Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omien rahojen käyttö

Vierailija
10.07.2015 |

Hei! olen pian 14 vuotta täyttävä tyttö, ja minulla on erimielisyyksiä äitini kanssa rahojeni käytöstä. Pari kuukautta sitten vaihdoin isoäitini kanssa sänkyjä. Pian sänkyjen vaihdon jälkeen huomasin, että isoäitini koira on pissannut siihen useasti ja sänky haisee. Siihen vaihdettiin petauspatja ja käytettiin hajunpoistajaa, mutta sänky haisee vielä jonkin verran, ja se on muutenkin selälleni liian pehmeä. Minun vanha sänkyni on kuitenkin isoäidilleni hyvä sänky, joten sänkyjä ei tahdota vaihtaa takaisin. Aloin etsimään itselleni uutta halpaa sänkyä ja tulin siihen tulokseen, että tahtoisin parvisängyn. Olen tutkinut asiaa, ja kävin tänään Ikeassa isäni kanssa katsomassa sitä parvisänkyä, jonka haluaisin. Isäni on sitä mieltä, että parvisänky on hyvä, ja voin sen omilla rahoillani ostaa. Äitini on jyrkästi sitä mieltä, että meille ei uutta parvisänkyä tule. Meidän mökillämme on yli 8 vuotta vanha puinen parvisänky (ei edes tiedetä, onko kaikki osat tallella, vai onko niistä nikkaroitu jotain muuta), ja hän sanoi että se on ainoa parvisänky jonka voin saada. Tahtoisin kuitenkin ostaa itse uuden ja parempikuntoisen parven. Eli siis ongelmana se, että äiti ei anna ostaa omilla rahoilla uutta parvisänkyä, vaikka isäni siihen suostuisi ja auttaisi kuljettamaan sekä kokoamaan. Äitini sanoo, että kun olen 15, saan omilla rahoillani sen parvisängyn ostaa. Mikä neuvoksi??

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan 15-vuotias saa käyttää itse ansaitsemansa rahat miten tahtoo.

Keskustele vielä isäsi kanssa, onko se todella äiti yksin, joka saa päättää sinun raha- ja sänkyasian, vaikka isäsi ja sinä olette sängyn hankinnan kannalla. Miten äitisi perustelee sen, että ei osteta uutta parvisänkyä?

Vierailija
2/21 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ostaisiko äitisi sulle mieluummin jonkun muun sängyn, kuin parven?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä ei nyt kovasti hingu sänkyostoksia, mutta on sitä mieltä, että voin sen ostaa jos haluan. Äiti ei halua uutta parvisänkyä, koska mökiltä löytyy se vanha, ja minulla on jo sänky ja heidän ostamiaan huonekaluja. Ja sanoo, että tämä on kasvatusta, kun lapselle ei anneta mitä hän haluaa. Olen siis mitannut, että parvi mahtuu tänne, ja säästänyt rahaa sitä varten.

Vierailija
4/21 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole keskustellut äitini kanssa muusta sängystä, mutta parvi olisi parempi vaihtoehto huoneeseeni tilan kannalta.

ap. (kirjoitin myös siis viestin 4)

Vierailija
5/21 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Demi.fi

Vierailija
6/21 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole kohta 14-v. 14-v ei mieti petareita, hajunpoistajia tai ikean parvisänkyjä. 

Vierailija
7/21 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 16:50"]Demi.fi
[/quote] Mitähän apua sieltä saa vanhemmilta?

Vierailija
8/21 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 17:17"]Et ole kohta 14-v. 14-v ei mieti petareita, hajunpoistajia tai ikean parvisänkyjä. 
[/quote] Jaa, toisen ketjun mukaan 14v täysin vastuuntuntoinen pikkulutka, joka kieroilee korvaisrahoja hyväksikäyttäjiä.

Vierailija
9/21 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo olen minä ensi kuun alussa 14 :) Mutta siis onko jollain vielä neuvoja, miten äidin kanssa voisi asiallisesti keskustella asiasta (nimittäin huutaa aika kivasti kun hänen kanssaan yrittää keskustella).

Vierailija
10/21 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa, kun ei äitisi voi kustantaa sinulle edes sänkyä.. Saati sitten ei anna ostaa omilla rahoilla.
Munkin mielestä parvisänky oli ennen kiva, mutta kun kasvaa niin tuntuu että kyllä se matalasänky on parempi. Mua ainakin ärsyttäis kiivetä sinne ylös aina ja laskeutua alas. Mutta jos tykkäät niin mikäpä mä olen siihen mitään sanomaan :)
Mene isäsi kanssa sinne ikeaan ja ostakaa, äitisi ei voi sen jälkeen enään mitenkään kieltää. Miksi se on sille niin vaikeeta? ;o
T: 16v

Vierailija
11/21 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti vaihtoon. Vihjaa isälle että nuorempiakin löytyy.

Vierailija
12/21 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toteat jälleen kerran, että sänkysi haisee niin pahalle, ettet voi nukkua siinä. Otsonointi (otsonointifirmoja on netissä: laitteen voi vuokrata) voi viedä hajut pois. Mikäli laitetta tarvitaan, niin äitisi varmaan maksaa tilauksen, koska annoit sänkysi isoäidillesi. 

Kerrot - jälleen kerran - säästäneesi rahat toivomaasi sänkyyn.

Pyydä uudelleen, että saat käyttöösi - itse maksamasi - sängyn, jotta sinun ei tarvitse nukkua pahalle haisevassa ja liian pehmeässä sängyssä.

Liian pehmeä patja ei ole hyvä vaihtoehto kasvavan nuoren selälle. 

Ehdotan myös, että kuuraat nykyisen sänkysi laimealla astianpesuainevedellä useita kertoja ja huuhtelet puhtaaseen veteen kastetulla rätillä monta kertaa. Haju saattaa hävitä. Anna sängyn olla petaamatta, niin kosteus haihtuu patjasta. Eläinkaupoista saa tuotteita, jotka tepsivät koiran pissan hajuun. 

Mikäli kyseessä on jalallinen runkopatja, jota ei saa puhdistettu edes puhdistukseen tarkotetulla vaahtopesuaineella, niin sänky täytyy heittää pois.

Voisitko ostaa itsellesi mieleisesi jalallisen runkopatjan, niin saat myös patjan kaupassa? Parvisänkyyn tarvitset myös patjan, joka nostaa sängyn hintaa.

Liian pehmeässä ja haisevassa sängyssä nukkuminen on erittäin ikävää.  

Vierailija
13/21 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ihan perillä mikä sänky minulla on nyt (veikkaisin runkopatjaa). Siis tietenkin ostaisin parvisänkyyn myös patjan, mutta ongelmana on se, että äiti on niin jyrkästi sitä vastaan. Mutta kiitos paljon vastanneille, kaipailen vielä vinkkejä!

Vierailija
14/21 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsetkö testaamaan sitä halpaa parvisänkyä ennen ostamista? Itse olen joskus nukkunut yhden yön tuttavan parvisängyssä, joka nitisi ja natisi pienestäkin liikahduksesta. Nukkuminen oli hankalaa.

Sitä kyllä ihmettelen, miksi vanhempasi eivät osta omilla rahoillaan sinulle sänkyä. Hämmentävää, että olet joutunut vaihtamaan oman sänkysi pois ja vaihdon jälkeen sinun pitäisi nukkua sängyssä, johon joku on tehnyt tarpeensa.

Vierailija
15/21 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävättärelläni on täysin sama parvisänky, siinä on monet yöt nukuttu :) Eli testattu on, ja hyvällä patjalla mukava sänky. Ymmärrän toki, että vanhemmillani ei ole rahaa aina laittaa uuteen sänkyyn, sillä ovat minulle ostaneet vuoden sisään paljon huonekaluja, mutta itse ihmettelen, kun kyseessä on _MINUN_ rahani, niin miksi en saa ostaa niillä mitä haluan.

ap (unohdan aina lisätä tämän loppuun, pahoittelut)

Vierailija
16/21 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan uteliaisuudesta, onko omat rahasi siis ihan itseitse (kesätöissä) tienattuja? Ei mitään viikkorahaa/kotitöistä 'tienattuja'? Joko tai, äitisi saattaa kokea että olisi turha rahareikä ostaa uusi jos vanhakin jo ennenstään löytyy. Ehkä kannattaisi koittaa sitä vanhaa, ja jos on huono niin sitte vedota siihen.

Vierailija
17/21 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahoista noin puolet olen ansainnut itse ulkoiluttamalla tuttavan rouvan koiraa, ja loput ovat kuukausirahoja tai palkkiota hyvästä todistuksesta. Äiti siis antaisi ostaa rahoilla muuten mitä ikinä haluaisin (vaatteita, meikkejä, leffoja tms) mutta parvisänky on ehdoton ei.

ap

Vierailija
18/21 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu eli ilmeisesti kokee että kun on kerran vanhakin tarjolla, niin uusi olisi vähän 'turha' menoreikä. Varsinkin jos osa rahoista on alunperin hänen pussistaan tullut. Yritä ensin vanhaa, ihan äitin mieliks, ja jos on iha kauhea niin luulisi olevan sitten helpompi uuden ostossa (:

Vierailija
19/21 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen tarpeelliseksi mainita sen, että en joutunut vaihtamaan sänkyjä isoäitini kanssa, vaan se oli minun ja isoäitini idea, mutta en tiennyt koiran pissaamisesta sänkyyn.

ap

Vierailija
20/21 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö vanhaan parvisänkyyn voi ostaa vain uutta patjaa? Miksi runko- osa ei kelpaisi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan neljä