Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodin henkilökunnan vaatetus

09.07.2015 |

Hei!

Teen Pro Gradu-tutkielmaani lastentarhanopettajien sekä lastenhoitajien työvaatteista. Ja haluaisin nyt saada vanhempien näkemyksiä päiväkodin henkilökunnan vaatteista. Millaisiin vaatteisiin heidän pitäisi pukeutua? Onko ihan sama mitä heillä on päällään? Tuleeko henkilökunnan vaatteisiin kiinnitettyä huomiota lapsia päiväkotiin viedessä?

=Anna Yrjänä

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ukkonne ei varmaan saa sitten liikkua mihinkään kotoa, jos pitää varoa liian hyvännäköisesti pukeutuneiga naisia. Itse tarhatätinä tykkäsin pukeutua siististi ja mukavasti, useimmissa paudoissani on v-kaulus, en tykkää kaulan lähelle tulevista vaatteista. Ja kesällä sään mukaan, toppiin tai toppahousuihin 😊

Hyvännäköinen ei tarkoita säädytöntä esim. sitä että rintavako pursuilee kaula-aukosta. Toivottavasti et nyt kuitenkaan tuolla v-kauluksella tarkoita näitä tyrkkypaitoja.

Vierailija
22/33 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helvetti mikä aihe. :D Toivottavasti tää on joku provo tai sitten oikeesti alkaa jo melkeinpä vituttaa, että tällaiseen yliopistossa tuhlataan aikaa :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ohjeistettu etta ei narutoppeja ja hameen/lahkeen pituus vahintaan puoleenreiteen. Tama ohjeistus on mielestani ihan hyva ja koskeekin lahinna kesakuumalla pukeutumista. ihan normaaleihin arkivaatteisiin meilla tyontekijat pukeutuukin , pitaa tarjeta ulkona ja helppo liikkua. Jos jollain on tosi kuuma kroppa niin kylla se nakyy kaikista vaatteista etta parempi vaan lukita miehet kellariin. Kunnan paivakodissa siis olen.

Vierailija
24/33 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa työskennellessäni en ole koskaan saanut ohjeistusta pukeutumiseeni.

Itse olen huomannut että vaatteiden kannattaa olla mukavat, käytännölliset ja säähän sopivat. Mielellään tietysti väriä voisi olla mutta itselläni nyt harvemmin vaatekaapista värikkäitä löytyy.

Kaikista tärkeintä on että vaatteet eivät estä hoitotoimenpiteitä kuten ruokailussa auttamista, kakkojen pesua tms. Ulkona myöskin rapa saattaa roiskua ja hiekka lentää joten vaatteiden on oltava kestävät.

Kesällä pukeudun mielellään mukaviin ja ilmaviin vaatteisiin. Oma kroppani nyt ei onneksi tuota mitään kuumuusefektiä miehille/naisille anyway kun minkäännäköisiä muotojakaan ei ole.

Vierailija
25/33 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varmasti suostu tiettyyn työasuun.vaatteet saa olla siistit , käytännölliset ja mukavat.korujakin tykkään välillä laittaa.tykkään istua lasten kanssa lattialla joten vaatteet eivät saa olla kiristävät.vaate kertoo omasta persoonasta joten neutraali tai pakollinen yhteinen asu kuulostaa tyhmältä.

Vierailija
26/33 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se päivä kun joku tuumii millaisiin vaatteisiin mun kuuluu töissä pukeutua, on hyvä ostaa ne mulle ja hoitaa niiden pesun. Pukeudun säänmukaisesti ja käytännöllisesti, kuten tässä työssä on järkevää, värikäs pukeutuminen kuuluu luonteeseeni, mutta jos tuumattaisiin etten saisi jotain tiettyä väriä pitää, nauraisin kolme tuntia putkeen. Jos ostan, pesen ja hoidan työvaatteeni, ne saavat olla juuri minun näköisiä, vaikka kulkisin täysmustissa.

Ja loppukommentointina että kun kesäkuumalla olet pihalla parikin tuntia, ei tuule ja lähes kaikki varjoa tuovat puut on kaadettu pois, on typerää nassuttaa miten hoitajalla on liian lyhyet shortsit ja toppi päällä. Kun on kuuma, on kuuma ja voin vannoa että päivähoidon aidan toisella puolella on vielä vähemmissä vaatteissa olevia ihmisiä. Ja lapsia ei pätkäise senttiäkään. Selvennyksen vuokse pidän itse tietyn asteisesta peitosta kuumallakin säällä, muttei tulisi mieleenkään kieltää hakemaan helpotusta tuskaiseen kuumuuteen kevyellä vaatteella.

Paljas iho aurinkoa vasten yleensä kuumentaa entisestään. Pellavainen ihon yllä liuhuva vaate itseasiassa viilentää :). Eli kaapuasuun pukeutuneella on oikeasti helpompaa.

Vierailija
27/33 |
19.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se päivä kun joku tuumii millaisiin vaatteisiin mun kuuluu töissä pukeutua, on hyvä ostaa ne mulle ja hoitaa niiden pesun. Pukeudun säänmukaisesti ja käytännöllisesti, kuten tässä työssä on järkevää, värikäs pukeutuminen kuuluu luonteeseeni, mutta jos tuumattaisiin etten saisi jotain tiettyä väriä pitää, nauraisin kolme tuntia putkeen. Jos ostan, pesen ja hoidan työvaatteeni, ne saavat olla juuri minun näköisiä, vaikka kulkisin täysmustissa.

Ja loppukommentointina että kun kesäkuumalla olet pihalla parikin tuntia, ei tuule ja lähes kaikki varjoa tuovat puut on kaadettu pois, on typerää nassuttaa miten hoitajalla on liian lyhyet shortsit ja toppi päällä. Kun on kuuma, on kuuma ja voin vannoa että päivähoidon aidan toisella puolella on vielä vähemmissä vaatteissa olevia ihmisiä. Ja lapsia ei pätkäise senttiäkään. Selvennyksen vuokse pidän itse tietyn asteisesta peitosta kuumallakin säällä, muttei tulisi mieleenkään kieltää hakemaan helpotusta tuskaiseen kuumuuteen kevyellä vaatteella.

Paljas iho aurinkoa vasten yleensä kuumentaa entisestään. Pellavainen ihon yllä liuhuva vaate itseasiassa viilentää :). Eli kaapuasuun pukeutuneella on oikeasti helpompaa.

Voi varmasti, minulla niitä onkin ja käytänki töissä joskus. Kaapu taas ei ole tyylini, sillä suomen kesässä haluan nauttia niistä harvoista aurinkoisista päivistä joita on. Pointtina oli ettei tulisi puuttua niin hanakasti toisten pukeitumiseen. Jos sinä haluat pukeutua päästä kantapäihin hiostavinakin päivänä, antaa palaa vaan, siihen en puutu, eikä muidenkaan tule puuttua. MUTTA jos joku haluaa pukeutua kuumalla narutoppiin ja lyhyisiin shotseihin ja ottaa irti siitä vähäisestä d-vitamiinista mitä suomessa saa, ei tule kenenkään heristellä sormea, että hyi hyi. Ja älä ymmärrä että kannustan pukeutumaan takapuolen paljastaviin, rinnat esiin pullauttaviin paitoihin, se ei hyvää työpaikkapukeutumista missään muualla kuin playboy kartanossa. Pointti oli ettei kenenkään tulisi sanoa, että työntekijöiden tulee pukeutua värikkäisiin vaatteisiin ja pitää jotain kivaa korua mitä lapsen on kiva näpeltää, jos se ei ole hänen tyyliä.

Mitä on minun mielestäni siis hyvää työpaikkapukeutumista päivähoidossa? Vaatteet joiden avulla voit helposti kumarrella sitomaan kengännauhoja, auttaan pukeutumisessa, on sellaiset mitä tykkäät pitää yllään ja semmoiset ettei sinua haittaa vaikka ne uisivat kurassa/oksennuksessa, kun nostat syliisi itkevää lasta. Värit, ylimääräiset koristeet vaatteissa ja ym. semmoiset ovat extraa jotka työntekijä saa lisätä halutessaan, ei pakotettuna. Lapsi ei kauhistu eikä välitä jos aikuisella näkyy hitusen rintavakoa, kun hän kumartuu tutkimaan leppäkerttua lapsen kanssa eikä sitä onko hän pukeutunut mustaan sylitellessään ja puhallessaan kipeää polvea.

Tärkeintä on miten aikuinen on läsnä hänelle!!!

Saisi aikuiset lopettaa tuon pikkutarkan syynäämisen ja motkottamisen jos toiset eivät pukeudu kuten hän pukeutuisi, lapset eivät välitä. Vain aikuiset.

Vierailija
28/33 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä huuhaa-aihe taas! Huh huh mitä paskaa!

Vierailija
29/33 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan sama mitä hoitajilla on päällänsä, ei kai ketään oikeasti kiinnosta hoitajien pukeutuminen??

Meidän päiväkodissa hoitajat  muuten saunovat alasti lasten kanssa, eikös olekin kauheaa ;-D

Vierailija
30/33 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan sama mitä hoitajilla on päällänsä, ei kai ketään oikeasti kiinnosta hoitajien pukeutuminen??

Meidän päiväkodissa hoitajat  muuten saunovat alasti lasten kanssa, eikös olekin kauheaa ;-D

Saunoo??

Vierailija
31/33 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodissa oli harjoittelussa mustaan kaapuun pukeutunut maahanmuuttaja. Lapset pelkäsivät.

Ja ajattele miten hyvä opetus lapsille oli, kun huomasivat että ihan tavallinen ihminen niiden erilaistenkin vaatteiden alla on.

mulla kyllä meinasi pokka pettää kun 3-vuotias ilmoitti että he juoksivat piiloon  kun heitä jahtasi päiväkodissa joku liila haamu (kaapuun pukeutunut sijainen). Juu ja selitin lapselle asiallisesti kuten yllä esitettiin.

Vierailija
32/33 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa että en osaa yhtään sanoa miten lapsen päiväkodin henkilökunta pukeutuu.. Kaksi vuotta siellä käyty. Johtajatterella on kopisevat korkokengät, niistä tulee olo ettei oikein kuulu paikkaan.

Vierailija
33/33 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa että en osaa yhtään sanoa miten lapsen päiväkodin henkilökunta pukeutuu.. Kaksi vuotta siellä käyty. Johtajatterella on kopisevat korkokengät, niistä tulee olo ettei oikein kuulu paikkaan.

Lapseni vanhassa päiväkodissa johtajattarella oli kopisevat korkokengät.

Minusta ne sopi hänelle vallan mainiosti! Hän oli viisikymppinen, hyvin huoliteltu, tyylikäs ja kaunis nainen joka selvästi piti huolta itsestään.

Hän olo hyvin lämminhenkinen ja johti paikkaa sydämellään. Hänellä oli aina kasvoillaan ystävällinen hymy ja lapset piti hänestä kovasti.

Vaatetuksesta kun tässä keskustelussa oli kyse niin hänellä oli aina joko suorat housut ja paitapusero tai vastaavasti polven kohdalle tai alle ulottuva hame ja paitapusero, neuletakki tmv siisti vaate. Ruuanjaoissa hänellä oli valkoinen esiliina jossa isot pitsiröyhelöt.

Tämä päiväkoti on ollut paras koskaan näkemäni vaikka muitakin hyviä on ollut!

Siellä oikeasti panostettiin lapsiin ja hyvän hengen oikein aisti!

T: Sen "perhossormus" viestin kirjoittaja.

Lisään vielä että tämä hoitaja jolla oli tämä sormus oli kyseisessä päiväkodissa töissä. :)