Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten harrastusten näytökset ja koulun joulukonsertti: maksullisia

Vierailija
30.11.2022 |

Alkoi tässä mietyttää. Meitä on viisi tässä perheessä, ja kaksi lasta harrastaa ja/tai on painotetussa opetuksessa, joiden konsertit ja näytökset on maksullisia tapahtumia.

Juuri oli cheerleadingin talvinäytös, jonka hinta oli 20€/aikuinen. Meidän perheeltä hinta oli siis 3x aikuisen lippu ja yksi lasten, 70€. Nyt koulun joulukonserttiin liput 4x12€. Kyse ei ole joulujuhlasta, vaan konsertista.

Emme ole mitenkään köyhiä, mutta ei myöskään hyvin toimeentulevia. Juuri tänä talvena kaiken kriisin keskellä tuntuu typerältä maksaa. Cheernäytökseen menin yksin, konsertista en tiedä. Viime vuonna isovanhemmat olettivat, että tarjoamme liput heillekin.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä hemmetistä tuollaisia isovanhempia oikein tulee, että olettavat jonkun ostavan heille lipun maksulliseen tapahtumaan. Jo on aikoihin eletty. Tökerön kalliit liput kyllä myös ovat nuo.

Vierailija
2/16 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipoisitko mieluummin 6 peltiä suklaatorttua ja ostaisit toiset 6?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa olla melkoinen näytös tohon hintaan.

Vierailija
4/16 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin pienituloisena on absurdia katsella sitä miten isoja summia keskiluokka tykkää syytää ihan vain olemiseen.

Veikkaan että tämä tulee muuttumaan sotien ja ilmastonmuutoksen myötä, mutta tässä hetkessä olen onnellinen siitä että osaan olla reagoimatta näihin "hei kerätään opelle joululahja, 20€ per perhe ja avustajalle kans, 5€"-viesteihin. Ikään kuin nämä ihmiset eivät saisi palkkaa työstään (ja ikään kuin mulla ei olisi laskujen maksun jälkeen tili täysin nollissa).

Vierailija
5/16 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä hemmetistä tuollaisia isovanhempia oikein tulee, että olettavat jonkun ostavan heille lipun maksulliseen tapahtumaan. Jo on aikoihin eletty. Tökerön kalliit liput kyllä myös ovat nuo.

Samat isovanhemmat kyselee lasten koulukuvien perään joka vuosi. Ne kallistuu joka vuosi, enkä enää tilaa kuin luokkakuvan ja yhden 10x15 kuvan per lapsi. Olen sanonut, että siitä voi ottaa kopion, mutta se ei käynyt nyt. Annoin koodit, millä voi tilata kunkin lapsen kuvan ihan itse, mutta en tiedä tilasivatko. Nyrpeitä olivat tästäkin.

Ap

Vierailija
6/16 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joukkue tarvitsee toimiakseen rahaa ja nyt tullaan siihen mitä sinä ehdotat tilalle, että sen joukkueen toiminta on mahdollista mistä se sinunkin lapsi hyötyy. Voit seistä piiska kourassa vaatimassa paljon tekemättä kuitenkaan itse mitään?

Vierailija
7/16 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ennen ostettu?

Vierailija
8/16 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koulun konserttiin maksaa liput, niin mihin rahat käytetään?

Harrastusnäytöksen maksullisuuden tavallaan ymmärrän, koska sillä oletettavasti kerätään rahaa ko seuran toimintaan.

Vierailija
9/16 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehken leirikouluun tai muuhun reissutoimintaan? Fiksumpi tuo on kuin ne pakolliset keksi- tai muut krääsämyymiset, mitä harrastetaan.

Vierailija
10/16 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harrastusnäytöksen maksullisuuden tavallaan ymmärrän, koska sillä oletettavasti kerätään rahaa ko seuran toimintaan.

Painotusopetuksen kannatusyhdistykselle tsi vanhempainyhdistykselle nuo rahat usein menevät. Niillä järjestetään leirejä, esiintymismatkoja, stipendejä jne. Jos rahanjako kiinnostaa, tervetuloa toimintaan. Siellä ei monessakaan koulussa ole liikaa vapaaehtoisia.

Vierailija
11/16 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy opettajilta onko teostomaksut varmasti maksettu. Juhlaan ei voi olla pääsymaksua jos käytetään maksullista musiikkia. Myös itse soitettuna ja laulettuna joku omistaa tekijönoikeudet kappaleisiin.

Vierailija
12/16 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy opettajilta onko teostomaksut varmasti maksettu. Juhlaan ei voi olla pääsymaksua jos käytetään maksullista musiikkia. Myös itse soitettuna ja laulettuna joku omistaa tekijönoikeudet kappaleisiin.

Kai ymmärrät, että tuosta lapsellisuudesta kärsisi eniten ne lapset, joita varten sitä rahaa kerätään. Niin ja he ovat sen työn tehneet, että esitys toteutuu. 

Vierailija
13/16 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kunnalliset koulut kuuluu Teoston ja Kuntaliiton välisen musiikinkäyttösopimuksen piiriin.

Vierailija
14/16 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitten harrastusnäytösten maksullisuuden idea on nimenomaan kerätä rahaa joukkueelle tms. ja siten pienentää vanhempien kuukausimaksuja. Ne siis nimenomaan antavat isovanhemmille, kummeille yms. keinon tukea lapsen harrastustoimintaa ja he saavat lisäksi näytöksen vastineeksi (itse olisin kyllä valmis maksamaan enemmän, jos minun ei tarvitsisi mennä katsomaan sitä esitystä). Homma vähän vesittyy, jos isovanhemmat vaativat lippunsa ilmaiseksi. 

Vierailija
15/16 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat maksavat lastensa harrastutoiminnan tavalla tai toisella. Esim. meidän lapsen teatterikoulu ehdotti, että vanhemmat osallistuisivat varainhakintaan juuri mokkapaloja myymällä, että lapset saisivat joskus jotain ylimääräistä oheistoimintaa ja me kyllä kannatimme mieluummin pääsymaksuja näytöksiin. 

Toki nuo teidän hinnat kuulostaa aika korkealta. Esim. teatterikoulumme liput on siinä 5 - 10 euroa ja jokaiseen näytökseen saa pari lippua ilmaiseksi. 

Mutta harrastusten kustannukset vaihtelee ja ne vyörytetään tavalla tai toisella vanhemmille. 

Vierailija
16/16 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa olla melkoinen näytös tohon hintaan.

Osallistutko lastesi kustannuksiin vain melkoisa näytöstä vastaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi