avioliiton loppu. hirveä ahdistus ja pelko
Ehkä liiankin tuttu virsi, liiankin monelle..
Mieheni jäi 1,5vuotta sitten kiinni, mistä muusta kuin suhteesta. Kiinni jäätyään lopetti suhteen heti. Meni kuitenkin puoli vuotta ja jäi kiinni samasta asiasta, saman naisen kanssa
Nyt vuosi kipuiltu enemmän ja vähemmän, tapeltu, itketty, pidetty mykkäkoulua.. Olen loppu. Olen niin loppu etten saa itsestäni irti että lähtisin. Pelkään kaikkea. Kuinka selviän rahallisesti? Kuinka voisin luovuttaa 18 vuoden avioliittomme? Hetkellisesti mies katuu ja on pahoillaan, pian kuitenkin tunnelma palaa kireäksi ja kylmäksi. Mies on ilmaissut monesti haluavansa erota, kun alamme puhumaan kumpa lähtee ja kumpa maksaa, jää keskustelu sille tasolle..
Mitään konkreettista emme saa aikaiseksi. Lapset on jo isoja ja kotoa pois muuttaneita, olen täysin tyhjän päällä.
Meitä on varmaan monia... Kellä sama ironinen tarina. Mistä saitte voimaa? Jäittekö tappavaan ilmapiiriin? saitteko liiton korjattua jopa?
Kommentit (120)
Mulla vähän särähtää korvaan ap:n huoli siitä, ettei hän saa "päättää" itse elämästään. Suurin osa meidän elämää ohjaavista tekijöistä tulee ulkopuolelta; loppipeleissä meillä on aika vähän päätäntävaltaa oman elämämme suhteen. Tilanteisiin on vaan sopeuduttava ja keksittävä uudet keinot selviytyä ja jatkaa elämää. Tällä elämänasenteella mä olen pärjännyt, ei auta märehtiä vanhaa vaan jatkaa eteenpäin, vallitsevissa olosuhteissa. Paras ystäväni sanoi, että "olet vahva ihminen". Vahvuudesta en tiedä, mutta tämä ajatusmalli on auttanut mua vaikeuksissa eteenpäin.
Ap sanot että rakastat miestäsi, ja samalla kuitenkin että sinullakin olisi suhteessa ollut korjattavaa. Voiko olla, että nyt kun et saa itse tehdä sitä päätöstä että eroatte, sinulla korostuu vain ne hyvät asiat, ja unohdat ne huonot. Sillä jotta teidän pitkä liitto on päätynyt tuohon jamaan, paljon on pitänyt olla myös huonoja vuosien varrella.
On ok päästää irti ja kokea myös helpotusta siitä että se kaikki yrittäminen on nyt ohi. Se ei ole häpeä, sitä sattuu meille kaikille. Lapset on saatu kasvatettua, he ovat aikuisia ja nyt voit ajatella itseäsi. Kaikki me eronneet varmaan muistamme silti myös sen rakkauden ja hyvät ajat. mutta siitä on jo aikaa ja se on erovaiheessa jo kauan sitten mennyttä. Ja kaikki olisimme halunneet että asiat olisivat toisin, että se suhde ja liitto olisi mennyt niin kuin toivottiin. Mutta elämä harvemmin menee.
Minä ainakin jollain tasolla rakastan ex-miestäni hautaan asti, ei hän näin muutaman vuoden jälkeen mikään hirviökään ole, mutta ei se tarkoita että päivääkään olisin katunut eroa. Voin toivoa hänelle hyvää, haluamatta olla hänen kanssaan suhteessa.
Ei ole sinun vikasi että ihmiset muuttuvat ja elämä menee eteenpäin. Kidutat nyt itseäsi toiveilla ja häpeällä ja surulla, ja niin pitääkin, se kuuluu siihen eroprosessiin. Mutta älä tee päätöksiä pelon ja häpeän voimalla. Tee päätöksesi katsomalla tosiasioita silmiin.
Hylätyksi tulemisen pelko on varmaan yksi ihmismielen pahimpia pelkoja. Sen kanssa ap nyt kamppailee.
Jos toinen ei tahdo eikä saa tehdyksi, joskus on viisautta tehdä itse se valinta ja antaa hänen mennä. On sanonta, että kyllä routa porsaan kotiin ajaa - tai sitten ei. Minusta sinun ap olisi hyvä miettiä loppuelämääsi ja sen mahdollisuuksia ihan issekseis, ja antaa miehelle vapaus, kun hän ei itse osaa päättää. Miksi rääkkäisit itseäsi, suorista selkäsi nainen ja kävele eteenpäin omaa polkuasi.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 10:31"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 10:28"]Tämän tilanteen keskellä olen ymmälläni miten ihmiset ovat pystyneet eroamaan, mistä he saavat voimansa. Ap [/quote] Mieti ensin niitä syitä minkä takia haluat jatkaa avioliitossasi. Oletko onnellinen? Uskotko, että voitte vielä luottaa toisiinne ja olla onnellisia yhdessä? Jos vastaat molempiin ei, niin miksi ihmeessä jatkaisit?
[/quote]
Juuri näin, minäkin miettisin niitä syitä mitkä puoltavat avioliiton jatkamista. Mitä hyvää saat mieheltäsi? Onko se niin hyvää ja painoarvoltaan tärkeää, että se peittoaa kaikki ne kärsimykset ja huonot puolet?
Sinun elämäsi ei ole kiinni toisesta ihmisestä. Et ole elämässä ja maailmassa hänen varassaan. Etsi tukeva pohja jolla seistä ja turva jostain muualta kuin toisista ihmisistä. Voit kasvaa ihmisenä ihan uudelle tasolle ja kokea uudenlaista turvallisuudentunnetta ja onnellisuutta. Voit löytää aidosti hyvää tekeviä ihmissuhteita. Avioliittonne ahdistava aika voi tuntua jälkeenpäin kuin pahalta unelta, ja ihmettelet miksi siedit sitä niin pitkään. Vapauta itsesi.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 01:51"]Avioliittoleirille tai avioliitonhuoltopäiville. Jonkun seurakunnallisen parisuhdeneuvojen juttusille yhdessä ja erikseen. Avioliitto-oppaita lukemaan. Yksin tai yhdessä.
On turha erota, jos voi oman suhteensa korjata. Oma tuttu suhde on lopulta sata kertaa parempi kuin joku uusi, jossa aloitat kaiken alusta, eikä useimmiten yhtään paremmaksi muutu! Omat ongelmat kulkee mukana siihen uuteenkin suhteeseen, ja ne on jossain vaiheessa pakko ratkoa. Paras ratkoa sen oman puolison kanssa, eikä lähteä sooloilemaan. Toinen liitto on paljon helpommin purkautuva kuin ensimmäinen, koska moni katuu myöhemmin, liian myöhään!, siitä ensimmäisestä liitostaan lähtöä, ja ylipäätään väärintekojaan.
Ap:n mies on elänyt valheessa ja rikkonut oman avioliittolupauksensa, siis rikkonut oman osuutensa avioliitosta. Hänen on luovuttava avioliiton väliin tulevasta naisesta ja korjattava oma liitto. Nöyrryttävä pyytämään anteeksi ja toimimaan oman liiton hyväksi. Muutoin suhde ei lähde oikeille raiteille.
Vaikeastakin tilanteesta V O I nousta ja avioliitto muuttua paremmaksi kuin koskaan! Moni jo eronnut on mennyt takaisin avioon oman puolisonsa kanssa. Ei pidä antaa periksi! Se puoliso on se oikea, jonka kanssa on jo naimisissa, ei ne ulkopuoliset suhteet! Niistä vain kylmästi ero ja omaan syliin takaisin pikapikaa!
Voittakaa se oma puolisonne takaisin sieltä huorauskuvioista!
Rauhallisuus, päättäväisyys, periksiantamattomuus, oikein toimiminen, suoraselkäisyys, rentous, itsensä kunnioittaminen (ette itse ole tehneet väärää, toinen on!), hyväntuulisuus (ette menetä yhtään enempää, vaikka olettekin hyväntuulisia!), viisaus, sävyisästi puhuminen, lämmin kohteliaisuus, touhukkuus (usein voi pahaa mieltä purkaa vaikka kotitöihin, joista saa hyvää mieltä, kun tekee esim jonkun kakun ja siivoaa kaapin, jota ei ole pitkilleen siivonnut tms), eteenpäin meno (ikäänkuin mitään naista ei olisikaan), vieraiden kutsuminen, itsestään huolehtiminen, miehen tykkäämien vaatteiden pitäminen, hiusten kauniisti laittaminen, yhteisen, miehelle mieluisan iltapalan laittaminen, uusi viehättävä yöpuku (mutta mene vain nukkumaan se ylläsi, älä esitä mitään! Mies kyllä huomaa!). Rohkeasti ja rennosti!
Ette menetä yhtään enempää, vaikka toimitte päättäväisesti oikein ja hyvin! Miehen olo tulee vain tukalammaksi, kun hän huomaa, että hänellähän on oikeasti fiksu, kaunis ja hyvä vaimo!!!
Jos lapsiin hyvät välit, voi miehelle muistuttaa heistä, heidän tunteistaan, heidän suhtautumisestaan. Muistella heidän lapsuuttaan ja hyviä yhteisiä hetkiä heidän kanssaan, ja miten lastenlasten olisi mukava tulla mummin ja papan luo. Yhteisiä muistoja voi silloin tällöin väläyttää ääneen, tai laittaa jonkun mieshessä rakastumisen tunteita herätäneen kuvan pöydälle. Oma mieheni mietti yhteisten valokuviemme paljoutta, siis niitä tuhansia yhtisiä muistoja, ja sanoi, että sen takia olikin sitten vaikea miettiä enää eroa.
Pää pystyyn, mutta ei ylpeänä eikä ylimilisenä, vaan reippaana ja iloisena!
Siinäpä mies sitten valitsee oikean vaimonsa tai väärän hutsun!
[/quote]
Ymmärrän että tarkoitat hyvää mutta viestisi sai kyllä vereni kiehumaan. Olen yrittänyt, ymmärtänyt, koittanut puhua, selvittää tätä, tarjonnut kaikenlaisia vaihtoehtoja... Tämä ei ole minun käsissäni.
Mieheni on päättänyt ettei yritä kanssani vaikkei sitä suoraa myönnä. En saa mihinkään vastakaikua vaikka meillä olisikin parempia hetkiä..
En minä tässä olisi helposti luovuttanut mutta mitä enää voin?
Ap
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 01:51"]
Avioliittoleirille tai avioliitonhuoltopäiville. Jonkun seurakunnallisen parisuhdeneuvojen juttusille yhdessä ja erikseen. Avioliitto-oppaita lukemaan. Yksin tai yhdessä.
On turha erota, jos voi oman suhteensa korjata. Oma tuttu suhde on lopulta sata kertaa parempi kuin joku uusi, jossa aloitat kaiken alusta, eikä useimmiten yhtään paremmaksi muutu! Omat ongelmat kulkee mukana siihen uuteenkin suhteeseen, ja ne on jossain vaiheessa pakko ratkoa. Paras ratkoa sen oman puolison kanssa, eikä lähteä sooloilemaan. Toinen liitto on paljon helpommin purkautuva kuin ensimmäinen, koska moni katuu myöhemmin, liian myöhään!, siitä ensimmäisestä liitostaan lähtöä, ja ylipäätään väärintekojaan.
Ap:n mies on elänyt valheessa ja rikkonut oman avioliittolupauksensa, siis rikkonut oman osuutensa avioliitosta. Hänen on luovuttava avioliiton väliin tulevasta naisesta ja korjattava oma liitto. Nöyrryttävä pyytämään anteeksi ja toimimaan oman liiton hyväksi. Muutoin suhde ei lähde oikeille raiteille.
Vaikeastakin tilanteesta V O I nousta ja avioliitto muuttua paremmaksi kuin koskaan! Moni jo eronnut on mennyt takaisin avioon oman puolisonsa kanssa. Ei pidä antaa periksi! Se puoliso on se oikea, jonka kanssa on jo naimisissa, ei ne ulkopuoliset suhteet! Niistä vain kylmästi ero ja omaan syliin takaisin pikapikaa!
Rauhallisuus, päättäväisyys, periksiantamattomuus, oikein toimiminen, suoraselkäisyys, rentous, itsensä kunnioittaminen (ette itse ole tehneet väärää, toinen on!), hyväntuulisuus (ette menetä yhtään enempää, vaikka olettekin hyväntuulisia!), viisaus, sävyisästi puhuminen, lämmin kohteliaisuus, touhukkuus (usein voi pahaa mieltä purkaa vaikka kotitöihin, joista saa hyvää mieltä, kun tekee esim jonkun kakun ja siivoaa kaapin, jota ei ole pitkilleen siivonnut tms), eteenpäin meno (ikäänkuin mitään naista ei olisikaan), vieraiden kutsuminen, itsestään huolehtiminen, miehen tykkäämien vaatteiden pitäminen, hiusten kauniisti laittaminen, yhteisen, miehelle mieluisan iltapalan laittaminen, uusi viehättävä yöpuku (mutta mene vain nukkumaan se ylläsi, älä esitä mitään! Mies kyllä huomaa!). Rohkeasti ja rennosti!
Ette menetä yhtään enempää, vaikka toimitte päättäväisesti oikein ja hyvin! Miehen olo tulee vain tukalammaksi, kun hän huomaa, että hänellähän on oikeasti fiksu, kaunis ja hyvä vaimo!!!
Jos lapsiin hyvät välit, voi miehelle muistuttaa heistä, heidän tunteistaan, heidän suhtautumisestaan. Muistella heidän lapsuuttaan ja hyviä yhteisiä hetkiä heidän kanssaan, ja miten lastenlasten olisi mukava tulla mummin ja papan luo. Yhteisiä muistoja voi silloin tällöin väläyttää ääneen, tai laittaa jonkun mieshessä rakastumisen tunteita herätäneen kuvan pöydälle. Oma mieheni mietti yhteisten valokuviemme paljoutta, siis niitä tuhansia yhtisiä muistoja, ja sanoi, että sen takia olikin sitten vaikea miettiä enää eroa.
[/quote]
Et taida ylipäätään hyväksyä avioeroa?
Aloittajan elämästä varmasti tulee parempi, jos hän eroaa. Joskus vain puoliso on väärä. Silloin rohkeasti eteenpäin. Puolisoa kannattaa ajatella kuin ketä tahansa ihmistä tässä tapauksessa. Miksi viettäisi elämäänsä ihmisen kanssa, johon ei voi luottaa, jonka kanssa elämä ei ole hyvää. Ei ole yhtään hyvää syytä.
Voimia ja rauhaa sinulle ap.
Elämäsi tärkein asia on löytää Jumala. Syntiinlankeemuksen takia ihmiset ovat erossa Jumalasta ja synti tuo maailmaan ja elämään kärsimystä monin tavoin. Mutta Jumala rakastaa sinua ja haluaa sinulle hyvää. Hän haluaa että sinä pelastut ja saat ikuisen elämän lahjan taivaassa. Se, että sinun sielusi pelastuu kun tulee aika jättää ruumis, on elämäsi tärkein asia.
Sinä saat palata yhteyteen Jumalan kanssa, kun uskot että Jeesus Kristus on Jumalan ainoa Poika, joka kuoli ristillä Golgatalla, kantoi synnit maksoi verivelan synneistä, haudattiin ja Jumala herätti Jeesuksen kuolleista kolmantena päivänä. Jeesus on Herra, Hänelle on ainnettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä tuomita elävät ja kuolleet.
Tee siis parannus synneistäsi ja usko Jeesukseen, niin sinä pelastut. Se rauha ja rakkaus, mitä Jumala sinulle antaa on enemmän kuin kukaan ihminen ikinä pystyisi antamaan!
16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
17. Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
18. Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.
19. Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat.
20. Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi.
21. Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt. ---Johanneksen evankeliumi 3
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 10:32"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 10:29"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 10:14"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 10:11"]Olet läheisriippuvianen ap. Alapa tutustumaan asiaan, varmaan auttaa. [/quote] Jokainen 18 vuotta naimisissa ollut on läheisriippuvainen. Tuossa ajassa hitsautuu jo niin kovin toiseen kiinni. [/quote] joo se ukko on vitun hitsaantunut yhteen. :D
[/quote]
Kyllä se ukko olisi voinut jo laittaa avioeropaperit vetämään, jos olisi halunnut. Jostain syystä ei ole kuitenkaan tehnyt niin.
[/quote]
Se odottaa sun ratkaisua, jotta saa tehtyä susta syyllisen. Jätetty mies, byyyyhyyh...
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 01:51"]
Avioliittoleirille tai avioliitonhuoltopäiville. Jonkun seurakunnallisen parisuhdeneuvojen juttusille yhdessä ja erikseen. Avioliitto-oppaita lukemaan. Yksin tai yhdessä.
[/quote]
Tämän on pakko olla parodiaa!
Kyllähän tätä on paljon, liian paljon. Miksi silti tuntuu tämä niin suuri häpeä?
Täällä sanottiin että voi olla että nyt vain hyvät puolet korostuvat ja osaksi niin varmaan onkin! Etsin ja kaipaan kai muistoja, en ehkä sittenkään tuota ihmistä mikä mieheni nyt on.
.
Saan hirveästi teistä voimaa. Olen jo kirjoittanut täältä poimittuja lauseita ylös mitkä pukevat tuntemukseni sanoiksi. Helpottaa kun tunnistaa omat tunteensa. Saa edes jostain kiinni, vaikka tuntuukin että kaikki valuu ohi.
.
Ehkä minun todellakin on turha enää etsiä keskusteluja mieheni kanssa. Haluaisin vain niin puhua tämän pois. Saisin mieheni muuttamaan mielensä ja haluamaan minut.
Hetkittäin saan rohkeutta ja uskon että pystyn tähän. Kunnes alitajunta heittää jonkin muiston vasten kasvoja ja tuntuu että hajoan taas..
Ap
Niin kauan olosi ei parane ennenkun annat sille mahdollisuuden! Mahdollisuuden annat vain ottamalla sen eron
Aloita siitä. Mieti jatkoa sitten. Asu missä hyvältä tuntuu, jos haluat asua yhteisessä kodissamme, asu. Mutta ota nyt se ero!
Seuraava askel - ala elää! Mene ja tule kuinka mielesi halajaa. Käy ystäviesi kanssa, harrasta! Käy kampaajalla laittamassa uusi lookki tai päivitä vanhaa! Osta kengät mitkä saavat olosi seksikkääKsi.
- Tee kaikki tämä vaikka ei huvittaisi. Ja hymyile!
Ja sehän on vain plussaa jos miehesi alkaa katsoa sinua uusin silmin kun et ole enää pallo jalassa vaan itsenäinen nainen! U go woman!
Anteeksi että en ole vastannut. Olen monesti yrittänyt mutta pää on aivan tyhjä. Viime yönä puhuimme miehen kanssa ja nukkumaan mennessä oloni oli hyvä, että tästä selviää. Nyt aamulla kaikki tuntuu sanojen vain helinältä. Keskustelimme kuinka molemmat toivoisimme että mahdollinen ero hoidettaisiin sovussa.
Nyt tuntuu että mies vain pehmitteli minua puhumalla 'jos eroamme' alan enemmän vakuuttua että miestäkin pelottaa tuo taloudellinen puoli. Vakuutti ettei kuviossa ole kolmatta. Voi olla ettei olekkaan.
-54 jos saan energiaa teen anonyymi spostiosoitteen, nykyisessä on etu ja sukunimeni ja vaikka sillä tuskin olisi merkitystä tuntuu että tunnistamattomana minun ei tarvitse varoja sanojani, jos ymmärrät
Ap
Ainiin, ja se toiseen naiseen yhteyden otto, olen miettinyt asiaa.. mutta olen mielessäni tehnyt naisesta kylmän itsekeskeisen bimbon. Jos hän ei olekkaan sellainen? Jos hän onkin ihana ihminen kehen mieheni rakastui.
Enkä usko että nainen minulle mitään paljastaisi. Jos heillä jotain edellee on eiköhän tarina ole hiottu yhteen sopivaksi miesten puheitten kanssa
Ap
Minkälainen suhde Ap miehelläni oli tai on? sama nainen kuitenkin koko ajan? Voisi kuvitella ettei kyse ole vain seksistä kun jatkunut noin kauan vaikka ovat jääneet kiinni jo..
Ikävä fakta taitaa Ap olla että miehesi on tuon suhteen takia valmis uhraamaan liittonne ja nähtävästi omaisuuden koska tuossa tilanteessa on jo pakko hahmottaa riskit
Varaapa ystäväsi kanssa lomamatka ja ala odottaa sitä. Vietä aikaa hARRastukksissa. Eli ala elää omaa elämäsi äläkä rpiku siinäiehessä ja ruikuta perään. Silloin alat miestäsi ehkä taas kiinnostaa. Ilaman seksiä ei pysy liitot kasassa.
Näinpä. Jokainen miettii mitä tahtoo. Jollekin sopii se mitä 106:lle. Mä taas itse olen niin ehdoton että tahdon kaiken, luottamuksen tunteen ja uskon siihen että ollaan ikuisesti yhdessä. Siihen ei ole ikinä varmuutta, mutta sen tunteen tahdon. Ja sen, että olen valmis sitoutumaan tähän ihmiseen, enkä ole koko aikaa henkisesti valmiina lähtemään. Tässä on heikko uskoessaan toiseen.. Mutta tämä on se mitä mä ite suhteelta kaipaan, sen uskon ja luoton, samalla tiedän että olen hyvin haavoittuva jos toinen tahtoisikin muuta. Mutta uskon meihin. Mä en tiedä kykenisinkö siihen, että mies lähtisi paremman matkaan ja palaisi takaisin... En luottaisi enää samalla lailla, en uskoisi, tietäisin kuinka helposti meidät saadaan rikki. En usko, että se riittäisi mulle, tai että voisin antaa itsestäni parasta silloin toiselle. Sekin on tärkeä tunne, antaa toiselle kaikki hyvä, olla toiselle se paras mahdollinen. Itse en voisi parasta enää antaa jos olisin kerran tullut hylätyksi. Se mitä menisi rikki olisi ikuisesti säröillä. Mutta kuten on; ihmisiä, suhteita ja toiveita ja tarpeita on monenlaisia.-54
Ap:n aloitus on kuin minun suustani, tosin olen varmaan 20 vuotta nuorempi ja suhde kestänyt paljon vähemmän aikaa. Eikä konkreettisia todisteita pettämisestä ole, mutta pelkkää valehtelua koko suhde. Kyllä lyhyessäkin ajassa voi tulla läheisriippuvaiseksi, epäilen että mieheni käyttää tätä hyväksi, tietää että annan anteeksi kerta toisensa jälkeen.
Nyt olen kuitenkin havahtunut, mikään ei ole muuttunut. En jaksa enää. Pelkkää itkua ja epätoivoa. Haluan onnellisen elämäni takaisin. Mies on kirjaimellisesti vienyt kaikki värit elämästäni ja itsetunto on alhaalla, se tekee lähdöstä vielä vaikeamman koska sitä alkaa miettimään ettei enää kelpaa ja on ihan surkea.