Lapsella nousi yöllä yhtäkkiä 40 asteen kuume. Väsyttää niin paljon, että en tiedä miten jaksan tänään lähteä töihin.
Illalla oli ihan terveenä ehkä vain hieman väsyneenä. Ihmettelin kun tuo 14v alkoi keskellä yötä huutaa äitiä. Sitten kun menin katsomaan niin sanoi, että häntä pyörryttää ja hän oli ihan kuuma. Oli ilmeisesti yrittänyt tulla herättämään mua, mutta ei pysynyt pystyssä. Lääkettä otettiin heti, mutta ei laske kunnolla kuumetta. Aamuyöstä oli 38.4 ja aamulla oli taas 39.2. Eiköhän tuo kuitenkin mene pian ohi. Huh kun on raskas ja väsynyt olo, ei hirveän monta silmäystä tullut otettua, kun jäin seuraamaan pojan vointia. Pitää yrittää itsekin vielä mennä lepäämään ennen töitä.
Ps. Soitin päivystykseen ja kysyin neuvoja. On kuulema turvallista seurata vointia kotona. Tietenkin vien lääkäriin, jos ei tuosta ala tokenemaan.
Kommentit (96)
sillä voi olla vaikka keuhkokuume, tarvii antibiootit, lääkäriin
Käyttäjä34671 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko tehneet koronatestin?
Tehtiin aamulla, mutta näytti negatiivista. Ap
Ei se välttämättä näytä oikein. Meilläkin oli korona vaikka kotitesti oli nega.
Näin olen kuullut muiltakin. Otetaan myöhemmin uusi. Lapsi itse on lomalla, joten ei sen suhteen ole hätää, näytti se sitten oikein vai väärin. Ap
Niin, mutta jos lapsella on korona, se on melko varmasti sinullakin tai ainakin olet vakavasti altistunut. Joten et voi senkään takia sinne töihin mennä! Sinuna soittaisin töihin mahdollisimman pian ja selittäisin tilanteen. He pääsevät järjestelmään töitä - se ei ole ensisijaisesti nyt sinun huolesi - ja sinä voit keskittyä lapseen ja itseesi. Lapsellekin tekisi varmasti hyvää kuulla jo nyt, että ei hätää, hän ei jää yksin.
Ainakin Vantaalla ja Helsingissä on ohjeistukset, että korona ei haittaa töihin menoa.
Kuka näihin ohjeisiin enää luottaa? Muutama viikko sitten oli käytäntö, että pelkästä altistumisesta piti olla karanteenissa parkin viikkoa. Huokaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voit ottaa vapaapäivän kyllä
Minä ottaisin
Meillä on muutenkin töissä todella vähän työntekijöitä ja vaikea saada sijaisia, joten tämä ei nyt taida olla edes vaihtoehto. Mielelläni kyllä jäisin kotiin tänään. Sen verran on pöhkö olo.
Eri asia toki, jos pojan noin huono vointi jatkuu, sitten en uskalla jättää yksin ja käydään lääkärissä. Ap
Lapsen sairaus ja noin korkea kuume on ihan pätevä syy jäädä pois töistä.
Ei tässä ole ensisijaista ajatella työpaikan työ- tai sijaistilannetta, vaan sitä lapsen terveyttä.
Käsittämätöntä, että jollakin on nämä perusprioriteetit noin hakusessa.
Tilannetajun puute vain korostuu näin korona-aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Yli 10-vuotiaan perheenjäsenen sairastumisen takia saa yhden päivän palkallista vapaata. Enemmänkin vapaapäiviä työnantajan pitää antaa, mutta ne ovat palkattomia.
Missä TES:ssä on tällainen etu? Työsopimuslaissakin on määritelty vain mahdollisuus hoitaa alle 10-vuotiasta lasta 4 päivää ja laissa ei ole palkanmaksuvelvollisuutta edes tällöin. Moni TES kuitenkin määrää 3-4 päivää palkallista hoitovapaata (alle 10v:n hoitoon). Yli 10v:n hoitamisesta en ole kuullut missään TES:ssä mainittavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voit ottaa vapaapäivän kyllä
Minä ottaisin
Meillä on muutenkin töissä todella vähän työntekijöitä ja vaikea saada sijaisia, joten tämä ei nyt taida olla edes vaihtoehto. Mielelläni kyllä jäisin kotiin tänään. Sen verran on pöhkö olo.
Eri asia toki, jos pojan noin huono vointi jatkuu, sitten en uskalla jättää yksin ja käydään lääkärissä. Ap
Itse en jättäisi noin sairasta lasta yksin kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Miten sinä sitä lapsen vointia töistä seuraat? Tietenkään ei mennä töihin jos kuume on noin korkea.
Edes aikuista ei jätetä yksin tuommoisen kuumeen kanssa.
Ihan kaunis ajatus, mutta esimerkiksi aika monella yksinasuvalla ei ole vaihtoehtoja.
Korona on tullut, jos ette vielä ole sairastaneet. Lapsi teki useamman kotitestin, jotka kaikki näytti negaa, laboratoriotesti sitten kertoi positiivisen tuloksen.
Ja vaikka olisittekin, se voi tulla uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinä sitä lapsen vointia töistä seuraat? Tietenkään ei mennä töihin jos kuume on noin korkea.
Edes aikuista ei jätetä yksin tuommoisen kuumeen kanssa.Ihan kaunis ajatus, mutta esimerkiksi aika monella yksinasuvalla ei ole vaihtoehtoja.
No yksinasuvia kuolee aina välillä kotiinsa kun ei ole sitä toista ihmistä siellä auttamassa hädän hetkellä.
Sillä perusteella ei kuitenkaan pidä jättää omaan kumppanina tai lastensa yksin sairastamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kuumeesta noin säikähdetään, että soitellaan päivystykseen? Kyllähän olo on huono, mutta kuumeen laskiessa helpottuu. Kuumelääkettä ja suihkuun niin olo on ihan eri.
Säikähtäisin itsekin, jos oma lapseni ei pystyisi kävelemään kuumeen takia. Ei ole kovin montaa vuotta, kun joku teini kuoli, kun vanhemmat eivät välittäneet, vaikka lapsi konttasi kotona.
Tämä! Ei tällaista riskiä voi ottaa.
Ei. Kai se heitteillejättö edelleenkin on rikos? Vai eikö päde, jos on oma lapsi kyseessä?
Tein kaksi koronatestiä (perjantaina ja lauantaina) ja vasta kolmas testi (tiistaina) oli positiivinen,
Jos on korona, niin alle 16-vuotiasta saa jäädä kotiin hoitamaan tartuntatautipäivärahalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lapseni on kuitenkin tärkein."
Anteeksi nyt vain, mutta ei kyllä vaikuta olevan.
Mulla menee tää keskustelu kohta liikaa tunteisiin. Asun kahdestaan Helsingissä mun teini-ikäisen lapseni kanssa, mun palkka on pieni ja rahat on todella tiukassa. Parhaani yritän tehdä, että mun poika voisi elää ihan samanlaista elämää kuin kaveritkin, mutta se edellyttää sitä, että käyn töissä. Mun on PAKKO. Ajattelen mun lapsen parasta, kun menen töihin. Joo säälittää mun työkaveritkin, jos jätän heidät pulaan, mutta en mä mun työtä rakasta. Ei se ole mulle tärkeämpi kuin mun oma lapsi. Tottakai mä jään hoitamaan mun lasta, jos mun lapsi mua tarvitsee. Tottakai jään. Mutta jos hän pärjää kotona, niin menen töihin. Ap
Reality check.
Jos sinulla ei ole varaa niin silloin poika ei voi elää samanlaista elämää kuin naapurin lääkäriperheen poika.
Miksi teit lapsen jännittävän miehen kanssa?
Hyppää kaivoon, tolvana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 10-vuotiaan perheenjäsenen sairastumisen takia saa yhden päivän palkallista vapaata. Enemmänkin vapaapäiviä työnantajan pitää antaa, mutta ne ovat palkattomia.
Missä TES:ssä on tällainen etu? Työsopimuslaissakin on määritelty vain mahdollisuus hoitaa alle 10-vuotiasta lasta 4 päivää ja laissa ei ole palkanmaksuvelvollisuutta edes tällöin. Moni TES kuitenkin määrää 3-4 päivää palkallista hoitovapaata (alle 10v:n hoitoon). Yli 10v:n hoitamisesta en ole kuullut missään TES:ssä mainittavan.
Mm JHL, muitakin on. Mainitaan perhevapaat-osiossa.
Ainakin Vantaalla ja Helsingissä on ohjeistukset, että korona ei haittaa töihin menoa.