Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aggressiiviset farmaseutit

Vierailija
07.07.2015 |

Onko apteekeissa / farmaseuteilla jokin sääntö, että asiakas ei apteekkiin tullessaan saa rauhassa katsella vaan välittömästi tullaan kyselemään, mitä esit, mikä vaivaa jne? Se on todella ärsyttävää! Eikö asiakas saa rauhassa katsella apteekin valikoimaa? Viimeksi poikkesin nopeasti kesken työpäivän hakemaan särkylääkettä apteekista. Heti käytiin kimppuun, vastasin kohteliaasti, etten kiitos tarvitse nyt apua (seisoin särkylääkehyllyllä ja valikoin sopivaa pakkausta). Farmaseutti ei jättänyt rauhaan vaan pommitti kysymyksillä. En vastannut vaan otin paketin hyllystä. Farmaseutti kommentoi jotain paketista ja seurasi koko matkan perässäni kassalla. Sama juttu toistuu joka kerta asioidessani eri apteekeissa ja milloin milläkin asialla. Todella ärsyttävää. Pyydän kyllä apua, jos sitä tarvitsen.

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Farmaseuteilla on laissa määrätty velvollisuus tarjota lääkeneuvontaa.

Vierailija
22/71 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko jokin sääntö, joillakin apteekeilla voi ollakin. Ehkä he ovat profiloineet mielestään epäilyttävän asiakkaan (kaikkia huumehörhöjä ja näpistelijöitähän nykyään riittää), ja jokin asussasi tai käytöksessäsi laukaisee tässä myyjässä/farmaseutissa epäilykset, vaikka olisit siisti ja vesiselvä.

Itselle on käynyt samoin, ja harkitsin että pitäisikö minun sanoa myyjälle, että haen hänelle lähestymiskieltoa, ellei jätä rauhaan. On se nyt kumma jos ei saa käsikauppatuotteita itsekseen vertailla. Tarkistakoot laukut ja taskut vaikka kassan jälkeen jos epäilyttää, mutta rauhassa pitää saada tutkia vaihtoehtoja ja harkita ostostaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lääh, runk" :DDDDDDDDDDDDDDDDDDD

Vierailija
24/71 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 14:18"]

Farmaseuteilla on laissa määrätty velvollisuus tarjota lääkeneuvontaa.

[/quote]

Neuvonnan intensiteettiä ei varmaankaan ole määritelty. Luulisi, että asikkaan "kiitos ei" neuvontatarjoukseen riittäisi. Kai apteekin asiakkaallakin jokin yksityisyydensuoja ja itsemääräämisoikeus täytyy olla. Käsikauppalääkkeet ovat siksi käsikauppalääkkeitä, että kuka tahansa aikuinen ihminen saa niitä ostaa.

Vierailija
25/71 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 14:10"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 14:05"]Toistan edelleen: Minusta on ok kysyä tarvitseeko asiakas apua. Jos ei tarvitse, tulisi mielestäni poistua. Kysymys: Onko apteekissa / farmaseuteilla jokin sääntö, että asiakasta ei saa jättää rauhaan vaan väkisin udellaan ja annetaan neuvoja, vaikka asiakas on sanonut, ettei tarvitse. ap [/quote] Alkaa tuntumaan, että sä nimenomaan tarvitset apua, koska ei tunnu menevän jakeluun nämä vastaukset. Mitä sä et nyt käsitä? Joku heikkolahjainen mielensäpahoittaja kirjoittamassa taas....hohhoijaa..

[/quote]

Sinä tunnut tarvitsevat todella apua..

Vierailija
26/71 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko apteekki on täynnä myyjiä!

Farmasian korkeakoulutus my ass, farmaseutit ja proviisorit ovat käytännössä oikeasti apteekissa vaan myyjiä! Miettikää miten helppo sille alalle on loppujen lopuksi päästä opiskelemaan verrattuna esim. lääkikseen, oikikseen tai kauppikseen.

Ei ihme että ne on lähes kaikki niin elämäänsä kyllästyneitä ja kostavat asiakkaille huonon tuulensa. Pettymys varmaan heillekin koko ala ja totuus on paljastunut kun ovat vähän aikaa alalla työskennelleet.

Vierailija
27/71 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 14:13"]

No kyllä mua ihan rehellisesti ärsyttää ne. Se on ihan ok näyttää missä joku tuote on, mutta ärsyttää jos aletaan kyselemään jotain, että mihinkäs vaivaan tämä on tulossa. Kiinnostaapa kauheasti selittää siellä täydessä apteekissa terveysongelmiaan kaikkien kuullen. Jos niitä saa ilman reseptiä ostaa, niin en mä halua selitellä mihin vaivaan olen ko. tuotetta käyttämässä.

Mä lopetin mun lähi-apteekissa käynnin, koska siellä apteekkari itse (siis ei myyjä/farmaseutti vaan liikkeen omistaja-apteekkari) on limaisen oloinen vanha setä,  joka tulee selän taakse kyselemään ihme lipevällä äänellä, että minnekäs meinaat tuota rasvaa laittaa (lääh, runk). Olen siis atoopikko ja noita perusvoiteita tulee haettua litratolkulla...

[/quote]

Sama juttu. Kaupungissamme on kolme apteekkia ja yhdessä tämä aggressiivinen myyntityyli. Lopetin siellä käynnin, koska en koe velvollisuudekseni kertoa, mihin vaivaan haen ibumaxia. Kyllästyin siihen jankkaamiseen, että flunssaanko sitä vai selkäsärkyyn. Olisi pitänyt syvällisesti selittää siinä hyllyn edessä, että millainen vaiva sitä nyt on ja mihin sitä tarvitsen ja miksi ostan sitä. Mielestäni se ei kuulu farmaseutille, onko se päänsärkyyn, vai kuukautisvaivaan vai onko minulla jopa joku isompi vaiva. Olisi pitänyt riittää, kun sanoin, että kiitos vain, en tarvitse apua.

Siirryin toiseen apteekkiin ja oli todella ihana, kun sai rauhassa katsella naamarasvojakin, ilman, että siinä oli joku heti analysoimassa takana, että tämä sopii, kun rouvalla on niin pintakuiva iho ja näppyjä naamassa ja nuo ryppyjen estoonkin löytyy rasvoja. Minun rypyt ei kuulu kuin minulle.

Vierailija
28/71 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 14:15"]

Aina kun olen reseptilääkkeen hakenut niin kysyvät vain henkkarit ja liimaavat tarran pilleripurkkiin, miksi siihen tarvitaan pitkä koulutus?

Mitään lisäarvoa en ole ikinä saanut enkä haluaisi maksaa heidän suuria palkkojaan tuoteiden hinnoissa.

[/quote]

Voisiko alapeukuttajat perustella yhtään?

Vierailija
29/71 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus miettinyt, että onkohan apteekeissa tulospalkkaus. Kerran farmaseutti esitteli jotain tuotetta ja yritti väkisin tyrkyttää yli 40 euroa maksavaa valmistetta täysin vastaavan puolet halvemman valmisteen sijaan. Kun sitten valitsin sen halvemman, hän oli silminnähden erittäin hapan eikä edes näkemiin sanonut.

Vierailija
30/71 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa huomannut, että tietyistä farmaseuteista ei millään meinaa päästä eroon. Yhdessä apteekissa huomasin, että silloin kun itse apteekkari oli paikalla, niin asiakaspalvelu oli agresiivisempaa. Joten ainakin osassa tapauksessa taitaa painostus olla enemmän paikan omistajan taholta toivottua.

Yhden kerran tuli kassalla farmaseutti vastaan, joka oli aivan kammottava tapaus. Minulla istui tytär ostoskärryissä, taisi olla noin 8-9 kuukauden ikäinen. En imettänyt enää tuossa vaiheessa, mutta imetystä oli kuitenkin kestänyt sen 5 kk (johon olin itse täysin tyytyväinen). No ostinpa sitten särkylääkepakkauksen. Täti siinä kovaan ääneen alkoi minua valistamaan, että ethän sitä tätä voi syödä kun imetät. Hämmästyneenä totesin, että en kylläkään enää imetä. Tähän täti alkoi pitämään luentoa miten olisi tärkeää että pientä vauvaa imetetään. Tuo olikin ensimmäinen kerta, kun annoin palautetta apteekkarille farmaseutin toiminnasta

Vierailija
31/71 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 14:28"]

Samaa huomannut, että tietyistä farmaseuteista ei millään meinaa päästä eroon. Yhdessä apteekissa huomasin, että silloin kun itse apteekkari oli paikalla, niin asiakaspalvelu oli agresiivisempaa. Joten ainakin osassa tapauksessa taitaa painostus olla enemmän paikan omistajan taholta toivottua.

Yhden kerran tuli kassalla farmaseutti vastaan, joka oli aivan kammottava tapaus. Minulla istui tytär ostoskärryissä, taisi olla noin 8-9 kuukauden ikäinen. En imettänyt enää tuossa vaiheessa, mutta imetystä oli kuitenkin kestänyt sen 5 kk (johon olin itse täysin tyytyväinen). No ostinpa sitten särkylääkepakkauksen. Täti siinä kovaan ääneen alkoi minua valistamaan, että ethän sitä tätä voi syödä kun imetät. Hämmästyneenä totesin, että en kylläkään enää imetä. Tähän täti alkoi pitämään luentoa miten olisi tärkeää että pientä vauvaa imetetään. Tuo olikin ensimmäinen kerta, kun annoin palautetta apteekkarille farmaseutin toiminnasta

[/quote]

No huh, melkoista "palvelua"! Hyvä, että annoit palautetta!

Vierailija
32/71 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 14:28"]

[/quote]

Sitäpaitsi mistä se apteekin täti mukamas voi tietää kenelle ne särkylääkkeet ovat ja että oletko itse edes syömässä niitä. Voihan niitä ostaa varalle kotiin tai jollekin perheenjäsenelle. Ihan mautonta ja typerää alkaa jossain hiton apteekissa jankuttaa jostain imetyksestä, meillä on Suomessa neuvolat sitä varten, että noihin juttuihin saa halutessaan apua.

Vierailija
33/71 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu, kun olin hakemassa vieraasta apteekista lapsen D-vitamiinitippoja. Etsin hyllyn ja siihen heti farmaseutti hyökkäsi. Sanoin, etten tarvitse apua, haen vaan tutut tipat loppuneiden tilalle. Ei auttanut. Kysymyksiä alkoi tulla ja koitti myydä jotain todella paljon kalliimpaa valmistetta, koska on "niin paljon parempi ja kyllähän minä äitinä haluan vain parasta antaa lapselleni". huoh...

Vierailija
34/71 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Farmaseuttina 7 vuotta apteekissa työskennelleenä voin valaista sen verran, että farmaseuttisella henkilökunnalla on lakisääteinen VELVOLLISUUS varmistua, että asiakas osaa käyttää lääkettä oikein. Sama koskee sekä resepti-, että itsehoitolääkkeitä. Eli oikea lääke, oikeaan vaivaan, oikealle ihmiselle ja oikealla annoksella. Meillä tosin kukaan ei tarjoa tätä palvelua aggressiivisesti vaan hienotunteisesti ja ammattimaisesti ja pääsääntöisesti saamme oikein hyvää palautetta asiantuntemuksestamme, usein myös ohjaamme lääkäriin tai mahdollisesti ratkaisemme asian ilman lääkärikäyntiä.

Vierailija
35/71 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 14:10"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 14:05"]Toistan edelleen: Minusta on ok kysyä tarvitseeko asiakas apua. Jos ei tarvitse, tulisi mielestäni poistua. Kysymys: Onko apteekissa / farmaseuteilla jokin sääntö, että asiakasta ei saa jättää rauhaan vaan väkisin udellaan ja annetaan neuvoja, vaikka asiakas on sanonut, ettei tarvitse. ap [/quote] Alkaa tuntumaan, että sä nimenomaan tarvitset apua, koska ei tunnu menevän jakeluun nämä vastaukset. Mitä sä et nyt käsitä? Joku heikkolahjainen mielensäpahoittaja kirjoittamassa taas....hohhoijaa..

[/quote]

Samaa mietin, ap vaikuttaa tosi ärsyttävältä jankkaajalta.

Vierailija
36/71 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 14:45"]

Farmaseuttina 7 vuotta apteekissa työskennelleenä voin valaista sen verran, että farmaseuttisella henkilökunnalla on lakisääteinen VELVOLLISUUS varmistua, että asiakas osaa käyttää lääkettä oikein. Sama koskee sekä resepti-, että itsehoitolääkkeitä. Eli oikea lääke, oikeaan vaivaan, oikealle ihmiselle ja oikealla annoksella. Meillä tosin kukaan ei tarjoa tätä palvelua aggressiivisesti vaan hienotunteisesti ja ammattimaisesti ja pääsääntöisesti saamme oikein hyvää palautetta asiantuntemuksestamme, usein myös ohjaamme lääkäriin tai mahdollisesti ratkaisemme asian ilman lääkärikäyntiä.

[/quote]

Eli vaikka asiakas hakee tuttua lääkettä loppuneen tilalle ja sanoo, ettei tarvitse apua, silti täytyy jäädä kyselemään?

Vierailija
37/71 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No jos sen velvollisuuden nimissä on tosiaan tultava neuvomaan, niin älkää ainakaan pliis kailottako kurkku suorana mun hiivatulehduksestani niin, että koko apteekki kuulee :P Tätäkin on nähty. Ehkä se alan ammattilaisille on ihan business as usual hommaa ja yhtä kiinnostavaa kuin joku heinänuha, mutta monesti sitä haluamattaan kuulee kun farmaseutti utelee kovaan ääneen jonkun intiimivaivoista.

Vierailija
38/71 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tiedätkö tästä "tulospalkkausasiasta"? Eli saako joissain apteekeissa provikat, jos onnistuu myymään sen kalliimman tuotteen?

Vierailija
39/71 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin enemmän jos saisi rauhassa katsella. Nyt vaikka sanoo ei kiitos en tarvitse apua myyjä jää kyyläämään selän taakse muutaman metrin päähän. Joskus on tehnyt mieli huutaa että minulla kyllä on rahaa enkä ole tullut pöllimään mitään!

Vierailija
40/71 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla alalla on selvästikin löysää rahaa ja paljon. Myyjiä on aina niin paljon parveilemassa. Vaikka tyrkyttävät kaikille asiantuntemustaan, heitä on silti aina useampi tyhjänpanttina. Ja me asiakkaat maksamme tuon "ylipalvelun".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi