Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei subjektiivista päivähoito-oikeutta rajattaisi vai pienten osalta?

Vierailija
17.07.2015 |

Entisaikoina lapset viettivät päivät naapuruston lasten seurassa: samassa pihapiirissä oli joka päivä samat tutut naamat ja isommat katsoivat pienten perään. Ihan toimivaa, mutta kiusaamisen ei puututtu ja lapsia kuoli tapaturmissa enemmän kuin nykyään. Muuten oikein hyvä.

Nykyään ihannetilanteessa isommilla lapsilla on tuttu päiväkotiryhmä, jossa on omanikäistä seuraa. Valtaosa lapsista on päiväkodissa vanhempien työssäkäynnin vuoksi, joten kotona vauvan kanssa oleva äiti ei oikein pysty järjestämään nelivuotiaalleen ikäistään seuraa itse. Ei ole enää niitä naapuruston lapsia pihalla, koska he ovat päiväkodissa!

"Avoimet päiväkodit" ja seurakuntien kerhot ovat ok vaihtoehto, mutta niiden ongelma on lasten vaihtuvuus ja rutiinien puute. Ei ole tuttuja kavereita aina paikalla, aikuisetkin saattavat vaihtua (keikkahoitajat/opet) ja niissä käydään silloin tällöin. Leikkiseuraa saa, mutta ei pysyviä ihmissuhteita. Se on nykyajan ongelma!

En tarkoita, että lapsen kuuluu olla aamusta iltaan päiväkodissa vauvasta saakka, vaan että esim. 4-5-vuotiaan on parempi päästä harjoittelemaan sosiaalisia taitojaan päiväkotiin mielummin kuin olla vauvan kanssa kotona.

Miksei subjektiivista päivähoito-oikeutta rajata siten, että se koskee esim. alle 3 tai 4-vuotiaita?? Pienet taaperot voi ihan hyvin hoitaa kotona, mutta joku 5-vuotias menettää paljon, jos hän joutuu vauvan takia jättämään tutun päiväkotinsa kaverit ja aikuiset vuodeksi ennen eskaria.

Ajatuksia?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin sellainen 5-vuotias, joka joutui jäämään kotiin vauvan takia. Kavereita ei enää päässyt näkemään kuin joskus viikonloppuisin, synttärikutsut jäivät saamatta ja esikoulussa olin ulkopuolinen. Vasta ala-asteen loppupuolella aloin olla taas kunnolla mukana porukassa, sitä ennen oli kauhean yksinäistä. Vaikka olin vain vuoden poissa!

Ajatelkaa niitä lapsianne, jo tuon ikäisille kaverit ovat tärkeitä!

Vierailija
2/28 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olennyksityinen pph ja meillä vanhemmat saavat palvelusetelin jos ovat töissä tai opiskelevat. Tuolloin hoitomaksu on sama kuin kunnallisessa eli vanhempien tulojen mukainen. Sosiaalisen perustein voi saada hoitopaikan 10 päivälle kuukaudessa.
Minun mielestäni tämä olisi aivan loistava systeemi kunnallisen puolellekkin. Eli hoitopaikan saisi lapsilleen vain töissä käyvät ja opiskelevat vanhemmat.
Muutkin toki saisivat, mutta maksaisivat todellistennkustannusten mukaan eli sen 800-1000e /kk hoitomaksu.

Ja sitten vaikka neuvolan suosituksesta sosiaalitaåaukset ja muut yliväsyneet vanhemmat vois saada sen 10 päivän sopparin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 17:43"]

Minä olennyksityinen pph ja meillä vanhemmat saavat palvelusetelin jos ovat töissä tai opiskelevat. Tuolloin hoitomaksu on sama kuin kunnallisessa eli vanhempien tulojen mukainen. Sosiaalisen perustein voi saada hoitopaikan 10 päivälle kuukaudessa. Minun mielestäni tämä olisi aivan loistava systeemi kunnallisen puolellekkin. Eli hoitopaikan saisi lapsilleen vain töissä käyvät ja opiskelevat vanhemmat. Muutkin toki saisivat, mutta maksaisivat todellistennkustannusten mukaan eli sen 800-1000e /kk hoitomaksu. Ja sitten vaikka neuvolan suosituksesta sosiaalitaåaukset ja muut yliväsyneet vanhemmat vois saada sen 10 päivän sopparin.

[/quote]

Eikö pph ole vähän niin kuin pienille lapsille? Isommille päiväkoti on yleensä parempi paikka, kun siellä on opettajat ja pedagogista toimintaa, eikä pelkkää hoitoa... Eihän koululaisiakaan jaeta kahteen paikkaan siten, että osassa on ope, osassa vain koulunkäyntiavustaja!

Vierailija
4/28 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 17:42"]Minä olin sellainen 5-vuotias, joka joutui jäämään kotiin vauvan takia. Kavereita ei enää päässyt näkemään kuin joskus viikonloppuisin, synttärikutsut jäivät saamatta ja esikoulussa olin ulkopuolinen. Vasta ala-asteen loppupuolella aloin olla taas kunnolla mukana porukassa, sitä ennen oli kauhean yksinäistä. Vaikka olin vain vuoden poissa!

Ajatelkaa niitä lapsianne, jo tuon ikäisille kaverit ovat tärkeitä!
[/quote]

Mutta siellä puistossa pihalla olisi niitä kavereita kun ne kaikki 5 vuotiaat joiden vanhemmista edes toinen olisi kotona olisi kotona.

Vierailija
5/28 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 17:45"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 17:43"]

Minä olennyksityinen pph ja meillä vanhemmat saavat palvelusetelin jos ovat töissä tai opiskelevat. Tuolloin hoitomaksu on sama kuin kunnallisessa eli vanhempien tulojen mukainen. Sosiaalisen perustein voi saada hoitopaikan 10 päivälle kuukaudessa. Minun mielestäni tämä olisi aivan loistava systeemi kunnallisen puolellekkin. Eli hoitopaikan saisi lapsilleen vain töissä käyvät ja opiskelevat vanhemmat. Muutkin toki saisivat, mutta maksaisivat todellistennkustannusten mukaan eli sen 800-1000e /kk hoitomaksu. Ja sitten vaikka neuvolan suosituksesta sosiaalitaåaukset ja muut yliväsyneet vanhemmat vois saada sen 10 päivän sopparin.

[/quote]

Eikö pph ole vähän niin kuin pienille lapsille? Isommille päiväkoti on yleensä parempi paikka, kun siellä on opettajat ja pedagogista toimintaa, eikä pelkkää hoitoa... Eihän koululaisiakaan jaeta kahteen paikkaan siten, että osassa on ope, osassa vain koulunkäyntiavustaja!
[/quote]

Ei tässä ole kyse siitä minkä ikäisille hoitopaikka on. Vaan tuosta systeemistä. Se toimii täällä myös yksityisissä päiväkodeissa.
Minulla on muuten 2x5v. Ja 2x3v nyt hoidossa. Kaikki olleet jo pidempään eikä kenenkään vanhempi halunnut vaihtaa lapsiaan päiväkotiin vaikka kasvavat. Päinvastoin kiittelevät jatkuvasti siitä miten ihana hoitopaikka heidän lapsilla on.

Vierailija
6/28 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 17:45"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 17:42"]Minä olin sellainen 5-vuotias, joka joutui jäämään kotiin vauvan takia. Kavereita ei enää päässyt näkemään kuin joskus viikonloppuisin, synttärikutsut jäivät saamatta ja esikoulussa olin ulkopuolinen. Vasta ala-asteen loppupuolella aloin olla taas kunnolla mukana porukassa, sitä ennen oli kauhean yksinäistä. Vaikka olin vain vuoden poissa! Ajatelkaa niitä lapsianne, jo tuon ikäisille kaverit ovat tärkeitä! [/quote] Mutta siellä puistossa pihalla olisi niitä kavereita kun ne kaikki 5 vuotiaat joiden vanhemmista edes toinen olisi kotona olisi kotona.

[/quote]

Kuule, me kävimme äidin ja pikkusiskon (vauva) kanssa puistossa ja siellä oli vain vauvoja/taaperoita. Leikin heidän kanssaan hiekkalaatikolla, mutta se oli aika tylsää. T: 2

Vierailija
7/28 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 17:45"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 17:43"]

[/quote]

[/quote]

Huh, huomaa ettet ole siellä päiväkodissa juuri käynyt. Etkö yhtäännole seurannut esim. Tätä vain kaksi kättä kampanjaa missä moni pk.n työntekijä huutaa kilpaa miten päiväkodissa ei todellakaan pysty näillä lapsimäärillä toteuttamaan oikein minkäänlaista saatikka laadukasta varhaiskasvatusta.

Vierailija
8/28 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 17:48"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 17:45"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 17:42"]Minä olin sellainen 5-vuotias, joka joutui jäämään kotiin vauvan takia. Kavereita ei enää päässyt näkemään kuin joskus viikonloppuisin, synttärikutsut jäivät saamatta ja esikoulussa olin ulkopuolinen. Vasta ala-asteen loppupuolella aloin olla taas kunnolla mukana porukassa, sitä ennen oli kauhean yksinäistä. Vaikka olin vain vuoden poissa! Ajatelkaa niitä lapsianne, jo tuon ikäisille kaverit ovat tärkeitä! [/quote] Mutta siellä puistossa pihalla olisi niitä kavereita kun ne kaikki 5 vuotiaat joiden vanhemmista edes toinen olisi kotona olisi kotona.

[/quote]

Kuule, me kävimme äidin ja pikkusiskon (vauva) kanssa puistossa ja siellä oli vain vauvoja/taaperoita. Leikin heidän kanssaan hiekkalaatikolla, mutta se oli aika tylsää. T: 2
[/quote]

Niin koska moni 5v. oli siellä virikehoidossa. Jos se ei olisi mahdollista olisi niitäkin siellä puistossa.

Vierailija
9/28 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 17:45"]

[/quote]

Miksi pitäisi palata jonnekin 70-luvulle? Nykyään lapset saavat varhaiskasvatusta, parhaimmillaan koulutettujen opettajien tarjoamana. Antaa aika paljon paremmat eväät koulutielle kuin leikkikentällä keskenään lojuminen...

Sitä paitsi monissa maissa pakollinen koulu (eli samanlainen varhaiskasvatus, vain eri nimellä) alkaa 4-5-vuotiaana. Mikseivät suomalaislapset muka hyötyisi siitä?

Vierailija
10/28 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 17:49"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 17:45"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 17:43"] Minä olennyksityinen pph ja meillä vanhemmat saavat palvelusetelin jos ovat töissä tai opiskelevat. Tuolloin hoitomaksu on sama kuin kunnallisessa eli vanhempien tulojen mukainen. Sosiaalisen perustein voi saada hoitopaikan 10 päivälle kuukaudessa. Minun mielestäni tämä olisi aivan loistava systeemi kunnallisen puolellekkin. Eli hoitopaikan saisi lapsilleen vain töissä käyvät ja opiskelevat vanhemmat. Muutkin toki saisivat, mutta maksaisivat todellistennkustannusten mukaan eli sen 800-1000e /kk hoitomaksu. Ja sitten vaikka neuvolan suosituksesta sosiaalitaåaukset ja muut yliväsyneet vanhemmat vois saada sen 10 päivän sopparin. [/quote] Eikö pph ole vähän niin kuin pienille lapsille? Isommille päiväkoti on yleensä parempi paikka, kun siellä on opettajat ja pedagogista toimintaa, eikä pelkkää hoitoa... Eihän koululaisiakaan jaeta kahteen paikkaan siten, että osassa on ope, osassa vain koulunkäyntiavustaja! [/quote] Huh, huomaa ettet ole siellä päiväkodissa juuri käynyt. Etkö yhtäännole seurannut esim. Tätä vain kaksi kättä kampanjaa missä moni pk.n työntekijä huutaa kilpaa miten päiväkodissa ei todellakaan pysty näillä lapsimäärillä toteuttamaan oikein minkäänlaista saatikka laadukasta varhaiskasvatusta.

[/quote]

No tämä riippuu päiväkodista. Kannattaisko sitten vaatia lapsimäärien pienennystä eikä hyväksyä leikkauksia!!!

Minun lasteni päiväkodissa on 2 pätevää opea ja 1 hoitaja ryhmässä. Eikä tarvitse viedä muskariin/liikuntaharrastuksiin kun kaiken saa päiväkotipäivän aikana! Tiedän kyllä, ettei kaikkialla ole näin onnekasta...

Vierailija
11/28 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitusohjelmassa oleva esitys päivähoito-oikeuden rajaamisesta osa-aikaiseksi ei montskaan perhettä koske mitenkään muuten kuin että pitää vain joitain todistuksia kiikuttaa päivähoitoon. Todella harva kotivanhemman/työttömän lapsi on kokopäivähoidossa.

Vierailija
12/28 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 17:53"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 17:49"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 17:45"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 17:43"] Minä olennyksityinen pph ja meillä vanhemmat saavat palvelusetelin jos ovat töissä tai opiskelevat. Tuolloin hoitomaksu on sama kuin kunnallisessa eli vanhempien tulojen mukainen. Sosiaalisen perustein voi saada hoitopaikan 10 päivälle kuukaudessa. Minun mielestäni tämä olisi aivan loistava systeemi kunnallisen puolellekkin. Eli hoitopaikan saisi lapsilleen vain töissä käyvät ja opiskelevat vanhemmat. Muutkin toki saisivat, mutta maksaisivat todellistennkustannusten mukaan eli sen 800-1000e /kk hoitomaksu. Ja sitten vaikka neuvolan suosituksesta sosiaalitaåaukset ja muut yliväsyneet vanhemmat vois saada sen 10 päivän sopparin. [/quote] Eikö pph ole vähän niin kuin pienille lapsille? Isommille päiväkoti on yleensä parempi paikka, kun siellä on opettajat ja pedagogista toimintaa, eikä pelkkää hoitoa... Eihän koululaisiakaan jaeta kahteen paikkaan siten, että osassa on ope, osassa vain koulunkäyntiavustaja! [/quote] Huh, huomaa ettet ole siellä päiväkodissa juuri käynyt. Etkö yhtäännole seurannut esim. Tätä vain kaksi kättä kampanjaa missä moni pk.n työntekijä huutaa kilpaa miten päiväkodissa ei todellakaan pysty näillä lapsimäärillä toteuttamaan oikein minkäänlaista saatikka laadukasta varhaiskasvatusta.

[/quote]

No tämä riippuu päiväkodista. Kannattaisko sitten vaatia lapsimäärien pienennystä eikä hyväksyä leikkauksia!!!

Minun lasteni päiväkodissa on 2 pätevää opea ja 1 hoitaja ryhmässä. Eikä tarvitse viedä muskariin/liikuntaharrastuksiin kun kaiken saa päiväkotipäivän aikana! Tiedän kyllä, ettei kaikkialla ole näin onnekasta...

[/quote]

Miksi alapeukku? Onko väärin, että lapset jopa hyötyvät päiväkodissa olostaan eivätkä ole siellä vain säilössä?

Se on kyllä huono juttu, ettei kaikkialla ole niin. Se epätasa-arvoistaa lapsia jo ennen koulun alkua!

Vierailija
13/28 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 17:58"]

Hallitusohjelmassa oleva esitys päivähoito-oikeuden rajaamisesta osa-aikaiseksi ei montskaan perhettä koske mitenkään muuten kuin että pitää vain joitain todistuksia kiikuttaa päivähoitoon. Todella harva kotivanhemman/työttömän lapsi on kokopäivähoidossa.

[/quote]

Jännästi aina näissä keskusteluissa kaikki haukkujat kuulemma tuntevat sellaisia perheitä! Vaikkei niitä "väärikäyttäjiä" ole kuin ehkä prosentti ja hekin saattavat esim. kärsiä mielenterveysongelmista ja siksi lapset ovat paljon tarhassa...

Vierailija
14/28 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 17:53"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 17:49"]

[/quote]

[/quote]

Mitäs muuta tuolla isolla kampanjalla vaaditaan kuin sitä ettei uusi laki tulisi voimaan missä ryhmäkokoja kasvatetaan. Ei auttanut mitään vaan laki astuu voimaan.
Ei ne opet ja hoitaja ole kaikki paikalla siellä sinunkaan lapsesi pk.ssa kokoaikaa vaan ihan vuoroissa työskentelevät.

Vierailija
15/28 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Subjektiivisen päivähoidon rajaushan tarkoittaa sitä, että jos vanhemmista toinen on kotona, on lapsella oikeus puolipäivähoitoon. Eikö se 4 tuntia päivässä muka oikeasti riitä virikkeeksi ja kaverisuhteiden ylläpitoon yli 4-vuotiaille??

Vierailija
16/28 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 18:02"]

Subjektiivisen päivähoidon rajaushan tarkoittaa sitä, että jos vanhemmista toinen on kotona, on lapsella oikeus puolipäivähoitoon. Eikö se 4 tuntia päivässä muka oikeasti riitä virikkeeksi ja kaverisuhteiden ylläpitoon yli 4-vuotiaille??

[/quote]

4h ei oikein sovi päiväkodin arkeen, jos siis on samassa ryhmässä kokopäiväisten kanssa. 5h olisi parempi t: lto

Vierailija
17/28 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 18:01"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 17:53"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 17:49"] [quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 17:45"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 17:43"] Minä olennyksityinen pph ja meillä vanhemmat saavat palvelusetelin jos ovat töissä tai opiskelevat. Tuolloin hoitomaksu on sama kuin kunnallisessa eli vanhempien tulojen mukainen. Sosiaalisen perustein voi saada hoitopaikan 10 päivälle kuukaudessa. Minun mielestäni tämä olisi aivan loistava systeemi kunnallisen puolellekkin. Eli hoitopaikan saisi lapsilleen vain töissä käyvät ja opiskelevat vanhemmat. Muutkin toki saisivat, mutta maksaisivat todellistennkustannusten mukaan eli sen 800-1000e /kk hoitomaksu. Ja sitten vaikka neuvolan suosituksesta sosiaalitaåaukset ja muut yliväsyneet vanhemmat vois saada sen 10 päivän sopparin. [/quote] Eikö pph ole vähän niin kuin pienille lapsille? Isommille päiväkoti on yleensä parempi paikka, kun siellä on opettajat ja pedagogista toimintaa, eikä pelkkää hoitoa... Eihän koululaisiakaan jaeta kahteen paikkaan siten, että osassa on ope, osassa vain koulunkäyntiavustaja! [/quote] Huh, huomaa ettet ole siellä päiväkodissa juuri käynyt. Etkö yhtäännole seurannut esim. Tätä vain kaksi kättä kampanjaa missä moni pk.n työntekijä huutaa kilpaa miten päiväkodissa ei todellakaan pysty näillä lapsimäärillä toteuttamaan oikein minkäänlaista saatikka laadukasta varhaiskasvatusta. [/quote] No tämä riippuu päiväkodista. Kannattaisko sitten vaatia lapsimäärien pienennystä eikä hyväksyä leikkauksia!!! Minun lasteni päiväkodissa on 2 pätevää opea ja 1 hoitaja ryhmässä. Eikä tarvitse viedä muskariin/liikuntaharrastuksiin kun kaiken saa päiväkotipäivän aikana! Tiedän kyllä, ettei kaikkialla ole näin onnekasta... [/quote] Mitäs muuta tuolla isolla kampanjalla vaaditaan kuin sitä ettei uusi laki tulisi voimaan missä ryhmäkokoja kasvatetaan. Ei auttanut mitään vaan laki astuu voimaan. Ei ne opet ja hoitaja ole kaikki paikalla siellä sinunkaan lapsesi pk.ssa kokoaikaa vaan ihan vuoroissa työskentelevät.

[/quote]

Uusi laki tulee voimaan 1.8. ja siinä rajaus yli 3v on 1:7. Hallitusohjelma muuttaisi tätä lakia "vasta" 1.1.2016 joten korjaa tietosi.

