Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

annoin aran ja kuseskelevan kissan pois. teinkö oikein?

Vierailija
09.07.2015 |

Olenko mielestänne ihan kamala ihminen? Otin vuosi sitten meille tyttökissan pennun, joka osoittautui todella araksi, juoksi aina karkuun kun lähestyi ja ei antanut ottaa syliin ja oli todella stressiherkkä. Alusta asti sillä oli sillon tällön kausia jolloin kuseskeli joka paikkaan paitsi laatikkoon. Ennestään meillä oli jo 2,5v uroskissa joka ei koskaan ole ollut tuollainen. Olin pitkään jo miettinyt kissasta luopumista, varsinkin nyt kun vauva on tulossa 2kk päästä niin ajattelin että valmiiksi stressiherkkä kissa varmaan stressaantuu lisää vauvasta. Missään vaiheessa minulle ei syntynyt kyseiseen kissaan kiintymyssuhdetta kuten tähän 2,5v kissaan niin päätös oli helppo. Monet ihmiset ovat minulle vihjailleet että nämä eivät olisi riittäviä syitä luopua kissasta, niin siksi ajattelin kysyä mielipidettä.

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti se olis kuseskellu sen vauvakin sänkyyn tai jopa vauvan päälle.

Vierailija
42/80 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tosiaan eläinkaupan kissanhiekka ja raksut oli käytössä, samoin kaksi kannellista hiekka astiaa ja kiipeilypuukin löytyy. Ei silti mitään vaikutusta. Tättyy siis raportoida uutta omistajaa.
ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen sitä mieltä. Meillä syntyneitä pentuja on pallukoitu koko ajan ja totutettu erilaisiin ääniin. Sosiaalistaminen on tärkeä tehtävä. Kaikissa ohjeissa mitä sain korostettiin juuri tuota 12 viikkoa. Ei pennut ole haettaessa arkoja vaan rohkeita ja luottavaisia jos niitä on oikein pidetty.  Ihmisen pitää olla pentujen kanssa ja arimmalle enemmän huomiota. Se vaatii myös aikaa ja sitä on oltava.

Alussa myös nukkumapaikka, ruuat ja hiekkalaatikko pidetään kaikki ihan lähekkäin. Meillä ei yhtään pissaa tai kakkaa tullut lattialle. Alussa emo nuolee eritteet ja sitten kun pennut syövät niin heti nostin laatikolle ja oppivat kyllä heti. Emohan näyttää mallin ja pennut matkii emoa.

Kaiken pallukoinnin seurauksena tietenkin rakastuttiin pentuihin ja sitten paruttiin, kun ne uuteen kotiin lähti. Pennuille se emo on vaan tärkeä ja ihminen auttaa leimautumaan ihmiseen.

Vierailija
44/80 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pääasia kuitenkin on että olen omasta mielestäni tehnyt oikean päätöksen ja muut voi sanoa mitä haluaa. Ap"

Pääasia: minä.

Minä. Minun. Minua. Minulle. 

Vierailija
45/80 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 23:35"]

Ei pennut ole haettaessa arkoja vaan rohkeita ja luottavaisia jos niitä on oikein pidetty.  Ihmisen pitää olla pentujen kanssa ja arimmalle enemmän huomiota. Se vaatii myös aikaa ja sitä on oltava.

Emohan näyttää mallin ja pennut matkii emoa.

[/quote]

näinpä, millainen mahtaa ap:n pennusta kasvaa, tällä mallilla?

Vierailija
46/80 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin että aralla tarkoitit lintua :DD mahti parivaljakko

Vierailija
47/80 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 22:55"]Niin että tekö olisitte luultavasti koko loppu elämän katsellut kuseskelevaa elukkaa ja pelänneet että millonka haisee sohva taas kissan kuselle? Veikkaan että moni olisi toiminut samoin. Helppo se vaan on nyt väittää toista täällä palstalla. Mielestäni kuitenkin aika kauan jaksoin katella sitä kun vuoden kestin.

ap
[/quote]

No voi vittu, miten edes halusit lemmikkiä? Heitätkö tulevan vauvankin menemään kun se alkaa kuseksimaan??
Eläin on perheenjäsen, siinä missä muutkin.

