annoin aran ja kuseskelevan kissan pois. teinkö oikein?
Olenko mielestänne ihan kamala ihminen? Otin vuosi sitten meille tyttökissan pennun, joka osoittautui todella araksi, juoksi aina karkuun kun lähestyi ja ei antanut ottaa syliin ja oli todella stressiherkkä. Alusta asti sillä oli sillon tällön kausia jolloin kuseskeli joka paikkaan paitsi laatikkoon. Ennestään meillä oli jo 2,5v uroskissa joka ei koskaan ole ollut tuollainen. Olin pitkään jo miettinyt kissasta luopumista, varsinkin nyt kun vauva on tulossa 2kk päästä niin ajattelin että valmiiksi stressiherkkä kissa varmaan stressaantuu lisää vauvasta. Missään vaiheessa minulle ei syntynyt kyseiseen kissaan kiintymyssuhdetta kuten tähän 2,5v kissaan niin päätös oli helppo. Monet ihmiset ovat minulle vihjailleet että nämä eivät olisi riittäviä syitä luopua kissasta, niin siksi ajattelin kysyä mielipidettä.
Kommentit (80)
tuskin sustakaan ap tuntuu siltä kun täällä puolustelet itseäsi. teit paskan tempun jo ottamalla eläimiä ilman oikeaa asennetta. eläin ei ole lelu sen hoito maksaa ja eläinlääkäri on se paikka mihin mennään jos on ongelmia. entäs jos sillä onn munuaissairaus? voit sanoa mitä vaan mut inhoan tuollaisia itsekkäitä pikku paskoja joiden on pakko saada kaikki heti mulle nyt ja sitten pois kun ei jaksakkaan.
Niin että tekö olisitte luultavasti koko loppu elämän katsellut kuseskelevaa elukkaa ja pelänneet että millonka haisee sohva taas kissan kuselle? Veikkaan että moni olisi toiminut samoin. Helppo se vaan on nyt väittää toista täällä palstalla. Mielestäni kuitenkin aika kauan jaksoin katella sitä kun vuoden kestin.
ap
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 22:19"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 22:13"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 21:41"]Voisitko avata tätä hieman enemmän? Minne annoit tuon aran ja kuseskelevan kissan, ja tiedätkö mitä sille nyt kuuluu? [/quote] Annoin sen yksin asuvalle nuorelle naiselle. Olen laittanut viestiä hänelle ja kysellyt kissasta. On kuseskellut kuulemma sielläkin ja arka on. Ap
[/quote]
Tässä on nyt vaarana, että kissa päätyy kiertopalkinnoksi tuon arkuutensa ja pissimisen takia.
[/quote]
Jep. Olisit vienyt lopetettavaksi.
Näin olen itse tehnyt, kun kissa on osoittautunut hankalasti luonnevikaiseksi. Kokeilin ensin toiseen kotiin, mutta ei sopeutunut sinnekään, joten otin takaisin ihan välttääkseni raukan joutumista kiertopalkinnoksi ja vein lopetettavaksi. Siinä tilanteessa se oli minusta ainoa mahdollinen teko, kissa oli niin mahdoton ja aggressiivinen.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 22:55"]
Niin että tekö olisitte luultavasti koko loppu elämän katsellut kuseskelevaa elukkaa ja pelänneet että millonka haisee sohva taas kissan kuselle? Veikkaan että moni olisi toiminut samoin. Helppo se vaan on nyt väittää toista täällä palstalla. Mielestäni kuitenkin aika kauan jaksoin katella sitä kun vuoden kestin. ap
[/quote]Miksi et käyttänyt kissaa eläinlääkärillä?
Minä otin luokseni asumaan tyttökissan, joka niin ikään oli pelokas ja pissi ympäriinsä. Oli meilläkin sitten muutaman kerran kuset sängyssä ja välillä oli hermot tiukalla, mutta rauhallisuudella sai sitä stressiä lopulta lievennettyä ja kuseskelu loppui. Arasteli alussa myös kovasti vieraita, mutta nykyään tulee jo pienen kuikuilun jälkeen moikkaamaan jos maksimissaan kaksi vierasta tulee kerralla.
Nyt neiti on ollut meillä jo reilu viisi vuotta ja ei ole enää tietoakaan kuseskeluongelmasta. Meillä vaan oli ilmeisesti tytöllä parempi olla.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 22:55"]Niin että tekö olisitte luultavasti koko loppu elämän katsellut kuseskelevaa elukkaa ja pelänneet että millonka haisee sohva taas kissan kuselle? Veikkaan että moni olisi toiminut samoin. Helppo se vaan on nyt väittää toista täällä palstalla. Mielestäni kuitenkin aika kauan jaksoin katella sitä kun vuoden kestin.
ap
[/quote]
Vuoden _vain_ etkä edes yrittänyt korjata tilannetta
Monta kertaa koitin korjata tilannetta. Kokeilin kaikkia keinoja kissankarkottimista lähtien. Ja itseasiassa se tutkittiinkin kerran rokotuksen annon yhteydessä että onko tulehuksia tai sairauksia ja sillon ei löytynyt mitään. Eli eiköhän ole vaan luonnevikanen.
Ap
Mä annoin aikoinaan aran ja kuseskelevan äijän kiertoon. En ole katunut.
Ne kissan 12 ensimmäistä viikkoa on tosi tärkeät! Noin käy jos pentuun ei olla panostettu. Vauva olisi tuonut taatustu lisästressiä. Itse en ota ainuttakaan maatiaista enää koskaan.
Rotukissat on ihan erilaisia ja meiltä lähti juuri kaksi pentua ja ne luotti täysin ihmisiin. Yhtään pissaa eivät tehneet lattialle ja sisäsiistejä oltiin jo 6vk vanhoina.
En ota kantaa onko väärin vai oikein mutta heittopussiksi kissa nyt ei saisi joutua. Kuseskeleva kissa nyt monesti palutetaan ja ei se eläinsuojeluyhdistys ihmeitä tee. Kissalle tekee vielä pahempaa et sitä riepotellaan paikasta paikkaan. Siinä vasta se arkuus kasvaa ja luottamusta ei ole. Stressi ja pelko määrittelee kissan elämää.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 23:05"]
Monta kertaa koitin korjata tilannetta. Kokeilin kaikkia keinoja kissankarkottimista lähtien. Ja itseasiassa se tutkittiinkin kerran rokotuksen annon yhteydessä että onko tulehuksia tai sairauksia ja sillon ei löytynyt mitään. Eli eiköhän ole vaan luonnevikanen. Ap
[/quote]
Kokeilitko feliwayn feromonisuihketta/haihdutinta?
Joskus kuseskelun syy on yksinkertaisesti psyykkinen, kuten tässä tapauksessa varmasti liittynyt arkuuteen. Suurinta valttia olisi ollut maltti kasvattaa ja luoda kissalle turvallinen ympäristö mielenkiintoisine virikkeineen, jolloin kissa pääsee kuorestaan ja uskaltaa enemmän.
Teit oikein, etenkin tulevan vauvan kannalta, mikä varmasti on kaikkein tärkeintä.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 23:11"]Ne kissan 12 ensimmäistä viikkoa on tosi tärkeät! Noin käy jos pentuun ei olla panostettu. Vauva olisi tuonut taatustu lisästressiä. Itse en ota ainuttakaan maatiaista enää koskaan.
Rotukissat on ihan erilaisia ja meiltä lähti juuri kaksi pentua ja ne luotti täysin ihmisiin. Yhtään pissaa eivät tehneet lattialle ja sisäsiistejä oltiin jo 6vk vanhoina.
En ota kantaa onko väärin vai oikein mutta heittopussiksi kissa nyt ei saisi joutua. Kuseskeleva kissa nyt monesti palutetaan ja ei se eläinsuojeluyhdistys ihmeitä tee. Kissalle tekee vielä pahempaa et sitä riepotellaan paikasta paikkaan. Siinä vasta se arkuus kasvaa ja luottamusta ei ole. Stressi ja pelko määrittelee kissan elämää.
[/quote]
Eli olet sitä mieltä että kissan kasvattajalla on asiat mennyt pieleen sillon 12 viikon aikana? Muistan kun hain kissan sillon niin oli jo siellä arka, joutuivat pitkään juoksemaan perässä kun ei suostunut antaa ottaa kiinni. Laitoin juuri uudelle omistajalle viestiä että palauttaa kissan jos ei pärjää sen kanssa niin vastasi että kyllä pärjää ja takas ei kissa tule.
ap
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 23:05"]Monta kertaa koitin korjata tilannetta. Kokeilin kaikkia keinoja kissankarkottimista lähtien. Ja itseasiassa se tutkittiinkin kerran rokotuksen annon yhteydessä että onko tulehuksia tai sairauksia ja sillon ei löytynyt mitään. Eli eiköhän ole vaan luonnevikanen.
Ap
[/quote]
Sä olet luonnevikainen, kissariepuun ei vain oltu panostettu
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 22:15"]Ja minusta tässä ei nyt voi verrata kissaa ja lasta. En tietenkään anna lastani pois jos on ujo yms. Kissa on täysin eri asia ja enpä usko että lapseni tulee kuseskelemaan joka nurkkaan, sohvalle yms.
ap
[/quote]
Sun pitää nyt ymmärtää yksi erittäin tärkeä asia: av-mammoille kissat ja koirat menee vähintäänkin samalle viivalle lasten kanssa.
Eli eiköhän ole vaan luonnevikanen. Ap
[/quote]
Luonnevikainen (tai kuten ilmaisit "luonnevikanen") olet sinä.
Monta kertaa koitin korjata tilannetta. Kokeilin kaikkia keinoja kissankarkottimista lähtien. Ja itseasiassa se tutkittiinkin kerran rokotuksen annon yhteydessä että onko tulehuksia tai sairauksia ja sillon ei löytynyt mitään. Eli eiköhän ole vaan luonnevikanen. Ap
[/quote]
Lopettakaa tuo ap:n syyllistäminen. Jotkut kissat ja jopa koiratkin ovat koko ikänsä tuollaisia pissijöitä. Tiedän tapauksia, joissa kaikki mahdollinen on tehty, mutta tulosta ei ole saaatu. Vika voi olla aivoissa. Sellaisen lemmikin kanssa eläminen on hyvin haastavaa ja turhauttavaakin, siivota jälkiä joka päivä ja hajunpoisto on vaikeaa.
Ap, kehota kissan nykyistä omistajaa olemaan yhteydessä eläinsuojeluyhdistykseen saadakseen neuvoja. Myös netistä löytyy hyviä vinkkejä. Minäkin annan tässä muutaman:
Kissanhiekka. Testitilanteessa kaiiki kissat valitsivat mieluiten savipohjaisen paakkuuntuvan hiekan. Tällaisia saa eläinkaupoista, esim, Compact Care, ainakin Musti ja Mirri myy, heillä on toinenkin, jonka merkkiä en nyt muista.
Hiekkalaatikko. Niitä kannattaa laittaa näin ensi alkuun vaikkapa kolme eri puolille asuntoa. Arka kissa todennäköisesti pitää enemmän kannellisesta astiasta.
Ravinto: Monet kissat ovat allergisia viljoille, joten markettiraksut kannattaa jättää ostamatta. Eläinkaupoista tai Zooplussasta netistä tilaamalla saa sellaisia, joissa ei ole vehnää, soijaa tai maissia.
Juoma-astia: useampi eri paikkoihin asuntoa, ei hiekka-astian lähelle. Monet kissat tykkäävät posliinisista tai lasisisista juoma-astioista.
Oma rauha: arkaa kissaa ei pidä väkisin ottaa syliin. Kannattaa istua lattialle ja jutella hiljaisella, rauhallisella äänellä. Tätä tulee jatkaa, kunnes kissa uskaltautuu lähelle. Silloin voi antaa sen rauhassa haistella ihmisen kättä, edelleenkään ei pidä ottaa syliin. Kannattaa varautua siihen, että tämä vaihe voi kestää melko kauan, mutta tuottaa yleensä tulosta.
Kissan paikka: Kissat tykkäävät oleilla korkealla. Kiipeilypuu on hyvä, mutta myös erilaiset tasot ovat hyviä. Kissa tykkää liikkua korkealla paikasta toiseen.
Kovat äänet; Kissojen kuulo on erinomainen, huomattavasti parempi kuin ihmisellä. Varsinkin arka kissa kärsii kovistä äänistä, joten koti kannattaa pitää hiljaisena ja totuttaa kissa vähitellen ääniin.
Kerro nämä ensi alkuun kissan uudelle omistajalle ja toivota hänelle kärsivällisyyttä.
Sohvista ja matoista kissanpissan hajun saa pois omenaviinietikan ja ruokasoodan seoksella. Yhtä paljon molempia sekoitettuna veteen, huolellinen pesu ja vielä huolellisempi huuhtelu. Ei haise enää ihmisen nenään, mutta kissan nenän kylläkin, jolloin se usein pissaa samaan paikkaan. Suojausta kannattaa kokeilla.
Jos uusi omistajakaan ei jaksa kissankanssa, pisä tosiaan huoli, että kissa päätyy eläinsuojeluyhdistykseen - tai piikille. Ei missään tapauksessa kiertoon nykyiseltä omistajalta.. Kiitos.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 23:16"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 23:11"] Laitoin juuri uudelle omistajalle viestiä että palauttaa kissan jos ei pärjää sen kanssa niin vastasi että kyllä pärjää ja takas ei kissa tule. ap
[/quote]
Kissaparka sai siis vihdoin oikean omistajan.
Ja sinulle ap: pärjäilehän. Lapsesi - ja etenkin itsesi - kanssa. Vaikutat niin kovalta, että että elämällä on vielä hieman hiottavaa, mutta edestäs löydät.
Mulla on häirikköpissailija. Kolme vuotta olen tuota jo katellut. Otin sen aikuisena(kissa nyt jo 8-vuotias), enkä tiedä mitä sille on edellisessä kodissa tehty. Kissa oli aluksi todella arka, nyt huomattavasti reippaampi, ainakin minua kohtaan. Kissalla ei tulehdusta, käytetty lekurissa ja todettu kohteliaaksi häirikköpissailijaksi, koska pissaili vessan lattialle.
Ton kohdalla pissailu loppu kun otin potasta vain kannen pois. Pissaa lattialle silloin tällöin, jos kannen laittaa pois. Ei ollu sen vaikeempi hoito.
Joo antaapa olla. Turha täällä on koskaan kysyä yhtään mitään kun saa vaan paskaa niskaan. Pääasia kuitenkin on että olen omasta mielestäni tehnyt oikean päätöksen ja muut voi sanoa mitä haluaa.
Ap