lapsi pelästyi tivolissa ja koko päivä on pilalla :-(
Eli,,olin tivolissa lasten 6kk & 7v kanssa. Tarkoitus OLI käydä tivolissa, sitten vaateostoksilla js syömässä jossain. Kaikki meni hyvin, kunnes lapsi halusi semmoiseen lentävä matto-tyyliseen laitteeseen .se ei näyttänyt hurjalta, mutta heti kun laite käynnistyi alkoi paniikinomainen huuto.
pois päästyään lapsi itki ja halusi kotiin. Oli niin pahoin poissa tolaltaan, että kotiinhan meidän piti tulla!
Itkee ja vieläkin ja kyselee hädissään, että eihän enää mennä tivoliin?
Välllä mietin, onko tuo lapsi jotenkin liian herkkä! :/
Kommentit (74)
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 15:03"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 14:58"]Kyllä 7-vuotiaan jo pitäisi kyetä ymmärtämään ettei kukaan uudelleen pakota menemään. Eikä noin hysteeriseksi heittäytyä. [/quote] juuri tätä tarkoitan !!! Ehdotin että ostetaan jätski tai hattara, kokeillaan narunvetoa tms mutta parkui vain naama kyynelissä " EI EI EI ! POIS !" ja sai sitten pikkusiskonkin itkemään.. ap
[/quote]
Se oli siis aika epämiellyttävä kokemus. Hyväksy se, että lapsi pelästyi. Älä itse jää jumiin. Lapsi kyllä selviää, kun annat hänen selvitä. Elä normaalisti. Älä turhaan huolestu. Lapsi vaistoaa huolestumisesi.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 15:05"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 15:02"]Mutta että ihan koko päivä pilalla? [/quote] tarkoitan suunnitelmia mitä oli. Piti käydä kangaskaupassa ym. Ja tosiaan ravintolassa syömässä. ap
[/quote]
No tuommoiset epämiellyttävät asiat on isoja juttuja pienelle ihmiselle. Saahan sitä joskus olla aikuinenkin huonolla tuulella. Ei maailma tähän kaadu. Ei teidän kummankaan maailma.
Ja äitihän suostui muuttamaan suunnitelmia ihan niin kuin tenava halusi. Itse olisin vienyt sivummalle rauhoittumaan ja sitten olisi jatkettu suunnitelmien mukaisesti. Ja tivoleissa yms kannattaa aina hetki katsoa miten hurjia laitteet ovat, ennen kuin kyytiin menee.
Lapsi on varmaan meinannut pudota sieltä, tai ollut ainakin sellainen tunne, koska noin järkyttyi. Juttele asia selväksi, ja sano ettei enää tarvitse moiseen mennä. Että hän ehkä oli aivan liian pieni siihen laitteeseen.
Tivolin laitteidenpitäjät eivät ole vastuuullisemmasta päästä. Minutkin päästi pienen lapsen kanssa sellaiseen vekkulityyliseen taloon. No sehän oli tosi vaarallinen sen ikäiselle lapselle. Enhän voinut tietää, koska en enne ollut käynyt siinä. Meidän meno olisi pitänyt evätä jo yrittäessä sinne. Tyyppi joutui auttamaan meidät ulos sieltä, koska ei päästy ylittämään pyörivää rullaa lopussa.
Ja on sekin nähty jakoettu, kun vauhtia lisätään laitteeseen, ja pitkitetään sitä aikaa. Ei ollut kivaa ei.
se laite on muuten saatanasta !!! näyttää iisiltä, mutta sitten kun istut kyytiin.. ensinnäkin ainakin itsellä tuli hirveä paine korviin, kuin lentokoneessa. lisäksi se "pomppii" suuntaa vaihtaessa niin, että luulin sukeltavani pää edeltä turvakaiteen yli! oma 6v tyttö itki, vieressäni istuva vieras tyttö alkoi huutaa kauhuissaan isää ja lopulta pitelin kädestä sekä omaa että vierasta lasta ..
"Grazy Dance " se virallinen nimi taitaa olla.
Jotenkin antaa aihetta huolelle APn perheen kotioloista ja kasvatuksesta, jossain on isoja puutteita tai ongelmia jos noinkin vanhan lapsen perusturvallisuuden tunne on noin heikko. Itsetutkiskelun paikka APlla.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 15:07"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 15:04"]
Reippaus on yliarvostettua. Herkkä ihminen on empaattinen - kykenee asettumaan toisen asemaan ja on taitava aistimaan tunnetiloja ja kuuntelemaan muita. Älä etsi lapsesta vikoja, vaikka hän säikähti. Kaikki eivät pidä vauhdikkaasta tivolikyydistä, eikä kaikkien tarvitse pitää siitä.
[/quote]
Mitä sillä on väliä, mikä on normaalia ja keskivertoa? Minä olen ollut herkkä lapsi ja olen yhä herkkä aikuinen. Perusluonteeni ei muutu. Teen kyllä ajoittain rohkeutta vaativia asioita, mutta ne eivät ole edelleenkään mukavuusalueellani. Herkkää lasta ei saa pakottaa etenemään reippaiden lasten tahdissa. Hänelle tulee antaa vahva viesti siitä, että hän on hyväksytty ja rakastettu sellaisena kuin hän on. Herkkyydessä on monia hyviäkin puolia.
Totta. Mutta reaktio on silti epänormaalin voimakas. 7v voi itkeä ja sanoa että oli ihan kamalaa, pelotti, en halua enää koskaan vastaavaan. Mutta ei panikoi enää kotona hysteerisenä.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 15:17"]
Reippaus on yliarvostettua. Herkkä ihminen on empaattinen - kykenee asettumaan toisen asemaan ja on taitava aistimaan tunnetiloja ja kuuntelemaan muita. Älä etsi lapsesta vikoja, vaikka hän säikähti. Kaikki eivät pidä vauhdikkaasta tivolikyydistä, eikä kaikkien tarvitse pitää siitä.
[/quote]
Mitä sillä on väliä, mikä on normaalia ja keskivertoa? Minä olen ollut herkkä lapsi ja olen yhä herkkä aikuinen. Perusluonteeni ei muutu. Teen kyllä ajoittain rohkeutta vaativia asioita, mutta ne eivät ole edelleenkään mukavuusalueellani. Herkkää lasta ei saa pakottaa etenemään reippaiden lasten tahdissa. Hänelle tulee antaa vahva viesti siitä, että hän on hyväksytty ja rakastettu sellaisena kuin hän on. Herkkyydessä on monia hyviäkin puolia.
Totta. Mutta reaktio on silti epänormaalin voimakas. 7v voi itkeä ja sanoa että oli ihan kamalaa, pelotti, en halua enää koskaan vastaavaan. Mutta ei panikoi enää kotona hysteerisenä.
[/quote]
[/quote]
Sori, tekstini meni vahingossa lainauksen joukkoon.
ed.
tämä siis kysessä! pituusraja 120cm.[url=http://aijaa.com/UxPjwW][img]http://i5.aijaa.com/t/00787/13894560.t.jpg[/img][/url]
nro 20
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 15:15"]
Jotenkin antaa aihetta huolelle APn perheen kotioloista ja kasvatuksesta, jossain on isoja puutteita tai ongelmia jos noinkin vanhan lapsen perusturvallisuuden tunne on noin heikko. Itsetutkiskelun paikka APlla.
[/quote]
Jos nyt kaikki lopettaisivat tutkiskelut ja jatkaisivat normaalia elämäänsä. Lentävä matto oli 7 vee lapsesta ikävä juttu ja se sitten oli. Elämä jatkuu.
Voi ei ap. Miksi lähditte kotiin. Tuo vaan ruokkii lapsen paniikkia ja turvattomuutta. Sinun pitää olla turvallinen aikuinen ja osoittaa, että se oli vaan yksi onneton laite ja elämä ja päivä JATKUU. Lapsi ei voi tuntea turvaa tuollaisessa touhussa.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 15:05"]
Ihan ei normikäytökseltä kuullosta eka/tokaluokkalaiselta
[/quote]
ehkä ei, mutta mitä välii?
En yhtään ihmettele vaikka säikähtänyt. Onko lapsi muuten arka/ujo? jos on, miksi edes päästit lapsen tuollaseen laitteeseen?
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 15:20"]
Voi ei ap. Miksi lähditte kotiin. Tuo vaan ruokkii lapsen paniikkia ja turvattomuutta. Sinun pitää olla turvallinen aikuinen ja osoittaa, että se oli vaan yksi onneton laite ja elämä ja päivä JATKUU. Lapsi ei voi tuntea turvaa tuollaisessa touhussa.
[/quote]
No lähtekää nyt vielä ap:takin syyttelemään tästä. Eiköhän tässä ollut tarpeeksi ap:lle täksi päiväksi. Elämä jatkuu. Antakaa tekin sen jatkua. Jälkiviisaus on maailman paras viisaus.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 14:52"]
Eli,,olin tivolissa lasten 6kk & 7v kanssa. Tarkoitus OLI käydä tivolissa, sitten vaateostoksilla js syömässä jossain. Kaikki meni hyvin, kunnes lapsi halusi semmoiseen lentävä matto-tyyliseen laitteeseen .se ei näyttänyt hurjalta, mutta heti kun laite käynnistyi alkoi paniikinomainen huuto. pois päästyään lapsi itki ja halusi kotiin. Oli niin pahoin poissa tolaltaan, että kotiinhan meidän piti tulla! Itkee ja vieläkin ja kyselee hädissään, että eihän enää mennä tivoliin? Välllä mietin, onko tuo lapsi jotenkin liian herkkä! :/
[/quote]Minkä takia sana "oli" on kirjoitettu isolla?
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 15:23"]
Sun lapsi on mamero.
[/quote]
Ja sä olet muiden haukkuja.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 15:17"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jokainen saa minun puolestani olla ihan just niin herkkä kuin haluaa. Ja jokainen on kyllä arvokas sellaisena kuin on. Mutta se, ettei lapsi pääse siitä paniikistaan yli, on minusta ihan aiheellinen asia ap:n miettiä ja ihmetellä. Miksi hän kokee olonsa edelleen niin turvattomaksi kotonakin? Miksi ei kykene rauhoittumaan? Itse olisin moisesta kilahduksesta huolissani. Ja vaikka onkin keinotekoista jaotella käytöstä normaaliin ja epänormaaliin, kallistuu minusta tämä epänormaalin puolelle.
Etkö tunne lastasi, eikö tullut mieleen että laite voi olla hänelle liian raju?
Vauva.fi-sivustolla tehdään järjestelmätestausta tiistaina 9.9. klo 7.00–8.00. Testauksen aikana sivusto toimii normaalisti, mutta keskusteluihin voi lähettää viestejä vain kirjautuneena. Viestejä voi silti lukea ilman kirjautumista. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit luoda sen helposti ja maksutta. Pahoittelemme tilapäistä muutosta palvelussa.
[/quote]