Vierailija
48/80 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kusi on hyvää

Vierailija
49/80 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No numerolle 57 tiedoksi että kissa on kertaalleen tutkittu lääkärissä ja mitään ei löytynyt. Ilmeisesti et tajunnut/osannut lukea kun aikasemmin olin siitä jo maininnut. Te voitte olla mitä mieltä vaan mutta minusta tuollaisesta lemmikistä ei ole mitään iloa ja minä haluan että lemmikistä olisi jotain iloa, kuten tästä toisesta kissasta on kun ei käyttäydy tuolla tavalla. Jos elukka on noin luonnevikainen kun tuo kissa oli niin parempi luopua mutta nähtävästi piikki olisi ollut parempi ratkasu. Ja kuten joku tuossa oli jo maininnut niin todennäköisesti kissa olisi kussut myös vauvan sänkyyn tai jopa vauvan päälle ja sitäkö minun olisi pitänyt tähän jäädä odottelemaan? Kyllä minulla näissä asioissa vauva menee kusisen elukan edelle, toisin kun nähtävästi mammoilla eläimen vointi on tärkeämpää kun lapsen.

Ap

Vierailija
50/80 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja teidän lapsen päälle jos kissa olisi kussut niin ilmeisesti olisitte vielä senkin jälkeen pitäneet kissan, eihän sillä oman lapsen voinnilla ole mitään väliä kunhan kissaa ei vaan anneta pois.

ap

Vierailija
51/80 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 22:35"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 22:32"]ap, et ole kissa ihminen. veitkö eläimen eläinlääkäriin jospa sillä onkin virtsatulehdus? hyi hitto minkälainen "eläinystävä", hävettää sun puolesta [/quote] No aika kauan ollut virtsatulehdus jos vuoden jo tehnyt tuota. Olisi varmaan jo kuollut jos siitä olisi ollut kyse. Ja sitä paitsi ei ihan taukoamatta tuota tehnyt vaan oli kausia jolloin teki enemmän ja sitten saattoi olla pitkiä aikoja tekemättä. ap

[/quote]

Voi olla virtsatietulehdus kissalla pitkäänkin, ei kissa osaa vaivojaan valittaa muuten kuin pissaamalla usein. Minunkin kissani pissaili usein ja en ensimmäisen kissan omistajana eli kokemattomana kissan hoitajana ymmärtänyt,  että joku vaiva pikkuisella. Eläinlääkräintarkastuksessa se huomattiin, kisu sai antibiootin ja siihen loppui se ylimääräinen pissailu. 

Vierailija
52/80 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 12:14"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 22:35"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 22:32"]ap, et ole kissa ihminen. veitkö eläimen eläinlääkäriin jospa sillä onkin virtsatulehdus? hyi hitto minkälainen "eläinystävä", hävettää sun puolesta [/quote] No aika kauan ollut virtsatulehdus jos vuoden jo tehnyt tuota. Olisi varmaan jo kuollut jos siitä olisi ollut kyse. Ja sitä paitsi ei ihan taukoamatta tuota tehnyt vaan oli kausia jolloin teki enemmän ja sitten saattoi olla pitkiä aikoja tekemättä. ap

[/quote]

Voi olla virtsatietulehdus kissalla pitkäänkin, ei kissa osaa vaivojaan valittaa muuten kuin pissaamalla usein. Minunkin kissani pissaili usein ja en ensimmäisen kissan omistajana eli kokemattomana kissan hoitajana ymmärtänyt,  että joku vaiva pikkuisella. Eläinlääkräintarkastuksessa se huomattiin, kisu sai antibiootin ja siihen loppui se ylimääräinen pissailu. 
[/quote]

Ettekö te oikeesti osaa lukea? Tuossa oli jo mainittu että kissa käytetty kerran tarkastuksessa rokotusten yhteydessä ja tulehduksia ei löytynyt.

Vierailija
53/80 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti kissa on luovutettu liian nuorena. Liian aikaisin luovutetuilla tuollainen käytös on ihan normaalia.
Itse olisin vienyt piikille,ei se jatkuvastressi ole kissallekaan mielekästä.
Kaverini kissakävi kuseskelemaan aina kun vieraita oli käynyt,siihen missä vieras oli istunut. Vei eläinlääkäriin kissalle määrättiin masennuslääkkeet. Voisit vinkata uudelle omistajalle,että vie eläinlääkäriin ja kokeilee kissalle lääkitystä,jos ei toimi,niin piikille. Ei siellä eläinsuojelussakaan tuollaista kissaa katsella vaan piikille menee.

Vierailija
54/80 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein minusta teit, kaikkien kemiat ei vaan kohtaa, niin eläinten, kuin ihmistenkään. Jollekin toiselle kissa voi olla mitä mainioin ystävä vaikkei teidän kemiat kohdanneetkaan. Annoin itsekin pois eläimen, joka oli muuten mukava, ihana ja terve, mutta ei tultu toimeen eikä meidän välille muodostunut sidettä eikä ystävyyttä. Toinen eläin taas on selkeästi minun, se seuraa minua, nukkuu vieressä, haluaa olla lähellä ja tuottaa paljon iloa ja on ystävä.

Vierailija
55/80 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissa oli kyllä varmasti 12 viikkoinen. Tiedän kyseisten pentujen tarkan syntymäajan eli ei ole siitä kiinni että olisi luovutettu liian aikaisin. Jotkut vaan näköjään on luonnevikaisia.

Ap

Vierailija
56/80 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arka kissa ja eikun uuteen kotiin.. mahtaa olla hyvä elämä. Lemmikkiä ottaessa tulee tietää ne riskit että eläimen luonne voi olla ihan minkälainen vaan. Eikä niin, että kun eläin ei olekaan se täydellinen jota toivoi niin se annetaan pois. Muutto kodista toiseen on hyvin raskasta ja varsinkin jos eläin on kaiken lisäksi luonteeltaan arka. Ihmiset ottavat lemmikeitä liian heppoisin perustein ja kun vastaan tulee hankaluuksia niin sitten ollaan siirtämässä ongelma eteenpäin. Älä ainakaan tulevaisuudessa ota enää lemmikkiä.

Vierailija
57/80 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 12:33"]Minä tykkään kun kissa nuolee pimpukkaani karhealla kielellä. Tää kissa oli liian ujo niihin touhuihin.
Ap
[/quote]

Joo en tiedä kuka sairas tämän kirjotuksen takana on, mutta minä en ainakaan tätä kirjottanut.

T. Oikea ap

Vierailija
58/80 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 12:32"]Arka kissa ja eikun uuteen kotiin.. mahtaa olla hyvä elämä. Lemmikkiä ottaessa tulee tietää ne riskit että eläimen luonne voi olla ihan minkälainen vaan. Eikä niin, että kun eläin ei olekaan se täydellinen jota toivoi niin se annetaan pois. Muutto kodista toiseen on hyvin raskasta ja varsinkin jos eläin on kaiken lisäksi luonteeltaan arka. Ihmiset ottavat lemmikeitä liian heppoisin perustein ja kun vastaan tulee hankaluuksia niin sitten ollaan siirtämässä ongelma eteenpäin. Älä ainakaan tulevaisuudessa ota enää lemmikkiä.
[/quote]

Olisin kissan kyllä pitänyt jos ongelma olisi ollut pelkästään tämä arkuus. Harmi vaan että tuo kuseskelu liittyi siihen kanssa. Ja kuten sanoin, en halunnut jäädä odottamaan että se kusee vauvan sänkyyn tai päälle.

Ap

Vierailija
59/80 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 22:38"]

Tuolle pissaamiselle on aina syynsä. Kissa saattaa olla stressaantunut, hiekka olla vääränlaista tai santalaatikon "katto" ei ole sopiva kissalle (meillä yksi kissoista inhosi santalaatikon kantta ja siksi pissasi muualle). Tai voi olla että  kissalla ei ole tarpeeksi virikkeitä. Sitten syy voi olla ihan fyysinen ja siihen eläinlääkäri on oikea osoite.

Arkuus on ihan luonteenpiirre, jota tosin pystyisi kyllä "koulimaan". Ei väkisin syliin vaan kaikki tapahtuu kissan ehdoilla. Aikaa tuollainen vaatii.

[/quote]

Asiaa.

Tässä vielä kaksi neuvoa, joilla saat todennäköisemmin rohkean ja sisäsiistin kissan:

1) Älä ota alle 12 viikon ikäistä pentua. Kissanpentua EI SAA vieroittaa emostaan ennen 12 viikon ikää! Jos pentu viedään emolta liian aikaisin, siitä tulee todennäköisemmin arka/arvaamaton eikä se välttämättä ehdi oppia sisäsiistiksi. 12 viikkoa on ehdoton alaraja vieroittamiselle - monet rotukissan kasvattajat ottavat varman päälle ja luovuttavat pennut vasta 14 viikon ikäisinä. Tasapainoiset ja sosiaaliset kissat ovat pentuna saaneet olla tarpeeksi pitkään emonsa kanssa.

2) Pissaongelmat johtuvat useimmiten omistajasta (tosin fyysiset syyt kannatta ensin käydä sulkemassa pois eläinlääkärissä). Kissaa ahdistaa hirveästi, jos se ei saa tehdä tarpeitaan rauhassa tai jos astia on epäsiisti. Siivoa hiekka-astia tunnollisesti aamuin illoin - ethän itsekään haluaisi käydä sontaisella pöntöllä. :) Jos kissoja on useampi, varaa jokaiselle oma hiekka-astia. Sijoita astiat rauhallisiin paikkoihin, pois kulkuväylien läheisyydestä. Varaa kissalle myös mahdollisuus vetäytyä omaan rauhalliseen soppeensa, johon lapsilla ei ole pääsyä. Kissat viihtyvät usein ylhäällä katonrajassa, joten vaatekomeron ylähylly tai katonrajaan ulottuva kiipeilypuu on usein kissan mieleen ja vähentää stressiä.

Vierailija
60/80 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme kommentteja.

Me otettiin pari kissaa, kun tuttavalla oli vähän karannut tilanne käsistä ja kissoja kämppä täynnä - osa vietiin ns. eläinsuojaan (eli käytännössä piikille).

Jos nämä olisivat alkaneet kuseskella ympäriinsä tai alkaneet käyttäytyä agressiivisesti niin sinne olisivat sukulaistensa joukkoon päätyneet. Osoittautuivat kuitenkin varsin siivokäytöksisiksi yksilöiksi, mitä nyt vähän kynsivät sohvan käsinojaa ja oksentelevat kun ovat ahmineet liikaa.

En ole mikään kissaihminen, mutta kannan vastuuni noiden hoidossa ja hyvinvoinnissa. Mutta nurkkiin kuseksimista en katselisi kovin pitkään.

Tuossa AP:n tilanteessakin taloudessa on jo yksi kissa; välttämättä ne eivät olisi ikinä tottuneet toisiinsa niin, että tuo ruikkiminen olisi loppunut. Arka ja arvaamaton kissa on myös vauvan kannalta riski - eikä ole myöskään reilua kissaa kohtaan että se joutuu vauvan tuttavuudenteon kohteeksi jos sillä ei ole pienintäkään tottumusta sellaiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme