Paljonko annatte D-vitamiinia lapselle
Ja oletteko mittauttaneet verestä D-vitamiiniarvon? Itse olen omalle kohta viisivuotiaalle antanut pari vuotta suositusta suurempaa annosta, 20-25 mikrogrammaa/vrk. Maitoa juo vain pari lasia päivässä, rasvaista kalaa syödään vähintään pari krt/vko, leipää (ja päällä margariinia) ei juuri syö palaa-kahta enempää päivässä. Kalkkia annan 250-500 mg päivässä, omega-3 silloin tällöin, rypsiöljy ruoanvalmistuksessa käytössä.
Kommentit (6)
Huhuu! Suomen kesä on lyhyt eikä aurinkoa paljoa näy, ei riitä siitä saadut D:t koko talveksi.
25 mikroa, lapset 6 ja 8. Terveitä ovat olleet.
kesällä 20 microgrammaa ja talvella 40, samalla annostuksella menty jostain 4v lähtien. Syödään monipuolisesti ja mahdollisimman käsittelemättömistä raaka-aineista itse tehden. Voita ja oliiviöljyä, ei mitään margariineja ja muita teollisuusliuottimia.
1-vuotiaalle annan 25mikrog. Välillä tosin jää vaikka 1-3pv antamatta, joten "isohko" annos tasaantuu parin viikon ajanjaksoa tarkasteltaessa. Tuota annosta olen antanut 6kk lähtien ja käytössä on suuhun suihkutettava ja suoraan limakalvoilta imeytyvä D-vitamiini.
Itselläni on alkuraskaudesta mitattu D-vitamiinipitoisuus verestä ja tuli sellaiset lukemat ettei moni lääkäri uskonut ennen kuin näytin kirjallisena. :D tais olla 204mmol.
Olen tietoinen, että oma pitoisuus veressä oli korkea, joten vaihdoin huonommin imeytyvään valmisteeseen ja otan vain 50mikrog päivässä.
Ongelmia korkeat arvot voivat aiheuttaa vasta 250-300mmol lukemissa ja 160mmol jälkeen hyödyt eivät enää nouse ja rintasyöpä ym luvut eivät laske. Funktionaalisella puolella 150-160mmol katsotaan riittäväksi arvoksi, jolloin mm. monien syöpien riskit pienenevät.
Lapseni aion lähitulevaisuudessa kiikuttaa terveystalolle mittaukseen, että pystyn pitämään lukemat hyvien rajojen sisällä eikä nouse vähän turhan korkeaksi kuten minulla oli.
Onko kukaan käynyt mittauttamassa lapselta D-vitamiiniarvoa?
Up