Gluteeniton ruokavalio ja akne
Ajattelin kokeilla gluteenitonta ruokavaliota aknen hoitoon, mutta en tiedä mitä ruoka-aineita pitää vältää. Neuvokaa minua.
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 22:44"]Mulla lähti kystiset finnit kun lopetin vehnänsyömisen. Finnit oli siis mulla joku allergiareaktio. (olen allerginen gluteenille)
[/quote]
Miksi se akneen auttaisi? T: finninaama gluteenittomasti syövä keliaakikko
Gluteeniton saattaa auttaa, monella on toiminut hyvin. Kannattaa kuitenkin jättää myös (tai ainoastaan )maitotuotteet pois, useimmiten nimittäin ne aiheuttavat eniten ruoka-aineista aknea. Se on tietysti yksilöllistä mikä toimii kenelläkin. Myös omega 3- ja 6:n suhteeseen kannattaa kiinnittää huomiota, ottaa vaikka kalanmaksaöljykuuri. Ei välttämättä tarvitse siirtyä kokonaan gluteenittomaan, pelkkä vehnän karsiminenkin voi auttaa.
Ruokvalio ei juuri auta akneen. Mut siihen on tehokkaat lääkkeet ja pillerit, joilla se hoituu muutamassa kuukaudessa. Toki on hyvä elää terveellisesti, mutta terve suolisto kestää gluteenia aivan hyvin. Ja on terveellisempää ja halvempaa syödä monipuolisesti ihan tavallisia viljoja, kuin alkaa vältellä gluteenia (jolloin helposti käy niin, että ei viitsi rakentaa uutta ruokavaliota riittävän monipuoliseksi.) Jos sulla on akne, saat pillerit kelakorvauksella kuukaudeksi yhden gluteenittoman leipäpaketin hinnalla.
En itse syö gluteenia, eikä sillä ole akneen ollut mitään vaikutusta. Gluteenin aiheuttama ihottuma kyllä katosi kasvoista, mutta se on ihan eri asia kuin akne (johon auttoivat pillerit).
Akne on tulehdusperäinen sairaus, joka usein paranee kun kehon tulehdustilaa saa laskettua. Vähentämällä tulehdusta aiheuttavia ruoka-aineita, kuten maitotuotteita, vehnää, sokeria yms., usein saa myös aknen parannettua. Muutos näkyy ihossa vasta viimeisenä, joten ruokavalion kanssa kannattaa olla kärsivällinen. Nykyään moni saa ruokavaliostaan aivan liikaa omega6:sta verrattuna omega3:een, mikä pitää myös yllä tulehdusta. Myös stressi voi aiheuttaa aknea samoin kuin liika prosessoitujen tuotteiden syönti.
Sokeri aiheuttaa minulla aikuisiän aknea. En voi syödä sokeripitoista ilman että kukkii muutaman päivän päästä. Omega 3 kapselit sekä vahva sinkki on myös auttanut. Nyt on lähes täydellinen iho.