millainen vuorokausirytmi?
jos saat itse päättää, mihin aikaan herään ja menet nukkumaan? mikä on parasta luontaisessa vuorokausirytmissäsi? mikä pahinta?
Kommentit (40)
Minulle olisi luontaista valvoa ja öisin saisin enemmän aikaan, mutta se käy vanhenevalle ruumiille liian rankaksi. Saan ryppyjä ja migreenin, jos valvon vaikka viiteen aamulla. Niinpä menen yleensä 1-2 aikaan nukkumaan ja heräilen yhdeksältä.
Näin lomalla oon nukkunu just sen mukaan miten nukuttaa, meen nukkumaan 01-03 välillä ja herään 10-12 välillä.
Töitten vuoksi nukun yleensä joko 23-06 tai 00-07.
Herään n. 12-14 välillä ja menen nukkumaan siinä 4-5 välillä. Parasta on se, että nukun hyvin ja heräilemättä enkä tarvitse unilääkkeitä. Pahinta on se, että niin monet syyllistävät ja valittavat kuinka minulla menee koko päivä hukkaan enkä ehdi tehdä mitään. Hei haloo, vuorokauteni kestää ihan samat 24 tuntia kuin aamuseitsemältä heräävien.
menisin nukkumaan jokus puolenyön maissa tai jopa 1-2, heräisin noin klo 10. tällainen ei oikein sovi nyky-yhteiskuntaan....tai ttällaisia työpaikkoja, mihin tuo rytmi sopisi on vähän.
Nukkumaan 3-4 ja herääminen 10-11.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 21:08"]
Herään n. 12-14 välillä ja menen nukkumaan siinä 4-5 välillä. Parasta on se, että nukun hyvin ja heräilemättä enkä tarvitse unilääkkeitä. Pahinta on se, että niin monet syyllistävät ja valittavat kuinka minulla menee koko päivä hukkaan enkä ehdi tehdä mitään. Hei haloo, vuorokauteni kestää ihan samat 24 tuntia kuin aamuseitsemältä heräävien.
[/quote]
Niinpä. Olen huomannut, että lääkäreille tuntuu olevan tärkeintä saada potilas "normaalien ihmisten rytmiin", ihan kuin kaikilla luonnollinen rytmi olisi sama.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 21:08"]Herään n. 12-14 välillä ja menen nukkumaan siinä 4-5 välillä. Parasta on se, että nukun hyvin ja heräilemättä enkä tarvitse unilääkkeitä. Pahinta on se, että niin monet syyllistävät ja valittavat kuinka minulla menee koko päivä hukkaan enkä ehdi tehdä mitään. Hei haloo, vuorokauteni kestää ihan samat 24 tuntia kuin aamuseitsemältä heräävien.
[/quote]
Kuullut tuon saman että menee päivä hukkaan :D naurettava väite.
Menen itse nukkumaan n. klo 6 aamulla ja herään klo 13. Aivan ihana käydä yöllä lenkillä, siinä on jotain maagista kun muut nukkuvat. Yöllä myös leivon, käyn saunassa, teen periaatteessa samoja juttuja kuin päivällä tekisin.
Eli saan ihan yhtä paljon aikaan kuin muutkin jotka heräävät aamulla.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 21:12"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 21:08"]Herään n. 12-14 välillä ja menen nukkumaan siinä 4-5 välillä. Parasta on se, että nukun hyvin ja heräilemättä enkä tarvitse unilääkkeitä. Pahinta on se, että niin monet syyllistävät ja valittavat kuinka minulla menee koko päivä hukkaan enkä ehdi tehdä mitään. Hei haloo, vuorokauteni kestää ihan samat 24 tuntia kuin aamuseitsemältä heräävien. [/quote] Kuullut tuon saman että menee päivä hukkaan :D naurettava väite. Menen itse nukkumaan n. klo 6 aamulla ja herään klo 13. Aivan ihana käydä yöllä lenkillä, siinä on jotain maagista kun muut nukkuvat. Yöllä myös leivon, käyn saunassa, teen periaatteessa samoja juttuja kuin päivällä tekisin. Eli saan ihan yhtä paljon aikaan kuin muutkin jotka heräävät aamulla.
[/quote]
onko sinulla mahdollisuus tehdä tuota pitempään vai onko tuo loma-ajan rytmi? asutko maalla, kun käyt lenkillä öisin? itse käyn usein melko myöhään lenkillä, mutta tuntuu vähän turvattomalta...
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 21:16"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 21:12"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 21:08"]Herään n. 12-14 välillä ja menen nukkumaan siinä 4-5 välillä. Parasta on se, että nukun hyvin ja heräilemättä enkä tarvitse unilääkkeitä. Pahinta on se, että niin monet syyllistävät ja valittavat kuinka minulla menee koko päivä hukkaan enkä ehdi tehdä mitään. Hei haloo, vuorokauteni kestää ihan samat 24 tuntia kuin aamuseitsemältä heräävien. [/quote] Kuullut tuon saman että menee päivä hukkaan :D naurettava väite. Menen itse nukkumaan n. klo 6 aamulla ja herään klo 13. Aivan ihana käydä yöllä lenkillä, siinä on jotain maagista kun muut nukkuvat. Yöllä myös leivon, käyn saunassa, teen periaatteessa samoja juttuja kuin päivällä tekisin. Eli saan ihan yhtä paljon aikaan kuin muutkin jotka heräävät aamulla.
[/quote]
onko sinulla mahdollisuus tehdä tuota pitempään vai onko tuo loma-ajan rytmi? asutko maalla, kun käyt lenkillä öisin? itse käyn usein melko myöhään lenkillä, mutta tuntuu vähän turvattomalta...
[/quote]
Minustakin olisi ihanaa käydä yöllä lenkillä, mutta uskallus ei riitä.
onko täälä joku tosi aamuvirkku? joka herää tyyliin viideltä?
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 01:55"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 01:49"]
Haluaisin olla aamuvirkku niin että heräisin 05-07 ja menisin nukkumaan 22, mutta en tosiaan ole sellainen. Todellista vuorokausirytmiä en tiedä vielä kun olen sekoittanut sitä vaikka millä (kofeiini, stressaaminen, yökukkuminen ym) ja olen vasta tutustumassa siihen puoleen itsestäni. Näköjään rytmiksi on vakiintumassa jotain 23..01 - 09..12. Se on suuri muutos siihen verrattuna että aiemmin menin pahimmillani nukkumaan joskus 04-05 ja heräsin niin myöhään etten kehtaa sitä sanoa julkisesti (eli 13-15). Nyt on nukkumaanmeno vähän myöhässä kun tulin vasta kotiin ja muutekin otin tyhmänä päikkärit. Aamuhetket on parhaita ja inhottaa nukkua aina niiden ohi.
[/quote]
mulla on just sama tilanne, tai toive. kyllä aamuissa vaan on sitä jotain, silloin kun on levännyt ja rauhallinen olo. ja juuri ruo 5-7 olis heräämisaikana kätevä.
[/quote] HUREI! Heräsin tänään 06:30 ja eilenkin 09 :) tästäkö alkaa urani aamuvirkkuna? :)) Onpa voittajaolo! Mites alemmalla kommentoijalla menee?
t. toi ylempi kommentoija
Nukkumaan just sillon kun huvittaa, herään just sillon kun huvittaa. Jos väsyttää kuudelta aamulla niin sit menen nukkumaan kuudelta aamulla, jos väsyttää kymmeneltä illalla nii menen silloin. Herään sit jossainvaiheessa riippumatta kellonajasta. Mikäli on jotain menoa niin herätyskello on keksitty. Ja joo ei ole lapsia, puolisoa ja töidenkin osalta riittää, että hommat tulee tehdyksi riippumatta siitä mihin aikaan ne tekee.
22-07 nukkuisin. Ehkä jopa pidempään.
Nyt rytmi menny valoisten iltojen takia hakoteille(00-07) ja väsyttää niin paljon. Lapsi herää 06.30-07.30 välillä.
Illat on valoisia niin usein menen vielä pihahommiin ennen nukkumaan menoa, siivoilen sisällä ja hups kello on jo puolilla öin.
kohta nukkumaan, tähän aikaan alkaa väsyttää. herään joskus kymmenen maissa.
Haluaisin olla aamuvirkku niin että heräisin 05-07 ja menisin nukkumaan 22, mutta en tosiaan ole sellainen. Todellista vuorokausirytmiä en tiedä vielä kun olen sekoittanut sitä vaikka millä (kofeiini, stressaaminen, yökukkuminen ym) ja olen vasta tutustumassa siihen puoleen itsestäni. Näköjään rytmiksi on vakiintumassa jotain 23..01 - 09..12. Se on suuri muutos siihen verrattuna että aiemmin menin pahimmillani nukkumaan joskus 04-05 ja heräsin niin myöhään etten kehtaa sitä sanoa julkisesti (eli 13-15). Nyt on nukkumaanmeno vähän myöhässä kun tulin vasta kotiin ja muutekin otin tyhmänä päikkärit. Aamuhetket on parhaita ja inhottaa nukkua aina niiden ohi.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 01:49"]
[/quote]
mulla on just sama tilanne, tai toive. kyllä aamuissa vaan on sitä jotain, silloin kun on levännyt ja rauhallinen olo. ja juuri ruo 5-7 olis heräämisaikana kätevä.
Menisin nukkumaan 02-03 ja nukkuisin n.8 tuntia. Parasta hiljainen yöaika, pahinta tuon rytmin sovittaminen työelämään. Nimim. 04 herätys on kidutusta
Luontaista olisi mennä nukkumaan klo 02-03 ja herätä klo 10-12. Valitettavasti tuo nukkumaanmeno venähtää usein myös työviikkoina noin myöhään, kun herätys on klo 06-07. Eli vähille jää unet, mutta aikaisemminkaan ei nukuta. Aamulla ja päivällä kyllä nukuttaisi.
Menisin nukkumaan n.23-24, heräisin n.08. Talvella ehkä nukumaan meno n.1h aiemmin.
Nyt perheen takia rytmi 22.30-06.30. Arkena ihan ok, mutta vkl heräämiset (ja samalla pakko mennä ajoissa nukkumaan) syö naista.