Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Laihduttajalle oikeasti täyttävä, herkullinen ruoka?

Vierailija
07.07.2015 |

Mitä ihmettä laihduttaja voisi syödä, että nälkä taittuisi ja tulisi kylläinen olo? Koko ajan on aivan armoton nälkä ja mielihalut valtaavat nälkäisenä mielen. :(

Mikä olisi mahdollisimman vähäkalorinen, mutta silti hyvänmakuinen, houkutteleva ja ennen kaikkea täyttävä ruoka? Joko kylmä tai lämmin? Jota voisi kerrankin syödä hyvällä omallatunnolla riittävästi eikä vain linnun annosta?

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina laihdutuksen yhteydessä hehkutetaan terveellistä kotiruokaa ja säännöllisiä ruokailuaikoja parin tunnin välein. Pitää kylläisenä ja saa elimistön ruoansulatuksen muka tehokkaaksi. Kuka oikeasti voi pysyä laihana tai edes hoikkana niillä neuvoilla? Kuka voi oikeasti laihtua syömällä noin paljon? Ehkä joku sairaalloisen ylipainoinen.

Mä ainakin bmi:n mukaan normaalipainoisena lihon jos syön viisi kertaa päivässä, joista pari lämmintä ruokaa. Eikä ongelma ole liian suuret annoskootkaan. Ruokajuomana mulla on aina vesi, en voi edes kuvitella kuinka paljon painoa tulisi jos korvaisin veden esim. maidolla tai sokerimehulla. Ainoa keinoni laihtua (jos siis laihtuminen on tavoite) tai edes pysytellä hoikkana on vähentää syömistä ihan reilusti. En tosiaankaan voisi syödä suositusten mukaan ja odottaa laihtuvani tai pysyväni hoikkana. Terveellisenä pidetyt ruokailusuositukset  ovat normaalipainoisen hoikistujan painajainen.

Vierailija
2/62 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaa tulisi syödä 6 kertaa päivässä.
-aamupala-välipala-lounas-välipala-päivällinen-iltapala

Ruokailut 3 tunnin välein

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:22"]

Ruokaa tulisi syödä 6 kertaa päivässä. -aamupala-välipala-lounas-välipala-päivällinen-iltapala Ruokailut 3 tunnin välein

[/quote]

Mutta laihtuuko normaalipainoinen tuolla tavalla? Tai pysyykö hoikka hoikkana tuolla ruokarytmillä ja terveellisellä ruokavaliolla? Mun kokemukseni mukaan ei tosiaankaan. Päinvastoin.

Itse olen kiloni kerännyt juurikin syömällä kaikkien taiteen sääntöjen mukaan "oikein". Kun söin ns. väärin, epäterveellisesti ja liian harvoin, olin hoikka, XS-S kokoinen. Nyt kun syön viisi kertaa päivässä pieniä ja terveellisiä annoksia (viljatuotteita, marjoja, rasvattomia maitotuotteita jne) kokoni on M. Enkä ole sinut itseni kanssa tässä koossa ollenkaan. Pakko varmaan siirtyä epäterveellisempään ruokavalioon oman ulkoisen itsearvostuksen säilyttämiseksi.

Vierailija
4/62 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduttajalle täyttävä, herkullinen ruoka? Ehkä joku laadukkaalla rasvalla paistettu valkuaismunakas höystettynä erilaisilla kasviksilla joita voi myös freesata samalla pannulla? Ainakin proteiinia tarpeeksi ja kuitua vihanneksista.

Vierailija
5/62 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:44"]

Ruokaa tulisi syödä 6 kertaa päivässä. -aamupala-välipala-lounas-välipala-päivällinen-iltapala Ruokailut 3 tunnin välein

[/quote]

Mutta laihtuuko normaalipainoinen tuolla tavalla? Tai pysyykö hoikka hoikkana tuolla ruokarytmillä ja terveellisellä ruokavaliolla? Mun kokemukseni mukaan ei tosiaankaan. Päinvastoin.

Itse olen kiloni kerännyt juurikin syömällä kaikkien taiteen sääntöjen mukaan "oikein". Kun söin ns. väärin, epäterveellisesti ja liian harvoin, olin hoikka, XS-S kokoinen. Nyt kun syön viisi kertaa päivässä pieniä ja terveellisiä annoksia (viljatuotteita, marjoja, rasvattomia maitotuotteita jne) kokoni on M. Enkä ole sinut itseni kanssa tässä koossa ollenkaan. Pakko varmaan siirtyä epäterveellisempään ruokavalioon oman ulkoisen itsearvostuksen säilyttämiseksi.

[/quote]

Normaalipainoisen laihduttajan pitää raahata se perä lenkkipolulle, sillä laihtuu. Siitä saat ne kalorit miinukselle ja silti ruuasta tarpeelliset ravintoaineet.

Kyllä se ruuasta vähentäminen onnistuisi, vaikka 5-6 kertaa päivässä söisikin, mutta siinä saa olla todella tarkka niiden määrien kanssa ettei kalorit ylity. 

Vierailija
6/62 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Kerro esimerkiksi mitä söit eilen?

Mun mielestä kuulostaa vähän selittelyltä, "teen kaiken oikein ja silti lihon", nyt itteensä niskasta kiinni ennen kuin lihot vielä enemmän.

Vierailija
7/62 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin äsken broilerin rintaa nahattomana uunissa valmistettuna sekä höyrytettyä parsakaalia mahtava keko. Oikein hyvää ja täyttävää. Kaloreita annoksessani oli noin300.

Vierailija
8/62 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Ehkä sulle on tullut lihaksia ja siksi tarvitset isompia vaatteita? Eihän kaikki painon lisääntyminen tai vaatekoon kasvaminen ole automaattisesti ns. lihomista tai pelkän läskin lisääntymistä? Rasvan sijasta sulle on todennäköisemmin tullut lihaksia ja kehosi on kokonaisvaltaisesti jäntevöitynyt hyvistä rakennusaineista?

Vierailija
9/62 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:53"]

Söin äsken broilerin rintaa nahattomana uunissa valmistettuna sekä höyrytettyä parsakaalia mahtava keko. Oikein hyvää ja täyttävää. Kaloreita annoksessani oli noin300.

[/quote]

Höyrytetty parsakaali herkullista? Yack. 

Vierailija
10/62 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös usein syön vähärasvaista lihaa, kalaa, kalaa ja kasviksia runsaasti. Lähtee nälkä. Ruisleipää 3-4 palaa ja aamulla kaurapuuroa. Liikun aika paljon, joten hiilareita tarvitaan. Kuljen 6 km päivässä työmatkoja omin lihaksin (pyörä/kävely) ja teen pari kolme kertaa viikossa n. 45 min raskaan treenin kuntosalilla. Paino pudonnut tällä tavalla lähes ilman nälkää 10kg. En syö illalla klo 18 jälkeen ja joskus nukkumaan mennessä voin olla vähän nälissäni, mutta siihen tottuu nopeasti. Nykyisin, jos jostakin syystä syön illalla, nukun huonosti. Kotiin en yleensä (joskus poikkeuksia) osta herkkuja, mutta kylässä/töissä otan niitä muiden mukana. Liikkumattomuus lihottaa useimpia, ei terveellinen ruoka.

Niin ja aina syön tarpeeksi, en ähkyksi. Syön 3-4xpäivässä. Olen kokeillut jos jonkinlaisia dieettejä, mutta eivät ole toimineet minulla. Tämä toimii ja tätä jaksan loppuelämäni.

Vierailija
11/62 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö aamu- ja iltapalaksi puuroa, ruisleipää, munaa, rahkaa tai smoothieta (esim. lehtikaalia, pinaattia, avokadoa, mantelimaito nesteeksi ja banaania antamaan makeutta). Lämpimällä ruualla syöt samaa lihaa kuin muukin perhe, mutta korvaat hiilarit kasviksilla. Jotta saat kasvikset alas, käytä salsakastiketta esim gogreeniltä. On kevyttä, 50 kcal/100 g. Herkunnälkään pähkinöitä, ananasta, mansikoita.

Vierailija
12/62 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ratatouille, ranskalainen kasvispata joka on oikeasti todella hyvää! toinen suosikki on kreikkalainen moussakka, erittäin ruokaisa ja täyttävä.

Vierailija
13/62 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maidoton, gluteeniton ruokavalio, pajon kasviksia,juureksia, marjoja, hyvää proteiinia -> paino tippunut 6.5kg viidessä viikossa ja olo mitä mainioin.

Vierailija
14/62 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 22:36"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 22:11"]

Kiitos vinkeistä kaikille!

Suurin ongelma tässä laihdutuksessa on jatkuva nälkä. Tai usein tuleva. Nytkin tähän aikaan (klo22 jälkeen) tekisi koko ajan mieli syödä jotakin ja nälkä konkreettisesti kurnii suolessa.

Eikä tee siis mieli mitään karkkeja tai sipsejä vaan ihan oikeaa ruokaa. Keho suorastaan huutaa lämmintä ruokaa, ihan perinteistä kotiruokaa, keitettyjä perunoita, kastikkeita, lihapullia, nakkeja, fetaa, vuohenjuustoa, jotakin mehevää pastaa, ruisleipää paistetulla kananmunalla....puuh. Olisi kiva syödä paljon, hyvää ja täyttävää ruokaa.

[/quote]

Jos sulla on jatkuva nälkä, ei laihdutuksesta tule mitään. Syö ruoka-aikoina itsesi kylläiseksi (ei ähkyyn) oikealla ruualla, kaloreita pitää olla.

[/quote]

Se kylläiseksi syöminen ilman ähkyä ei onnistu jokaiselta. Joko on ähky, tai nälkä. Kaloreita pitää olla, mutta kuitenkin 15-25% vähemmän kun päivän tarve, että laihtuu terveellisesti. Jos 2000 on se tarve niin syö 1500-1700. Jos tarve on 3000 (urheileva mies) niin syö 2250-2550 päivässä.

Kyllä minulla oli noin vuoden verran nälkä aamusta iltaan laihduttaessa, paitsi lounaan jälkeen minuutti, pari, ja päivällisen jälkeen pari tuntia. Kokeilin kuukauden tota viisi-kuusi pientä ateriaa päivässä, ei sovinnut ollenkaan, joka syönnin jälkeen vitutus ja nälkä, ja iso homma pysyä kärryillä tarkasta kalorimäärästä (mikä on mahdotonta ilman pientä ruoka-vaakaa btw.)

Minulle paras oli pelkkä lounas + päivällinen, toi yleinen vaahtominen aamiaisesta tärkeimpänä on ihan huuhaata, tottumuskysymys vain.

Tää kuulostaa varmaan joillekin bullshitiltä, mutta niin kuin treenistä tullut seuraavan päivän lihaskipu voi tuntua hyvältä, koska tiedät mistä se tulee (eikä ole niin pahaa että epäilet vammaa) niin nälän tunne dieetillä, se tyhjiö vatsan pohjalla, voi myös alkaa tuntumaan hyvältä, onnistumiselta.

En mikään himolaihduttaja ollut, noin 25kg yhdessä vuodessa että pääsin tavoitteeseeni puoli vuotta sitten, ja on se toistaiseksi pysynyt poissa. 

Vierailija
15/62 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kenen määräyksestä?

Vierailija
16/62 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:22"]Ruokaa tulisi syödä 6 kertaa päivässä.
-aamupala-välipala-lounas-välipala-päivällinen-iltapala

Ruokailut 3 tunnin välein
[/quote]
Mutta onko se ok syödä viimenen ateria 3 aikaan yöllä? Mitäs, jos meneekin nukkumaan jo puolen yön aikoihin, niin tulee "vain" 5 ateriaa. Katos, kun kaikkien päivärytmi ei ole sama. Kaikki eivät herää 7-8 aikaan ja ala mättään ruokaa naamariin. Joten ainakin mulla jää pakoti keskimäärin kolmeen ateriaan/pv., kun ei viitsi öisin syödä.

Vierailija
17/62 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:53"]

[/quote]

Rasvaton ruoka ei pidä nälkää, vaikka täyttäisikin.

Vierailija
18/62 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee kesäkurpitsasta spagettia ja kastikkeeksi sitten oma lempipastakastike, joka ei ole kermapohjainen.

Vierailija
19/62 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin maustettu kasvissosekeitto!

Vierailija
20/62 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proteiinia! En tiedä sun makumieltymyksiä, mutta oma lemppari on salaatti, jossa jäävuorisalaattia, tuorekurkkua, tomaattia, tonnikalaa ja kaksi keitettyä kananmunaa. Tuosta tulee jo usein aikamoinen ähky. Jos tekee makeeta mieli, niin vedän skyr-rahkan ja sen jälkeen on ainakin ihan älytön ähky :D 

Tuon setin vedin siis jos tuli sellainen "mäkkäri-siideri-karkki-sipsi"-armoton himo. Nykyään en usein jaksa syödä toista kananmunaa ja menee ehkä 1/3 osa skyristä ennenkun on maha tosi täysi eikä tee mieli mitään.

Jätä vehnäjauhot ja valkoinen sokeri vähitellen pois/mahdollisimman vähäiseksi, niin noita himoja ei kohta enää tule.