Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaiseen maanpuolustustoimintaan armeijaa käymätön voi osallistua?

Vierailija
22.02.2022 |

Kertokaa, asiasta tietävät! Olen kohta kolmekymppinen nainen enkä siis ole käynyt armeijaa, lähinnä kai siksi, etten oikeastaan osannut ajatella sellaista edes vaihtoehtona silloin kun sen aika olisi ollut. Lähipiirissä ei vaan ollut sellaista mallia ja toki olin muutenkin kiireinen opiskelujen ja töiden kanssa. Nyt se ikkuna onkin jo umpeutunut, sillä täytän kohta kolmekymmentä.

Olen kuitenkin tosi isänmaallinen, vanhemmiten vielä enemmän, ja nyt haluaisin kantaa korteni kekoon ja olla edes jollain tavalla "valmistautunut" kaikkiin mahdollisiin skenaarioihin näissä maailmanpolitiikan myllerryksissä. Ärsyttää tunne siitä, että tällä hetkellä sitä vain ajelehtii voimattomana ja odottaa paskat housussa, mitä tapahtuu. Tuntuisi varmaan paremmalta jos olisi edes jotain tietotaitoa näistä asioista. Olen hyvässä fyysisessä kunnossa ja järkikin leikkaa, joten varmasti voisin olla jotenkin hyödyksi. Koulutusta ja työkokemusta minulla on viestinnän alalta.

Kertokaa siis kokemuksia, ehdotuksia, mitä vaan! Mitä voisin tehdä? Oletteko itse mukana jonkinlaisessa toiminnassa?

Kommentit (98)

Vierailija
41/98 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiapukurssi, verenluovutus, maanpuolustuskurssi.

Suuri hätävara, vaatteita, energiaa, lääkkeitä, ruokaa. Suojapaikka. Kerää muutama luotettava henkilö.

Rukoile rauhaa.

Harmi, että liian myöhään herätään.

Vierailija
42/98 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina rintamalla naisia tarvitaan ;)

Esim krhöm "niihin hommiin"...

Aseveljen peräreikä toimi viime sodissakin.

Venäjällä näin nykyäänkin, kuten myös viime sodissa. Suomen armeijassa ei ole homoiltu koskaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/98 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräytä poika tai pari uhrattavaks.

Vierailija
44/98 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sodan aikana sinut sysätään sinne minne tarvitaan lisää käsipareja. Ensimmäisen ja toisen maailmansodan aikana se tarkoitti että naiset meni miesten töihin kun ukot oli rintamalla. Eli kun itärajalla paukkuu niin sinä todennäköisesti teet haalarit päällä uutta asfalttia tielle.

Oikea sota on poikkeustila, silloin ei kansalaisilla ole juuri sanan- tai valitusvaltaa kun valtio käskee mitä tehdä ja mihin mennä. Jos Suomella ikinä menee sota huonosti ja suurin osa miehistä kuolleita niin silloin myös sivarit pusketaan rintamalle kuolemantuomion uhalla. Sen jälkeen vanhukset ja alaikäiset.

Vierailija
45/98 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina rintamalla naisia tarvitaan ;)

Esim krhöm "niihin hommiin"...

Aseveljen peräreikä toimi viime sodissakin.

Venäjällä näin nykyäänkin, kuten myös viime sodissa. Suomen armeijassa ei ole homoiltu koskaan.

Sen sijaan lotan kaikki 3 holea kelpaavat ;)

Mikä sinulla on tavoitteena? Saada itsesi näyttämään mahdollisimman typerältä samaan aikaan, kun aikuiset miettii aikuisten asioita?

Vierailija
46/98 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältäkin pisteet vapaaehtoisen maanpuolustuksen kursseille, SRA:n (sovellettu reserviläisammunta) sekä Practicalin harrastamiselle. Myös kriittisten alojen osaaminen on yksi osa maanpuolustusta. Esim. lääkehuollon, viestintätekniikan, kyberturvallisuuden, vesihuollon asioiden osaaminen koulutuksen ja harrastuksen kautta on osa maanpuolustusta.

Vierailija
47/98 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konkreettisesti voi rauhan aikana osallistua esimerkiksi sotilaskotitoimintaan. Muuten kannattaa pitää yllä ensiaputaitoja ja opetella erilaisissa poikkeusolosuhteissa (esim. sähköttömyys) selviämistä, erätaidot ovat myös hyödyksi nykyaikanakin.

Vierailija
48/98 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten ihmeessä tämäkin täysin asiallinen aloitus on saanut näin paljon alapeukutuksia? Pistää oikeasti miettimään, millaista sakkia täällä nykyään hiippailee.

Koska pitää olla todella hölmö jos löytää tästä maasta jotain puolustettavaa.

Seuraavankin kriisin keskellä Sannuli nauraa corona-pullo kädessä ja ottaa ihQ selfieitä Tuuren kanssa.

Roadmanit loikovat pilvessä omissa luukuissaan ja kokkarit lähtevät etelän aurinkoon ja huutavat köyhää työläistä hoitamaan paskahommat. Ei ki!

Vierailija
49/98 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miten ihmeessä tämäkin täysin asiallinen aloitus on saanut näin paljon alapeukutuksia? Pistää oikeasti miettimään, millaista sakkia täällä nykyään hiippailee.

Seuraavankin kriisin keskellä Sannuli nauraa corona-pullo kädessä ja ottaa ihQ selfieitä Tuuren kanssa.

Roadmanit loikovat pilvessä omissa luukuissaan ja kokkarit lähtevät etelän aurinkoon ja huutavat köyhää työläistä hoitamaan paskahommat. Ei ki!

