Aggressiiviset farmaseutit
Onko apteekeissa / farmaseuteilla jokin sääntö, että asiakas ei apteekkiin tullessaan saa rauhassa katsella vaan välittömästi tullaan kyselemään, mitä esit, mikä vaivaa jne? Se on todella ärsyttävää! Eikö asiakas saa rauhassa katsella apteekin valikoimaa? Viimeksi poikkesin nopeasti kesken työpäivän hakemaan särkylääkettä apteekista. Heti käytiin kimppuun, vastasin kohteliaasti, etten kiitos tarvitse nyt apua (seisoin särkylääkehyllyllä ja valikoin sopivaa pakkausta). Farmaseutti ei jättänyt rauhaan vaan pommitti kysymyksillä. En vastannut vaan otin paketin hyllystä. Farmaseutti kommentoi jotain paketista ja seurasi koko matkan perässäni kassalla. Sama juttu toistuu joka kerta asioidessani eri apteekeissa ja milloin milläkin asialla. Todella ärsyttävää. Pyydän kyllä apua, jos sitä tarvitsen.
Kommentit (71)
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 15:22"]On ihan selvä juttu, että apteekeissa täytyy olla palvelua saatavilla ja joskus itsekin täytyy jotain kysyä. Se vaan ihmetyttää, että sitä tuttua perusvoidetta tai c-vitamiinia et voi käydä hyllystä hakemassa ilman että saat varjostajan kysymyksineen kintereillesi.
[/quote]
No mistäs ne apteekissa tietää mitkä tuotteet ovat juuri SINULLE tuttuja ja mitkä ei? Tuskin jokaisen asiakkaan naamakertoimen ja ostokset muistaa ulkoa. Voi hyvä ihme taas. Kailota seuraavan kerran ovella, että "minä Martta tulin nyt vaan hakemaan sitä minulle tuttua c-vitamiinia enkä tarvitse apua, kiitos vaan. Kyllähän te varmaan jo muistattekin, mutta varmistin." Ja leveä hymy naamalle.
Joo ärsyttää. Miissään ei ole niin paljon henk.kuntaa kuin apteekeissa. Varsinkin jotkut sivuapteekit saattaa olla ihan tyhjiä ja 4-5 henk. kunnan edustajaa pyöriii tiloissa ja hyökkää kuin haukka kimppuun
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 13:41"]Joo, tuttua. Hain kerran pukamiin lääkettä ja täti hyökkäsi kimppuun kysyen että "voiko auttaa" sanoin tietäväni mitä haen ja painelin purkin kanssa kassalle. Tätihän rynni perässä ja kovaan ääneen sitten rupesi siinä kassalla näyttämään, että miten ainetta saa ulos purkista... V...ttu! Oli kyllä ihan tuttu aine ja siinä sitten sai koko apteekki tietää, että mitä tuli ostettua!!
[/quote]
Mä en usko että ketään siellä apteekissa kiinnosti sun pukamat. Että oo ihan rauhassa vaan. Vai aatteletko, että ne paikalla olleet ihmiset edelleen muistavat sinut ja päivittelee ystävilleen naisesta joka osti herranjumala peräpukamavoidetta!!
Todistinpa yksi päivä apteekissa tilannetta, kun joku asiakas olisi tarvinut neuvoa. Siinä pyöri muutamia myyjiä, mutta ilmeisesti kukaan ei ollut farmaseutti. Olin itsekin harkinnut kysyä neuvoa, mutta jäi kysymättä kun huomasin, että mitään asiantuntemusta ei ollut. Myyjä pahoitteli, että paikalla ei ole farmaseuttia ja jotain säätöä siinä oli, että olisikohan sittenkin joku vielä paikalla. Kai nyt vähintäänkin siellä reseptipuolella on pakko olla koulutettuja ihmisiä paikalla? :-o
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 14:05"]
Toistan edelleen: Minusta on ok kysyä tarvitseeko asiakas apua. Jos ei tarvitse, tulisi mielestäni poistua.
Kysymys: Onko apteekissa / farmaseuteilla jokin sääntö, että asiakasta ei saa jättää rauhaan vaan väkisin udellaan ja annetaan neuvoja, vaikka asiakas on sanonut, ettei tarvitse.
ap
[/quote]
Periaatteessa ei ole tuollaista säntöä, mutta lääkelaissa sanotaan, että apteekissa olisi varmistuttava siitä, että asiakas on selvillä lääkkeen oikeasta ja turvallisesta käytöstä.
Käytännössähän näin ei läheskään aina käy, koska jos kysymme, onko lääke tuttu, niin asiakas voi kuitata sen sanomalla on ja voi käyttää sitä edelleen ihan miten sattuu. Mutta kysymällä voimme edes teoriassa antaa asiakkaalle mahdollisuuden saada neuvontaa jos hän sitä kokee kaipaavansa.
Toinen ääripää on sitten apteekki, joka näköjään väkisin antaa kaiken neuvonnan... Kuulostaa kyllä vähän pahalta tuo aloitusesimerkki... En itse kehtaisi toimia noin. Mutta jos pomo on vaatinut niin ehkä siellä on pakko, ettei haukuta passiiviseksi.
Sellaistakin on puhuttu alan sisällä, ettei apteekissa saisi käydä vain ns. koukkaajia, eli asiakkaita, jotka ottavat paketin hyllystä, maksavat sen, eivätkä saa farmaseuttista kontaktia.
Tämä on vähän tällaista tasapainoilua :/
t. farmaseutti
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 14:27"]
Olen joskus miettinyt, että onkohan apteekeissa tulospalkkaus. Kerran farmaseutti esitteli jotain tuotetta ja yritti väkisin tyrkyttää yli 40 euroa maksavaa valmistetta täysin vastaavan puolet halvemman valmisteen sijaan. Kun sitten valitsin sen halvemman, hän oli silminnähden erittäin hapan eikä edes näkemiin sanonut.
[/quote]
Ei ole, mutta tuotteilla on joskus myyntikampanjoita. Itse en todellakaan orjaile niitä, vaan mietin asiakkaalle sopivinta tuotetta.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 14:26"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 14:15"]
Aina kun olen reseptilääkkeen hakenut niin kysyvät vain henkkarit ja liimaavat tarran pilleripurkkiin, miksi siihen tarvitaan pitkä koulutus?
Mitään lisäarvoa en ole ikinä saanut enkä haluaisi maksaa heidän suuria palkkojaan tuoteiden hinnoissa.
[/quote]
Voisiko alapeukuttajat perustella yhtään?
[/quote]
Tämä kiinnostaisi itseänikin.. 29 alapeukuttajaa ja vailla perusteluja
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 15:24"]
Onpa masentava ketju. Mä olen haaveillut että hakisin ensi vuonna opiskelemaan farmasiaa, koska työllistyminen on esim. biologian ja kemian aloilla niin epävarmaa ja tolla alalla olisi sentään mahdollisuus saada paskaduuni apteekista, jos ei mitään parempaa löytäisi. Apteekkityö kuulostaa vain niin hirveältä, että en ehkä halua laskea sen varaan.
Hae nyt ihmeessä. Ei tätä niin vakavasti tarvitse ottaa. Apteekin väki on ilo silmälle ja on se kumminkin hyvä että palvelu edes jossain vielä pelaa.
Nyt muistui mieleen eräs nolo tilanne apteekissa. Olin silloin lasikuidun kanssa tekemisissä ja niissä parissa nesteessä oli tarkat sekoitussuhteet, oliko joku kovettaja toinen mitä meni seokseen vähemmän ja sitä ei saanut mennä iholle . Menin sitten apteekkiin ja neidolta kysymään että saisiko mahdollisimman ison lääkeruiskun. Jossain vaiheessa tämä neiti sitten rupesi tirskumaan siinä sen muutaman desin ruiskun kanssa. Ajatteli vissiin .. niin mitä ?
No farmaseutin työ voi olla tylsää ja varmaan moni haluaisi onnistumisen kokemuksia ja mahdollisuuden vilautella tietojaan eikä tehdä ihan samaa työtä kuin amiksen lääketutkinnon käyneet.
-Mies 29v + 1v-
Menin kerran apteekkiin ostamaan alapäätulehdukseen, siis hiiva, epäspesifi tms. lääkettä. Miesfarmaseutti tuli heti kysymään, mitä etsin. Sanoin, että pärjään kyllä ilman apua. Mies ei hellittänyt, vaan tiukkasi, mitä olin hakemassa. Ärsyynnyin niin totaalisesti, että kuuluvalla äänellä sanoin etsiväni lääkettä alapäätulehdukseen. Hän sitten vei oikealle hyllylle ja alkoi käydä tarjontaa läpi.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 15:30"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 14:10"]Itse olen lääkäri ja kerran kanssa särkylääkehyllyllä katselin sopivaa pakkausta. Siihen paukkasi farmaseutti, joka tarjosi apua. Kieltäydyin, mutta hän alkoi luetella lääkeaineita ja niiden ominaisuuksia ja kysellä kaikkea minusta. Eikä lopettanut, vaikka kohteliaasti ilmoitin uudelleen, etten tarvitse apua. Ehkäpä heillä todellakin on jokin velvollisuus luetella asiakkaalle kaikki tietonsa lääkeaineista. [/quote] Olisit voinut sanoa kiitos ei, olen lääkäri. Ei farmaseutti ole ajatustenlukija. Ja mikset osta reseptillä kun saat kelakorvauksen?
[/quote]tomppeli, kieltäytyminen riittää ja jos ei tajua, niin on älyssä vikaa.