Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Henkinen järkytys ja fyysiset oireet

Vierailija
07.07.2015 |

Mietin erästä "suhdettani" ja erityisesti sen päättymistä. Pitävätköhän paikkansa ne asiat, joita pojalla väitettiin olleen "eron" jälkeen. Olin tuolloin 13-vuotias, poika 15. Olimme siis "yhdessä" reilut kaksi kuukautta, mutta se oli vain koulussa kaveriporukassa vierekkäin kulkemista sekä kirjeiden kirjoittelua ja muutamaa puhelinsoittoa. Tiesin, että tämä poika oli "ihan pihkassa minuun", mutta minä en oikein välittänyt hänestä. Sitten keräsin rohkeuteni ja sanoin haluavani lopettaa koko jutun. Tämän jälkeen olin yllättynyt ja helpottunut, että poika suostui eroon samantien eikä pyydellyt, että jatkettaisiin vielä. Itkemään hän tosin rupesi.

Nyt, kahdenkymmenen vuoden ajan, minua on mietityttänyt, ovatko seuraavat asiat totta: Kun perjantaina jätin pojan kasvotusten (keskustelimme asiasta noin viisi minuuttia), poika väitti viikonlopun jälkeen, että on niin pois tolaltaan, ettei muista keskustelusta ja muistakaan asian yksityiskohdista muuta kuin sen, että minä en halunnut, että olemme enää yhdessä. Sitä ennen hänellä ei ollut ollut mitään muistinongelmia. Illalla pojalla oli kovaa kuumetta ja koko viikonlopun päänsärkyä (tästä kertoi hänen kaverinsakin). Tämä johtui henkisestä järkytyksestä.

Maanantaina sain kuulla pojalta, että hän haluaa aloittaa kanssani uudelleen. En suostunut, ja tiistaina hän kirjoitti minulle kirjeen ja pyysi samaa monin eri sanoin ja perusteluin. Vastasin hänelle ja ihmettelin samalla, miksi hän sitten perjantaina suostui eroon niin helposti. Hän kirjoitti minulle kirjeen ja sanoi, että oli perjantaina niin järkyttynyt, ettei kyennyt toimimaan tai puhumaan normaalisti. Muuten hän olisi sanonut, ja anellut, että haluaa jatkaa kanssani.

Mietin edelleen, voiko henkinen shokki saada elimistön niin sekaisin kuin yllä mainitussa kerrotaan. En ole saanut vihiä vastaavasta edes myöhemmin, kun olen kokenut tai muilta kuullut eroista vuosien jälkeen, erilleen muuttamisesta ynnä muuta.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mietit jotain teininä tapahtunutta suht koht merkityksetöntä asiaa?
Ja kyllä, järkytys voi saada ihmisessä aikaan kuvailemasi asioita. Tosin jos nyt tapaisit pojan, niin hön saattaisi muistaa asiat eri tavalla. Nuorena jotkut elää aikamoista tunteiden vuoristorataa, sekä tytöt että pojat.

Vierailija
2/7 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ap on yhä itsekin teini. Mutta asiaan. Tottakai suurin osa muistaa, miten maailmaa järisyttävältä ensimmäiset pakit tuntuivat...eli ihan normaalilta kuulostaa. Aika moni tyttökin on jäänyt kotiin potemaan "kipeää mahaa", kun poikkis on jättänyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia olikin minun kannalta melko merkityksetön. Mietin sitä siksi, koska olen kiinnostunut tieteestä ja psykologiasta. Kiitos vastauksestasi, tai lähinnä toisesta virkkeestä, kun vastaat esittämääni kysymykseen.

Vierailija
4/7 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani riitelivät kun olin lapsi niin, että huusivat ja tavarat lensivät. Äiti itki ja isä oli kännissä. Opettelin selviämään siitä niin, että en muista riitoja enää seuraavana aamuna lainkaan (muutamia tapauksia lukuunottamatta). Lapsena se oli ainoa puolustuskeino johon pystyin turvautumaan.

Tämä on niin syvällä, että nykyisin riidellessäni mieheni kanssa, en muista enää seuraavana päivänä mistä riitelemme ja miten, vaikka riidat eivät ole mitenkään vakavia, ei alkoholiongelmaa jne vaan riita saattaa koskea vaikka työnjakoa, yleensä riittää kun toinen lähtee hetkeksi pois ja asia jutellaan läpi. Jotenkin tuo lapsuuden puolustusmekanismi on jäänyt vain päälle.

Eli voi.

Vierailija
5/7 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on (minulle) eri mittakaavan juttu. Toki silloin teininä poikakaverillesi voinut olla yhtä suuri asia.

Eli kuulin että pikkusiskoni on aivokuollut. Olin siis perheeni kanssa sairaalassa ja 2 lääkäriä kertoivat asian meille. Veljeni juoksi vessaan ripuloimaan, mmenin toiseen vessaan oksentamaan. Minulla,veljelläni ja vanhemmillani oli kaikilla seuraavina päivinä jatkuvasti vatsavaivoja, kuumetta, särkyjä.

Uskon että järkytyksestä tulee oikeasti fyysisisiä oireita. Jos mieli voi huonosti niin usein myös fyysinen vastustuskyky alenee.

Vierailija
7/7 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 15:23"]

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00362 T: 5

[/quote]

Kiitos linkistä. Kiitos myös viitoselle ja kuutoselle, jotka asiasta kanssani suostuivat keskustelemaan. T: ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän