Älytöntä, että syrjäseuduilla asuvat valittavat polttoaineverotuksesta!
Kyllä, tiedän etteivät kaikki voi asua kaupungissa. Syrjäseuduilla asuvat ovat kuitenkin ITSE valinneet asuinpaikkansa. He saavat asua keskimäärin huomattavasti halvemmalla kuin kaupungissa asuvat. (talon / osakkeen hinta) Näin ollen esimerkiksi kiinteistöverokin on pienempi, samoin tontti, tonttivuokra jne. He siis nauttivat edullisemmasta asumisesta jo lähtökohtaisesti ja ovat tietoisesti valinneet pidemmät työmatkat. Nyt kuitenkin heille pitäisi kompensoida halvemman asumisen lisäksi myös polttoaineita. Ja kyllä, olen itsekin asunut syrjäseudulla, jossa esimerkiksi tontin hinta oli 1/10 osa kaupungin tontin hinnasta.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syrjäseudulla asuminen halvempaa? No jaa:
- syrjäseutu on yleensä pieniä kuntia, näissä kunnissa on korkeampi tuloveroprosentti kuin isoissa kaupungeissa
- syrjäseudulla on kalliimpi sähkönsiirto, esim. Elenia, Loiste
Näin kaupungissa asuvana haluan, että ruokani tuotetaan jatkossakin Suomessa. Ruoka ei tule kaupan takaseinästä. Maaseutua ei tule näivettää, vaan meidän tulee säilyttää omavaraisuus.
Ei, kunnissa ei ole korkeampi TULOveroprosentti. Jos nyt ensiksi ottaisit termit haltuun.
Kunnallisvero on tosiaan pikkukunnissa korkeampi, samoin kirkollisvero, mutta sehän on täysin vapaaehtoinen vero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minulle kyllä tule mieleen mitään, mikä muu täällä maalla olisi halvepaa kuin kiinteistöt.
Nimenomaan, nimenomaan. Ensin muutetaan halvan asunnon perässä maalle tiedostaen matkat ja seuraavaksi vingutaan polttoaineen hinnasta.
Eihän kaikki ole maalle muuttajia, vaan monet asuu maalla ja heillä on myös elinkoinot siellä maalla, mutta matkat ovat pitkiä. Jos on vaikka maatalouslomittaja tai motokuski, niin ei ne työt ole kävelymatkan päässä, eikä niihin pääse julkisilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinteistövero ei ole pienempi, meillä on iso 1600€ vuodessa. En valita polttoaineen hinnasta, olen itse valinnut asuinpaikan kun en todellakaan halua naapureita enkä halua asua lähelläkään massoja.
Nautin, ja mulla on varaa , ei tunnu missään vaikka bensa maksaisi 5€ litra.Koska sulla ei ole kiinteistövero pienempi, se ei ole sitä muillakaan. Tiedätkö miten kiinteistövero muodostuu?
Kai sinä ymmärrät että kiintestövero on aika vähän ja sen ero on melko merkityksetön asia? Kaupungissa kiinteistövero voi olla vaikka 600€ ja maalla vastaavassa kohteessa 200€, ei tuo 400€ vuodessa korvaa kovinkaan suuresti mitään polttoainekuluuja.
Ai, meidän ok-talossa maalla kiinteistövero on 500 €/v. Lisäksi täällä on ruoka ja lääkkeet kalliimpia kuin kaupungissa. Autoilusta ei viitsi mainitakaan. Silti en muuttaisi kaupunkiin mistään hinnasta.
Minulla oli kaupungissa vuokratontilla kiinteistövero 200€ (vuokra 600€) ja maalla omalla tontilla 200€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinteistövero ei ole pienempi, meillä on iso 1600€ vuodessa. En valita polttoaineen hinnasta, olen itse valinnut asuinpaikan kun en todellakaan halua naapureita enkä halua asua lähelläkään massoja.
Nautin, ja mulla on varaa , ei tunnu missään vaikka bensa maksaisi 5€ litra.Koska sulla ei ole kiinteistövero pienempi, se ei ole sitä muillakaan. Tiedätkö miten kiinteistövero muodostuu?
Kai sinä ymmärrät että kiintestövero on aika vähän ja sen ero on melko merkityksetön asia? Kaupungissa kiinteistövero voi olla vaikka 600€ ja maalla vastaavassa kohteessa 200€, ei tuo 400€ vuodessa korvaa kovinkaan suuresti mitään polttoainekuluuja.
Ai, meidän ok-talossa maalla kiinteistövero on 500 €/v. Lisäksi täällä on ruoka ja lääkkeet kalliimpia kuin kaupungissa. Autoilusta ei viitsi mainitakaan. Silti en muuttaisi kaupunkiin mistään hinnasta.
Minulla oli kaupungissa vuokratontilla kiinteistövero 200€ (vuokra 600€) ja maalla omalla tontilla 200€.
Ai niin ja ruoka halpeni, koska maalla lähikauppa on Sale ja kaupungissa se oli K-market.
Vierailija kirjoitti:
Unohdat semmoisen pikku asiat kun kaikilla ei ole mahdollisuutta syntyä kaupunkiin ja kaupungissa ei tarvitse matkustaa kymmeniä kilometrejä ruokakauppaan ja muihin pakollisiin palveluihin. Pienemmässä paikassa vielä maksetaan enemmän veroja jotka pääsääntöisesti käytetään kaupunkeihin. Pk seudulle menee 80% asumistuesta ja niihin varat kerätään koko suomesta. Asuinpaikka aika harvoin pystyy itse valitsemaan varsinkin jos itse maksaa asumisen ilman että pakottaa yhteiskunnan maksamaan sen
Tietenkään syntymistä ei voi valita. Mutta jos syntyy syrjäseudulle, niin varmaan on vielä lapsi ja vanhemmat kustantaa jutut.
Aikuisena sitten voikin valita vaikka mitä.
Vierailija kirjoitti:
Mä nimenomaan muutin POIS Helsingistä jotta ei tarvitse katsella ja kuunnella tyhmien ihmisten massaa. Tilaa ja rauhaa ja hiljaisuutta ympärillä.
Arvotalosta asunnon myynti ja sillä omat maat ja unelma talo kaikilla herkuilla ja rahaa jää vielä vaikka mihin.
Tartteeko tota täällä huudella. Se on meidän maalla asuvien etu et jengi haluu kaupunkeihin. Ei tulevaisuudessa tarvita kaupunkimaista asumista ja ne gettoutuu isoiksi lähiöiksi. Arvaapa mitä maksaa tulevaisuudessa kun maailma on ylikansoitettu maatila Suomessa järven rannalla. Maailman puhtaimman luonnon ansiosta tulevaisuudessa suomi on miljardöörien asuin tila kun taas köyhät ajetaan maasta tai asuvat niissä ghetoissa kuten Helsinki ja Turku sekä Tampere. Viruksien lisääntyessä alkaa paniikki ja kaikki haluavat virus vapaan tilan itselleen. Ne asunnot jotka nyt maksavat 50000 maaseudulla maksavat tulevaisuudessa 500000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotan että valtio järjestää ilmaisen asunnon kaikille työtä tekeville, hyvän ja toimivan julkisen liikenteen ulottuvilta. Matka-aika maksimissaan 20 minuuttia.
Tai sitten huomioidaan verotuksen kautta energian hintatasoksi sellainen, joka ei haittaa ihmisten liikkumista työpaikan ja asunnon välillä, omalla autolla tai ilman.
Onhan tämä jo aika uskomatonta, ettei työtä kannata tehdä, työmatkakustannusten takia. Korkeat energiakustannukset vaikuttavat välillisesti myös kaikkiin muihinkin kustannuksiin ja sitä kautta nopeasti myös hintoihin. Inflaatio kiihtyy räjähdysmäisesti jo muutaman vuoden kuluessa, jos asialle ei tehdä mitään.
Kannattaa varmaankin alkaa jo kartoittamaan vaihtoehtoja maista, joissa mm lämmitystarve on minimaalinen verrattuna pohjoismaihin.
Onhan sitä syrjässä asumista huomioitu työmatkaväehnnyksessä. Oma työmatkani on noin 70km ja saan jotain 3600€ työmatkavähennystä vuodessa. Eihän se auton käyttöä kokonaan kata, mutta on kuitenkin enemmän kuin polttoainekulut.
Höpsökkä, ei sitä vähennystä tehdä sun veroista, vaan verotettavasta tulosta. Eli riippuu vero% paljonko hyöty on. Jos vero% on 20%, ja laskemasi kulut omavastuu vähennettynä 3600e, niin sä saat hyötyä 20% x 3600=720 e. Eiköhän ne polttoainekulut ole vähän isommat vuodessa? Vai ajatko sähköllä?
No se teke duuninsa lähipelloilla, eikä ajele töihin. Ainoa kompensaatio olisi kauppareissut, mutta usein ruokakin tulee läheltä omasta puutarhasta.[/quote]
Ei hitto! Voiko näin kahelia ihmistä olla edes olemassa?!?!? Nyt eletään vuotta 2022, ei 1822. Vai että lähipelloilla tekee työnsä ja ruokakin omasta puutarhasta! Mit vit?
Mä metsästän, en ole vuosiin syönyt mitään kaupan lihaa tai kalaa.
Aika omavaraisia ollaan muutenkin ja asutaan hyvällä paikalla hyvässä talossa.
En kaipaa kaupunkiin lainkaan. Niin turhaa sakkia siellä.
Kaikki eivät voi tai halua asua kaupungissa. Itse en halua asua kaupungissa enkä valita polttoaineverotuksesta.
Minä maksan joka kuukausi polttoaineessa reilun satasen enemmän veroa kuin taajamassa asuva autoton. Lisäksi maksan autoveron. Kiinteistövero on tosiaankin edullinen, vain 1300 euroa. Lämmityskulut ja pihan aurauksen maksan tietysti itse. Mutta voisimmehan lahjoittaa maaseudun, jollekin sitä haluavalle. Ja mitä pääkaupungilla tekee, jos ei ole maatakaan.
Minusta polttoainevero on epäoikeudenmukainen.
Vierailija kirjoitti:
Minä maksan joka kuukausi polttoaineessa reilun satasen enemmän veroa kuin taajamassa asuva autoton. Lisäksi maksan autoveron. Kiinteistövero on tosiaankin edullinen, vain 1300 euroa. Lämmityskulut ja pihan aurauksen maksan tietysti itse. Mutta voisimmehan lahjoittaa maaseudun, jollekin sitä haluavalle. Ja mitä pääkaupungilla tekee, jos ei ole maatakaan.
Minusta polttoainevero on epäoikeudenmukainen.
Kenenkäs sinä luulet maksavan lämmityskulut ja pihan aurauksen kaupungissa? Ja meinaatko, että julkinen liikenne on ilmainen?
Minusta kaupunkilaisten pitäisi maksaa tuplaten jotaki veroa kun sinne on rakennettu teille kalliita kalliimmat julkisenliikenteen verkostot.
Miksi sinä reuhaat täällä muille sinun OMISTA valinnoistasi? Olisit voinut jäädä kaupunkiin asumaan vuokralle. Silloin polttoainekulusi olisivat pienemmät, jos sinun pointti on kitistä niistä. Ikävää, mutta ei me muutkaan saada tuollaisia summia lainaa. Sitten on tehtävä valintoja.