Milloin aika luopua vanhasta koirasta?
Koira on 10-vuotias ja vanhuus alkaa näkyä niin, ettei se jaksa enää kävellä kuin pieniä ja lyhyitä lenkkejä. On alkanut myös pelätä ääniä. Muuten on terve. Milloin on aika todeta, että hänen olisi aika päästä koirien taivaaseen? Onko väärin pitää vielä koiraa, joka ei jaksa edes kilometrin lenkkiä kävellä?
Kommentit (21)
Kaikki tuo kuuluu vanhuuteen, vanhuus ei ole sairaus.
Jospa kysyisit eläinlääkärin mielipiteen. Jospa on joku hoidettavissa oleva vaiva?
Vie äkkiä piikille!
t: haukkumiseen ja paskoihin kyllästynyt naapuri.
Koirasta on aika luopua silloin kun yhdessä osaavan eläinlääkärin kanssa on todettu, että nyt elämänlaatu ei ole enää elämisen arvoista.
Jos koira on muuten terve, kivuton ja pirteä, ei lyhyet lenkit ole mikään ongelma. Se on ihan normaalia, että vanhuksien vauhti hiljenee ja iso osa päivästä menee nukkuessa.
Meidän vanhus lähti maalle eläkekotiin, kookas koira ja asutaan hissittömässä kerrostalossa, niin ei ois täällä kaupungissa enää pärjännyt.
Niin se vanhuus tulee. Ainakin sen osaa neuvoa, että ei ole syytä enää tuossa elämän loppuvaiheessa ryhtyä isoihin lääketieteellisiin operaatioihin tai leikkauksiin, vaikka eläinlääkäriasemat niitä palveluita mielellään myyvätkin.
Itse olisin myös aika kriittinen sen suhteen, onko eläimelle hyötyä pysyvästä lääkityksestä johonkin vanhuuden vaivaan.
Eli hoidetaanko eläintä, vai omistajan psyykeä? Eläimen eutanasia on hyvä ja rauhallinen tapahtuma, jossa eläimen omaisella on suuri kunnia olla läsnä loppuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Meidän vanhus lähti maalle eläkekotiin, kookas koira ja asutaan hissittömässä kerrostalossa, niin ei ois täällä kaupungissa enää pärjännyt.
Meillä on onneksi hissi tässä kerrostalossa. Minusta kodin vaihtaminen on vanhalle koiralle aika iso stressi, sellaista ei olla suunnittelemassa. Ap
Musta 10 v koiran jaksamattomuus kannattaisi tutkituttaa eläinlääkärillä. Ei 10 vuotias ole vielä niin vanha että kävelyt hiipuvat alle kilometriin, jos aikaisemmin on tehty paljon pidempiä lenkkejä.
Vastaus itse kysymykseen: kun tulee kipuja, huonoja päiviä on enemmän kuin hyviä ja elämänlaatu heikkenee. Nämä olisi hyvä keskustella eläinlääkärin kanssa, onko lemmikin kivut yms hoidettavissa, eikö mitään ole enää tehtävissä tms.
Takajaloista kiinni ja takankylkeen.
Vierailija kirjoitti:
Niin se vanhuus tulee. Ainakin sen osaa neuvoa, että ei ole syytä enää tuossa elämän loppuvaiheessa ryhtyä isoihin lääketieteellisiin operaatioihin tai leikkauksiin, vaikka eläinlääkäriasemat niitä palveluita mielellään myyvätkin.
Itse olisin myös aika kriittinen sen suhteen, onko eläimelle hyötyä pysyvästä lääkityksestä johonkin vanhuuden vaivaan.
Eli hoidetaanko eläintä, vai omistajan psyykeä? Eläimen eutanasia on hyvä ja rauhallinen tapahtuma, jossa eläimen omaisella on suuri kunnia olla läsnä loppuun asti.
Mielenkiinnosta kysyn, minkälaisiin pysyväislääkityksiin suhtaudut kriittisesti. Itselläni on meinaa hyviä kokemuksia noista lääkityksistä.
Minulla on 15-vuotias koira, jonka päivät kuluvat lähinnä sohvalla nukkuen. Aina välillä käydään köpöttelemässä pieni lenkki vanhuksen tahtiin, sillä ei minulla ole kiire. Matkan pituudella ei ole väliä ja seuraan koiran jaksamista. Kipuja ei tunnu olevan, ruoka ja vesi maistuu, samoin herkut, joten antaa toisen jatkaa köpöttelyään. Päivä kerrallaan mennään, vaikka huomisesta ei voi tietää.
Vierailija kirjoitti:
Takajaloista kiinni ja takankylkeen.
Tuolla tavallako haluaisit oman elämäsi päättyvän jonkun muun toimesta?
Kuulostaa nivelrikolta ja siihen on hyviä kipulääkkeitä pitkäaikaiseen käyttöön. Ääniarkuus voi liittyä aistin heikkenemiseen tai "dementiaan". En tiedä, mikä se koirien vanhuuden höperyys on varsinaiselta nimeltä. Veisin nyt alkuun koiran eläinlääkäriin selvittämään syytä liikkumisvaivoihin.
Mun vanhin koira lähtisi nyt kohta piikille, kun ei voida hänelle tarjota arvoistaan tilaa monilapsisessa ja -koiraisessa perheessä. Pärjää kuitenkin hyvin mummolassa ainoana koirana varmaan vielä muutaman vuoden.
Mä olen omien koirien kohdalla nähnyt silmistä että nyt on aika.
Lääkärillä kannattaa koira käyttää ja sitten tehdä päätös.
Kuten moni on jo todennut eläinlääkäriin.
en ole eläinlääkäri mutta itselle tulee mieleen sydänsairaudet, joihin on lääkkeet.
nivelkivut.. ja haukkuu ääniä koska näkö heikentynyt ??? Ei siis välttämättä piikin paikka.
Miten koira liikkuu? Ontuuko tai käveleekö jäykästi? Kipulääkekuuria voi kokeilla piristyykö koira sillä. Ja kuten moni muukin on maininnut, että sydän kannattaa ainakin kuunteluttaa oisiko siellä jotain vialla. Minä käyttäisin koiralle lääkkeitä niin kauan kuin niistä on apua.
Koira saa nimittäin olla todella kipeä ennenkuin näyttää kivun. Koira kestää uskomattoman paljon eli eläinlääkäriä suosittelen minäkin.
Jos koira on muuten iloinen ja hyvävointinen niin onko kiire?