Vierailija
18/28 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-tuntinenkin päuvä on osa-aikaista

Vierailija
19/28 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 18:05"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 18:01"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 17:53"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 17:49"] [quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 17:45"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 17:43"] Minä olennyksityinen pph ja meillä vanhemmat saavat palvelusetelin jos ovat töissä tai opiskelevat. Tuolloin hoitomaksu on sama kuin kunnallisessa eli vanhempien tulojen mukainen. Sosiaalisen perustein voi saada hoitopaikan 10 päivälle kuukaudessa. Minun mielestäni tämä olisi aivan loistava systeemi kunnallisen puolellekkin. Eli hoitopaikan saisi lapsilleen vain töissä käyvät ja opiskelevat vanhemmat. Muutkin toki saisivat, mutta maksaisivat todellistennkustannusten mukaan eli sen 800-1000e /kk hoitomaksu. Ja sitten vaikka neuvolan suosituksesta sosiaalitaåaukset ja muut yliväsyneet vanhemmat vois saada sen 10 päivän sopparin. [/quote] Eikö pph ole vähän niin kuin pienille lapsille? Isommille päiväkoti on yleensä parempi paikka, kun siellä on opettajat ja pedagogista toimintaa, eikä pelkkää hoitoa... Eihän koululaisiakaan jaeta kahteen paikkaan siten, että osassa on ope, osassa vain koulunkäyntiavustaja! [/quote] Huh, huomaa ettet ole siellä päiväkodissa juuri käynyt. Etkö yhtäännole seurannut esim. Tätä vain kaksi kättä kampanjaa missä moni pk.n työntekijä huutaa kilpaa miten päiväkodissa ei todellakaan pysty näillä lapsimäärillä toteuttamaan oikein minkäänlaista saatikka laadukasta varhaiskasvatusta. [/quote] No tämä riippuu päiväkodista. Kannattaisko sitten vaatia lapsimäärien pienennystä eikä hyväksyä leikkauksia!!! Minun lasteni päiväkodissa on 2 pätevää opea ja 1 hoitaja ryhmässä. Eikä tarvitse viedä muskariin/liikuntaharrastuksiin kun kaiken saa päiväkotipäivän aikana! Tiedän kyllä, ettei kaikkialla ole näin onnekasta... [/quote] Mitäs muuta tuolla isolla kampanjalla vaaditaan kuin sitä ettei uusi laki tulisi voimaan missä ryhmäkokoja kasvatetaan. Ei auttanut mitään vaan laki astuu voimaan. Ei ne opet ja hoitaja ole kaikki paikalla siellä sinunkaan lapsesi pk.ssa kokoaikaa vaan ihan vuoroissa työskentelevät.

[/quote]

Uusi laki tulee voimaan 1.8. ja siinä rajaus yli 3v on 1:7. Hallitusohjelma muuttaisi tätä lakia "vasta" 1.1.2016 joten korjaa tietosi.

[/quote]

Niin ja yleensä päiväkodin arjessa opettaja/hoitaja on yksin vain aamulla/iltapäivällä kun lapsia on vähemmän, ellei kyseessä ole joku surkeasti johdettu päiväkoti. Aamupäivällä kun kaikki lapset ovat paikalla, myös henkilökunta on samaan aikaan paikalla. Tosin joissain paikoissa lasketaan opettaja läsnäolevaksi, vaikka hän tekisi pakollisia paperihommia toisessa huoneessa... Kaikella mahdollisella sitä yritetään kikkailla.

Vierailija
20/28 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 18:03"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 18:02"]

[/quote]

4h ei oikein sovi päiväkodin arkeen, jos siis on samassa ryhmässä kokopäiväisten kanssa. 5h olisi parempi t: lto
[/quote]

Miten hoitoaika 8-12 ei sovi päiväkodin arkeen samassa ryhmässä kokopäivälasten kanssa? Tuohan on juuri se aika, jolloin useimmissa päiväkodeissa esim. toimintatuokiot pidetään ja tuolloin myös ulkoillaan. Lounaan jälkeen sitten osa menee lepäämään ja osa haetaan kotiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä