annoin aran ja kuseskelevan kissan pois. teinkö oikein?
Olenko mielestänne ihan kamala ihminen? Otin vuosi sitten meille tyttökissan pennun, joka osoittautui todella araksi, juoksi aina karkuun kun lähestyi ja ei antanut ottaa syliin ja oli todella stressiherkkä. Alusta asti sillä oli sillon tällön kausia jolloin kuseskeli joka paikkaan paitsi laatikkoon. Ennestään meillä oli jo 2,5v uroskissa joka ei koskaan ole ollut tuollainen. Olin pitkään jo miettinyt kissasta luopumista, varsinkin nyt kun vauva on tulossa 2kk päästä niin ajattelin että valmiiksi stressiherkkä kissa varmaan stressaantuu lisää vauvasta. Missään vaiheessa minulle ei syntynyt kyseiseen kissaan kiintymyssuhdetta kuten tähän 2,5v kissaan niin päätös oli helppo. Monet ihmiset ovat minulle vihjailleet että nämä eivät olisi riittäviä syitä luopua kissasta, niin siksi ajattelin kysyä mielipidettä.
Kommentit (80)
Jos lemmikistä ei ole muuta kuin haittaa niin ei kai sitä väkisin pidä pitää. Saattaa saada paremman kodin muualta. Ei sun ole pakko rakastaa eläintä joka ei anna sulle itsellesi mitään takaisin, mutta se ei tarkoita että voit vaan hylätä sen. Pitää kantaa vastuu ja etsiä lemmikille uusi hyvä koti tai auttaa sitä kehittymään "parempaan suuntaan" :)
Teit AP ihan oikein. Ei tule pitää väkisin erityiskohtelua tarvitsevaa lemmikkiä, jos sille ei voi tarjota asianmukaista hoitoa ja aikaa. Kissallekaan ei ole hyväksi, jos omistajalla ei ole mitään mielenkiintoa sitä kohtaan. Uudella omistajalla on varmaankin enemmän halua opettaa kissaa ja selvittää ahdistuksen syyt. Etenkin kun sulle on vauva tulossa, olisi siitä kissallekin vain lisää stressiä. Kissa saattoi stressata monestakin asiasta, juuri tuosta hiekkalaatikosta, toisesta kissasta, asunnostanne (etenkin kerrostaloasunnosta), liiasta metelistä...
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 12:33"]Minä tykkään kun kissa nuolee pimpukkaani karhealla kielellä. Tää kissa oli liian ujo niihin touhuihin.
Ap
[/quote]
Huhhuh, onneksi kissaparka pääsi apn luota pois.. kunhan nyt ei vauva.. äähh en halua edes ajatella!!!
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 22:13"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 21:41"]Voisitko avata tätä hieman enemmän? Minne annoit tuon aran ja kuseskelevan kissan, ja tiedätkö mitä sille nyt kuuluu? [/quote] Annoin sen yksin asuvalle nuorelle naiselle. Olen laittanut viestiä hänelle ja kysellyt kissasta. On kuseskellut kuulemma sielläkin ja arka on. Ap
[/quote]
Voisitko edes ilmoittaa tällä palstalla jos tuo nuori nainen ei kykene hoitamaan tuota kissaa vaan antaa pois sen. Kissalle voisi järjestyä yllättäen asiantunteva ja rakastava koti. t. kissahullu
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 23:05"]
Monta kertaa koitin korjata tilannetta. Kokeilin kaikkia keinoja kissankarkottimista lähtien. Ja itseasiassa se tutkittiinkin kerran rokotuksen annon yhteydessä että onko tulehuksia tai sairauksia ja sillon ei löytynyt mitään. Eli eiköhän ole vaan luonnevikanen. Ap
[/quote]
Sä olet luonnevikainen kun pidät eläintä leluna. Eläin on elävä olento ja kun otetaan kotiin, niin se otetaan koko elämäksi. Lapsesikin varmaan laitat laitokseen jos ei just ole sulle täydellinen.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 12:06"]
Ja teidän lapsen päälle jos kissa olisi kussut niin ilmeisesti olisitte vielä senkin jälkeen pitäneet kissan, eihän sillä oman lapsen voinnilla ole mitään väliä kunhan kissaa ei vaan anneta pois. ap
[/quote]
Minä olisin ainakin pitänyt. Ei ole eläimen vika, jos sillä on joku vaiva. Sä olet huono kissanomistaja. Kissa otetaan eliniäksi, ei heitellä paikasta toiseen.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 22:36"]
Ei ole väärin antaa eläintä pois jos kokee että se saisi paremman kodin muualla. Mutta olisin kyllä käyttänyt eläimen vielä lääkärissä, vastuu elävästä olennosta on otettava tosissaan. Eikä tietenkään pidä ottaa uutta eläintä!
Ja ap., lapset ne vasta kuseksivatkin sohville, matoille ja sängyille! :D
[/quote]
Ja pojat naamalle vaippoja vaihtaessa :D
Itse olen kyllä sitä mieltä, että kun eläimen ottaa, niin se pidetään loppuun asti.
Toivottavasti toinen kissasikin saa paremman kodin jostain muualta. :)
Kyllä minä otan lemmikin sillä oletuksella että niistä on minulle iloa. Tuosta kissasta ei ilmeisesti ollut joten olisin toiminut samoin. Tietenkin olisin leikannut ensin ja katsonut loppuuko kuseminen
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 21:25"]Kyllä minä otan lemmikin sillä oletuksella että niistä on minulle iloa. Tuosta kissasta ei ilmeisesti ollut joten olisin toiminut samoin. Tietenkin olisin leikannut ensin ja katsonut loppuuko kuseminen
[/quote]
Joo ei ollut iloa, oikeastaan pelkkiä harmaita hiuksia aiheutti.
ap
Muista että se vauvakin voi olla kuseskeleva ja ujo. Sitä ei niin vain voi antaa pois. Toki se sulta otetaan, jos yhtä huono äiti olet kuin emäntä kissallesi.
Elukkaa ottaessa pitäisi muistaa, ettei se ole tässä maailmassa alunperin ollut tarkoituksenaan olla ihmisen lemmikki.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 22:51"]
Teit oikein, kierrätys on in.
[/quote]
Sorry, luin jostain syystä, että annoit aran ja kuseskelevan MIEHEN pois, siitä syystä tuo kommentti ja vieläpä pilke silmäkummassa annettuna. Eläimiin suhtaudun suurella rakkaudella ja huolenpidolla, en todellakaan panisi kierrätykseen edes hankalaa kissaa.
Minulla on ollut useita koiria ja kissoja. Kaikenlaiset ongelmat on tulleet tutuiksi. Jos kissa pissii minne sattuu, niin aika todennäköisesti sillä on elimellistä vikaa tai tulehdussairaus.
Mielestäni ei ollut oikein antaa eläintä eteenpäin. Itse olen lopettanut sellaiset eläimet, joista ei tule yhteiskuntakelpoisia. Mielestäni et tehnyt eläintä kohden oikein, kun annoit selkeästi ihmisiä pelkäävän, mahdollisesti villikissan, eteenpäin. Jos minulla on ollut sairas eläin, olen ratkonut ongelmia eläinlääkärillä ja viimeisessä kädessä ajatellut sen parasta ja päästänyt sen ikiuneen. Jos lemmikki ei kerran pärjää ilman ihmisen lämpöä ja hoivaa, mutta ei voi elää ihmisen kanssa ihmisasunnossa, niin se on viisainta se eutanasia ystävänpalveluksena. Oli se sitten sairas tai aggressiivinen. Mutta ensin pitää selvittää, onko asialle jotain tehtävissä.
Jos kissa on sellainen, että viihtyy mieluummin omissa oloissaan, eikä ole kiinnostunut sylissä makoilusta tai rapsutteluista, ei tarkoita sitä että kissassa olisi mitään vikaa. Kissoja, kuten ihmisiäkin, on eriluonteisia, eikä kaikille kelpaa ja toimi samat asiat. Itselläni on ollut useampi kissa ja osa on ollut aivan sylivauvoja, kun taas yksi oli sellainen, että halusi maata vaan sohvannurkassa eikä ollut kiinnostunut leikeistä tai sylissä paijailusta, vaan raapaisi jos sitä kävi liiaksi lääppimään. Ja aivan yhtä rakas oli sekin.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 21:29"]
Muista että se vauvakin voi olla kuseskeleva ja ujo. Sitä ei niin vain voi antaa pois. Toki se sulta otetaan, jos yhtä huono äiti olet kuin emäntä kissallesi.
[/quote]
Asiaa!
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:14"]Minulla on ollut useita koiria ja kissoja. Kaikenlaiset ongelmat on tulleet tutuiksi. Jos kissa pissii minne sattuu, niin aika todennäköisesti sillä on elimellistä vikaa tai tulehdussairaus.
Mielestäni ei ollut oikein antaa eläintä eteenpäin. Itse olen lopettanut sellaiset eläimet, joista ei tule yhteiskuntakelpoisia. Mielestäni et tehnyt eläintä kohden oikein, kun annoit selkeästi ihmisiä pelkäävän, mahdollisesti villikissan, eteenpäin. Jos minulla on ollut sairas eläin, olen ratkonut ongelmia eläinlääkärillä ja viimeisessä kädessä ajatellut sen parasta ja päästänyt sen ikiuneen. Jos lemmikki ei kerran pärjää ilman ihmisen lämpöä ja hoivaa, mutta ei voi elää ihmisen kanssa ihmisasunnossa, niin se on viisainta se eutanasia ystävänpalveluksena. Oli se sitten sairas tai aggressiivinen. Mutta ensin pitää selvittää, onko asialle jotain tehtävissä.
[/quote]
Mites, ihmisillekin eutanasia jos eivät tule helposti toimeen muiden kanssa? Mitä ajatuksia herättää?
En nyt pääse yli tuosta ara-papukaijasta ja kuseskelevasta kissasta.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 13:03"]Ihme kommentteja.
Me otettiin pari kissaa, kun tuttavalla oli vähän karannut tilanne käsistä ja kissoja kämppä täynnä - osa vietiin ns. eläinsuojaan (eli käytännössä piikille).
Jos nämä olisivat alkaneet kuseskella ympäriinsä tai alkaneet käyttäytyä agressiivisesti niin sinne olisivat sukulaistensa joukkoon päätyneet. Osoittautuivat kuitenkin varsin siivokäytöksisiksi yksilöiksi, mitä nyt vähän kynsivät sohvan käsinojaa ja oksentelevat kun ovat ahmineet liikaa.
En ole mikään kissaihminen, mutta kannan vastuuni noiden hoidossa ja hyvinvoinnissa. Mutta nurkkiin kuseksimista en katselisi kovin pitkään.
Tuossa AP:n tilanteessakin taloudessa on jo yksi kissa; välttämättä ne eivät olisi ikinä tottuneet toisiinsa niin, että tuo ruikkiminen olisi loppunut. Arka ja arvaamaton kissa on myös vauvan kannalta riski - eikä ole myöskään reilua kissaa kohtaan että se joutuu vauvan tuttavuudenteon kohteeksi jos sillä ei ole pienintäkään tottumusta sellaiseen.
[/quote]
Olen samaa mieltä!