Pääsin sisään yliopistoon = sain koulupaikan. VÄÄRIN!!
Mua niin sieppaa tää nykyajan paikka puhua yliopistosta kouluna. Tuntuu, että nykyään kaikki nuoret puhuu, että "voi kun saisin koulupaikan" tai "jes, pääsin kouluun", kun ovat tulleet hyväksytyiksi yliopistoon. Xeniakin haluaa "suorittaa koulun alta pois".
Kommentit (354)
no onhan noita sellaisiakin, jotka yliopistossa opiskelevat karhunkynnentutkimushistoriaa täydet vuodet, eivätkä työllisty ikinä. Nämä ovat varmaan jollain tapaa elämäm koululaisia nämäkin.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 21:31"]
Mitä, jos alettaisiin kutsua yliopistoa elämämkouluksi? Onhan yliopisto koulu. Ja koulu on aina tavallaan elämämkoulu.
[/quote]
No joo, jotkut yliopisto-opiskelijat tuntuvat suhtautuvan hiukan ylenkatseellisesti ammattiin valmistaviin koulutuksiin ja pitävät ei-mihinkään-ammattiin valmistavaa koulutustaan jotenkin arvokkaampana. Voihan tuosta ajatella että he katsovat opiskelevansa nimenomaan ihan vaan elämää varten kun sillä työelämässä tarvittavalla osaamisella ei ole heille niin väliä.
Suomessa yliopiston kutsumista kouluksi on kavahdettu jo vuosisadat. Onhan itse filosofi J.V. Snellman joutunut aikanaan erotetuksi yliopistosta, koska hän ei näkemyksensä mukaan pitänyt yliopistoa kouluna.
Tässä lisää kannanottoja aiheeseen:
http://www.pohjalainen.fi/mielipide/yleis%C3%B6lt%C3%A4/yliopisto-ei-ole-lastentarha-1.1803978
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 18:49"]
Hohhoijaa, mikä keskustelu :). Opiskelin TTY:llä. Sain opiskelupaikan. Sen aikaiset ystäväni ovat joko teekkarikavereita tai opiskelukavereita. Kutsuin itseäni opiskelijaksi, en koululaiseksi. Olin opiskelujeni aikaan töissä sekä osastolla että laitoksella. Kävin opiskelujeni aikana koululla luennoilla ja laskareissa. En kuitenkaan käynyt koulua, vaan koulu oli se rakennus, jossa opiskelin.
[/quote]
Kiitos, tää oli mielenkiintoinen näkökulma myös! Ilmeisesti pystyit kakistelematta kuitenkin sanomaan olevasi koululla?
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 18:52"]
Koulu-sanan käyttö paljastaa ihmisen taustan. Alempi keskiluokka tai työväenluokka.
[/quote]
Tää voi olla ihan totta. Heillä on yleensä paremmin jalat maassa eikä niin suurta tarvetta koululla snobbailuun.
Eli ne, jotka eivät ole peruskoulun jälkeen käyneet kouluja ovatkin yliopiston käyneitä? :D Ne, jotka eivät viihtyneet koulunpenkillä.
Ihan kaikki mun tutut puhuu yliopistosta kouluna, koska opiskelemaan/kouluttautumaan sinne mennään. Nykyään en usko, että sillä on väliä, koska akateemisuuskin on arkipäiväistynyt ja harvemmin ihmisillä nykyään on tarvetta korostaa yliopisto-opiskelua mitenkään erityisesti.
Yliopistossa tuli tutustuttua joihinkin näihin paskantärkeisiin tyyppeihin, jotka oikeasti luulivat olevansa ihmisinäkin parempia. "Ovathan he sentään yliopistossa". Samat tyypit meinasivat saada halvauksen joka kerta, jos joku käytti vaikkapa väärää termiä. Itsehän piruuttani puhuin aina (muun muassa) koulusta, ihan siitä ilosta että näki niitä pienellä mielellä varustettujen tärkeilijöiden happamia ilmeitä ja pullistuneita silmiä. Tosin tunne minimaalisesta toisen arvostuksesta taisi olla molemminpuolinen, jotenkin en silti harmittele tätä moukkamaisuuttani ollenkaan. Eniten minua inhotti se statuspakkomielteinen ihmisten lajittelu parempiin ja huonompiin, erityisesti kun omassa ystäväpiirissä ja suvussa on paljon näitä duunareita (siinä vaiheessa joko ammattikoulun käyneitä tai amk:ssa opiskelevia). No luultavasti aika moni näistä tärkeilijöistäkin on saanut kokea työllistymisen vaikeuden ja on saattanut pudota korkealta ja kovaa. Silti epäilen, että joillekin heistä edelleen sana koulu on liian vaikea pala nieltäväksi, jollakinhan sitä onnetonta itsetuntoa täytyy edelleen pönkittää ja raivo silmissä puhkutaan "YLIOPISTO SE ON YLIOPISTO".
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 19:00"]
Yliopistossa tuli tutustuttua joihinkin näihin paskantärkeisiin tyyppeihin, jotka oikeasti luulivat olevansa ihmisinäkin parempia. "Ovathan he sentään yliopistossa". Samat tyypit meinasivat saada halvauksen joka kerta, jos joku käytti vaikkapa väärää termiä. Itsehän piruuttani puhuin aina (muun muassa) koulusta, ihan siitä ilosta että näki niitä pienellä mielellä varustettujen tärkeilijöiden happamia ilmeitä ja pullistuneita silmiä. Tosin tunne minimaalisesta toisen arvostuksesta taisi olla molemminpuolinen, jotenkin en silti harmittele tätä moukkamaisuuttani ollenkaan. Eniten minua inhotti se statuspakkomielteinen ihmisten lajittelu parempiin ja huonompiin, erityisesti kun omassa ystäväpiirissä ja suvussa on paljon näitä duunareita (siinä vaiheessa joko ammattikoulun käyneitä tai amk:ssa opiskelevia). No luultavasti aika moni näistä tärkeilijöistäkin on saanut kokea työllistymisen vaikeuden ja on saattanut pudota korkealta ja kovaa. Silti epäilen, että joillekin heistä edelleen sana koulu on liian vaikea pala nieltäväksi, jollakinhan sitä onnetonta itsetuntoa täytyy edelleen pönkittää ja raivo silmissä puhkutaan "YLIOPISTO SE ON YLIOPISTO".
[/quote]
Niin, oli se minullekin ekalla sisäänpääsykerralla iso juttu että tässä ollaan ihan yliopistossa (puhuin silti siitä kouluna), nykyään kun ei sillä yliopistotutkinnolla tee välttämättä työllistymisen kannalta yhtään mitään niin on ainakin minun silmissäni menettänyt arvostustaan. Ja minähän olen niitä sivistymättömiä juntteja jotka menivät yliopistoon saadakseen työpaikan, ei sivistämään itseään.
Koulu-sanan käyttö paljastaa ihmisen taustan. Alempi keskiluokka tai työväenluokka.
[/quote]
Haittaakse? :) On ihan tervettä että tavallisten ihmisten riveistä nousee lahjakkaita, kriittisiä opiskelijoita hiukan ravistelemaan tomuista "akateemista yhteisöä".
Tuolla aiemmin oli hyvä vertaus äidistä joka piti ylioppilaslakkiakin paskantärkeilynä. Sellainen asenne kertoo ihmisen pienuudesta, jos kaikki arvokkaat perinteet on muka vaan paskantärkeilyä kun oma huono itsetunto ei kestä toisilla mitään, mitä ei ole itsellä.
Itse koen kunnioittavani yliopistoa akateemisena laitoksena, enkä siksi nimitä sitä kouluksi. Kyse ei ole oman egon korostamisesta vaan nöyryydestä. En ole niin mahtava, että rupeaisin kouluttelemaan yliopistoa, kuten en ole niin mahtava, että rupeaisin pojittelemaan tai tytöttelemään jotakuta luennoitsijaa, vaikka hän olisi itseäni nuorempikin (niitäkin on).
Kultaseni, monelta saavut kotiin lääketieteellisestä tiedekunnasta, ajattelin kutsua ystävämme Ernon Helsingin Yliopiston matemaattis-luonnontieteellisestä kylään..
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 12:59"]
Kyllä minä ainakin käyn nyt kesäisinkin joskus koululla Meilahdessa. Enkä lähde lääketieteelliseen tiedekuntaan. Tuleva lääkäri.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 19:05"]
[/quote]
Haittaakse? :) On ihan tervettä että tavallisten ihmisten riveistä nousee lahjakkaita, kriittisiä opiskelijoita hiukan ravistelemaan tomuista "akateemista yhteisöä".
[/quote]
Jotenkin en osaa ajatella, että yliopistoa kouluksi nimittävä olisi "lahjakas, kriittinen opiskelija"...
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 19:09"]
Tuolla aiemmin oli hyvä vertaus äidistä joka piti ylioppilaslakkiakin paskantärkeilynä. Sellainen asenne kertoo ihmisen pienuudesta, jos kaikki arvokkaat perinteet on muka vaan paskantärkeilyä kun oma huono itsetunto ei kestä toisilla mitään, mitä ei ole itsellä.
Itse koen kunnioittavani yliopistoa akateemisena laitoksena, enkä siksi nimitä sitä kouluksi. Kyse ei ole oman egon korostamisesta vaan nöyryydestä. En ole niin mahtava, että rupeaisin kouluttelemaan yliopistoa, kuten en ole niin mahtava, että rupeaisin pojittelemaan tai tytöttelemään jotakuta luennoitsijaa, vaikka hän olisi itseäni nuorempikin (niitäkin on).
[/quote]No minkä ihmeen takia sieltä sitten saa sen korkeaKOULUtutkinnon, jos koulu on alentava käsite? Ihan ihmeellistä, miten niinkin tavallinen sana, kuin koulu on saanut joidenkin mielessä ihan järjettömän halveksuttavan merkityksen. Jos sana korkeakoulu ei mitenkään viittaa siihen, että kysymyksessä on jonkinnäköinen koulu, miksi ihmeessä käytetään noin harhaanjohtavaa nimitystä? Miksei sitten vaikka käytetä sanaa korkeaopisto tai korkealaitos tai korkeaoppilaitos?
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 19:14"]
[/quote]
[/quote]
Jotenkin en osaa ajatella, että yliopistoa kouluksi nimittävä olisi "lahjakas, kriittinen opiskelija"...
[/quote]
Nyt olet asian ytimessä. ;)
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 19:14"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]Kai tämä on joku murrekysymyskin. Minä en ole ennen tätä ketjua edes tajunnut, että koulu on joidenkin mielestä halventava nimitys. Se on minulle samanlainen yleissana kuin koira tai talo.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 18:28"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 10:45"]Aika uusi juttu muuten. Kävin yliopistoa 90-luvulla ja kukaan ei koskaan puhunut koulusta. Mistähän tämä muutos? Hyvä veikkaus oli tuolla yllä, että yliopisto on arkipäiväistynyt siten, että se mielletään "kaikkien oppilaitokseksi" eli kouluksi. [/quote] Opiskelin 80-luvulla Otaniemessä, ja me kyllä kävimme koululla tai lafkalla luennoilla.
[/quote]
Te tekinillisen insinöörikoulun käyneet olettekin juuri koululaisia. Yliopistolla tarkoitetaan nyt jotain ihan muuta... Käykää vain koulujanne, ostelkaa koulureppujanne jne.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 22:50"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 20:39"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 20:37"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 20:27"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 20:14"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 20:09"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 20:05"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 20:04"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 20:00"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 19:49"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 19:42"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 19:38"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 19:15"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 19:09"]
[/quote]No minkä ihmeen takia sieltä sitten saa sen korkeaKOULUtutkinnon, jos koulu on alentava käsite? Ihan ihmeellistä, miten niinkin tavallinen sana, kuin koulu on saanut joidenkin mielessä ihan järjettömän halveksuttavan merkityksen. Jos sana korkeakoulu ei mitenkään viittaa siihen, että kysymyksessä on jonkinnäköinen koulu, miksi ihmeessä käytetään noin harhaanjohtavaa nimitystä? Miksei sitten vaikka käytetä sanaa korkeaopisto tai korkealaitos tai korkeaoppilaitos?
[/quote]
Yliopisto on tutkimuslaitos, joka sivussa tuottaa asiantuntijoita ja osaajia yhteiskunnan ja elinkeinoelämän tarpeisiin.
Koulun perustehtävä on erilainen.
En pidä yliopiston nimittämistä kouluksi, koska kertoo mielestäni ihmisen suhtautumisen tieteeseen ja kriittiseen analyyttiseen ajatteluun. Ei se mitään paskantärkeyttä ole. Yliopistossa on satoja tutkijoita, asiantuntijoita, henkilöstöä. Se on tiedeyhteisö ensisijaisesti eikä "koulu".
[/quote]Entä sitten? Sille opiskelijalle se paikka on koulu ja se syy miksi hän siellä on. Ihan kuin työssäkäyvällekin työpaikka on työpaikka, vaikka kuinka hienosta laitoksesta olisikin kysymys. Meinaatko, että esim upseeritkin sanovat vaimolleen, että "minä tulen sitten siinä viiden maissa puolustusvoimilta kotiin"? Vai eivätkö he kunnioita työpaikkaansa?
[/quote]
Puhut upseereista, mutta osuvampi rinnastus olisi varusmies, joka sanoisi käyvänsä koulua, kun käy inttiä. Koulutustahan se varusmieskoulutuskin on.
Mutta ei ihan kaikkea voi sanoa kouluksi, vaikka simppelille ihmiselle se onkin sopivan simppeli sana. Sanan informaatioarvo lähestyy nollaa sitä mukaa, mitä useampaan eri instituutioon sillä viitataan.
[/quote]Koulutusta joo, mutta ei samalla tavalla, kuin koulutus yleensä tarkoittaa. Kysehän on varusmiespalvelusta ja alan koulutus on ihan toinen asia. Niihin on olemassa ihan oikeat koulut, joista myös puhutaan ihan kouluina. Raja- ja merivartiokoulu, ilmasotakoulu ja mitä näitä nyt on.
Sinustako kertoo ihmisen simppeliydestä se, että hän käyttää yleiskielisiä ilmaisuja. Sinun sanavarastoosi eivät ilmeisesti kuulu esimerkiksi sellaiset sanat, kuin vihannes, huonekalu, ruoka, kangas, kasvi, eläin jne. Niiden informaatioarvohan on lähellä nollaa. :D
[/quote]
Yleiskielen tai yleisnimien käyttö ei tee ihmisestä simppeliä. Sana 'yliopisto' on yleiskieltä ja yleisnimi.
[/quote]Kuten myös koulu.
[/quote]
Kukaan ei ole muuta väittänytkään. Koulun appellatiivisuus ei olekaan se syy, miksi kouluksi yliopistoa sanovat antavat itsestään yksinkertaisen vaikutelman.
[/quote]No kerro sitten mikä se syy on. Tuossa puhuttiin kunnioituksesta, mutta ei silti selitetä, millä tavalla se koulu-sana olisi epäkunnioittavampi ilmaus opiskelijan suusta, kuin työpaikka-ilmaus työntekijän suusta.
[/quote]
Koska yliopisto ei ole määritellyt itseään virallisesti kouluksi suhteessa opiskelijoihin. Sen sijaan työsopimuksissa se määrittelee itsensä työntekijän työnantajaksi, ja tällöin sen tilat ovat tälle työntekijälle työpaikka.
[/quote]:D No johan on paksua. Kyllä vain yliopisto määrittelee itsensä oppilaitokseksi, koska se tarjoaa opiskelijoille koulutusta. Minä olen yliopistossani suorittamassa ylempää korkeaKOULUtutkintoa, enkä minä sitä nimitystä itse keksinyt. Olen saanut opiskelijatunnukset, opiskelijanumeron, opintosuunnitelmat jne. Mikä ihme minä yliopistolle olen, jos en opiskelija?
[/quote]
Sinä olet varmaankin sitten oppilas, jos kerran käyt koulua.
[/quote]
Kuinka ollakaan, olin nimen omaan oppilas silloin kun opintoni olivat vielä kesken. Filosofian ylioppilas Maija Meikäläinen.
[/quote]
Ylioppilas=oppilas?