittamaan loma-asuntojaan.
Onneksi olen melkein aina pystynyt järjestämään kaikille haluamansa lomat niin että ei tarvi suosia ketään.
Kuka päättää sun omista lomistasi? Meneekö nekin tasapuolisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Ihan itse päätän omista lomistani ja mun työtehtäviä ei tee kukaan muu kuin mieheni ja työ hoituu etänä niin käytännössä olen aina aina töissä, olimme sitten mökillä tai ulkomailla.
Ja jos haluan lomailla ilman että teen töitä on minun tehtävä työt ennakkoon, joten tämä ei vaikuta firman työntekijöihin mitenkään paitsi niin ett en välttämättä ole tavoitettavissa ihan jokapäivä mutta pyrin vastaamaan niin pian kuin mahdollista, ei he usein kyllä edes ota yhteyttä kun tietävät että olen lomalla.
Kamalia työpaikkoja ja työkavereita teillä, niin lapsettomia kuin lapsellisiakin.
Mulla on kouluikäisiä lapsia ja aina ollaan neuvoteltu lomia ja joustettu puolin ja toisin kaikissa työpaikoissa. Puolison kanssa suunniteltu lomat niiden mukaan niin, että ei montaa viikko olla samaan aikaan lomailtu vuosittain.
Usein minä teen lomakaudella yksin töitä, jos jengi on joustanut esim. Hiihtolomasta tai jostain muusta. Jouluna meillä ei tehdä töitä, mutta esim välipäivät mä olen töissä, että lapsettomat työkaverit saavat pitkän loman siihen ja minä voin lomailla sen viikon 42.
Itse taas haalin lapsettomana kaikki mahdolliset joulunpyhien työvuorot. Muutamalla vuorolla lisineen saattoi tahkoa aivan mukavan tilin itselleen. Nyt lapsien synnyttyä olen aina laittanut lomaTOIVEEN, mutta en ole kohdannut ketään, jonka mielestä perheellisillä olisi etuoikeus lomiin. En tiedä missä ap työskentelee, mutta ehkä kannattaisi vaihtaa työpaikkaa
Kyllä kait jokaisen pitäisi omalta osaltaan olla luomassa hyvää työilmapiiriä, eikä pitää aina omista oikeuksistaan kiinni.
Keskim. perheessä on 1-2 lasta ja se pikkulapsi aika on lyhyt ja vastuulliseen elämään kuuluu huomioida muut ja olla joustava. Jos kukaan ei jousta ja huomioi muita, elämä on vaikeaa ja itsekästä.
Olen lapseton ja minulle ei koskaan ole tuottanut ongelmia pitää vapaita ja lomia, päiväkodin ja koulun lomien ulkopuolella, päinvastoin, koen sen paremmaksi vaihtoehdoksi, kun ei ole ruuhkaa ja kaikki on halvempaa lomien ulkopuolella.
Sori, mutta en ymmärrä ap. miksi lapsettomien pitäisi ängetä yhtäaikaa lomalle, mitä lapselliset, eikö se ole sama, jos pidät loman aikaisemmin tai koulujen lomien jälkeen. Sama työvuoroissa.
Vierailija kirjoitti:
mutta voihan sillä "perheetömällä" olla puoliso/muuta perhettä joiden kanssa haluuaa joskus olla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Ihan itse päätän omista lomistani ja mun työtehtäviä ei tee kukaan muu kuin mieheni ja työ hoituu etänä niin käytännössä olen aina aina töissä, olimme sitten mökillä tai ulkomailla.
Ja jos haluan lomailla ilman että teen töitä on minun tehtävä työt ennakkoon, joten tämä ei vaikuta firman työntekijöihin mitenkään paitsi niin ett en välttämättä ole tavoitettavissa ihan jokapäivä mutta pyrin vastaamaan niin pian kuin mahdollista, ei he usein kyllä edes ota yhteyttä kun tietävät että olen lomalla.
Et siis itse tee mitään muuta kuin päätät lomista, koska varsinaiset työt tekee miehesi?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kait jokaisen pitäisi omalta osaltaan olla luomassa hyvää työilmapiiriä, eikä pitää aina omista oikeuksistaan kiinni.
Keskim. perheessä on 1-2 lasta ja se pikkulapsi aika on lyhyt ja vastuulliseen elämään kuuluu huomioida muut ja olla joustava. Jos kukaan ei jousta ja huomioi muita, elämä on vaikeaa ja itsekästä.
Olen lapseton ja minulle ei koskaan ole tuottanut ongelmia pitää vapaita ja lomia, päiväkodin ja koulun lomien ulkopuolella, päinvastoin, koen sen paremmaksi vaihtoehdoksi, kun ei ole ruuhkaa ja kaikki on halvempaa lomien ulkopuolella.
Sori, mutta en ymmärrä ap. miksi lapsettomien pitäisi ängetä yhtäaikaa lomalle, mitä lapselliset, eikö se ole sama, jos pidät loman aikaisemmin tai koulujen lomien jälkeen. Sama työvuoroissa.
Talviloma on mulle ihan sama koska sen pidän, mutta kyllä minä lapsettomassa haluan myös joskus pitää joulun välipäivät tai pääsiäispyhät lomaa.
Samoin haluan kesälomani pitää kesällä enkä syyskuussa.
Pikkulapsiaika on tosiaan lyhyt mutta kun firmassa on monta työntekijää joilla on lapsia niin aina on useammalla menossa se pikkulapsiaika, täytyy vaan pitää omista toiveistaan kiinni, jääköön perheellinen palkattomalle jos haluaa lomailla lapsen loma-ajan, tämä on meillä mahdollista kun ilmoittaa etukäteen, koska sijaisia on helppo löytää. Eipä vaan ole kovin montaa palkaton kiinnostanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä!
Ei suomessakaan tarvitse antaa koko neljää viikkoa yhteen putkeen, esimies päättää.
Loman ajankohdan esimies lopulta päättää mutta mikäli työntekijä haluaa neljä viikkoa putkeen on sen järjestyttävä
Joku katkera n a I stenvihaaja halusi avautua, viis siitä, liittyykö aiheeseen.