Jag är finlandssvensk, vill du fråga mig något?
Kommentit (82)
Ska du knulla någon söt tjej på natten?
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 21:54"]
Varför är ni finlandssvenskar så lyckliga (jämfört med oss finskspråkiga)?
[/quote]
Torde bero på socialt kapital. Dvs att det finns en kultur där man gärna umgås med folk och tar hand om dem. I och för sig är allting sådant lättare när kretserna är små och sammanhållningen också annars stor.
Varifrån skriver du? Är du från söderut eller från västkusten? Är svenskspråkiga människor annorlunda på dessa platser? Jag menar att märker man det på något (annat än språk)?
Undrar en finne
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 21:57"]
Eikö villisialla ole ruotsinkielistä nimeä? Vai ettekö te osaa kumpaakaan kieltä kunnolla? Kuulosti tyhmältä kun mamma selitti ruotsiksi villisiasta, joka tuli selvällä, kauniilla, suomenkielellä.
[/quote]
Det heter vildsvin på svenska. :) Särskilt i Helsingfors är det vanligt att tvåspråkiga blandar ihop svenska och finska till en sorts blandspråk, där på sin höjd bara "bindeorden" kommer på svenska. Det är dock mycket mindre vanligt på landsbygden och i mindre städer.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 22:08"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 21:54"]
Varför är ni finlandssvenskar så lyckliga (jämfört med oss finskspråkiga)?
[/quote]
Torde bero på socialt kapital. Dvs att det finns en kultur där man gärna umgås med folk och tar hand om dem. I och för sig är allting sådant lättare när kretserna är små och sammanhållningen också annars stor.
[/quote]
Är det inte ett plåga också - att ha för små kretser? Att alla känner varandra.. ;-)
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 21:58"]
Varför är finlandssvenskar så jävla självförsörjande.
[/quote]
Självförsörjande? Menar du rika? Så är det kanske i Helsingfors (åtminstone till en del), men t.ex. Vasa kan man knappast se att de med svenska som modersmål skulle vara särdeles mycket mer välbärgade än de finskspråkiga. Det finns också en hel del finlandssvenskar som är långtidsarbetslösa och lyfter utkomststöd månad efter månad.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 22:13"]
Är det inte ett plåga också - att ha för små kretser? Att alla känner varandra.. ;-)
[/quote]
Till en del jo. Har man t.ex. gamla bördor så är det svårt att lämna dem bakom sig och starta ett nytt liv. Åtminstone om man inte flyttar till en ort utanför Svenskfinland.
Eikö ruotsinkielinen kysyisi "har du några frågor till mig", eikä "vill du fråga mig något"?
Noen som helst svenskspråkig som leser dette kan gjerne svare... Jeg lurer på dette faktisk, og tror at jeg ikke ble forstått siden ingen sier noe til meg.
Altså fasitten min er: finlandssvensk hjelper ikke til å kommunisere med nordmenn og dansker.
-23
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 21:48"]
Frågor?
[/quote]
Kielilläpuhuja !
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 21:55"]
Kan jag spruta min sperma din fittan?
[/quote]
suomennos: voinko ruiskaista spermani vittusi?
Vet du vem som mördade Olof Palme?
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 22:24"]Noen som helst svenskspråkig som leser dette kan gjerne svare... Jeg lurer på dette faktisk, og tror at jeg ikke ble forstått siden ingen sier noe til meg.
Altså fasitten min er: finlandssvensk hjelper ikke til å kommunisere med nordmenn og dansker.
-23
[/quote]
Jag förstod varenda ord du skrev. Personligen tycker jag det är ganska lätt att förstå både talad och skriven norska. Även skriven danska är lätt men talad danska är svårare. Vissa danska dialekter är okej och andra nästan omöjliga att förstå.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 22:03"]Her er mitt spørsmål: skjønner du hvis man snakker norsk til deg? Det hevdes jo ofte at folk som snakker skandinaviske språk kan lett forstå hverandre uansett hvor de kommer fra. Jeg hadde aldri motivasjon til å lære meg svensk på skolen og nå bor jeg i Norge, og noen ganger lurer jeg på om jeg hadde blitt forstått hvis jeg reiste til f.eks Ekenæs og snakket norsk istedenfor svensk, for det kan jeg ikke så bra...
[/quote]
Eg er ikke finlandssvensk uten finsk, men eg skjønner norsk meget bra. ;)
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 21:53"]
Är det pinsamt för dig om jag, (en finsk person) talar svenska med dig när vi träffar? Jag undrar att ganska många svenskspråkiga vill tala finska om jag försöker tala svenska. Är det så omöjligt att tala svenska, för jag vill träna mina språkkunskaperna som jag lärde mig i skolan? Även om de inte är perfekta men kanske man förstår vad jag menar i alla fall... :-)
[/quote]
Min åsikt är att det är ganska oartigt att byta språk då om man märker att att en annan person verkligen vill försöka tala det språk man själv har som modersmål. Oberoende vilket språk det handlar om. Och alldeles särskilt dumt är det i fall man själv ändå tycker att det är viktigt att många behärskar språket ifråga.