Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älytöntä, että syrjäseuduilla asuvat valittavat polttoaineverotuksesta!

Vierailija
21.02.2022 |

Kyllä, tiedän etteivät kaikki voi asua kaupungissa. Syrjäseuduilla asuvat ovat kuitenkin ITSE valinneet asuinpaikkansa. He saavat asua keskimäärin huomattavasti halvemmalla kuin kaupungissa asuvat. (talon / osakkeen hinta) Näin ollen esimerkiksi kiinteistöverokin on pienempi, samoin tontti, tonttivuokra jne. He siis nauttivat edullisemmasta asumisesta jo lähtökohtaisesti ja ovat tietoisesti valinneet pidemmät työmatkat. Nyt kuitenkin heille pitäisi kompensoida halvemman asumisen lisäksi myös polttoaineita. Ja kyllä, olen itsekin asunut syrjäseudulla, jossa esimerkiksi tontin hinta oli 1/10 osa kaupungin tontin hinnasta.

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksetaan koko maan asuttamiseen polttoainetukea samalla tavalla kuin Helsingissä asumistukea. Sillä yksinasuvan 400 eurolla saisin mukavat 100 litraa bensaa, vaikka hinta olisi 4e/litra ja 100 litralla ajelisin 2000 km. Miksi vain pääkaupungin asuttamisesta maksetaa hurjia summia?

Vierailija
42/74 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohdat semmoisen pikku asiat kun kaikilla ei ole mahdollisuutta syntyä kaupunkiin ja kaupungissa ei tarvitse matkustaa kymmeniä kilometrejä ruokakauppaan ja muihin pakollisiin palveluihin. Pienemmässä paikassa vielä maksetaan enemmän veroja jotka pääsääntöisesti käytetään kaupunkeihin. Pk seudulle menee 80% asumistuesta ja niihin varat kerätään koko suomesta. Asuinpaikka aika harvoin pystyy itse valitsemaan varsinkin jos itse maksaa asumisen ilman että pakottaa yhteiskunnan maksamaan sen

Höpsistä pussiin. Jos uhriutuu koko elämänsä niin ei varmasti muutoksia voikaan tehdä. En itsekään syntynyt kaupungissa enkä asu lähelläkään Helsinkiä. Asumistuesta olet oikeassa, mutta käytännössä rikkaammat kunnat maksaa syrjäseutujen asumisen valtion osuuksien muodossa. Syrjäseutuja tuetaan valtavasti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

6, en minä sanonutkaan että olisi pienempi kiinteistövero vaan AP, johon totesin että ei ole pienempi. Hankalaa tuo toki on ymmärtää. Ja kyllä, tiedän mistä kiinteistövero muodostuu, maksan sitä myös ulkomailla sekä kolmesta eri loma-asunnosta.

Jos se talosi sijaitsisi esimerkiksi Helsingissä omalla tontilla, maksaisit enemmän kiinteistöveroa. 

Vierailija
44/74 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun maalla kun haluan asua, en halua asua Helsingin keskustassa koska siellä ei ole luonto lähellä ja kamala meteli ja ihmisiä.

Mikään ei ole ihanampaa kun mennä rantasaunalta avantoon OMAAN järveen, ja nauttia luonnon rauhasta, nähdä tähtitaivas.

Mulle on aivan sama mitä polttoaine maksaa, liikun sen mitä liikun, töitä voin tehdä koneella silloin kun haluan ja muuna aikana teen niitä asioita mitä haluan ja mistä nautin.

Vierailija
45/74 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni kaikki julkisia käyttävät saisivat maksaa matkastaan sen todellisen hinnan eikä sitä verorahoin kompensoitua hintaa. Siitä se itku vasta alkaisi kun tajuaa mitä se lippu oikeasti maksaa.

Miksi? Tätä en ymmärrä. 

Vierailija
46/74 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

43, Helsingissä on pienempi kiinteistövero prosentti kuin meidän kunnassa.

Vierailija
47/74 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minulle kyllä tule mieleen mitään, mikä muu täällä maalla olisi halvepaa kuin kiinteistöt.

Nimenomaan, nimenomaan. Ensin muutetaan halvan asunnon perässä maalle tiedostaen matkat ja seuraavaksi vingutaan polttoaineen hinnasta. 

Vierailija
48/74 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, miksei kaikki vaan muuteta Helsinkiin?

Mielestäsi Suomessa on vaan Helsinki tai syrjäkylät?

Vierailija
49/74 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdotan että valtio järjestää ilmaisen asunnon kaikille työtä tekeville, hyvän ja toimivan julkisen liikenteen ulottuvilta. Matka-aika maksimissaan 20 minuuttia.

Tai sitten huomioidaan verotuksen kautta energian hintatasoksi sellainen, joka ei haittaa ihmisten liikkumista työpaikan ja asunnon välillä, omalla autolla tai ilman.

Onhan tämä jo aika uskomatonta, ettei työtä kannata tehdä, työmatkakustannusten takia. Korkeat energiakustannukset vaikuttavat välillisesti myös kaikkiin muihinkin kustannuksiin ja sitä kautta nopeasti myös hintoihin. Inflaatio kiihtyy räjähdysmäisesti jo muutaman vuoden kuluessa, jos asialle ei tehdä mitään.

Kannattaa varmaankin alkaa jo kartoittamaan vaihtoehtoja maista, joissa mm lämmitystarve on minimaalinen verrattuna pohjoismaihin.

Onhan sitä syrjässä asumista huomioitu työmatkaväehnnyksessä. Oma työmatkani on noin 70km ja saan jotain 3600€ työmatkavähennystä vuodessa. Eihän se auton käyttöä kokonaan kata, mutta on kuitenkin enemmän kuin polttoainekulut.

Entäs jos sattuu asumaan työpaikan lähellä, mutta kauppa- tai lääkärireissusta tulee minimissään se 70km. Eipä pahemmin kompensoida.

Vierailija
51/74 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tulee varmaan joillekin yllätyksenä, mutta Suomessa on muutakin, kuin joko syrjäseutua tai suuria kaupunkeja. Suomessa on lukemattomia pieniä kaupunkeja, joissa ei yksinkertaisesti ole julkista liikennettä. Itse asuin nuoruuden reilun 10 000 asukkaan pikkukaupungissa, jossa ihmiset elävät ihan samalla tavalla, kuin Helsingissäkin. Omat jalat, polkupyörä tai auto ovat käytännössä ainoat vaihtoehdot, jos kotoa aikoo poistua jollain tavalla. Linja-auto kulkee lähikuntien välillä, mutta viimeisin vuoro lähtee klo 16. Muutama hassu maatila saattaa olla toiminnassa jossain kaupungin ulkopuolella, mutta suurin osa on ihan tavallisia duunareita, jotka eivät edes pääse töihin ilman autoa.

Vierailija
52/74 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja syö seuraavat 25v vain kaurapuuroa ja ostaa kirpparilta vaaatteet? Nyt äly hoi!

Asuntojen hintojen takia moni ei voi muuttaa työpaikkojen lähelle vaan auto pakollinen.

Sillä 120000 euron erotuksella ostat aika hiton paljon sitä polttoainetta. 

Vierailija
53/74 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nimenomaan muutin POIS Helsingistä jotta ei tarvitse katsella ja kuunnella tyhmien ihmisten massaa. Tilaa ja rauhaa ja hiljaisuutta ympärillä.

Arvotalosta asunnon myynti ja sillä omat maat ja unelma talo kaikilla herkuilla ja rahaa jää vielä vaikka mihin.

Vierailija
54/74 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienemmässä paikassa vielä maksetaan enemmän veroja jotka pääsääntöisesti käytetään kaupunkeihin. Pk seudulle menee 80% asumistuesta ja niihin varat kerätään koko suomesta. Asuinpaikka aika harvoin pystyy itse valitsemaan varsinkin jos itse maksaa asumisen ilman että pakottaa yhteiskunnan maksamaan sen

Älä viitsi jauhaa baskaa! 

Näin rikkaat kunnat rahoittavat köyhiä kuntia - Helsinki ylivoimaisesti kärjessä (iltalehti.fi) 

Linkki tulee uudelleen, jos ei toimi tästä.

Vierailija
55/74 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun maalla kun haluan asua, en halua asua Helsingin keskustassa koska siellä ei ole luonto lähellä ja kamala meteli ja ihmisiä.

Mikään ei ole ihanampaa kun mennä rantasaunalta avantoon OMAAN järveen, ja nauttia luonnon rauhasta, nähdä tähtitaivas.

Mulle on aivan sama mitä polttoaine maksaa, liikun sen mitä liikun, töitä voin tehdä koneella silloin kun haluan ja muuna aikana teen niitä asioita mitä haluan ja mistä nautin.

Näin sen pitääkin olla, jos maalle muuttaa. Hyvä sinä!

Vierailija
56/74 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syrjäseudulla asuminen halvempaa? No jaa:

- syrjäseutu on yleensä pieniä kuntia, näissä kunnissa on korkeampi tuloveroprosentti kuin isoissa kaupungeissa

- syrjäseudulla on kalliimpi sähkönsiirto, esim. Elenia, Loiste

Näin kaupungissa asuvana haluan, että ruokani tuotetaan jatkossakin Suomessa. Ruoka ei tule kaupan takaseinästä. Maaseutua ei tule näivettää, vaan meidän tulee säilyttää omavaraisuus.

Ei, kunnissa ei ole korkeampi TULOveroprosentti. Jos nyt ensiksi ottaisit termit haltuun. 

Vierailija
57/74 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeen paljon, noin huono provo on saanut huomiota.

Vierailija
58/74 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohdat semmoisen pikku asiat kun kaikilla ei ole mahdollisuutta syntyä kaupunkiin ja kaupungissa ei tarvitse matkustaa kymmeniä kilometrejä ruokakauppaan ja muihin pakollisiin palveluihin. Pienemmässä paikassa vielä maksetaan enemmän veroja jotka pääsääntöisesti käytetään kaupunkeihin. Pk seudulle menee 80% asumistuesta ja niihin varat kerätään koko suomesta. Asuinpaikka aika harvoin pystyy itse valitsemaan varsinkin jos itse maksaa asumisen ilman että pakottaa yhteiskunnan maksamaan sen

Höpsistä pussiin. Jos uhriutuu koko elämänsä niin ei varmasti muutoksia voikaan tehdä. En itsekään syntynyt kaupungissa enkä asu lähelläkään Helsinkiä. Asumistuesta olet oikeassa, mutta käytännössä rikkaammat kunnat maksaa syrjäseutujen asumisen valtion osuuksien muodossa. Syrjäseutuja tuetaan valtavasti. 

Tasausta maksetaan sen takia kun yritysten pääkonttorit maksavat varot eikä tuotantolaitos sekä se tasaus lasketaan henkilöstömäärän mukaan eikä tuloksen mukaan sekä se tulos vielä kikkaillaan pienemmäksi kun vasen käsi lainaa oikealle kädelle ja se oikea käsi lainaa molemmille jaloille tytäryhtiöiden avulla vaikka se tulos pysyy konsernin sisällä. Ymmärrän kyllä että tuosta ei haluta puhua kun se näyttäisi aika huonolta pk seudun näkökulmasta

Vierailija
59/74 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja syö seuraavat 25v vain kaurapuuroa ja ostaa kirpparilta vaaatteet? Nyt äly hoi!

Asuntojen hintojen takia moni ei voi muuttaa työpaikkojen lähelle vaan auto pakollinen.

Sillä 120000 euron erotuksella ostat aika hiton paljon sitä polttoainetta. 

Ilmeisesti sulla vaikea ymmärtää pointtia. Tiesitkö ettei kaikki saa 200 000e asuntolainaa? Ehkä tästä mainitaan joskus selkokielen uutisissakin, suosittelen katsomaan.

Vierailija
60/74 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että ihan oma valinta kun 2700e tienaavana ostin sen 80 000e asunnon maaseudulta enkä sitä 200 000e asuntoa kaupungista?

Ok.

Eli säästit asunnon hinnassa 120 000e, mutta et ymmärtänyt että siinä kaukaisessa sijainnissa on haittapuoliakin? Nimenomaan oma valinta, joka olisi pitänyt tehdä arvioimalla sekä plus- että miinuspuolia siinä valinnassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi