Kaupassa näin 6 lapsisen perhhe, äiti odotti 7 lasta.
Jäin miettimään miten heillä on varaa niin moneen lapseen? jo ruokakulut ovat varmasti tidella suuret? millaisia tuloja teillä on joilla on tuon kokoiset perheet?
Kommentit (34)
Kävi mullekin kerran niin, että vastaantulija oikein sormella osoittaen ääneen laski lapsia. Totesin, että seitsemän niitä on. Pysähty ja katso mahaa ja totes, että näköjään lisää tulossa. Minä hymyilin ja sanoin, että niin on. Siitä avauksesta seurasi ihan oikeasti mukava juttutuokio tuntemattoman ihmisen kanssa. Se kai sitä eniten pysäytti, ku vanhin on 8v... :)
Mekin saatamme ostaa muutaman kassillisen sapuskaa yhellä kertaa.
Olemme silloin menossa mökille ja meillä on vain kolme lasta.
Mitäpä jos odotti jo kymmenettä lasta, mistä sinä sen tiedät? Minulla on kahdeksan lasta, mutta vain kaksi nuorinta kulkee enää mukana.
Kommentteja ostoskärryn sisällöstä ja tavaramääristä saan kyllä kuulla.
En hyväksy tuommoista. Nytkään ole ruokaa ja töitä kaikille maailman ihmisille. Meitä on niin paljon liikaa, että luonnon kantokyky on jo ylitetty. Maailma hukkuu paskaan ja ihmiset vaan kärsivät.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 14:42"]
En hyväksy tuommoista. Nytkään ole ruokaa ja töitä kaikille maailman ihmisille. Meitä on niin paljon liikaa, että luonnon kantokyky on jo ylitetty. Maailma hukkuu paskaan ja ihmiset vaan kärsivät.
[/quote]
Totta. Afrikassa on niin paljon ihmisiä, että Euroopassa voitaisiin aivan hyvin sopia yhden lapsen säännöstä. Maapallo ei kestä tällaisia isoja perheitä Euroopassa. Afrikassahan saattaa yhdellä miehellä olla kolme vaimoa ja kuusitoista lasta. Miten nämä kaikki elätetään, jos jokainen lestiperhe haluaa tehdä lapsia rajattomasti.
Afrikasta voidaan aivan hyvin tuoda näitä lapsia Eurooppaan ja näin säästetään myös paljon monissa kuluissa, kun saadaan valmiit lapset
Minä näin kerran kaupassa naisen, jolla ei ollut yhtään lasta mukana, mutta ostoskärryn tavaramäärä oli huima. Oli edelläni kassalla ja kiinnitin huomiota maitoihin, joita ehdin laskea 11 kpl, osa oli sujahtanut jo laukkuun. Kanapaketteja oli kuusi (siis ne, mitä näin). En muista ostoksia tarkalleen, oli mukana jokin hedelmäpussikin mutta nimenomaan kiinnitin huomiota siihen, että maitoa oli niin paljon, koska maitohan vanhenee nopeasti eli sitä ei voi hamstrata varastoon.
Sitten tajusin, että kyllähän nyt vaikkapa 8 lasta juo aika paljon maitoa päivittäin. En käsitä, miten jaksaa käydä kaupassa ja aina ostaa järkyttävä määrä tavaraa. Itse inhoan ruokaostosten tekoa.
Oulun seudulla ihan jokapäiväistä. Siinä vaiheessa kun koko yli kymmenen kupeiden hedelmän katras on mukana kaupassa, alkaa kiinnittää huomiota.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 14:19"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 14:13"]
Mä tiedän perheen jossa on 11 lasta.
[/quote]
Minä perheen, jossa on 14. Ovat lääkäreitä ja kyllä, ovat myös lestadiolaisia. Mutta nuorimman syntyessä vanhimmasta päästä jo aikuistuneet ja lääkärillä on varmaan hyvä palkka.
[/quote] Miten muka lestanainen olisi ehtinyt lääkäriksi opiskella ja töissäkin olla kun lapsia pitää pukata 18 vuoden iästä lähtien vuoden välein?
Synnyttäminen pitää naisen Oikeasti nuoremman näköisenä.
Valtava ihme, tuu aina kertomaan tänne.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 14:56"]Synnyttäminen pitää naisen Oikeasti nuoremman näköisenä.
[/quote]
Oletko nähnyt nelikymppisiä lestadiolaisnaisia? :D
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 14:48"]Minä näin kerran kaupassa naisen, jolla ei ollut yhtään lasta mukana, mutta ostoskärryn tavaramäärä oli huima. Oli edelläni kassalla ja kiinnitin huomiota maitoihin, joita ehdin laskea 11 kpl, osa oli sujahtanut jo laukkuun. Kanapaketteja oli kuusi (siis ne, mitä näin). En muista ostoksia tarkalleen, oli mukana jokin hedelmäpussikin mutta nimenomaan kiinnitin huomiota siihen, että maitoa oli niin paljon, koska maitohan vanhenee nopeasti eli sitä ei voi hamstrata varastoon.
Sitten tajusin, että kyllähän nyt vaikkapa 8 lasta juo aika paljon maitoa päivittäin. En käsitä, miten jaksaa käydä kaupassa ja aina ostaa järkyttävä määrä tavaraa. Itse inhoan ruokaostosten tekoa.
[/quote]
Onhan noita vaihtoehtoja... Minä ihan työni puolesta käyn ruokaostoksilla ja ostan kerralla ruokaa seitsemälle teinille ja useammalle aikuiselle. Siis sitä sapuskaa menee päivittäin ihan reilusti. Maitoa saa kantaa selkä vääränä joka kauppareissulta, joita tehdään 2-3 viikossa. Joskus saatan ostaa tuplamäärän ruokaa, jos hoidan toisenkin laitosyksikön ostokset, käytännössä tämä tarkoittaa kahta täyttä ostoskärryllistä. Kyllä on monet katseet tullut kerättyä. Olen 27v ja näytän vielä ikäistäni nuoremmalta, joten voin vain kuvitella, millaisia kauhisteluja moni päässään kehittää ihan minun ruokaostosten perusteella... ;)
Tällainen näky on Oulussa ihan tavallista. Laskekaa paljon tulee lapsilisiä!
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 14:54"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 14:19"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 14:13"] Mä tiedän perheen jossa on 11 lasta. [/quote] Minä perheen, jossa on 14. Ovat lääkäreitä ja kyllä, ovat myös lestadiolaisia. Mutta nuorimman syntyessä vanhimmasta päästä jo aikuistuneet ja lääkärillä on varmaan hyvä palkka. [/quote] Miten muka lestanainen olisi ehtinyt lääkäriksi opiskella ja töissäkin olla kun lapsia pitää pukata 18 vuoden iästä lähtien vuoden välein?
[/quote]Kyllä ne kummasti ehtii. Asun lesta seudulla ja yleensä lapset koulutetaan hyvin jopa tytöt. Lääkäreitä ja muita löytyy. Lapsia on parhaimmillaan jopa 16 meidänkin naapureilla. Joillakin on yli kymmenen vaikka lapsen teko on lopetettu siinä vaiheessa kun meikäläinen vasta aloitti. Lapsilisät on aika suuret jo siinä vaiheessa kun lapsia on yli kymmenen ja vaatteet sun muut kiertää lapselta toiselle ja serkuille siinä välissä.