Jos olisit joskus poistunut kotipitäjää pitemmälle, niin tietäisit, että maailmanlaajuisella tasolla Suomessa on asiat yhä uskomattoman hyvin. Tervemenoa vaan etsimään sitä Shangri-Lata, missä kuvittelet asioiden olevan paremmin. Miksi et itse asiassa ole jo lähtenyt?

Vierailija
50/98 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisit joskus poistunut kotipitäjää pitemmälle, niin tietäisit, että maailmanlaajuisella tasolla Suomessa on asiat yhä uskomattoman hyvin. Tervemenoa vaan etsimään sitä Shangri-Lata, missä kuvittelet asioiden olevan paremmin. Miksi et itse asiassa ole jo lähtenyt?

Tällä hetkellä työsoppari vielä muutaman kuukauden voimassa. Sen jälkeen voisin kyllä lähteäkin.

Vierailija
51/98 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sotilaskotisisariakin voi tarvittaessa knullia

Vierailija
52/98 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan ihmettelen miten äidit suostuisivat nykyaikana siihen, että sukupuolen perusteella jopa alaikäisiä lapsia lähetettäis kuolemaan.

Vierailija
53/98 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut tältä maalta mm. ilmaisen terveydenhuollon ja korkeakoulututkinnon, opintojen ajaksi tukea opintoihin ja asumiseen. Veljeni henki pelastettiin liki ilmaisella leikkauksella ja pitkällisellä jälkihoidolla, joka jossain Jenkeissä olisi maksanut todennäköisesti toistasataa tuhatta. Siinä on minulle ihan riittävästi aihetta puolustamiseen. Lapsellista ajatella, etten pistä tikkua ristiin yleisen hyvän vuoksi ellen saa hopeatarjottimella just sitä kaikkea mitä haluan, ilman omaa vaivannäköä.

Kiitos kaikille asialliselle vastaajille!

Ap

Vierailija
54/98 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä työsoppari vielä muutaman kuukauden voimassa. Sen jälkeen voisin kyllä lähteäkin.

Niin varmaan. Todellisuudessa vingut täällä Suomen paskuudesta hamaan tappiin saakka mutta mitään et tee koska et muualla pärjää.

Vierailija
55/98 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa perehtyä sissisodan taktiikoihin ja tienvarsipommien valmistamiseen. Molemmat osoittautuivat tehokkaiksi afganistanilaisten häätäessä maata miehittäneen neuvostoarmeijan.

Vierailija
56/98 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täältäkin pisteet vapaaehtoisen maanpuolustuksen kursseille, SRA:n (sovellettu reserviläisammunta) sekä Practicalin harrastamiselle. Myös kriittisten alojen osaaminen on yksi osa maanpuolustusta. Esim. lääkehuollon, viestintätekniikan, kyberturvallisuuden, vesihuollon asioiden osaaminen koulutuksen ja harrastuksen kautta on osa maanpuolustusta.

Hyviä neuvoja, kiitos.

Vierailija
57/98 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut tältä maalta mm. ilmaisen terveydenhuollon ja korkeakoulututkinnon, opintojen ajaksi tukea opintoihin ja asumiseen. Veljeni henki pelastettiin liki ilmaisella leikkauksella ja pitkällisellä jälkihoidolla, joka jossain Jenkeissä olisi maksanut todennäköisesti toistasataa tuhatta. Siinä on minulle ihan riittävästi aihetta puolustamiseen. Lapsellista ajatella, etten pistä tikkua ristiin yleisen hyvän vuoksi ellen saa hopeatarjottimella just sitä kaikkea mitä haluan, ilman omaa vaivannäköä.

Ap

Sitähän ei kukaan valitse mihin maahan syntyy ja missä omat läheiset ovat. Voi lähteä vasta myöhemmin luomaan omaa elämäänsä muualle. Ymmärrän kyllä monia nuoria, varsinkin miehiä, jotka eivät näe maata ja sen nykyistä arvomaailmaa puolustsmisen arvoiseksi.

Vierailija
58/98 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Silti nuo syyt eivät saaneet sua aiemmin armeijaan?? Omituista.

Vierailija
59/98 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sitähän ei kukaan valitse mihin maahan syntyy ja missä omat läheiset ovat. Voi lähteä vasta myöhemmin luomaan omaa elämäänsä muualle. Ymmärrän kyllä monia nuoria, varsinkin miehiä, jotka eivät näe maata ja sen nykyistä arvomaailmaa puolustsmisen arvoiseksi.

Ei minuakaan kaikki nykyajan maailmanmeno miellytä, mutta sitten ei auta kuin ryhtyä omalla toiminnallaan ajamaan muutosta. Mitä siitä tulee, jos kaikki vain livistävät?

Vierailija
60/98 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

MPK koulutuskalenterista löytyy plajin vaihtoehtoja alueittain. Itse olen kohta viisikymppinen perheenäiti ja harjoittelin tuossa pari vuotta sitten MPK:n kursseilla pistooli- ja kivääriammuntaa ja suoritin SRA -kurssinkin. Lähinnä siksi, että koska olen sitä ikäluokkaa, joka ei armeijaan koskaan päässyt , katsoin kuitenkin tärkeäksi taidoksi oppia käsittelemään aseita turvallisesti ja edes jonkinlaisella osumatarkkuudella. Nyt on hauskaa, kun meille tulee Reserviläinen-lehti minun nimellä, aina miehen kanssa naureskellaan.... Olen myös jonkun verran perehtynyt ja opiskellut yleistä kriisitilanteisiin valmistautumista eli preppaamista. Kotivara kunnossa jne. Kriisitilanteessa minun roolini kuitenkin menee lääkärin ammattini mukaan, tuskin on varaa laittaa meitä kuitenkaan sinne räiskintähommiin vaan enemmän sinne paikkauspuolelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän