Mitä mieltä 5-vuotiaasta joka läiskii toisia pyllylle ja sanoo "sait piiskaa"?
Tyttö itse ei ole saanut piiskaa eikä myöskään tule sitä saamaan, joten jokin muu tuollaisen käytöksen taustalla on. Lähinnä kevyesti läpsäisee, joten eipä se ketään juuri suututa, mutta outoa yhtä kaikki.
Kommentit (27)
Minä läpsäisin takaisin ja lujaa.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 17:12"]
[/quote]
Jolloin sossu tulee ja ottaa lapsesi huostaan.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 16:51"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 16:21"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 16:17"]
Minusta on hyvä opettaa etenkin tytöille, että lyöminen on leikkiä, löi sitten kuka tahansa. Vaimoainesta WT-porukalle. Tunteet ilmaistaan niissä piireissä huutamalla ja hakkaamalla, hyvä aloittaa jo nuorena.
[/quote]
Normaali ihminen (paitsi hysteerikko tai provoilija) osaa erottaa hyväntahoisen läimäyksen turpaan antamisesta.
[/quote]
Samaa sanoo ne miehet, jotka hakkaa vaimonsa jauhelihaksi. Kyseessä ei ole koskaan lyöminen vaan hyväntahtoinen, rakastava läpsiminen. Sitä kannattaa opetella jo pienenä.
On olemassa hyväntahtoista lyömistä ja se on sallittua. Aina ja kaikkialla. Isompi ongelma onkin sitten opettaa lapsille, koska läimäys on hyväntahtoinen ja koska ei. Jos lyöjä nauraa, kyseessä lienee hyväntahtoinen läimäys, vaikka lyöty itkisi?
[/quote]
Oletko rehellisesti sitä mieltä, että väkivaltaiseen suhteeseen jäävät naiset eivät tajua elävänsä väkivaltaisessa suhteessa ja että he luulevat, että se lyöminen ja hakkaaminen on mieheltä ihan normaalia?
Suomalaisessa yhteiskunnassa ei ole sellaista maakuopassa asunutta, etteikö tietäisi, saako ihan lain mukaan sitä toista lyödä vai ei. On lapsellista ja erittäin naiivia kuvitella, että perheväkivalta kitketään, kun opetetaan tytöt tajuamaan, mitä se väkivalta on. Jälleen kerran siis uhrin syyllistävää puhetta.
Ehkä kannattaisi joskus tajuta, että perheväkivallan ongelmana on se lyöjä ja usein muuten sellainen mies, joka on päällisin puolin erittäin kunnollinen eikä ole koskaan saanut purkaa ongelmiaan rakentavalla tavalla. Leikin varjolla lapset oppivat vaikeista asioista. Siksi meillä on perinteenä sadut, koska nekin käsittelevät vaikeita asioita lapselle ymmärrettävin keinoin. Kun lapsi leikkii, se ei ole vain kukkia ja ruusuja vaan lapsi käsittelee asioita leikin lomassa. Jos lapselta viedään keino ymmärtää, mitä on piiskaaminen tai vaikkapa pyssyleikit, muuttuvat ne isoiksi salaisuuksiksi, asioiksi, joita ei pysty käsittelemään, ennen kuin ne salakavalasti putkahtavat omalle kohdalle.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 17:38"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 16:51"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 16:21"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 16:17"]
Minusta on hyvä opettaa etenkin tytöille, että lyöminen on leikkiä, löi sitten kuka tahansa. Vaimoainesta WT-porukalle. Tunteet ilmaistaan niissä piireissä huutamalla ja hakkaamalla, hyvä aloittaa jo nuorena.
[/quote]
Normaali ihminen (paitsi hysteerikko tai provoilija) osaa erottaa hyväntahoisen läimäyksen turpaan antamisesta.
[/quote]
Samaa sanoo ne miehet, jotka hakkaa vaimonsa jauhelihaksi. Kyseessä ei ole koskaan lyöminen vaan hyväntahtoinen, rakastava läpsiminen. Sitä kannattaa opetella jo pienenä.
On olemassa hyväntahtoista lyömistä ja se on sallittua. Aina ja kaikkialla. Isompi ongelma onkin sitten opettaa lapsille, koska läimäys on hyväntahtoinen ja koska ei. Jos lyöjä nauraa, kyseessä lienee hyväntahtoinen läimäys, vaikka lyöty itkisi?
[/quote]
Oletko rehellisesti sitä mieltä, että väkivaltaiseen suhteeseen jäävät naiset eivät tajua elävänsä väkivaltaisessa suhteessa ja että he luulevat, että se lyöminen ja hakkaaminen on mieheltä ihan normaalia?
Suomalaisessa yhteiskunnassa ei ole sellaista maakuopassa asunutta, etteikö tietäisi, saako ihan lain mukaan sitä toista lyödä vai ei. On lapsellista ja erittäin naiivia kuvitella, että perheväkivalta kitketään, kun opetetaan tytöt tajuamaan, mitä se väkivalta on. Jälleen kerran siis uhrin syyllistävää puhetta.
Ehkä kannattaisi joskus tajuta, että perheväkivallan ongelmana on se lyöjä ja usein muuten sellainen mies, joka on päällisin puolin erittäin kunnollinen eikä ole koskaan saanut purkaa ongelmiaan rakentavalla tavalla. Leikin varjolla lapset oppivat vaikeista asioista. Siksi meillä on perinteenä sadut, koska nekin käsittelevät vaikeita asioita lapselle ymmärrettävin keinoin. Kun lapsi leikkii, se ei ole vain kukkia ja ruusuja vaan lapsi käsittelee asioita leikin lomassa. Jos lapselta viedään keino ymmärtää, mitä on piiskaaminen tai vaikkapa pyssyleikit, muuttuvat ne isoiksi salaisuuksiksi, asioiksi, joita ei pysty käsittelemään, ennen kuin ne salakavalasti putkahtavat omalle kohdalle.
[/quote]
Ja juuri siksi meidän tulee nauraa ja olla huvittuneita, kun lapsi tulee antamaan piiskaa! Koska kyseessä on hauska juttu, ihan samalla tavalla kuin kuristaminen, viiltäminen tai läpsiminen. Kun lapsi saa turvallisesti opetella toisen satuttamista, hän oppii, että se on oikein. Sillä siitä on kyse silloin, kun saa viedä toisen fyysisen koskemattomuuden lyömällä.
Pyssyleikissä ketään ei satu, sitä voi huutaa rätärätätätää miten pitkään tahansa eikä kukaan tule satutetuksi, mutta näissä leikkisissä "saat piiskaa" -leikeissä asia on toisin, niissä ihan oikeasti kosketaan. Ja opetetaan sille satutetulle, että tämä on leikki, tästä ei saa suuttua. Tämä voi sattua vaikka miten paljon, mutta koska toinen nauraa, niin minä en saa itkeä, koska silloin leikki menee pilalle minun takiani.
Kyllä, Suomessa on satoja naisia, jotka eivät tiedä, että heidän puolisonsa harjoittama väkivalta on väärin, koska se piilotetaan leikkiin ja rakkauteen. En minä sinua löisi, mutta kun rakastan niin paljon, että en kestä katsoa, kun joku kauppareissulla katsoo sinua. Siksi minä sinua joudun lyömään, rakkaudesta. Ei tämä ole väkivaltaa, tämä on leikkiä.
Mene joskus turvakotiin juttelemaan niiden naisten kanssa, jotka on sitä mieltä, että leikki meni vain vähän överiksi ja ranne murtui.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 17:30"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 17:12"]
[/quote]
Jolloin sossu tulee ja ottaa lapsesi huostaan.
[/quote]
En minä omaa lasta läpsisi vaan sitä, joka tulee meille tuollaisia leikkimään.
Kuulin kerran leikkipuistossa muksujen kanssa ollessa kun joku tarhaikäinen sanoi kirkkaalla äänellä että "mun äiti on ollut tuhma kun sai eilen piiskaa" ;D D D
sama meidän pojalla, itse ei siis ole koskaan saanut piiskaa missään muodossa