Poliisin pitäisi voida jättää pikkurikoksia tutkimatta, sanoo kokenut poliisi Jari Koski
https://yle.fi/uutiset/3-12322442
Tuossa halutaan laillistaa "pikku"rikokset. Jos esim. poliisi lopettaa kokonaan pyörävarkauksien tutkimisen niin se käytännössä laillistaa pyörävarkaudet.
Kommentit (123)
Minusta taas poliisin resursseja voisi lisätä niin että kaikki rikokset saadaan tutkittua.
Pyörävarkauksia ei ole ennenkään tutkittu!
Eihän pyörävarkauksia tutkita nytkään.
Lyödään hanskat tiskiin kaikessa ja poistetaan lait ja asetukset niin säästetään kun ei tarvitse poliiseja , oikeusistuimia , tuomareita jne . Näinhän ne ongelmat poistuu kun sallitaan kaikki , siltä puheet vaikuttaa .
Mitkä ovat sitten pikkurikoksia? Pikkuinen pahoinpitely? Pieni murtautuminen pikkuiseen taloon..? Mihin vedetön viiva?
Ei ne ole pikkurikoksia tutkineet nytkään. Sanovat suoraan että selvitä itse.
Voisivat aloittaa pienistä ylinopeuksista.
Esim varkaus on paljon vakavampi rikos.
Esim. autoon murtautuminen, laukun ryöstäminen, uhkailu, varkaus etc. ovat ns. pikkurikoksia mutta uhrille ne ovat ISO rikos. Se voi viedä koko elämän raiteiltaan.
Poliisin tehtäviin kuuluu tutkia ja saada roistot vastuuseen.
Poliisien määrää on lisättävä, roistoille ei saa antaa enää lisää valtaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ovat sitten pikkurikoksia? Pikkuinen pahoinpitely? Pieni murtautuminen pikkuiseen taloon..? Mihin vedetön viiva?
Ainakin jos sun polkupyörää ollaan varastamassa on turha soitella poliisia väliin. Pitää alkaa mennä itse väliin.
Mitään pyöra yms varkauksia muutenkaan tutki.omakin fillari viety pari kertaa paikasta missä videovalvonta. (Ei kiinnosta).
Häkkikomeroihin murtauduttu, ei kiinnosta etc.
Taloyhtiön pyöravatastosta lähti monta fillaria, ei kiinnosta.
Sähköisen rikosilmoituksen toki olen tehnyt.
Kun mun autoon mentiin muutama vuosi sitten, niin poliisit ei tulleet edes paikalle. Puhelimessa kyselivät tiedot. Nykyään varmaan enää laitetaan netissä lomake.
Tämä kuvaa hyvin poliisin nykytilaa:
Autoon murtauduttiin ja vietiin soitinta, kaiutinta jne. Poliisi sanoi suoraan etteivät tällaisia tutki mitenkään ellei ole jokun suurempi varkausketju tapahtunut.
Ohittaa rekkaa ohituskaistalla joka kaikista turvallisin paikka ohittaa, poliisi siellä ohituskaistan päässä kyttäämässä ja heti käteen sakko jostain 13km/h ylinopeudesta. Ohituskaistan pituus ei välttämättä riitä pitkän rekan ohittamiseen jos ajaa vain sallittua.
Poliisin edustaja on joskus mediassa sanonut, että heillä on kokemus, että jos poistetaan jokin työtehtävä, poistetaan myös resurssi.
Eli jos joitain rikoksia jätetään tutkimatta, poistetaan vastaavalla tavalla poliiseja.
Poliiseja pitäisi lisätä, jotta rikolliset saataisiin paremmin kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Poliisin edustaja on joskus mediassa sanonut, että heillä on kokemus, että jos poistetaan jokin työtehtävä, poistetaan myös resurssi.
Eli jos joitain rikoksia jätetään tutkimatta, poistetaan vastaavalla tavalla poliiseja.
Poliiseja pitäisi lisätä, jotta rikolliset saataisiin paremmin kiinni.
Niin, sen pikkurikospoliisin virka taitaa juuri puuttua.
Äkkiä kouluttamaan nyt pikakursseilla korttelipoliiseja.
Oulussa ei pitää pyörää. Kaikki varastetaan, valtavia teräslukkoja ihmisillä pyörissään mutta silti varastetaan. Kaupungilla narkomaanit saalistavat pyöriä ja pyörän nähdessään hakevat isot sivuleikkuripihdit ja katkaisevat ketjut. Viikko sitten näin kun rautasahaloa katkottiin ketjua ja soitin poliisille, sanoivat että eivät ehdi tulla mutta voinko seurata pyörävarasta!
En uskaltanut seurata, olen hento nainen.
Joku menetti pyöränsä samoin kuin itse menetin omani vuosi sitten.
Veroja en enää haluaisi maksaa, ne käytetään tavallisen suomalaisen kannalta vääriin asioihin.
Mun varastoon on murtauduttu kahdesti eikä kertaakaan Poliisi ole sen kummemmin tutkinut, kuin ottanut kuvat varastoista ja sen jälkeen lopettanut tutkinnan.
Eikös Amerikassa jossain päin mennyt niin, että jos varastaa alle 1000 dollarin edestä tavaraa niin sitä ei rangaista, niin nyt siellä ihmiset varastelee jatkuvasti?
Vierailija kirjoitti:
Äkkiä kouluttamaan nyt pikakursseilla korttelipoliiseja.
Citizens on patrol! C.O.P!
Kannabiksen käyttäjät voitaisiin jättää rauhaa. Saisi poliisitkin etsiä isompia rikollisia, keistä on kansalle suurempaa haittaa.
Jos mun pyörä varastetaan niin haluan että poliisit tutkii sitä asiaa. Se pitää olla mun oikeus veronmaksajana. Ei mua kiinnosta muiden ihmisten rikokset.