Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapsiperheissä on aina yrjötautia, yksin asuvilla ei?

Vierailija
15.07.2015 |

Tätä ihmettelen... Onko lapsiperheissä niin paljon heikompi hygienia? Siis muistan hyvin, että itsellänikin oli vielä kotona asuessa suunnilleen kerran vuodessa oksennustauti. Omilleen muutettuani minulla ei ole ollut kertaakaan moista. (Minulla siis on myös selvästi nuorempia pikkusisaruksia, joten lapsiperheessä asustelin siihen asti kunnes 19-vuotiaana muutin pois.) Ei minusta meillä kuitenkaan ollut mitenkään älyttömän huono hygienia, ja tuntuu että pikemminkin nykyään oma kotini on välillä paljon sotkuisemmassa kunnossa kuin lapsuudenkotini ikinä.

Ja jos ne pöpöt tarttuu koulusta / päiväkodista, niin miksi niitä pöpöjä pyörii nimenomaan niissä eikä niin paljon muissa julkisissa tiloissa, joissa myös käy paljon ihmisiä? Johtuuko lasten vielä kehittymättömästä vastustuskyvystä että pääsevät pöpöt leviämään?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa. En edes jaksa lähteä vastaamaan.

Vierailija
2/11 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 06:10"]Tätä ihmettelen... Onko lapsiperheissä niin paljon heikompi hygienia? Siis muistan hyvin, että itsellänikin oli vielä kotona asuessa suunnilleen kerran vuodessa oksennustauti. Omilleen muutettuani minulla ei ole ollut kertaakaan moista. (Minulla siis on myös selvästi nuorempia pikkusisaruksia, joten lapsiperheessä asustelin siihen asti kunnes 19-vuotiaana muutin pois.) Ei minusta meillä kuitenkaan ollut mitenkään älyttömän huono hygienia, ja tuntuu että pikemminkin nykyään oma kotini on välillä paljon sotkuisemmassa kunnossa kuin lapsuudenkotini ikinä.

Ja jos ne pöpöt tarttuu koulusta / päiväkodista, niin miksi niitä pöpöjä pyörii nimenomaan niissä eikä niin paljon muissa julkisissa tiloissa, joissa myös käy paljon ihmisiä? Johtuuko lasten vielä kehittymättömästä vastustuskyvystä että pääsevät pöpöt leviämään?
[/quote]

No minä voin vastata ihan kokemuksesta. Niitä päiväkoteja siivoaa ihmiset jotka ei tiedä pätkänvertaa hygieniasta. Monella ei mitään koulutusta. Itse tehnyt sijaisuuksia ja ihan oksettaa kun kuulee " miten hommat tehdään meillä".

Meillä lapsilla on ollut oksennustauti kerran ja kohta 16 vuotta olen ollut äiti. Kun kaikki muut on taudissa kaatuneet niin minun pojat on olleet hoidossa sitten keskenään. Heillä on siis hyvä immuunipuolustus. Ei joka vuosi ole edes pientä nuhaa.

Mutta päiväkotien siivous. Hrrr.. moppeja ei välttämättä pestä joka päivä, pyyhkeitä lasketaan niin että sitä likaa levitetään miten sattuu kun säästetään. En tiedä missä. Varmaan se pesukoneen käyttö on niin vaivalloista. Tilojen siivous on sitten mitoitettu tällä " juosten kusten metodille". Sitten on ihan hoitajat. Itse seurannut keskustelua kun hoitaja neuvoi lasta yskimään KÄSIIN!. Yhdessä kohteessa vessaa ei vedetty kun päiväkoti oli mukana jossain vettä säästävässä ympäristöprojektissa. Ne bakteerit sieltä pytystä leviää metrien päähän. Siksi vessakin pitäisi vetää se pytyn kansi kiinni. Jos teillä on päiväkodissa koulutettu laitoshuoltaja niin kysykää siltä hygienia-asioista. Se voi kertoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on niin että lapsilla on huonompi vastustuskyky. Lapset laittaa tavaroita suuhun ja vaihtaa keskenään sylkeä. Ei siinä päiväkodin siivous ihmeitä tee. Koululaistenkin käsihygienia on vielä melko huono.
Lastentaudit on usein sellasia, että vanhemmatkin ne saa. Siis vatsataudit ja flunssat

Vierailija
4/11 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 07:34"]Kyllä se on niin että lapsilla on huonompi vastustuskyky. Lapset laittaa tavaroita suuhun ja vaihtaa keskenään sylkeä. Ei siinä päiväkodin siivous ihmeitä tee. Koululaistenkin käsihygienia on vielä melko huono.
Lastentaudit on usein sellasia, että vanhemmatkin ne saa. Siis vatsataudit ja flunssat
[/quote]
Aina joku sairastelee, mutta massiiviset epidemiat voi kyllä ehkäistä.

Vierailija
5/11 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa. Me olemme lapsiperhe ja vain kerran meillä on ollut vatsatauti, siitäkin lähemmmäs kymmenen vuotta.

Vierailija
6/11 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

tartuntalähteiden määrässä eroja. yksikseen riittää kun kontrolloit itsesi, mutta esim. viislapsinen perhe on kertoimella eri juttu kerrasta.

-m35

Vierailija
7/11 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin? Poikani perheessä on 3 lasta ja 6:n vuoden aikan ollut yhden kerran yrjötauti? Ennen kuuta vuotta ei siis ollut lapsia.

Vierailija
8/11 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lapsilla ei ole vielä yhtä hyvä vastustuskyky ja kun yksi lapsi päikyssä tai koulussa sairastuu niin se alkaa siitä levitä muihinkin perheisiin. Itse muistan ala-aste ikäisenä olleeni noin kerran vuodessa kipeänä, jolloin oli oksennustaudit ja kuumeet samaan aikaan sellasessa kahden viikon pätkässä. Noin 13-vuotiaasta eteenpäin olen kerran ollut oksennustaudissa ja kuumeessa, mutta nekin oli sellasia parin päivän tauteja, toki kausiflunssista kärsin edelleen.

Vierailija
9/11 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi sairastuu usein herkästi ja nopeasti, lapsen hygienia ei ole aikuisen tasolla (pesemättömät kädet kyllä menee suuhun).

Suuressa ryhmässä ehtii tartuttaa monia ennen kuin tauti huomataan. Ei siinä ihmeitä tarvita.

Vierailija
10/11 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut näiden neljän vuoden aikana nyt kaksi oksennustautia. Aina, tosiaan...

Vierailija
11/11 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

EIköhän ole ihan tavallista, että ehkä kerran vuoteen on jokin vatsatauti tms lapsiperheessä, tarttuvat helposti ja lasten vastustuskyky ei ole samalla tasolla kuin aikuisilla.

Meillä kuopus on 14v, eikä meillä ole ollut ikinä oksutautia, täitä, kihomatoja... Että niitä odotellessa :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän